EIST: PC gaat naar verkeerde multiplier

Pagina: 1
Acties:

• Deveran
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11-2024
Hallo medetweakers.

Gisteravond was ik druk bezig met een .mkv om te bouwen naar .avi. Naar mijn idee ging dit wat langzamer dan ik gewend was. Ik gebruik hiervoor AnyVideoConverter. De belasting van mijn processor bleef zo tussen de 45% en 55% schommelen. Ik dacht dus dat mijn programma'tje misschien niet overweg kon met dualcores. Vervolgens heb ik CPUZ erbij gepakt. Deze vertelde mij dat mijn PC ingesteld stond op FSB 333, mp 6x, 2000 mHz. Vervolgens heb ik nog een ander programma erbij gepakt, namelijk CPU Burn. Zo kwam de belasting op 100% staan op beide kernen gedurende 5 minuten. Echter, mijn pc weigerde hoger te gaan dan multiplier 6x. Heel enkels zag ik even 9x staan, maar dat duurde nooit meer dan een halve seconde.

Wat ik vervolgens heb gedaan is rebooten, en in mijn BIOS duiken. Daar heb ik EIST uitgezet. De mulitplier op standaard 9 gezet. Ook iets wat C1 Halt stepping heet uitgezet. Na het rebooten kom ik gelukkig weer in Windows. Ik draai CPUZ en zie daar naar tevredenheid 3000 mHz staan. Echter, zodra ik CPU burn weer aanzet, vliegt hij gelijk weer naar multiplier 6

Waar kan dit aan liggen? Ik heb onlangs wel mijn kast een goede schoonmaakbeurt gegeven. Daarbij heb ik de koeler even van de cpu gehaald, en daar is misschien wat van de stockkoelpasta bij afgekomen. Kan het zijn dat mijn processor uit voorzorg zichzelf niet gaat omklokken, om zichzelf niet te frituren? Ik heb geen verse koelpasta dus dit kon ik nu niet testen. Ik heb speedfan er ook even bijgepakt. Die zegt dat temp1&2 rond de 50 graden Celcius zitten, maar de cores zitten op 98 graden en wisselen soms naar -27, dus misschien geen juiste meetwaarde.

Moet ik het probleem in mijn pc qua BIOS instellingen zoeken, of wordt het toch echt verse pasta halen?

Systeem:
Windows Vista 32bit
E8400 @3.00 (stock)
Gigabyte EP45c-DS3r
OZC 4 GB DDR2 (dual channel)
CoolerMaster Real Power 620 w
ATI HD4870

Verwijderd

Het lijkt er op dat de gemeten waardes op je cores er voor zorgen dat het moederbord je CPU terugklokt om beschadiging te voorkomen.

Idd lijkt het me zeker het proberen waard om de koeler te demonteren, goed schoon te maken, cpu ook schoonmaken, en dan een vers laagje dunne koelpasta aan te brengen en alles weer te monteren.

Het is ook sowieso niet slim om de koeler van de cpu te verwijderen zonder daarna verse pasta aan te brengen. Voel eens aan de koeler. Wordt die warm of blijft die koud? Dit om na te gaan of de hitte van de cpu wel wordt overgedragen en afgevoerd naar de koeler.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 06:13 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Zoals HlpDsk al aangeeft, monteer nooit je koeler zonder koelpasta.
Dat spul zit er op voor een reden, gebruik ook niet de zooi die achterblijft, maar gebruik nieuwe
Die oude troep heeft vaak zijn beste tijd gehad na demontage van je koeler.
Kijk ook goed na of je koeler er wel goed op zit, ivm je fluctuerende waardes, dit komt vaak door verkeerde montage, waardoor er soms lucht tussen koeler en heatspreader van de cpu komt, waardoor ie ineens veel afkoelt.

Maar het zou ook een brakke sensor kunnen zijn, aangezien je waarde naar -27C springt, wat dus niet kan, tenzij je in een vriezer woont.

Dus eerst even nieuwe pasta halen, rijstkorreltje van dat spul op cpu en koeler goed monteren en dan kijken of alles weer werkt.
Fluctueren je waardes dan nog, is waarschijnlijk je sensor niet in orde.

[ Voor 6% gewijzigd door DaLoona op 06-03-2010 15:15 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
gebruik geen speedfan om je temperaturen uit te lezen, voor de temps van je cpu gebruik realtemp of coretemp, en voor de rest van je sensoren vind ik everest altijd wel makkelijk, anders HW monitor

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Deveran
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11-2024
Ja, jullie bevestigen in ieder geval mijn eigen vermoeden wel. Stap straks wel even op de fiets voor verse pasta.

In ieder geval bedankt voor het meedenken