[Windows 7/hard disk] Random freezes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
Hoi allen,

Sinds korte tijd begin ik random freezes te ervaren in Windows 7. Ik heb geprobeerd vanalles te controleren en uit te sluiten, maar het blijft vrij mysterieus. Nu lijkt het steeds meer op een hardware-matig probleem, wellicht met m'n harddisk. Dit is een Western Digital Black disk van 1 TB, vrij nieuw.

Er lijkt weinig consistents te zijn aan de freezes, maar wanneer het gebeurt is dit altijd op een moment van harddisk activiteit. Nu heb ik inmiddels zelfs de grootste moeite Windows uberhaupt op te starten, net alsof alles gewoon supertraag wordt ingelezen. Ook wordt de harddisk gewoon vanzelf actief wanneer ik simpelweg niets opstart en in de bios zit, het is dan continue bezig lijkt het wel (met een hele constante actie). Heb ik te maken met een harddisk crash oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de SMART waardes al uitgelezen?

(kan met simpele programmaatjes als HDTune, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Nog niet, dat wilde ik gaan proberen alleen kom ik nu het systeem niet eens in. Ook als ik bijv. de Windows 7 repair disc opstart, kom ik nauwelijks verder omdat de harddisk het systeem enorm lijkt te vertragen.

Overigens probeer ik Windows nu weer te starten en als ik goed luister dan lijkt de harddisk steeds hetzelfde proberen te lezen. Komt dan wel weer wat verder, maar hapert continue. Klinkt toch wel erg als bad sector-gedrag oid.

[ Voor 35% gewijzigd door vgroenewold op 05-03-2010 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie je niets schrijven over eventueel dataverlies. Het kan natuurlijk zijn dat er geen relevante data op de disk staat. Maar mocht dat wel het geval zijn dan zou ik de schijf gauw in een andere PC hangen. De data uitlezen zal nu nog wel lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Kun je niet even een HDD test draaien van een ultimate boot cd of iets dergelijks?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Het lijkt erop dat de harddisk gewoon probeert vanalles te redden tussentijds (hoewel dat dus zorgt voor enorme vertraging en het niet goed kunnen starten van zelfs de recovery-cd). Als ik gewoon een tijd wacht dan kan ik Windows wel weer in, heb ik gisteren gedaan en snel hdtune geinstalleerd (in de tijd dat de harddisk even opleefde). Punt is dat ik dit nog nooit heb gehad allemaal (in 20 jaar) dus moest even snel bijleren. :) Smart status uitgelezen en hier blijken idd een aantal waarschuwingen langs te komen, waaronder bad sectors, pogingen deze op te vangen en mogelijk data-verlies (door bijv. een slechte kabel). Kunnen al deze problemen wellicht liggen aan de kabel of zou je dan geen bad sectors e.d. krijgen?

Ik heb in principe gewoon een dagelijkse interne backup draaien die alles zou moeten bevatten, maar voor de zekerheid maak ik nu ook een backup via Paragon naar een externe schijf. Dit duurt eeeeeuwen door dit probleem, maar hopelijk lukt ook dit nog. Wat ik mij afvraag is, als ik het kabeltje nu vervang en de harddisk formatteer, of ik dan misschien van de problemen af ben...

Windows 7 zelf was er wel wat laat bij moet ik zeggen, pas nadat alles zo traag als stroop werd kreeg ik waarschuwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, enkel met een Data disk van 1.5TB van seagate.
Ik had deze disk al even, en die was stuk gegaan, deze zorgde in het begin waneerik windows 7 had al voor problemen, maar soms maar 1 crash per dag, na omruilen omdat hij dus stuk was, heb ik het probleem dat windows telkens crasht als hij max 2 minuten opstaat.
De eerste keer dat ik opstarte heeft hij echter wat langer gewerkt en heb ik kunnen zien in smart dat de disk OK is. Hij is ook splinternieuw dus het lijkt me zowiso raar dat het aan de disk liegt, en dat hij exact hetzelfde veroorzaakt als mijn oude, slechte disk.
Daarom dat ik me afvroeg of het eventueel aan de sata poort of kabel, of stroomkabel van de disk liegt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18
Heb hier hetzelfde probleem gehad, alleen bij mij zag ik een error in mijn event viewer: iaStor0.
Heb toen oudere drivers eroverheen gezet en sindsdien geen last meer van gehad.

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 17:05

Pietertje

The Rock

Het lijkt er op dat je harddisk aan het doodgaan is. Omdat de bios de harddisk wel herkent denk ik niet dat het een kabel probleem is. In het begin verplaatst de harddisk zelf kapotte sectoren naar een andere locatie, maar dit vertraagt. Ik zou in ieder geval ASAP al je documenten op een memory stick zetten, en een full backup maken als dit nog gaat.

Uitgebreid formatteren zal een scan doen van de rotte sectoren en deze markeren om niet meer te gebruikem. Als je er dan opnieuw software er op zet zou dit een tijdje goed kunnen gaan, maar ik denk dat het probleem weer terug komt.

Heb je geen garantie meer? Op de garantie omwisselen lijkt de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem ook met Wd black 1 TB.
windows wil zelf niet meer opstarten en nieuwe install van windows 7 op deze disk hebik na 1,5 uur uitpakken afgebroken. eerdere install van win 7 was in 30 minuten afgerond.

Heb de disk ondertussen aangemeld voor RMA.. ben in afwachting hierop
Pagina: 1