Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:46
Dien ik reiskosten wel of niet op te geven aan de belasting.
Ik werk op rekening voor 1 opdrachtgever. Mijn ontvangen 'loon' krijg ik bruto en dit geef ik netjes op als "Inkomsten overige werkzaamheden". Ik declareer € 0,19 per km als reiskosten. Opdrachtgever geeft de Belastingdienst via een IB47-formulier datgene door wat hij mij betaald heeft.

Maar wat doe ik nu met de reiskosten?
De ene persoon bij de Belastingdienst zegt dat ik deze moet opgeven bij de aangifte omdat het volgens hem inkomsten zijn en dat ze daar belasting over gaan heffen... De andere persoon bij de Belastingdienst zegt dat het gewoon een onkostenvergoeding is welke je kunt tegen over elkaar kunt 'wegstrepen' en niet hoeft op te geven en dat er zeker geen belasting over word geheven.

Wat klopt nu en wie heeft hier ervaring mee? Ik krijg van alle kanten tegenstrijdige verhalen te horen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-06 13:01
Het is een netto onkostenvergoeding in dit geval, namelijk tot € 0,19 per kilometer. Mocht je meer declareren, dan wordt het deel boven € 0,19 per kilometer als loon gezien en zul je over dat deel belasting moeten betalen. In de praktijk heb ik bijvoorbeeld één keer een vergoeding van € 0,26 per kilometer voorbij zien komen, wat per kilometer dus € 0,19 netto en € 0,07 bruto is.

Edit: Zie ook deze link.

[ Voor 15% gewijzigd door Exitium op 05-03-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Thanks voor de info. Maar dat wist ik allemaal al. ;)
Probleem is dat, zoals ik aangaf, de opdrachtgever volgens de belastingdienst alles moet opgeven wat ze aan mij betaald hebben via een IB47-geval. Echter word daarin niets gespecificeerd. Gewoon het totale bedrag gaat richting de belastingdienst en die rekenen heel leuk daar belasting over.
Nergens kun je in de aangifte specificeren hoeveel reiskosten en/of kilometers je hebt afgelegd.

Simpelste oplossing leek mijzelf om de kosten gewoon niet op te geven. Bij eventuele controle geef ik de bewijsstukken over de reiskosten en dan lijkt het me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
Ik ken het IB47 formulier niet, maar het schijnt te gaan over een 'kleine' dienstbetrekkingen?
Als je opdrachtgever wel het gehele bedrag opgeeft en dus laat belasten, kan je het onkosten deel misschien ook opgeven op je jaarlijkse 'normale' aangifte. Misschien kan je het teveel betaalde dan weer terug krijgen.

Uiteraard moet je je bewijsstukken = administratie dan wel voor elkaar hebben.

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Peregrine schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 10:37:
Ik ken het IB47 formulier niet, maar het schijnt te gaan over een 'kleine' dienstbetrekkingen?
Als je opdrachtgever wel het gehele bedrag opgeeft en dus laat belasten, kan je het onkosten deel misschien ook opgeven op je jaarlijkse 'normale' aangifte. Misschien kan je het teveel betaalde dan weer terug krijgen.

Uiteraard moet je je bewijsstukken = administratie dan wel voor elkaar hebben.
Reiskosten e.d. hou ik netjes bij. Maar nergens is het mogelijk om specifiek aan te geven dat de reiskosten niet meegerekend dienen te worden. Voorlopig heb ik deze reiskosten afgetrokken van het totaalbedrag en dat geef ik op.
Als er tzt controle komt moeten ze mij maar eens uitleggen waarom ik over reiskosten belasting zou moeten betalen.