Blokkerig beeld bij aansturing 720p scherm vanaf PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 20:14
Ik heb een nvida 7600GT videokaart.

Kijk alleen films met deze kaart, en valt op dat het vaak blokkerig is, en veronderstel dat het veel beter kan. Nu zou ik graag weer een passief gekoelde kaart, ik heb al een zeer goede geluidskaart.

Hopelijk kunnen jullie me adviseren wat te kopen, ik hou niet van peperduur, maar het moet er wel uitzien natuurlijk, dus laat me graag verassen door jullie.

De tv is een Samsung LN40N71 40" en HD ready. Opvallend als de 7600GT via hdmi is aangesloten, ziet het er niet uit, heb nu via component aangesloten en dat is een stuk beter, maar nog verre van optimaal. Ik weet niet of dit nou aan de videokaart ligt of aan de tv, wellicht jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
Ik denk zelf dat het blokkerig zijn ligt aan de bron van je film? Zijn dit rips of echt een dvd/bluray?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-09 20:12
De reden dat 't vaak blokkerig is is omdat je het in SD kwaliteit download, en jouw TV is HD. Download afleveringen eens in HD, dan is het niet meer blokkerig ;). Maar HD is wel veel groter, dus 't is een keuze die je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:40
Hangt natuurlijk ook af van wat voor formaat films je kijkt?, dvd's, blue rays, 1080P? als je gedownloade xvid filmpjes kijkt vind ik het niet gek dat het blokkerig is? Schokt het beeld ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik zou ook ff met powerstrip of de drivers eigen instellingen gaan klussen, want hdmi op sommige schermen is niet het zelfde als de hdmi van computers standaard (en dan moet je je timings op de computer aanpassen om het beeld goed te krijgen)

hd ready of full hd? hd ready is maar 720p (en n behoorlijk achterhaalde resolutie..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
Het is inderdaad HD ready.

Ook als ik een gewone dvd in de pc stop dan is het ook blokkerig en traag.
Zelfs als de dvd op hdd gezet is, dan is het net zo.

Powerstrip zal het eens proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door Gamma_ed op 05-03-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat voor specs heb je nog, cpu ed.? En wat voor software gebruik je om films af te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Blokkerigheid komt absoluut niet door je videokaart. Sowieso moet je al programma's als Media Player Classic gebruiken wil je voor het afspelen van video ook daarwerkelijk je videokaart gebruiken (ipv je CPU). Je zegt dat je DVD's kijkt op het HD ready scherm. Het is dus logisch dat de DVD source, met slechts een resolutie van 720x480 beeldpunten, er vercracked uitziet op je HD readyscherm met een reso van 1280x720. Het beeld wordt gewoon uitgerekt. Het is beter eens op zoek te gaan naar goede 720p ripjes. :)

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
cpu intel E6300
geheugen 2Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe ziet youtube HD er fullscreen uit op dat scherm? Probeer het met zoiets ;)
Daarnaast... 40" en alleen maar HD ready o.O Das dus 1280x720.. (of in de meeste gevallen 1366x822 of zoiets)

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 05-03-2010 20:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

D4NG3R NL schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 20:52:
Hoe ziet youtube HD er fullscreen uit op dat scherm? Probeer het met zoiets ;)
Hoewel flash (behalve in de laatste beta 10.1) ook geen acceleratie via de videokaart ondersteunt.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
(of in de meeste gevallen 1366x822 of zoiets)
HD ready is altijd 1366*768

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
Hoe komt het dat een standaard dvd speler, die dacht met 420 p werkt, toch beter beeld heeft?
Dan zou toch een hd ready scherm met 720P het toch beter moeten doen als die goed ondersteund word door een juiste videokaart?

Snap er niet zoveel van, maar meer beeldlijnen, lijkt me uiteindelijk mooier beeld. Ik ga in ieder geval eens wat spelen met de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Misschien een probleempje met de codecs? Download eens media player classic

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houterig of blokkerig (bij video) kan komen door een kapotte videokaart (zal wel niet maar probeer anders eens een 3d applicatie als 2d wel normaal eruit ziet). Of zoals eerder gezegd door slechte kwaliteit bronmateriaal (en iets wat er niet is kan je er ook niet bij verzinnen in het geval zoals jij denkt dat een betere/snellere videokaart voor mooier beeld zou moeten zorgen). Of verkeerde/slechte codecs en/of misschien verkeerd ingesteld.

Post eens een screenshot van deze op 720p en/of 1080p http://www.youtube.com/watch?v=tgbNymZ7vqY.

Of anders een screenshot of liever een sample van je videosource.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nou wel geintresseerd in een goede goedkope passief gekoelde videokaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:44

Bartaz

Likes cookies!

Ik heb ook een 7600GT maar films zijn bij mij alleen blokkerig wanneer je slechte rips in bezit hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je een andere tv moet kopen, want HD-ready is veel te weing voor 40".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 22:45

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:59:
Ik denk dat je een andere tv moet kopen, want HD-ready is veel te weing voor 40".
***MEEH*** Sorry, u gaat niet door voor de koelkast ;)

Dat ligt maar net aan de televisie, want een goede 720p bron kan net zo mooi zijn als 1080p. Ik heb vrij lang films gekeken op een 118" projectiescherm met een 720p projector (Panasonic) en dat was al prachtig. Later een tijd een 1080p beamer gehad (tevens Panasonic) en dat werd maar marginaal mooier.

Maar zoals eerder al gezegd: de blokkerigheid komt absoluut door de bron, niet de videokaart. Een DVD is ook maar MPEG2 op 576i/p en dat op 40" is meestal gewoon niet echt mooi. Zelfs met een 1080p upscaler ziet het er maar een beetje beter uit.

XBMC en Media Player Classic hebben wel betere filters waardoor het beeld wat opgepoetst kan worden, dus daar kun je wel wat profijt van hebben. Het kopieren van een DVD naar hardeschijf heeft geen enkele invloed op de beeldkwaliteit.

Wat bedoel je met sloom trouwens? Schokt het beeld? In dat geval ligt het aan het verschil in framerate van het bronmateriaal en je televisie. Volgens mij kan de Geforce 7000 serie namelijk geen 24p aan, wat betekent dat je beeld altijd op 60Hz staat, hierdoor krijg je de beruchte 3:2 pulldown judder (Google-en!), of nog erger als het een PAL bron (50Hz) is wat op 60Hz wordt weergegeven.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
Aan de gang geweest met powerstrip, maar opvallend is dat ik de resolutie gewoon niet goed krijg, en het beeldscherm niet goed opgevuld krijg. Of de afbeelding is te groot voor het scherm, of het is veel te klein. Met powerstrip ook een eigen monitordrivertje gemaakt, maar daar krijg ik het ook niet goed mee.

Enige manier om het een videofilm mooi te krijgen is wanneer het het scherm maar voor 4:3 gevuld is, en dan ben ik van het blokkerig beeld af. Maarja, daar heb ik geen breedbeeld tv voor gekocht, ziet er ook gek uit.

Nu heb ik iets gedaan, waardoor de letters maar voor de helft worden weergegeven, heel korrelig, het is omdat ik weet wat er moet staan, maar lezen is haast niet meer te doen. Maar hoe ik het nu weer goed krijg is me een raadsel. Zou ik de videokaart naar de eeuwige jachtvelden geholpen hebben?

Pulldown judder heb ik ook nog eens last van, en als het beeld wat snel bewegend is dan zie je dat de tussen liggende beeldlijnen niet snel genoeg worden weergegeven. De kaart zal wel niet genoeg fps hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Gamma_ed op 06-03-2010 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Kun je door middel van de Nvidia drivers de resolutie ook niet aanpassen? (ben niet zo bekend met nvidia dus het is een gok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS, post eens volledige specs van dat scherm, met name wat native resolution zou moeten zijn en hoe je de boel exact ingesteld hebt. Zo te horen zit je dat ding op non-native reso aan te sturen, met als gevolg beroerd beeld door upscalen. Het feit dat je scherm 40" is, is volstrekt irrelevant, het gaat puur om hoeveel pixels hij heeft en hoeveel je hem voedt.

Titelfix: "beter dan 7600gt voor 40" hd ready" -> "Blokkerig beeld bij aansturing 720p scherm vanaf PC"

Kijk trouwens eens naar het concept "overscan". Het slaat bij TFTs die digitaal aangestuurd worden technisch nergens meer op, maar wordt desalniettemin uit compatibility overwegingen vaak toegepast.

Iig is dit geen VB-vraag maar eentje die meer over HTPCs gaat. Move VB -> MH

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SerialThrillaZ schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 10:09:
[...]

want een goede 720p bron kan net zo mooi zijn als 1080p.
Buiten animatiefilms om, ben ik deze nog niet tegengekomen.
Ik heb vrij lang films gekeken op een 118" projectiescherm met een 720p projector (Panasonic) en dat was al prachtig. Later een tijd een 1080p beamer gehad (tevens Panasonic) en dat werd maar marginaal mooier.
Ik heb zelf geen ervaring met hd over een beamer, maar op een 42" lcd kan ik het verschil toch goed zien tussen 720p en 1080p.
Maar zoals eerder al gezegd: de blokkerigheid komt absoluut door de bron, niet de videokaart.
Plus de kijkafstand van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

.Sjoerd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 21:20:
[...]

HD ready is altijd 1366*768
Nee hoor :) HD Ready certificering eist qua resolutie minimaal 720 horizontale "beeldlijnen". Mijn HD Ready LCD tv heeft 1280 x 720 als resolutie. Tevens zijn er veel plasma schermen met een resolutie van 1024 x 786 die ook voldoen aan de HD Ready standaard.
Het logo is geïntroduceerd door EICTA.

Aan de volgende voorwaarden moet zijn voldaan:
  • De resolutie van het beeld is minimaal 720 lijnen verticaal en 1280 kolommen horizontaal
  • Het toestel aanvaardt HD-signalen via Analoge YPbPr ingangen en Digitale DVI of HDMI ingangen
  • Het toestel moet volgende HD-signalen ondersteunen: 1280x720 @ 50 en 60Hz progressive scan ("720p") en 1920x1080 @ 50 en 60Hz interlaced ("1080i")
  • De DVI of HDMI ingang ondersteunt kopieerbeveiliging (HDCP)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
LCD scherm is hd Ready en heeft een oorspronkelijke resolutie van 1366*768
Ik heb aangestuurd via een component aansluiting, en waarbij de resolutie velen keren hoger stond.

Nu stuur ik hem aan via dvi->hdmi en stuurt de videokaart uit met 1280x720.
Scherm ziet er nu goed gevuld uit wanneer ik kijk op stand hdmi.
Als ik hem via component bekijk, ziet het er niet uit en is het scherm als het ware veel te klein.

Media Classic Player geinstalleerd, maar daarmee ziet het er nog blokkeriger uit, maar als ik het NIET uitzoom dan is het beeld goed, Met VLC player ziet het er een stuk beter uit, dus denk dat ik maar weer terug ga naar VLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat voor videobestand probeer je nu af te spelen?

Probeer het nu eens met een bestand wat 720P of hoger is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

evglaser01 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:08:
LCD scherm is hd Ready en heeft een oorspronkelijke resolutie van 1366*768
Ik heb aangestuurd via een component aansluiting, en waarbij de resolutie velen keren hoger stond.

Nu stuur ik hem aan via dvi->hdmi en stuurt de videokaart uit met 1280x720.
Scherm ziet er nu goed gevuld uit wanneer ik kijk op stand hdmi.
Als ik hem via component bekijk, ziet het er niet uit en is het scherm als het ware veel te klein.

Media Classic Player geinstalleerd, maar daarmee ziet het er nog blokkeriger uit, maar als ik het NIET uitzoom dan is het beeld goed, Met VLC player ziet het er een stuk beter uit, dus denk dat ik maar weer terug ga naar VLC.
Component? Hoe heb je Component in godsnaam verstuurd vanaf je PC :?
Er zijn weinig videokaarten die dit ondersteunen. + HDMI is over het algemeen goedkoper ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
D4NG3R NL schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:24:
[...]

Component? Hoe heb je Component in godsnaam verstuurd vanaf je PC :?
Er zijn weinig videokaarten die dit ondersteunen. + HDMI is over het algemeen goedkoper ook nog?
Ik heb 3 tulp aansluiting uit component op m;n videokaart.en 2x dvi uit, maar heb een verloopkabel van dvi naar hdmi.

Vreemde is dat component er vroeger beter uitzag, maar nu wint hdmi het toch, en dan met dezelfde componenten, kabels, etc!

[ Voor 14% gewijzigd door Gamma_ed op 08-03-2010 19:53 ]

Pagina: 1