[VB.NET] Combobox vullen in datagridview

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:24
Hey Luitjes!

Ik ben net begonnen met wat te knooien in VB.NET en ik loop nu tegen het volgende aan.
Ik heb een datagridview gemaakt met daarin een combobox, en die combobox moet gevuld worden met items uit een tabel genaamd pallets. De tabel heeft de volgende velden: ID, pallet_type , pallet_tarra.

De bedoeling is dat pallet_type weergegeven wordt in de combobox in de datagrid, en dat de waarde pallet_tarra wordt. Dit krijg ik niet voor elkaar. Op dit moment is de waarde hetzelfde als wat hij laat zien in de combobox bv: h1 pallet - h1 pallet. Wat ik wil is h1 pallet - 18 kg. Dit om later het netto gewicht uit te kunnen rekenen.

Ook wil ik iets van een autonummering in de datagridview. Kan dit??

Alvast bedankt!
Gr Rob.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
        Dim palletds As New DataSet
        Dim palletsql As String
        Dim i As Integer

palletsql = "Select * from pallets"

connection = New OleDbConnection(connetionString)
        Try
            connection.Open()
            oledbAdapter = New OleDbDataAdapter(palletsql, connection)
            oledbAdapter.Fill(palletds, "pallets")
            oledbAdapter.Dispose()
            connection.Close()

Dim colpalsoort As New DataGridViewComboBoxColumn()
            colpalsoort.DataPropertyName = "palsoort"
            colpalsoort.HeaderText = "Pallet"
            colpalsoort.Name = "palsoort"
            colpalsoort.ReadOnly = False
            colpalsoort.Visible = True
            colpalsoort.Width = 85

For i = 0 To palletds.Tables(0).Rows.Count - 1

colpalsoort.Items.Add(palletds.Tables(0).Rows(i).Item("pallet_type"))

Next

DataGridView1.Columns.Add(colpalsoort)
        Catch ex As Exception
            MsgBox("Can not open connection ! ")
        End Try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
Beginnen met .NET is tof, maar let vooral op dat de meeste voorbeelden die op Internet terug te vinden zijn gebaseerd zijn op oudere versies van .NET. Probeer eens goed naar een voorbeeld applicatie in .NET 3.5 (Visual Studio 2008) te kijken. Dan heb je geen OleDBdatareaders en SQL-syntax etc. meer nodig, maar werk je binnen ADO.NET. Door middel van datatables, tableadapters en bindingsources kun je dan makkelijk snel en dynamisch programmeren. Zoek eens op 'vb.net ado.net tutorial' en probeer eens uit te vinden hoe je makkelijk data en objecten uit je Windows Forms programma op elkaar aansluit. Je kunt zelfs met alleen maar klikken in de designer dit bereiken.

Hier staat wel een grappig begin: http://www.codeguru.com/vb/gen/vb_database/adonet/article.php/c15031/