Gezocht: goedkope oplossing voor veel auto

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Momenteel rijdt een vriend van mij een Opel Astra station uit 1997 1.6 benzine met ong. 2 ton op de teller, en meermaals per jaar een dikke kostenpost aan een reparatie... elke keer heeft het apparaat wat en hij is het zat. Mede omdat hij inmiddels in een jaar al ruim meer heeft uitgegeven dan dat de auto gekost heeft, en deze hem al meermaals in de steek heeft gelaten zoekt hij naar een zo goedkoop mogelijke, betrouwbare andere.

Ik heb toegezegd hem te helpen zoeken naar een leuke andere, maar kom er met mijn beperkte autokennis ook niet echt uit, dus hopelijk willen jullie helpen :)

Hij wil redelijk wat kunnen vervoeren (qua formaat, gewicht valt mee), dus station is een must. Qua formaat het liefst minimaal zo groot als zijn Astra, maar hij is niet de moeilijkste. Hij rijdt 20K/jaar en stelt weinig eisen op het gebied van extra's/comfort.

Zijn budget is echter maar 2000 euro. Betrouwbaarheid is erg belangrijk, maar running-costs zijn ook erg belangrijk. Hij is overigens bereid wat meer geld uit te geven voor aanschaf als dit op lange termijn economischer is, maar 3000 moet het niet worden. Het zou fijn zijn als hij de auto enigszins in de buurrt van Den Haag stond.

Het eerste wat in mij opkwam was een Volvo 740, echter is die zo zwaar dat de wegenbelasting en benzineverbruik de kosten te hoog maken.

Andere auto's waar ik aan denk zijn:
- Golf Station
- Volvo V40

Deze zijn niet zo heel zwaar en staan wel bekend om hun betrouwbaarheid.

Heb echter geen auto waarvan ik duidelijk denk van Yes! Die voldoet volledig aan het profiel.

Ook qua brandstofkeuze weet ik het niet... (LPG staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid dus valt af). Waar het omslagpunt qua kosten tussen benzine en diesel ligt weet ik niet, ook omdat de aanschafkosten, wegenbelasting en weet ik veel wat meer meegerekend moet worden.

Voor 2000 euro kun je een Golf station 1.8 benzine uit de tweede helft van de 90s met 2 ton op de teller krijgen, in diesel staat er dan 3 ton op de teller.

De V40 zou voor 2000 euro zijn met een 1.8 benzine met 2,5 ton op de teller uit een vergelijkbaar bouwjaar als de Golf. Op diesel stijgt deze al snel boven de 2000 euro uit....

Kan iemand De Golf of de V40 aan of afraden, of zijn er erg goede andere alternatieven?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het omslagpunt voor diesel ligt vrij hoog, de diesel is niet meer zo goedkoop t.o.v. benzine. Is een VW Passat niet wat ? Die zijn ook niet slecht qua betrouwbaarheid.
Volvo V40 lijkt groter dan hij is, van binnen valt het tegen met de ruimte.

[ Voor 18% gewijzigd door u_nix_we_all op 05-03-2010 17:54 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
EMP schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 17:51:
LPG staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid dus valt af
Ligt enorm aan het merk.

Ik heb een mitsubishi carisma uit '97. Staat bijna 3 ton op de teller en zins de eerste 10km van de auto zit er LPG G3 in. Er is nóóit onderhoud gepleegd aan de motor of het gas systeem. De auto is nu nog steeds prima in orde.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zoek naar een merk dat mechanisch goed is, maar zo lelijk eruit ziet dat niemand in de tweedehandsmarkt interesse voor heeft. Dan heb je lage prijs voor een groot voertuig dat weinig onderhoud vergt. Betrouwbaarheid in tweedehandswereld is voornamelijk Japans.

Zoals met alle tweedehands ga je zelf de staat van het voertuigen moeten inschatten en dat is niet gemakkelijk. Of naar een uitgebreide keuring sturen om te zien of het goed genoeg is.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

u_nix_we_all schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 17:54:
Het omslagpunt voor diesel ligt vrij hoog, de diesel is niet meer zo goedkoop t.o.v. benzine. Is een VW Passat niet wat ? Die zijn ook niet slecht qua betrouwbaarheid.
Volvo V40 lijkt groter dan hij is, van binnen valt het tegen met de ruimte.
Voor 2000 euro koop je weinig VW Passat zonder daar qua bouwjaar beter van te worden.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:23
rapture schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:00:
Of naar een uitgebreide keuring sturen om te zien of het goed genoeg is.
Dan ben je wel meteen door 10% van je budget heen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:36

DropjesLover

Dit dus ->

beste bang-for-buck is hoe dan ook een klein klote autootje als een golf, panda, alto oid die per 100.000den verkocht zijn en je op marktplaats kan kopen voor 400 euro. prop er 200 euro aan reparaties in en rijden tot t ding uit elkaar valt. Bruikbare onderdelen verkopen/houden en het riedeltje herhaalt zich. Rij je er meer dan een jaar mee, dan krijg je er via de slooppremie nog minimaal 750 voor terug. En met het geld dat je je bespaart hebt koop je een echte auto van 5k of meer en houd je rekening met een paar 1000 euro per jaar aan reparaties.

Onder de 2k is elke auto een risico. Hoeft niet altijd, maar toch een risico.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 15:23 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat krijgt hij terug voor die opel? Dan heb je wat meer budget :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Waarom perse in de omgeving van den haag als je voor een paar tientjes
benzinekosten misschien wel een paar honderd euro goedkoper uit bent?
Het is niet dat je enige garantie kan verwachten op een auto van €2000...

Maar voor ca. €2000 kan je nog prima (handelaar/particulier) een Passat variant
kopen, je hebt dan zelfs ook nog de keuze tussen een benzine en een diesel. :)

Voorbeeldjes van marktplaats:

VW Passat variant 1.6 (solide motor), 1998, inruil mogelijk, €1999
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/b/51/aS6scTqTWPCn+4oISnkH1A==.jpg

VW Passat variant 1.9TDi (dé kilometervreter), 1999, Airconditioning, €2199
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/e/d1/P7OUBRD1OcMdzE2/3vgXkQ==.jpg

Van beide auto's is de APK bijna verlopen, maar als hij die Astra 1.6 '97 verkoopt voor de
handelsprijs (€500) kan hij daarvoor mooi een APK'tje laten verrichten. Moet je natuurlijk
niet naar de VW-dealer gaan voor het onderhoud/APK, dan ben je 3x zoveel kwijt.

Iedereen kent wel een 'mannetje' en ik moet de eerste auto nog tegenkomen welke niet
voor €500 kon worden gefixed. Veel (ook nieuwe) onderdelen kan je gewoon zelf ook weer
op marktplaats kopen en monteren. Voordeel van VW's is dat de (imitatie) onderdelen echt
belachelijk goedkoop zijn te vinden en elke monteur wel aan een VW kan sleutelen.

Met een klein beetje mazzel raakt hij die Opel Astra particulier kwijt voor meer dan €500 en
vallen de APK kosten voor (bijvoorbeeld) één van deze Passats mee. Dan kan hij het meteen
iets rigoureuzer laten aanpakken en de techniek wat meer onder de loep laten nemen.

+300.000KM is niet zo'n probleem voor VW benzinewagens (mits goed onderhouden natuurlijk)
en een TDi'tje kan probleemloos +500.000KM aan. Ook hier valt of staat alles met onderhoud
en de manier waarop ermee wordt gereden, maar dat weet die vriend van je natuurlijk ook wel.

Een 3e optie is rijden op gas (LPG-G3). Dit gaat prima, alleen heeft de auto dan , wat onderhoud
betreft, iets meer aandacht nodig als een normale benzine-auto. Natuurlijk doen er verschrikkelijk
dramatische wild-west verhalen de rondte over rijden op gas, maar die moet je echt met een korrel
zout nemen. Vaak zijn het broodje-aap verhalen welke vooral op verjaardagen gretig aftrek vinden.
Het bedrijf waar ik werk heeft alle wagens al jaren op G3 rijden, en ik heb nog niemand horen klagen
over problemen met de installatie of met de motoren van de auto's. Persoonlijk heb ik een Alfa Romeo
op gas gehad (ja ja reageerders, kom er maar in). Gekocht met 4KM op de teller (nieuw dus) en na een
paar jaar verkocht met 270.000 probleemloze kilometers achter de rug. En geloof me, ik ben geen trage
Opa welke op de snelweg 90km/h rijdt en stapvoets door de bochten gaat. Onderhoud is het toverwoord.

Voorbeeldje van een auto op LPG-G3, wel iets duurder;

VW Passat variant 2.3 V5 (duurzame motor), 1998, Highline, inruil mogelijk, €2650
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/f/95/cZDAU3EqEGrrj5QlWNkFcQ==.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/2/98//ZOokgf7LP24yMNFhwVZrg==.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/a/98/9yncHed/wQwCAiLGP91Tkw==.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/0/99/IgtCOjc8jgv0gxSZDB/2wQ==.jpg

Ik zou zelf voor deze laatste gaan. Ziet er netjes uit, goed uitgeruste uitvoering, en heeft echt een
heerlijke (150PK) motor. Daarnaast zit er ook nog voor een flinke periode APK op (20-01-2011)
en zit er een (complete?) onderhoudshistorie bij. Met een beetje mazzel komt hij er net qua prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Sinner op 05-03-2010 19:23 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Subaru Legacy :)
http://link.marktplaats.nl/321907267
Zomaar een willekeurige van marktplaats. Niet duur en superbetrouwbaar

Vaak bu'j te bang!

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:49
Is dit niet een beetje het onmogelijke vragen? Een betrouwbare auto met die specs voor die prijs lijkt mij altijd een gok. Een Toyota Starlet of een Mazda 323 voor €2000 kan nog maar een station en dan ook nog een diesel, ik heb zo mijn twijfels.

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:15
Fiat marea weekend :)
Goedekope betrouwbare auto's met veel luxe ;)

• soganta
  • Laatst online: 21-01 17:29
Ford Focus; betrouwbaar, zuinig, slechts 1093 kg en tweedehands goed aan te komen voor niet al te veel geld.

[ Voor 40% gewijzigd door soganta op 06-03-2010 11:32 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:18

Ethirty

Who...me?

Een oude Volvo 240, 7xx of 9xx

Collega heeft voor iets van €500 een 240 station op de kop getikt. Gebouwd als een tank en lekker ruim.
Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/autoreview/400x266/1990-93-Volvo-240-90904051000101.jpg

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

niemand ford mondeo? ook voor weinig te krijgen en lekker groot, heb alleen geen ervaring met betrouwbaarheid...

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ethirty schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:47:
Een oude Volvo 240, 7xx of 9xx

Collega heeft voor iets van €500 een 240 station op de kop getikt. Gebouwd als een tank en lekker ruim.
[afbeelding]
En in dieselvorm betaal je ongeveer de TS zijn aankoopbudget per jaar aan wegenbelasting :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Het klinkt misschien duur ... wat ik nu ga vertellen maar dat valt uiteindelijk nog best wel mee ( mits ! je een goed onderhouden wagen koopt ! ).

Namelijk een BMW E34 Touring, de motoren kunnen wel een half miljoen mee als ze goed onderhouden zijn, zowel de benzine als de diesel!

Afbeeldingslocatie: http://www.bmwdrives.com/gallery/BMWMcars/e34%20m5%20touring/e34_m5_touring_1.jpg

Enig puntje wat ik in je verhaal mis is.. is er ook geld beschikbaar voor onderhoud ? Wat is daar het budget van.. want normaal onderhoud van een BMW is wel wat duurder dan normaal onderhoud van een Opel.

Kortom, als je een BMW koopt met een goede onderhouds historie dan is BMW rijden niet eens zo gek duur :)

Blij Met Wilco

• ebia
  • Laatst online: 25-11-2025
-tom-562 schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 06:55:
Subaru Legacy :)
http://link.marktplaats.nl/321907267
Zomaar een willekeurige van marktplaats. Niet duur en superbetrouwbaar
Dit kan ik beamen. Legacy's doen minder in aanschaf dan Impreza's uit dezelfde bouwperiode. Ze zijn iets meer op comfort afgesteld ten opzichte van hun kleine broertjes, die op hun beurt weer wat sportiever de hoek omgaan.

De running-costs zijn toch aanzienlijk bij deze auto's: brandstofverbruik ligt aan de hoge kant (boxer motor), en mocht je de AWD hebben (wat ik zeker zou aanraden, maar dat is puur een gek ding van mijzelf), dan verbruikt dat nog wat meer brandstof. Ook zijn ze redelijk aan het gewicht, wat de wegenbelasting niet ten goede komt.

Waar Subaru's kwalitatief heel goed zijn (heb er 2 gehad en meer dan 2ton in gereden), gaat er natuurlijk altijd wel iets stuk en 'normale' slijtage kent iedere auto. En ook daar is Subaru niet de goedkoopste qua onderdelen, zeker omdat imitatie niet in alle gevallen een optie is. Ook is het vervangen van bijvoorbeeld de distributieriem een beetje een pain-in-the-ass, dat kost meer tijd dan bij een 'normaal' blok. Ben je dus afhankelijk van een monteur met een uurloon is het maar te bezien wat goedkoper is: betrouwbaar maar duurder per reparatie vs onbetrouwbaar maar goedkoper per reparatie.

Wat dat betreft spant imho van alle Japanse merken Toyota nog de kroon. (Imitatie) onderdelen in overvloed, makkelijk te sleutelen. Toyota's zijn wel iets duurder in de aanschaf dan Subaru (onbekend maakt onbemind).

--
Mijn voorlaatste auto was dus een Legacy. Een sedan, AWD, 2 liter, van eind '97, erg fijne auto, met alles op en eraan. Ooit gekocht voor 2K ongeveer, met 90K op de teller. Maar er waren wel wat slijtageonderdelen die gewoon door ouderdom vervangen moest worden, je kunt denken aan rubbertjes, stabilisatiestangetjes, dat soort dingen. Ook heb ik nog een keer de remschijven vóór laten vervangen en toen ik hem verkocht zaten er nog wat dingen aan te komen. Uiteindelijk verkocht voor 1500, met 140K op de teller, ruim anderhalf jaar later.

Waarom verkocht? Omdat ik een nieuwe auto ging rijden. Ik heb alle kosten tegen elkaar afgezet en ben tot de conclusie gekomen dat een splinternieuwe auto rijden (ondanks de veel hogere afschrijving) toch goedkoper was. Goed, ik heb nu wel een Yaris 1 liter, maar dat mag qua luxe de pret niet drukken, want in principe kent het wagentje dezelfde opties. In alle opzichten betaal ik nu veel minder dan de Subaru, wegenbelasting, verzekering (van WA+ naar All-risk, en toch goedkoper), onderhoud en natuurlijk het brandstofverbruik. (Legacy: 600km op 60 liter tank, Yaris: 700km op 40 liter tank). Ook ben ik de eerste jaren verlost van de APK en vallen een hoop onderdelen onder de garantie, wat een onderhoudsbeurt nooit duur zal maken.

Maar goed wil je iets aparts, iets wat enorm lekker rijdt (2liter blok is zalig, en neem AWD!) en ruim is koop je een Legacy. Wil je iets wat op z'n minst even betrouwbaar is, maar toch goedkoper in gebruik en ook meer oplevert bij verkoop kies je Toyota. (de Yaris is voor de vriend van TS mss geen optie, ivm de ruimte. Maar onderschat het niet, je kunt de achterbank naar voren schuiven en opklappen richting de bodem, waardoor je toch best aanzienlijk wat ruimte kunt maken, het ding wordt ook niet voor niets wel eens ruimtewonder genoemd).

[ Voor 36% gewijzigd door ebia op 06-03-2010 12:58 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Aan een Impreza had ik zelf niet eens gedacht. Maar dat is ook wel vanzelfsprekend. Ja, de benzinekosten zijn wat hoger, maarja, je hebt wel AWD en een lekkere koppelmotor.
De reden dat ik geen Toyota heb neergezet is dat de meeste (Carina E's, die zijn dan goedkoper) al weg zijn, naar Afrika enzo :P Een Legacy is wat onbekender. Ik had met wat vrienden ook bijna een Legacy gekocht, om van de zomer mee te doen aan de Carbage run. Mede omdat ze zo goedkoop en betrouwbaar zijn :P

Vaak bu'j te bang!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:12
Wat dacht je van een Mitsubishi Galant? Groot, staat bekend als betrouwbaar (zelf geen ervaring mee) en nog een sportief design ook.

Mitsubishi Galant Wagon, 08/1998, 177.500 km, 2.0 glsi, 2450 euro (kan vast wat af)
Afbeeldingslocatie: http://pic.autoscout24.net/images/997/349/0172349997001.jpg
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=b2cdot44hhre

• AlexanderB
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

das basically het 2wd antwoord van Mitsubishi op de Impreza/Legacy :P ook een goede keus op zich :)

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Thx voor de input alvast :)

Diesel lijkt een no-go.

Aanschaf is één, maar running costs (oftewel onderhoud, wegenbelasting/verzekering en benzine) is ook een belangrijke... De Focus is eigenlijk niet voor 2K te vinden, dus die heb ik niet meegenomen.

Ik heb van de auto's ongeveer het gewicht opgezocht (paar advertenties van auto's van dat type rond dat bouwjaar genomen), en het verbruik (volgens www.autoverbruik.nl, wederom ongeveer een gemiddelde genomen, meegenomen dat hij een rustige rijstijl heeft), 20K is benzinekosten tegen en prijs van 1,40/liter voor 20000 km.

Kolom Meerprijs is wat de auto per jaar meer zou kosten dan de Astra die hij nu heeft, er van uitgaande dat de onderhoudskosten (betrouwbaarheid) en verzekering voor allemaal gelijk is.

Ik heb de Golf Variant en zijn huidige Astra Station ook meegenomen om in ieder geval inzicht in de kosten te krijgen.

Wegenbelastingverbruik20kMeerprijs
Passat Variant5881:11,52435600
Legacy5881:10,52667832
Galant4921:112545614
9407801:9,529471304
Golf Variant4921:122333402
Astra Station4921:14,519310

Allemaal een stuk duurder dan zijn huidige brik dus... Betrouwbaarheid is enerzijds omdat hij niet stil wilt staan aan de kant van de weg, maar anderszijds ook om (de kans op) dure reparaties te verminderen.

Zijn er nog goedkopere opties dan deze? Het maakt echt niet uit hoe hij er uit ziet, of dat hij lekker rijdt of niet (moet gewoon veilig zijn, maar hoeft niet sportief/goede wegligging/4WD etc te zijn). Eventueel iets kleiner dan deze modellen?

Onderhoudskosten (reparaties/onderdelen etc) is iets waar ik ook weinig vanaf weet. Als die voor een bepaalde auto duidelijk goedkoper zijn is dat echt een pré.

Zijn er trouwens redenen om niet voor een Golf Variant te kiezen? In het kostenlijstje lijkt het het goedkoopst... (is onderhoud duur? Gaat hij vaak kapot?)

My anime addiction.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Is een Ford Mondeo station geen optie?

Ik weet niet wat die in NL kosten, maar hier zijn die spotgoedkoop.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Sinner

Sinner

Reken je ook het geld mee wat hij jaarlijks nodig heeft om die Astra op de weg te blijven houden?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

heuveltje schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 12:28:
[...]

En in dieselvorm betaal je ongeveer de TS zijn aankoopbudget per jaar aan wegenbelasting :)
Niet als hij >25 jaar oud is :z

Is dat geen optie? Een diesel van voor 1985?

Wat gelijk in me opkomt is een Mercedes 240D of 300D, die dingen zijn onverwoestbaar met motorblok die letterlijk miljoenen km mee kan, en ze zijn - zeker in estate uitvoering - zeer ruim. Voor EUR 2000 kun je er wel eentje vinden.

Verbruik is ongeveer 1:12, wat voor een diesel veel is, maar goed, als je prijsverschil diesel-benzine meerekent kost het per km ongeveer hetzelfde als een Nissan Micra, dus zo erg is dat ook weer niet, en geheid minder dan de huidige Astra :+

Daar komt bij dat je er ook gewoon zonder modificatie slaolie in kunt gooien, al is het vrij lastig dat spul legaal incl accijnzen in NL te krijgen

Idem voor Volvo 240, neem eentje van pre-1985 en wegenbelasting is opeens geen probleem meer - en die dingen blijven gewoon rijden (je ziet zelfs nog Volvo 140-jes die duidelijk niet al te netjes verzorgd worden gewoon doorrijden).

Oslik blyat! Oslik!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

dion_b schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:20:
[...]

Idem voor Volvo 240, neem eentje van pre-1985 en wegenbelasting is opeens geen probleem meer - en die dingen blijven gewoon rijden (je ziet zelfs nog Volvo 140-jes die duidelijk niet al te netjes verzorgd worden gewoon doorrijden).
Probleem is dat je wel die paar duizend ziet rijden die het nog steeds doen, wat je niet ziet zijn die duizenden die al op de sloop liggen weg te roesten :). Als je geluk hebt kun je er nog enkele jaren zonder problemen mee voorruit, als je pech hebt zit je 3 maanden verder met een schokdemper die door je wielkast heen is gebroken en een stuurinrichting met genoeg speling om in een amerikaanse film mee te doen !

Collega van mij regelt al jaren ongeveer zo zijn vervoer : Koop een oude ingeruilde auto van een bevriende verkoper voor +- 500 euro. Rij er mee tot je er kosten aan hebt, indien lager dan 200E > fixen, indien hoger > nieuwe auto.

In de ene auto rijd ie mee tot de eerste apk, zijn huidige astra heeft ie al weer 3 jaar :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:12
EMP schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:07:
[knip]

Passat Variant5881:11,52435600
Legacy5881:10,52667832
Galant4921:112545614
9407801:9,529471304
Golf Variant4921:122333402
Als je voor een iets kleiner modelletje wilt gaan, wat dacht je van een iets jongere honda Civic? Ziet er redelijk leuk uit, is betrouwbaar en gewoon redelijk formaat met 5 deuren.
http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=6651320
Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/of01/s020/of01_0006651320.jpg
2300 euro, redelijk binnen budget, 1997, 162.000 km gelopen, zuinige maar pittige 1.5 v-tec motor

Honda Civic4361:161750337 goedkoper

[ Voor 4% gewijzigd door Silvos op 08-03-2010 19:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

heuveltje schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:57:
[...]

Probleem is dat je wel die paar duizend ziet rijden die het nog steeds doen, wat je niet ziet zijn die duizenden die al op de sloop liggen weg te roesten :). Als je geluk hebt kun je er nog enkele jaren zonder problemen mee voorruit, als je pech hebt zit je 3 maanden verder met een schokdemper die door je wielkast heen is gebroken en een stuurinrichting met genoeg speling om in een amerikaanse film mee te doen !

Collega van mij regelt al jaren ongeveer zo zijn vervoer : Koop een oude ingeruilde auto van een bevriende verkoper voor +- 500 euro. Rij er mee tot je er kosten aan hebt, indien lager dan 200E > fixen, indien hoger > nieuwe auto.

In de ene auto rijd ie mee tot de eerste apk, zijn huidige astra heeft ie al weer 3 jaar :)
Dat is ook een manier, zo doet een vriendin van me het ook :z

Mbt die Mercedes 240D - als ik hier in de buurt kijk zweren de meeste oudere Marokkanen erbij omdat ze elk jaar meerdere keren naar Marokko en terug rijden en iets nodig hebben wat a) die rit trekt en b) de geweldige wegen ter plekke ook aankan. Ik kwam die dingen ook in grote getale tegen in Tirana (Albanie), om dezelfde reden: gaan niet stuk en kunnen uiterst beroerde wegen aan.

Oslik blyat! Oslik!

• Sinner

Sinner

Silvos schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:50:
[...]

Als je voor een iets kleiner modelletje wilt gaan, wat dacht je van een iets jongere honda Civic? Ziet er redelijk leuk uit, is betrouwbaar en gewoon redelijk formaat met 5 deuren.
http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=6651320
[afbeelding]
2300 euro, redelijk binnen budget, 1997, 162.000 km gelopen, zuinige maar pittige 1.5 v-tec motor

Honda Civic4361:161750337 goedkoper
EMP schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 17:51:
Hij wil redelijk wat kunnen vervoeren (qua formaat, gewicht valt mee), dus station is een must.
Is anders een VW Caddy niets voor hem? De versies met benzinemotor zijn goedkoop in de belasting
(ik dacht zo'n 235 euro per jaar), en je hebt een berg aan ruimte. Voor 2000 euro moet er ook wel een
caddy van >1997 te vinden zijn. Daarnaast zijn die dingen zo betrouwbaar als de pest, kijk om je heen..
Verbruik is overigens ook prima te doen, volgens mij worden ze in 1.6 en 1.4 uitvoering verkocht. (benz.)

Dit model dus:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/7/69/SC0ZpLeDwnd2xQwVNhO1kQ==.jpg

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:50

psy

Het is natuurlijk weer heel persoonlijk, maar ik zou in deze situatie een Primera P11 station aanraden, van '96 tot '99', zelfs al een paar P11-144 te vinden. Liefst in 2.0 uitvoering, want dit blok staat als zeer solide bekend (rij zelf al 400.000km.... wel op LPG), erg zuinig voor een 2.0 (1 op 12,5 gemiddeld is makkelijk haalbaar), en de betrouwbaarheid is echt uitstekend. Hier zal je niet snel verassingen mee krijgen. Onderhoud is erg goedkoop. Hij is groot, en makkelijk te krijgen voor lage prijzen (2000-3000 geen probleem).
Je kan ze ook met 1.6 krijgen echter deze zal het iets zwaarder hebben. Als je normaal/rustig rijdt is deze misschien wel nog ietsje zuiniger.

Uiteraard geldt wel, voor 2000 euro kan je altijd pech hebben, welke 'betrouwbare' auto je ook koopt. Je weet meestal niet hoe er met de auto is opgegaan, IMO de meest van invloed zijnde factor.

http://www.autotrader.nl/...d=true&facet_fuel=benzine

voorbeeldje

Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/Nissan/Primera/Nissan-Primera-Stationwagen-Benzine-Zwart-005--3700545-Medium.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door psy op 09-03-2010 08:19 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 16:35

EraZor

Don't mention the war

Hmmm hoor iemand zeggen dat 't omslagpunt benzine > diesel erg hoog ligt ivm hoge dieselprijzen. Vergeet niet dat een diesel over het algemeen ook een stuk zuiniger loopt he? (en dat de blokken erg veel km's kunnen draaien). Verschil is voornamelijk aanschafbedrag, maar bij een dergelijk oude auto is dat verschil te verwaarlozen

Rekenvoorbeeldje met een golf IV benzine-diesel met ongeveer dezelfde prestaties (tdi 90pk, vs 1.6 benzine) (aanschafprijs buiten beschouwing gelaten)

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2v33jgn.png]:

Brandstofprijzen zijn de landelijke adviesprijzen en de verbruiken komen uit de carbase (zullen dus niet 100% kloppen, maar zijn onderling wel te vergelijken, natuurlijk. Ijn het grafiekje zie je dat 't omslagpunt dus al rond de 17000km per jaar ligt....

[ Voor 23% gewijzigd door EraZor op 10-03-2010 14:12 ]

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
En de wegenbelasting?

Golf 1998 1.6 benzine 74kW 5d Trendline = 1092kg = 492 euro/jaar
Golf 1998 1.9TDI 66kW 5d Trendline = 1239kg = 1168 euro/jaar

(kan trouwens de grafiek niet zien vanaf hier, dus wellicht is het al meegerekend, ik zal thuis nog eevn kijken ;))

My anime addiction.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:09
Die zijn er in mee genomen. Zonder wegenbelasting zou diesel al vanaf km 1 rendabel zijn (als je aanschafprijs en kosten onderhoud gelijk stelt).
Pagina: 1