Heb zelf ook enkele jaren terug verwisseld naar Dvorak en wil om geen enkele reden terug verwisselen naar een andere variant. Dvorak gaat voor mij veel sneller en voelt beter aan om te typen, er zei me al eens iemand dat het onvoorstelbaar is dat ik "zo weinig met mijn vingers" beweeg terwijl ik typ. Zie ook de alinea later over S en L hoe dit komt...
Op Windows is het paar keer klikken naar de toetsenbord instellingen, of als je de computer vaak gebruikt gewoon in de taalbalk of iets als ALT+SHIFT of CTRL+SHIFT. Op Linux open je snel de terminal en typ je "setxkbmap dvorak", als het dan toch echt nodig is neem ik wel de moeite om Qwerty/Azerty te typen. Gaat wel wat trager maar op zo'n onconfigureerbare computers zit ik toch haast nooit.
Icyzer schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 17:04:
Veel mensen zeggen dat de dvorak layout bewezen efficienter is als Qwerty, dit is denk ik vooral bewezen voor de Engelse taal. Zal Dvorak dus ook efficienter zijn als qwerty voor de Nederlandse taal?
Zo ligt bijvoorbeeld de 'L' op een plek op het toetsenbord die niet zo efficient is. Dat terwijl een 'L' best regelmatig gebruikt word.
Op mijn laptop toetsenbord houdt ik mijn pink meer bovenaan de 'S' toets, de 'L' is slechts even de onderkant van de 'L' toets aanraken. Daarbuiten denk ik dat het op gewone toetsenbord ook nog wel meevalt om te doen.
Interessant om even te lezen is ook
http://shiar.nl/misc/dvorak/local#dutch en daar zie je dat Nederlands goed te doen is op Dvorak en dat je niet speciaal zelf iets moet gaan verzinnen. Heb wel de Azerty punctuatie van plaats overgenomen in de Dvorak lay-out ipv de voorgesteld Dvorak toetsen omdat ik de labels op mijn toetsen niet kan aanpassen. En al bij al werkt dat gewoon perfect.

Merk op dat ik de Caps Lock en de Backspace via een Registry Hack heb gewijzigd,
bijgevolg zijn deze op bovenstaande afbeelding niet waar te nemen.
rob1n schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 16:41:
Wat ze vooral hebben geprobeerd, is de meestgebruikte letters in de home-row te zetten (de rij toetsen waar je vingers op rusten als je niet typt). Dit zorgt er voor dat je vrij weinig moeilijke bewegingen hoeft te maken.
Voordeel van Colemak tegenover Dvorak is dan wel weer dat het iets meer op Qwerty lijkt, dus het zou in theorie makkelijker te leren moeten zijn.
De meestgebruikte letters hebben ze bij Dvorak ook gedaan. Verder vind ik Colemak niet zo bijzonder, zo lijkt bijvoorbeeld een gelijkenis met Azerty voor mij eerder een nadeel dan een voordeel.
Hangt er beetje af waar je rechter-ctrl staat, valt voor mij redelijk mee. (Mja, touchpad gebruiker...)
Binnen veel tekst editors kan je ook tekst selecteren en verslepen, zonder toetsen is dit hetzelfde als ctrl+x ctrl+v en samen, met ctrl is dit hetzelfde als ctrl+c ctrl+v. Zelf gebruik ik meestal wel twee handen om het te doen of als ik de muis vast heb gewoon via de rechterknop, hangt een beetje van de situatie af. En ja, soms zien sommige mensen mij gewoon de zin overtypen...

SuperNull schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:56:
Keyboard controls van programma's en games gaan ervan uit uit je Qwerty hebt en het is maar de vraag of je het overal makkelijk kan remappen.
Daarnaast is mijn ervaring dat als je iets aan het klussen bent dat daadwerkelijk boeiend is, je verreweg het grootste deel van je tijd besteed aan teruglezen, nadenken, corrigeren en info zoeken en maar een klein deel aan tikken.
Totaal geen last in alle games die ik de afgelopen jaren heb gespeeld, en dat zijn er toch wel wat. Zelf in een programma zoals Vim is een simpele remap van een miniem aantal toetsen voldoende om er in Dvorak mee aan de slag te kunnen gaan.
Voor lezen en research zijn er ook technieken om dat sneller te doen, verder vereist dat samen met nadenken training en je zal er steeds beter en als je wil ook sneller in worden. Op een hele thesis typen zal je als geoefende Dvorak typer toch wel wat tijd uitsparen die je meer kan spenderen in de door jou opgenoemde dingen.
Had deze al wel eens ergens gelezen maar iets zegt me dat die nog wel eens van pas kunnen komen, merci.