Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 348741

Topicstarter
Mijn beelscherm springt tijdens het gamen van hedendaagse spellen regelmatig op standby. Nu heb ik even de temperaturen opgemeten van mn componenten en blijkt dat de videokaart standaard zo'n 75 graden is. Als ik even game gaat hij al heel snel richting 90 graden. De rest zit gewoon rond de 30 á 40 graden.

Mijn videokaart is een MSI N9600GT Zilent 1G. Er zit nu een standaard zalman fan op. Verder heb ik achterin mijn behuizing een 100 mm fan die de warme lucht moet afvoeren. Nu vraag ik mij of ik een grotere koeler rechtstreeks op mijn videokaart moet zetten of zou een fan aan de voorkant die koude lucht toevoert voldoende zijn?

Enige probleem is dat ik aan de voorkant geen plaats heb voor een standaard fan. Bestaan er ook fans die je op de plaats, waar je normaal een dvd rom in zet, kunt doen? Zo ja, waar zou ik die kunnen vinden? Ik kom er zelf namelijk niet uit als ik er naar zoek.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 18:30

psyy138

blackbulls.nl

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:22
Anoniem: 348741 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 14:58:
Mijn videokaart is een MSI N9600GT Zilent 1G. Er zit nu een standaard zalman fan op.
Alvast bedankt voor jullie reactie
Als je zegt dat er een standaard Zalman fan op zit, dan is dit niet echt standaard denk ik? Bedoel je een casefan of een Zalman vga koeler? Als je een vga koeler hebt vervangen en die is van Zalman nu, dan heb je iets niet goed bevestigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 00:26

Gnermo

All about that bass!

Die temps zijn normaal voor een videokaart.

Maar toch maar even controleren lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gnermo schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 17:14:

Als ik empire total war speel springt mijn beeld altijd op hetzelfde moment op standby. Vlak voor dat moment heb ik de temp gemeten en mijn videokaart was al 101 graden. Is dat nog steeds normaal? heb er namelijk niet zoveel verstand van.
PhaeTom schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:52:
[...]

Als je zegt dat er een standaard Zalman fan op zit, dan is dit niet echt standaard denk ik? Bedoel je een casefan of een Zalman vga koeler? Als je een vga koeler hebt vervangen en die is van Zalman nu, dan heb je iets niet goed bevestigd...
Er zit een Zalman vga cooler op mijn videokaart. Die zat er origineel al op toen ik hem gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:26
Gnermo schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 17:14:

Ik denk van niet, mijn HD3870 met daarop een accelero S1 + turbo module is idle 20 graden celcius :) In full load is deze maximaal 38 graden celcius...

@TS Dan heb je totaal geen airflow, warme lucht stijgt op, dus boven in je kast een fan plaatsen heeft niet zoveel zin. Het is beter om een losse GPU koeling te kopen. Deze vind je in de pricwatch
Dit is een optimale airflow:
Afbeeldingslocatie: http://kwans.netfirms.com/review/hardware/thermaltake/image/airflow.gif
Misschien is dit wat voor je: Titan TTC-004 deze plaats je gewoon onder je GPU, vervolgens blaast deze een hoop lucht tegen je GPU aan. Hier staan een paar soortgelijke dingen http://tweakers.net/pricewatch/cat/489/systeemkoeling.html
Hier nog wat vragen:
  • Wat voor case heb je?
  • Waarmee meet je de temperatuur, met een losse thermometer of de drivers van je videokaart?
Je kan waarschijnlijk het beste voor een losse GPU koeling gaan. Bijvoorbeeld de Arctic Cooling Accelero S2

[ Voor 52% gewijzigd door jaspara op 05-03-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jaspara schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:24:
[...]

Ik denk van niet, mijn HD3870 met daarop een accelero S1 + turbo module is idle 20 graden celcius :) In full load is deze maximaal 38 graden celcius...

@TS Dan heb je totaal geen airflow, warme lucht stijgt op, dus boven in je kast een fan plaatsen heeft niet zoveel zin. Het is beter om een losse GPU koeling te kopen. Deze vind je in de pricwatch
Dit is een optimale airflow:
[afbeelding]
Misschien is dit wat voor je: Titan TTC-004 deze plaats je gewoon onder je GPU, vervolgens blaast deze een hoop lucht tegen je GPU aan. Hier staan een paar soortgelijke dingen http://tweakers.net/pricewatch/cat/489/systeemkoeling.html
Hier nog wat vragen:
  • Wat voor case heb je?
  • Waarmee meet je de temperatuur, met een losse thermometer of die van je videokaart?
Je kan waarschijnlijk het beste voor een losse GPU koeling gaan. Bijvoorbeeld de Arctic Cooling Accelero S2
Bedankt voor je reactie.

Het kan inderdaad heel goed zijn dat ik geen airflow heb. Er wordt namelijk geen koude lucht vanuit de voor- of zijkant naar binnen geblazen. Heb net ontdekt dat er toch wel ruimte is voor een fan aan de voorkant. Zal dit eerst eens proberen. Zal daarna de temperatuur nog een opnemen. De temperatuur meet ik met PC wizard. Wat voor case ik heb weet ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:26
Ik zie op de site van PC Wizard nergens staan dat ze de 9600GT ondersteunen. Kijk eens bij de drivers van NVIDIA, hierin zou als het goed is ook ergens de temperatuur moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jaspara schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:54:
Ik zie op de site van PC Wizard nergens staan dat ze de 9600GT ondersteunen. Kijk eens bij de drivers van NVIDIA, hierin zou als het goed is ook ergens de temperatuur moeten staan.
Kun je mij vertellen waar ik die temperaturen bij nvidia kan vinden? kan ze niet vinden namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de temperaturen nu met nvidea software gecheckt en geeft nu een gpu temp van 114 graden aan. Dit is toch wel iets te warm of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
114 graden is inderdaad aan de ongezond hoge kant. Zien je koelribben er stoffig uit en/of maakt de fan een ander geluid dan anders (Draait tie überhaupt)?

Het kan nog steeds een brakke temperatuursensor zijn. Je kan met je vingers aan het koelblok voelen, als je GPU 110+ graden is, dan moet je koelblok ook wel een flink hoge temperatuur hebben of op zijn minst warm aanvoelen.

Maar heb je inmiddels al de airflow in je systeem, m.a.w. wordt er al lucht door je kast heengeleid met de fans aan de voorzijde?

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
niekje87 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 23:36:
114 graden is inderdaad aan de ongezond hoge kant. Zien je koelribben er stoffig uit en/of maakt de fan een ander geluid dan anders (Draait tie überhaupt)?

Het kan nog steeds een brakke temperatuursensor zijn. Je kan met je vingers aan het koelblok voelen, als je GPU 110+ graden is, dan moet je koelblok ook wel een flink hoge temperatuur hebben of op zijn minst warm aanvoelen.

Maar heb je inmiddels al de airflow in je systeem, m.a.w. wordt er al lucht door je kast heengeleid met de fans aan de voorzijde?
Ik heb de videokaart helemaal schoon gemaakt gister. Stof zit er niet meer op. De fan draait volgens mij wel goed. Als ik hem handmatig harder of zachter zet hoor je het verschil.

De airflow is is ook goed nu. Heb er een fan aan de voorzijde aan toegevoegd. Naar mijn idee is het in de kast koel genoeg.

Een vriend van mij heeft dezelfde videokaart. Ik zal die van hem eens in mijn kast zetten en kijken wat ie dan aangeeft. Het zou inderdaad zo maar kunnen dat de temperatuursensor brak is. Mijn broer en ik vroegen ons gister ook al af waarom hij niet echt warm aanvoelde terwijl nvidea aangaf dat ie 110 graden moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
met welk programma meet jij uberhaupt

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:08

Epsilon

jaspara schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:24:
Alleen als je omgevings temperatuur 0 graden is heb je uberhaupt kans op de temperaturen met een geweldige airflow.

Dat geloof je toch zelf niet? Vertrouw die programmaatjes niet als je dit soort temperaturen trekt. +20C is een veel betere gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:12

MeltedForest

Lenny-t

Idle 20c lijkt me sterk, dat is het in de omgeving ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Remmes_NT schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:03:
met welk programma meet jij uberhaupt
Met nvidea system monitor en PC Wizard. Ze geven allebei dezelfde temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:50
PhaeTom schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:52:
[...]

De MSI videokaarten uit de Zilent serie zijn voorzien van een Zalman VF1050, die heb ik ook op mijn 9800GT van MSI gehad, en die kaart is nooit boven de 50 graden gekomen.

Dit is dus gewoon een airflow probleempje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Je zou ook de koelpasta eens kunnen vervangen, misschien dat dat ook wat verschil maakt, bij mijn gtx260 was dat wel het geval, toch gauw 20graden verschil onder load (60 graden nu, voorheen 80) en de fan kan dan automatisch ook een stuk lager, hoger dan 40% heb ik hem enkel op een lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45
FastFred schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:36:
[...]
De MSI videokaarten uit de Zilent serie zijn voorzien van een Zalman VF1050, die heb ik ook op mijn 9800GT van MSI gehad, en die kaart is nooit boven de 50 graden gekomen.

Dit is dus gewoon een airflow probleempje ;)
Ja, want een goede airflow laat je temperatuur zakken met 50°. :X

Dat de koeler niet warm aanvoelt wil niet per sé zeggen dat de temperatuursensor kapot is, het kan even goed zijn dat je gpu zijn warmte niet afgeeft aan de koeler waardoor je gpu oververhit en de koeling koud aanvoelt.

Ik zou zeggen, probeer de koeler er eens volledig af te halen, alles goed schoonmaken, nieuwe koelingspasta erop en koeler goed bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik de videokaart van een vriend erin gehad en deze doet het perfect. Het ligt dus aan mijn videokaart. Ga er zelf niet mee knoeien. Heb nog garantie dus..

Allemaal bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1