[plasma] TV voor beperkt budget

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een geschikte tv voor mezelf. Aangezien ik niet snel (dure) spullen koop zonder er eerst goed over na te denken, ben ik hier dan ook al een tijdje mee bezig.

Ik heb alle betreffende topics hier op het forum al (meermaals) doorgelezen om vast te stellen waar wel/niet op te letten en hoe te werk te gaan.

Ik heb dus in het kort een lijstje gemaakt van wat ik graag wil etc. :
-
  • budget: 500 euro (kan iets hoger indien werkelijk significant verschil voor dat beetje extra geld)
  • gebruik:
    • XBOX 360 (dit is momenteel de voornaamste activiteit voor dit toestel)
    • Films kijken (voornamelijk dvd, mogelijk toekomst ook van externe multimediaspeler)
    • TV (voorlopig geen aansluiting, maar binnen het jaar waarschijnlijk wel en dan waarschijnlijk digitale tv, telenet ofzo)
  • afstand: een 3tal meter ongeveer
  • kijkhoek: voornamelijk recht ervoor zittend, kleine afwijkingen bij bezoek ofzo, maar minder belangrijk
Met deze lijst ben ik dan gaan rondzoeken. Ik heb zo oa. ontdekt dat het Full HD label toch niet zo belangrijk is dan ik dacht en dat ik graag een 42" zou hebben (minimaal 37").
Voor het gamen wil ik absoluut geen zorgen hebben ivm ghosting en dergelijke, dus daardoor kwam ik bij een plasma uit.

Uit de verschillende koop advies sites (pricewatch, besteproduct.nl, koopgids, testaankoop,...) heb ik dan momenteel de volgende 2 (4) toestellen gevonden:

LG 42PQ3000 (LG 42PQ2000)
Samsung PS42B451 (PS42B450)

Ik heb beide tv's ook reeds bezig gezien in de winkel en kan alleen maar zeggen: ziet er goed uit. Ik heb ze jammer genoeg nog niet gevonden in een winkel waar ze beide staan, dus vergelijken blijft moeilijk.

Mijn vraag is nu, welke kunnen jullie aanraden?
Maar wat ik zeker ook wil weten: wat is nu het verschil tussen de 3000 en de 2000 en tussen de 42B450 en de 42B451 ?

Voor de LG's heb ik enkel kunnen vinden dat de 3000 Expert mode / ISF ready en Smart Volume Leveler (Auto Volume Leveler) heeft en de 2000 niet, verder lijken ze volledig hetzelfde.

Voor de Samsung's is het nog moeilijker verschillen te vinden, zo is de informatie in de Pricewatch bijvoorbeeld niet altijd volledig.

Kan iemand hierover wat meer duidelijkheid scheppen?

Iedereen is natuurlijk welkom om nog andere suggesties te doen, ik kan ook gerust wat over het hoofd gezien hebben. Dat mag zelfs LCD zijn, mits enige onderbouwing waarom die in mijn geval even goed/beter zou zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:07

page404

Website says no

ik zie tegenwoordig de Panasonic plasma's (42", FullHD) bij de Mediamarkten en consorten ook voor 500-600€ staan. Heb je die al eens meegenomen in je overweging? Zijn op de Pioneers na toch de hoogst aangeschreven plasma tv's.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik heb net een 42PQ2000 gekocht en in mijn zoektocht naar informatie ben ik die 42PQ3000 ook tegen gekomen. In dit PQ3000 topic wordt de 42pq2000 volgens mij ook zijdelings genoemd, maar volgens mij waren de verschillen minimaal.

Overzichtje tussen de 2 tv's :
http://www.plasma-lcd-crt...g_50pq2000_vs_lg_50pq3000

Ik heb 'm 200 uur laten indraaien met een break-in dvd en ben sinds dinsdag film en de Wii aan het uitproberen op die tv, maar heb nog geen Image Retention gezien overigens (manufacturing date: feb 2010).

[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 05-03-2010 14:45 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je iets zoekt dat er ook nog een beetje leuk uitziet; het uitlopende model 42PQ6000 van LG kost rond de 500 euro, er is zelfs een winkel die hem voor 525 thuis aflevert. Even zoeken op diverse vergelijkingssites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik zou de panasonic 42X10 aanraden. Deze is HDready, maar dat is juist in je voordeel gezien je vooral xboxt (games worden op 720P opgebouwd) en SD tv/dvd kijkt. Full-HD is enkel beter bij blu-ray en PC gebruik, voor de andere bronnen meestel wat minder, vooral de SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
Over de 2000 - 3000 : ik kan nergens iets vinden over wezenlijke verschillen, ik denk dat de 3000 gewoon een licht vernieuwde versie is of enkel uiterlijk anders is.

Over de panasonics: ik heb in de winkel ook de 42x20 zien staan, zag er goed uit, maar meteen toch minstens 100 euro meer dan de voorgestelde tv's. Daarom nog steeds (ook voor de 42x10 @gastje13) : wat is nu het grote verschil met de voorgestelde tv's, waar zit de meerprijs en is het dat dan ook waard?
Gastje13, wat jij daar aanhaalt geldt ook voor de voorgestelde tv's natuurlijk. Heb jij de 42x10? Wat zijn jouw bevindingen? Heb je last van een van de gekende plasma-tv problemen (ghosting, image retention,...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:06
ik heb met de btw dagen de pana 50x10 voor 595 euro gekocht, aangezien er hier veel sd-tv wordt gekeken.
ik zit 3,5 meter van het scherm dus verschil in hd ga ik met mijn ogen toch niet meer waarnemen.

Ik heb voor een pana gekozen omdat ik hiervoor ook al een pana 42px80 heb gehad en eigenlijk al heel mijn familie aan de pana zitten zonder een enkel probleem.

Als je ook op kieskeurig bij de gebruikerservaringen leest dan valt op dat de meeste samsung schermen toch een probleem hebben waarbij het meest vervelende is dat de importeur hier geen oplossing voor heeft.

Ga je niet blind staren op specs, koop een zo'n groot mogelijk scherm voor een zo laag mogelijke prijs en ga gewoon genieten.

(binnen 2 dagen wil je al een groter scherm :) )

http://www.avforums.com/r...0-Plasma-HDTV-Review.html

[ Voor 4% gewijzigd door marz01 op 06-03-2010 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik heb zelf geen plasma tv, maar ik heb wel de G10 (2009) en de PV45(2006) bij mijn ouders uitgebreid kunnen proberen.

Typische plasma problemen als inbranden en image retention heb ik niet opgemerkt, wel (ook typisch voor plasma) de PWM noise en het regenboog effect. PWM noise is op de G10 vanaf 1,5m niet meer waar te nemen.

De kleurweergave en contrast is op de G10 vele male beter dan de oude PV45, die laatste vind ik beetje onnatuurlijk. Dit is ongetwijfeld beter op de nieuwe X20 of X10 daar 3 à 4 generatie ouder.

SD weergave is op een HDready plasma stuk beter, de Xbox met HDMI vind ik iets beter doen. Alles is iets "vloeiender" en minder kartels dan FULL-HD. Component op FULL-HD is duidelijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
Bedankt voor alle reacties alsnog!

Ik ben gisteren nogmaals een aantal winkels in de buurt gaan doen, maar jammer genoeg vinden ze het allemaal enkel belangrijk om het iets hogere segment vanaf 7à800 euro en hoger aan te bieden. Daarbij kwam ik terug in de oorspronkelijke winkel (Krefel) waar ik reeds geweest was, zowel de samsung ps42b450 en de lg 42pq3000 waren in 'aanbieding' voor 500euro. Ze hingen ook naast mekaar en daar was (voor zover je dat in zo een winkel kan zien als ze 3 meter hoog hangen) de LG toch net iets mooier. Daar vond ik ook de meeste en vooral beste reviews van (en heeft uiteindelijk ook net iets meer aansluitmogelijkheden).
Dus uiteindelijk heb ik dan de LG mee naar huis genomen. Enkel de XBOX nog maar kunnen testen, maar ik ben in ieder geval 100% tevreden voor zover je dat al kan zeggen na slechts 1u testen...

*quick update: net toch nog snel even de laptop eraan gehangen via vga/rgb en nog steeds, niets te klagen! Films zien er goed uit, maar zelfs stille beelden en tekst vlot te lezen!

[ Voor 9% gewijzigd door Yohsoog op 07-03-2010 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt er prima aan gedaan om een LG te pakken. Prijstechnisch zijn deze gewoon erg interessant, maar ook de kwaliteit is gewoon goed te noemen. Uiteraard veel plezier met jou nieuwe speeltje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Yohsoog schreef op zondag 07 maart 2010 @ 11:41:
Bedankt voor alle reacties alsnog!

Ik ben gisteren nogmaals een aantal winkels in de buurt gaan doen, maar jammer genoeg vinden ze het allemaal enkel belangrijk om het iets hogere segment vanaf 7à800 euro en hoger aan te bieden. Daarbij kwam ik terug in de oorspronkelijke winkel (Krefel) waar ik reeds geweest was, zowel de samsung ps42b450 en de lg 42pq3000 waren in 'aanbieding' voor 500euro. Ze hingen ook naast mekaar en daar was (voor zover je dat in zo een winkel kan zien als ze 3 meter hoog hangen) de LG toch net iets mooier. Daar vond ik ook de meeste en vooral beste reviews van (en heeft uiteindelijk ook net iets meer aansluitmogelijkheden).
Dus uiteindelijk heb ik dan de LG mee naar huis genomen. Enkel de XBOX nog maar kunnen testen, maar ik ben in ieder geval 100% tevreden voor zover je dat al kan zeggen na slechts 1u testen...

*quick update: net toch nog snel even de laptop eraan gehangen via vga/rgb en nog steeds, niets te klagen! Films zien er goed uit, maar zelfs stille beelden en tekst vlot te lezen!
Let erg goed op met inbranden en image retention! Ik zag gisteren toen ik de tv uitzette nadat ik een film had gekeken, twee verschillende image retentionbeelden: 1) de zwarte banden boven en onderaan, 2) eoa desktop achtergrond die max 30(!) seconden op het scherm heeft gestaan.

Tijdens het film kijken heb ik de image retention van de desktop achtergrond niet gemerkt overigens.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
Ik heb er ondertussen reeds zelf ervaring mee, maar enkel na een heel lange tijd Darksiders gespeeld te hebben zag ik op het zwarte scherm na het afzetten van de xbox dat de cirkel van de map rechtsonder en de vormen van de iconen rechtsboven nog licht zichtbaar waren. Ik heb dan even mijn laptop aangesloten, een filmpje van 20tal minuten gekeken en het was weer weg.

Is dit enkel in het begin en na de zogenaamde 'break in' periode gedaan, of moet je hier altijd rekening mee houden?

Extra: ook via hdmi (was al vergeten dat mijn laptop die uitgang ook had :) ) was het fijn tv kijken, beeld nog iets beter (filmpje was gewoon geen denderende kwaliteit) en geluid via hdmi was ook goed. Met de vga heb ik het geluid nog niet werkend gekregen door een split-kabel te gebruiken vanuit mijn laptop, maar denk dat het probleem bij de laptop ligt en niet bij de tv...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Nou, ik heb 'm dus 200 uur laten indraaien met een break-in dvd. Dus je zou denken dat ik de break-in periode al wel heb gehad. Anyway, het blijft altijd een issue denk ik. Zolang het weer weggaat, en ik er tijdens een film geen last van heb, vind ik het prima.

De beeldsettings waar ik de film op heb gekeken was overigens Bioscoop (of heet het nou Cinema?).

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:07

page404

Website says no

het is echt een bekend fenomeen hoor, image retention. En het levert ook totaal geen problemen op, in de meeste gevallen heb je er niet eens last van. En laten we het alsjeblieft niet verwarren met inbranden, want dat is een heel ander fenomeen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

I know, Ik heb er uiteraard ook een boel over gelezen voordat ik de tv kocht, maar dit is mijn eerste plasma tv en zoals altijd: eerst zien, dan geloven :)

Het beeld vind ik overigens super, hoor. Wat mij betreft voor films niks anders dan plasma meer.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
Yep, beeld is inderdaad super. Ik ga me ook eens wat verder inlezen over het hele break-in gebeuren, want op het moment is het nog niet helemaal duidelijk. Ik heb in ieder geval nog geen settings gewijzigd buiten eens door de standaard cinema-game-tv,... modes gegaan. Ik hoop in ieder geval niet op inbranden en dan zal ik nog lange tijd gelukkig zijn met mijn aankoop. En dan te denken dat ik LG om een of andere reden altijd een beetje schuwde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou dat heb ik ook hoor. LG is vaak een budget merk terwijl mensen hoge kwaliteit verwachten. Dat komt ze wel eens op onterechte klachten te staan maar in het budget segment doen ze het gewoon goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:02
Break-in werkt niet. Je zal altijd retentie blijven houden. Heb mijn plasma 400/450 laten "inspelen" maar nu alsnog gewoon last van retentie (en inbranden). Is gewoon inherent aan de techniek. De een zal het niet zien, een ander weer wel. Zeggen dat inspelen retentie voorkomt is onzin, het zal het hóóguit (ietsjes) verminderen.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
Heb jij dan werkelijk ingebrande 'plekken'? Waarvan en hoeveel dan? Welke tv heb jij dan staan thuis? Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Brad Pitt schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:24:
Break-in werkt niet. Je zal altijd retentie blijven houden. Heb mijn plasma 400/450 laten "inspelen" maar nu alsnog gewoon last van retentie (en inbranden). Is gewoon inherent aan de techniek. De een zal het niet zien, een ander weer wel. Zeggen dat inspelen retentie voorkomt is onzin, het zal het hóóguit (ietsjes) verminderen.
Volgens die knakker van de break-in DVD komt het break-in verhaal uit de white-papers van Panasonic zelf. Hij zegt overigens nergens dat het IR probleem met de break-in wordt opgelost. Volgens hem geeft Panasonic aan dat de fosforcellen gedurende de eerste 200u het gevoeligst zijn voor IR, niet dat het na 200 uur niet meer optreedt.

Blown past falling sands

Pagina: 1