Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03 11:03
Heb pas een nieuw Media Center in elkaar gezet met de volgende specificaties:

Moederbord: Asus M4A785TD-M Evo
Geheugen: 1333 Kingston Valueram
CPU: AMD X2 240e (AM3)

Nu is het zo dat het Media Center het perfect doet in een Windows 7 omgeving, nooit last van vast lopen tijdens het gebruik van Windows Media Center. Na 15 min gaat het Media Center in de slaapstand en wordt elke ochtend om 6 uur een keer opnieuw opgestart voor een verse start.

Wat er na een aantal dagen gebeurt is dat het Media Center ineens niet goed meer start en er komt te staan:

"Select proper boot device or insert boot media"

Wat ik toen heb gedaan is een HDD scan via HD Tune in Windows 7 waarop de computer na een aantal min crashte. Ik heb toen de HDD vervangen en dacht dat het opgelost zou zijn, dus niet.

Nu een aantal dagen verder weer dezelfde melding na een crash. Het volgende wat ik toen kon bedenken was het geheugen. Ik heb toen via het programma Everest Ultimate versie 5.0 een aantal testen gedaan (read/write enz), dit ging allemaal goed behalve dat er in Everest komt te staan DDR 400 geheugen en geen timing informatie.

Wat nu uiteindelijk mijn conclusie is is dat het geheugen niet goed wordt ondersteunt door het moederbord.

Zou dit het probleem kunnen zijn? Ook met een test via Orthos crasht het Media Center na enkele min.

De CPU blijft tijdens het testen van Orthos netjes 21 graden, tenminste dit geeft Everest aan. Daarom denk ik dat de CPU uitgesloten kan worden.

Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
je zou een memtest kunnen draaien om te kijken of het een probleem met het geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Staat het geheugen in de QVL?
Heb je al eens een paar uur memtest86+ gedraaid?

[ Voor 17% gewijzigd door Edmin op 05-03-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Edmin schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:16:
Staat het geheugen in de QVL?
Heb je al eens een paar uur memtest86+ gedraaid?
Nee nog niet, zat net via afstand er op te kijken en te testen via Orthos, hierop crashte hij dus waardoor ik er niet meer bij kan. Straks dus even memtest86+ draaien via een bootcd als ik thuis ben.

Ik heb inderdaad gekeken in de QVL list, maar dan moet ik even het type nummer opzoeken, dit kan ik dus ook niet zien in Everest. Wel zie ik in de QVL maar twee modules van Kingston 1333 staan, niet bepaald veel.

[ Voor 7% gewijzigd door Snoll3bulk op 05-03-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Memtest scan gedaan, geen problemen gevonden. Nu deed ik nog een keer Orthos in Windows en zag dat tijdens het PAGING de computer helemaal langzaam werd en alles begon vast te lopen heb ik hierna het wisselbestand op een andere partitie gezet.

Hierna gereboot en nog een keer met Orthos getest, nu tijdens het PAGING is de computer wel wat trager (logisch) maar gaat gewoon verder met testen zonder enige problemen.

Is dit mogelijk dat het aan het wisselbestand heeft gelegen? Of is het misschien toeval dat het nu ineens goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

heb je gekeken naar de voltage die he geheugen krijgt, en de timings. Het kan voorkomen dat deze default verkeerd gezet worden door het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-06 18:37
Probeer eens een CMOS clear. Dit hielp bij mij ook om bijvoorbeeld mijn LAN poorten weer terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Ik heb nu helaas weer hetzelfde probleem, het media center start nu helemaal niet meer door. Ik heb de laatste bios versie geflashed maar dit hielp ook niet.

Zou het toch gewoon het DDR3 geheugen kunnen zijn wat problemen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
UPDATE:

Heb er nu Kingston ValueRam 1066 DDR3 in gedaan. EVEREST ziet nu netjes DDR3 1066 Mhz geheugen in plaats van DDR400 geheugen wat bij het 1333 geheugen het geval was. Het MediaCenter schijnt het nu weer goed te doen, nu maar even kijken voor hoelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margin Call
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 11:41
Ik heb zelf ook dit MB. Ik had voor het aanschaffen van het geheugen en MB al gelezen dat het kon voorkomen dat je Kingston Valueram 1333 moest terugclocken of het voltage verhogen om het stabiel te kunnen draaien. Ik heb zelf GeIL GV34GB1333C7DC in dit MB zitten wat wel heel stabiel is.

[ Voor 8% gewijzigd door Margin Call op 09-04-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit staat bij de specificaties van het moederbord vermeld bij het geheugen:

*AMD AM3 100 and 200 series CPU support up to DDR3 1066MHz

http://www.asus.com/produ...bvGVB1mXmmD8qQ&templete=2

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2010 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Snackyman schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:57:
Ik heb zelf ook dit MB. Ik had voor het aanschaffen van het geheugen en MB al gelezen dat het kon voorkomen dat je Kingston Valueram 1333 moest terugclocken of het voltage verhogen om het stabiel te kunnen draaien. Ik heb zelf GeIL GV34GB1333C7DC in dit MB zitten wat wel heel stabiel is.
Zie alleen nergens een optie in het bios om het geheugen terug te clocken of het voltage te verhogen, hij is nu wel stabiel op 1066 (hoop ik). Maar even aankijken denk ik. Waar staan deze opties precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:20:
Dit staat bij de specificaties van het moederbord vermeld bij het geheugen:

*AMD AM3 100 and 200 series CPU support up to DDR3 1066MHz

http://www.asus.com/produ...bvGVB1mXmmD8qQ&templete=2
Thanks, eigenlijk nooit aangedacht om de specificaties verder door te lezen. Ik dacht dat 1333 wel moest werken in dit mobo. Als ik zo de specs van de cpu en het mobo lees dat ze beide 1333 aankunnen, asus zegt dus blijkbaar weer wat anders in de specs over de AMD AM3 100 en 200 series. Gelukkig heb ik nu 1066 aangeschaft.

[ Voor 14% gewijzigd door Snoll3bulk op 13-04-2010 09:31 ]

Pagina: 1