Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een windows 2003 server als domein controller. De clients zijn vrijwel allemaal XP prof SP3 machines. Een enkele keer wil het wel eens gebeuren dat zo'n client uit het domein wordt gekiepert. De gebruiker loopt dan tegen allerlei vreemde problemen aan. Zo gaat printen opeens problematisch en geven bepaalde applicaties problemen.

Ik los dit altijd op door de computer in kwestie uit het domein te halen (door hem lid te maken van een werkgroep) Daarna verwijder ik het machine account van de server en meld ik de machine opnieuw aan bij het domein. Tot nog toe werkt dat prima.

Ik ben er echter nog steeds niet achter waar dit probleem door wordt veroorzaakt. En ik zou dat eigenlijk wel graag willen weten. Voorkomen is immers beter dan genezen?

Is er iemand die hier wat meer licht op kan werpen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:55

Arno

PF5A

Als er problemen zijn op een client, dan zal dit sowieso te vinden moeten zijn in de lokale eventlogs. Mogelijk dat daar wat vermeldingen staan die wat verklaren.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-03-2024

DLX

1 ding; dit gaat niet vanzelf :) Voor de rest; geen idee, veel te weinig informatie!

Maar staan ze nog wel in je AD?

Edit: ik lees dat ze nog wel in je AD staan, dus kijk inderdaad, zoals bovenstaande aangeeft, even in je logboeken.

[ Voor 33% gewijzigd door DLX op 05-03-2010 12:49 ]

The Legend Will Never Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:52
geen super expert, maar ik heb t wel eens gehad dat de GUID van een aantal moederborden gelijk waren aan elkaar. Het betrof hier ook een aantal el-cheapo asrock bordjes.
Windows maakt computer accounts aan op basis van deze GUID's. Als deze gelijk zijn, gaat dit mis... misschien de moeite waard om na te kijken.

Overigens heb ik van asrock toen netjes een nieuwe bios gekregen en was alles opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58
wordt die domaincontroller mischien 'gesnapshot' (lees: is dat een VM toevallig) en wordt deze weer terug in de tijd gezet :?

dan zou het kunnen zijn dat het computeraccount password is aangepast in de tussentijd en dat je dus de relatie met je domain kwijt bent. zon trucje gaat bij 9 van de 10 pc's prima (die hebben hun password op dat moment niet gewijzigd) maar kan voor de enkele pc wel een probleem zijn als dat wel het geval is geweest

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

vraag 1. Wat voor windows 2003 versie gebruik je daar?
Toevallig SBS? Dan kun je de PC 's het beste op de juiste manier in het domein zetten namelijk: via Internet explorer -> companyweb/connectcomputer

En vraag 2.
Hebben al je versies 2003 en de XP clients legale Windows versies en keys?
Dat wil ook nog wel eens problemen geven... Als het om de +/- 30 dagen is, weet je genoeg ;)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het met hardware oid te maken heeft. Ik heb nu 2 client die steeds dit probleem geven, terwijl beide pc's het altijd probleemloos gedaan hebben. Kortgeleden hebben we hier een korte stroomstoring gehad en ik vermoed dat het daarmee te maken heeft.

In de eventlogs van de clients vind ik deze melding terug. Als ik de reacties zo lees, dan komt dat overeen met de symptomen die ik hier ervaar.

In 1 van de reacties geeft iemand aan de clients uit het domein gehaald te hebben (wat ik normaal gesproken ook doe) maar dat hij 20 minuten heeft gewacht, voordat hij ze weer lid maakte. Dat is nieuw voor mij. ik ga dat gewoon eens proberen. Het is bijna weekend, dus ik heb de tijd :)

Wij gebruiken op de server overgens Windows Server 2003 Standard Edition R2 SP2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, de 20 minuten wachten truuk werkte niet... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
kun je eens een volledige ipconfig /all posten van je client :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
Hebben die 2 pc's misschien een eigen timesync applicatie draaien?

Als je tijd verkeerd staat wordt je er ook uitgegooid. Met VMware op servers wil dat nog wel eens gebeuren. Maar als je dan een knappe sync app heb gevonden is dit ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kun je eens een volledige ipconfig /all posten van je client
Wat wil je precies weten? Hoe DNS ingesteld staat? De DC is overal ingesteld als primaire DNS.
Hebben die 2 pc's misschien een eigen timesync applicatie draaien?
Nee, dat is niet het geval. Wel staat de klok op de DC enkele minuten achter. Dit komt omdat de bios enkele minuten achterloopt. En bij een herstart (wat je bij een server nu eenmaal niet zo vaak doet) vergeet ik die steeds goed te zetten.

Ook vind ik af en toe een melding van w32time, die klaagt dat er zoveel seconden lang geen sync signaal is ontvangen. Deze service is voor mij nieuw, ik wist niet dat windows server die standaard aan boord had. Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik die moet configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:32:
[...]

Wat wil je precies weten? Hoe DNS ingesteld staat? De DC is overal ingesteld als primaire DNS.

[...]

Nee, dat is niet het geval. Wel staat de klok op de DC enkele minuten achter. Dit komt omdat de bios enkele minuten achterloopt. En bij een herstart (wat je bij een server nu eenmaal niet zo vaak doet) vergeet ik die steeds goed te zetten.

Ook vind ik af en toe een melding van w32time, die klaagt dat er zoveel seconden lang geen sync signaal is ontvangen. Deze service is voor mij nieuw, ik wist niet dat windows server die standaard aan boord had. Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik die moet configureren.
How to configure an authoritative time server in Windows Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er waarschijnlijk achter waar het probleem door is ontstaan.

Powershell is degene die me op het juiste spoor zette, door naar de output van ipconfig /all te vragen. Ik antwoordde toen zelfverzekerd dat de DNS goed ingesteld was, maar dat bleek dus niet het geval te zijn. |:(

De DC was niet als primaire DNS ingesteld. Na dat veranderd te hebben leek alles direct weer goed te werken. Ik had direct weer een lijst met domain-users (die eerst akelig leeg was) en ping servernaam gaf ook keurig het juiste IP terug (wat eerst niet het geval was). En dat zonder herstart.

Ik hoop dat het probleem hiermee is getackelt.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken :)
Pagina: 1