[CentOs] Deinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Nadat ik hier een paar topics heb gemaakt welke niet volledig genoeg waren, probeer ik het nu zo duidelijk mogelijk uit te leggen :').

Ik heb een server waar CentOs op staat. Ik heb dus ClamAV erop geinstalleerd, maar ik wil het nu dus verwijderen. Dit heb ik gedaan met make uninstall. En alles verliep perfect.

Nu wilde ik kijken of wel alles verwijdert was en daarom voerde ik de command freshclam uit. Hiermee moet normaal de virus database worden geupdate. En ik verwachte gewoon dat hij de command niet herkende. Maar nu krijg ik deze error.

code:
1
-bash: /usr/local/bin/freshclam: No such file or directory

Hoe krijg ik deze voor de command freshclam en clamscan weg. Want er moet dus nog iets zijn achtergebleven waar hij dus de command freshclam en clamscan kent.

Alvast bedankt,
Wouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32
Ik zie geen enkele probleem.

Probeer eens een ander commando te draaien zoals: sfdhbedgfqwe

Kijken wat voor foutmelding die daarbij geeft.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 15:25

mace

Sapere Aude

probeer eens "which freshclam" om uit te vogelen waar hij het vandaan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit lijkt inderdaad een normale "no such file or directory" melding die zelfs >DOS< zo aangeeft. asdfasdf zal waarschijnlijk hetzelfde geven (<3 ASDF!). Mogelijk is er een symlink/shortcut achtig-iets blijven staan, maar dat zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]
code:
1

[...][/quote]

Engels blijft toch een moeilijke taal... Hoeveel meer info wil je dan dat iets niet bestaat? :?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Je bent mogelijk in de veronderstelling dat er dus nog een soort link bestaat van 'freshclam' typen op de cli naar die locatie. (Zoals een soort shortcut die je nog wilt verwijderen.)

Bash is echter gewend op een (aantal) locatie(s) te zoeken als je iets intikt, en dat is zelf in te stellen:
The PATH is an environment variable that is a list of directories that the operating system looks in to find commands issued by the user. For example, when you type ls to list files, you are actually executing /bin/ls because the /bin directory is in your path by default.
http://www.linuxheadquarters.com/howto/basic/path.shtml
Is er op die locatie niets te vinden dan geeft ie dus de foutmelding die jij krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door Jesse op 05-03-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:14:
[...]
code:
1

[...][/quote]

Engels blijft toch een moeilijke taal... Hoeveel meer info wil je dan dat iets niet bestaat? :?
Ja, dat het niet bestaat dat snap ik wel. Maar normaal weet hij niet dat deze commando ergens gekopelt aan is. Dus hoezo kan hij nu die koppeling opeens weten. Terwijl ik ClamAv heb verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:25:
[...]

Ja, dat het niet bestaat dat snap ik wel. Maar normaal weet hij niet dat deze commando ergens gekopelt aan is. Dus hoezo kan hij nu die koppeling opeens weten. Terwijl ik ClamAv heb verwijdert.
Probeer nou mijn suggestie eerst even en laat weten wat de resultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:32:
[...]

Probeer nou mijn suggestie eerst even en laat weten wat de resultaten zijn.
Ow sorry, had jou suggestie over het hoofd gezien.

Dit is voor freshclam.

code:
1
2
3
which freshclaim

/usr/bin/which: no freshclaim in (/usr/kerberos/sbin:/usr/kerberos/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/root/bin)

En dit is voor clamscan.

code:
1
2
3
which clamscan

/usr/bin/which: no clamscan in (/usr/kerberos/sbin:/usr/kerberos/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/root/bin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Dat was te verwachten. ;) Nu weet je dus ook wat er in je 'PATH' ingesteld staat, en nou kan je ook nog eens kijken wat er gebeurd als je doet wat Keiichi voorsteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 05-03-2010 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jesse schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:39:
Dat was te verwachten. ;) Nu weet je dus ook wat er in je 'PATH' ingesteld staat, en nou kan je ook nog eens kijken wat er gebeurd als je doet wat Keiichi voorsteld.
Dan krijg je gewoon een foutmelding.

code:
1
2
3
oghijsdhg

-bash: oghijsdhg: command not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:37:
[...]

Ow sorry, had jou suggestie over het hoofd gezien.

Dit is voor freshclam.

code:
1
2
3
which freshclaim

/usr/bin/which: no freshclaim in (/usr/kerberos/sbin:/usr/kerberos/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/root/bin)
Freshclaim ?

Weet je zeker dat je het goed hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:41:
[...]

Dan krijg je gewoon een foutmelding.

code:
1
2
3
oghijsdhg

-bash: oghijsdhg: command not found
Dan helpt dit je misschien verder: http://blog.spikesource.com/pathcache.htm
All UNIX shells cache the command paths based on the contents of PATH enviromental variable. This can cause a problem if a cached path no longer exists.

*knip*

To clear the cached path of foo command, you can run

code:
1
$ PATH=$PATH

This basically resets the PATH variable, thereby clearing the cache. * For bash shell, you might be able to do the same thing using

code:
1
$ hash -r
Of check dus even
code:
1
man hash

[ Voor 45% gewijzigd door Jesse op 05-03-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter