Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:06
Na wat research via doom9 en gezocht via google kwam er niet een duidelijk antwoord uit maar;

Hoe wordt er een bitrate van een livestream berekend? Als ik een video wil gaan uitzenden die een resolutie heeft van 640x480 met 25 frames per seconde, wat is dan de juiste bitrate om dit uit te zenden? Vele calculators op internet gaan uit dat je maximaal een X MegaByte per uur wilt gaan uitzenden en aan de hand daarvan wordt een resolutie berekend. Dat wil ik juist niet.

Misschien heb ik verkeerd gezocht, maar ik kon er niet echt uitkomen. Wie o wie?

sorry als dit topic in de verkeerde categorie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
framerate en resolutie staan los van bitrate. Je moet gewoon even kijken wat voor jou goed genoeg is. Of als je perse bijvoorbeel 25MB per 10 minuten wil doen dan deel je 25MB door 600 en dan weet je de bitrate waarnaar je moet encoden

[ Voor 69% gewijzigd door Exphy op 05-03-2010 10:19 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:06
Mij lijkt die vlieger niet op te gaan;
Waarom zou er dan geen Full HD in 1000 kilobit/s passen? Dus er moet toch een berekening voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Mattie84 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:48:
Waarom zou er dan geen Full HD in 1000 kilobit/s passen? Dus er moet toch een berekening voor zijn?
Het kan vast wel, alleen ik weet niet of je daar blij van wordt :')

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt prima Full HD in 1000 kb duwen, alleen krijg je daar natuurlijk baggerkwaliteit uit, omdat er niet genoeg informatie is om alles er fatsoenlijk uit te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:36
Full HD kan in 1000 kilobit/s passen. Het probleem is dan alleen dat het resultaat (met de huidige beschikbare codecs) er niet meer uitziet: je hebt wel de volledige 1920x1080 pixels maar daar zit zo'n sterke compressie op dat je heel veel kwaliteit en detail verliest.

Je gewenste bitrate wordt dus voornamelijk bepaald door de kwaliteit die je wil halen: hoe hoger de bitrate, hoe hoger de kwaliteit. Natuurlijk zit er ook ergens een bovengrens: op een bepaald moment geeft het verhogen van de bitrate geen merkbare kwaliteitsverbetering.

Met andere woorden: je zal zelf even wat moeten testen met verschillend bitrates om zo een compromis te zoeken tussen kwaliteit en bandbreedte gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door Otherside1982 op 05-03-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoeloeloe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:25
Als je video niet gecomprimeert gaat versturen:
Voor elke pixel heb je 3 8bits waarden nodig: rood, groen, blauw
Voor een 640X480 video heb je dan 640x480x3x8=7372800 bits nodig voor 1 frame
Neem je 25 frames per seconde dan heb je 7372800x25 bits per seconde nodig = 184320000 bits per seconde
in kb = 1024bits:
184320000 / 1024 = 180000 kb/s = 22500 kB/s = 22MB/s
Maar dit is dus alleen voor ongecomprimeerde data, ga je het encoderen, dan kijk je na hoeveel je wil versturen in een bepaalde tijd en pas je daar je bitrate op aan.

Zie ook voor een berekening deze pagina: http://web.forret.com/tools/video_fps.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Simpel gezegd:

Video+audio -> Compressie/Codec -> Bitrate.

Je hebt afaik rond de 150MB/sec nodig om full HD 1op1 over te sturen (3byte per pixel), compressie brengt dit terug tot reele snelheden (bitrates), hoe lager (dus hoger de compressie) de bitrate, hoe slechter de kwaliteit wordt.

Welke bitrate je nodig hebt voor een stream is dus niet afhankelijk van de invoer, maar van je beschikbare upload/transfer. Je kan wel 8MB/sec bitrate gebruiken, maar op een (stom voorbeeld) USB 1.1 verbinding gaat je dat dus no way lukken (kan afaik maar max 3MB/sec).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je kan makkelijk een fullhd film in 1000kbps encoderen. Het ziet er alleen niet zo goed uit.

Het probleem is dat je nooit van te voren kan weten welke bitrate voldoende kwaliteit levert voor een film. Actie scenes met ruis hebben bijv een veel hogere bitrate nodig dan een stilstaand beeld. Bij CBR zal de kwaliteit nooit constant zijn. Conclusie: Er bestaat geen juiste bitrate.

Daarom is VBR altijd efficienter, waarbij de kwaliteit wel constant is.
Echter, voor streaming wordt vaak CBR gebruikt, omdat het bij streaming niet zo handig is als er opeens hoge lange pieken optreden, omdat er dan problemen met bandbreedte kunnen ontstaan.

Je moet maar wat bitrates en resolties uitproberen en kijken of het goed werkt met jouw filmmateriaal, totdat jij tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Om een richtlijn te geven, Vimeo adviseert voor 720p zo'n 5000kbps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Blurays tikken op 1080p soms de 30.000 kbps aan..en geluid ook al wel 2000 a 3000 als je een hd stream hebt.
Pagina: 1