Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een hele boel gelezen, maar kom er nu toch niet helemaal uit...
Ik heb de XFX nForce 780i SLI als moederbord. Nu zit daar de mogelijkheid voor raid op. Ik heb nog nooit eerder iets met raid gedaan, maar aangezien ik voor de prestatiewinst ga zou ik het liefst 4 schijven in raid0 doen. Mijn vraag is dus: kan dit?

Vervolgens heb ik nog de vraag: welke schijven zou ik dan moeten kopen als het mogelijk is. Ik heb in totaal zo'n terrabyte nodig, dus 250 GB of anders iets als 320 GB is genoeg voor mij. Nu heb ik gekeken naar hardeschijven, en het zijn er zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Ik wil dus een snelle schijf, maar niet al te duur. Dus 16 mb cache leek me handig. Stroomverbruik maakt me niet zoveel uit, maar ze moeten natuurlijk wel koel blijven. Ik koel me harde schijven nu met een 120mm fan, dus dat helpt wel wat.

Hopelijk kunnen jullie me vraagjes beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 14:20
Prestatiewinst bij wat?

Het opstarten van Windows? Toegang tot een database? Het bladeren in je filmcollectie?

Of het mogelijk is staat ongetwijfeld in de handleiding van je moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door Vizzie op 05-03-2010 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Vizzie schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:10:
Prestatiewinst bij wat?

Het opstarten van Windows? Toegang tot een database? Het bladeren in je filmcollectie?

Of het mogelijk is staat ongetwijfeld in de handleiding van je moederbord.
Prestatie winst bij het opstarten van windows, laden van games, kopieren van bestanden, enz.
Handleiding van me moederbord heb ik niet er bij gekregen. Ik heb al wel op de xfx site een pdf over raid kunnen bemachtigen, maar daaruit blijkt (voor mij) niet of het nou mogelijk is of niet. In ieder geval weet ik dat het met 2 schijven moet kunnen

[ Voor 24% gewijzigd door boazkl0p op 05-03-2010 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:12

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb pas geleerd dat de 'raid' op consumentenmoederborden eigenlijk een 'fakeraid' is. Gestuurd door software en aangedreven door je eigen CPU. Je verliest er dus rekenkracht mee.

Misschien, als je de snelheid echt nodig hebt, is een dedicated hardware raidcontroller een optie?

Anyhow, als je winst wilt:

Raid 0: Winst bij schrijven én lezen, alle werklast word effectief door 2 gedeeld
Nadeel: 1 schijf dood = alles weg

Raid 1: Winst bij lezen (leeswerk kan op 2 schijven tegelijkertijd worden gedaan
Nadeel: je verliest de helft van je capaciteit maar 1 dode schijf mag voorkomen, je behoudt de data

Raid 0+1: Voordeel van beide systemen, bij 1 dode schijf behou je de snelheid, bij 2 dode schijven behou je de data, het is de snelste variant bij leeswerk maar je verliest wederom effectief de helft van de ruimte.

Alles daarboven lijkt me overkill voor jou en ondersteunen de meeste fakeraids toch niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hij is al oud maar blijft actueel BalusC in "RAID FAQ" DE FAQ met alle antwoorden.

Een SSD + 1 HD is snel zat.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 05-03-2010 09:19 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09
Je begrijpt het risico mbt raid0 in combinatie van 4 hardeschijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Guardian Angel schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:16:
Hij is al oud maar blijft actueel BalusC in "RAID FAQ" DE FAQ met alle antwoorden.

Een SSD + 1 HD is snel zat.
Die heb ik al heel wat keren doorgelezen hoor ;)
Maar dat geeft geen antwoord op de vraag of ik met mijn moederbord 4 schijven in raid0 kan zetten :(

En ik ben niet echt fan van SSD. Je hebt beperkte opslagruimte voor een hele hoop geld. Met 4 schijven in raid0 heb je een boel ruimte met snelheid :)

[ Voor 19% gewijzigd door boazkl0p op 05-03-2010 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Icey schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:18:
Je begrijpt het risico mbt raid0 in combinatie van 4 hardeschijven?
Ja, maar da's geen probleem. Belangrijke data heb ik altijd nog wel een back-up staan. En de software ook op dvd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:15:
Ik heb pas geleerd dat de 'raid' op consumentenmoederborden eigenlijk een 'fakeraid' is. Gestuurd door software en aangedreven door je eigen CPU. Je verliest er dus rekenkracht mee.

Misschien, als je de snelheid echt nodig hebt, is een dedicated hardware raidcontroller een optie?
Dat is idd wel een optie, maar ook daar weer de vraag: waar moet ik dan op letten?
Ik heb 3 pci-e sloten op mijn moederbord zitten. In 2 x16 sloten wil ik een SLI opstelling gaan draaien, en in dat x8 slot kan ik dus een snelle raidcontroller kwijt. Heb je suggesties van wat een goede is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

boazkl0p schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:31:
[...]

Dat is idd wel een optie, maar ook daar weer de vraag: waar moet ik dan op letten?
Ik heb 3 pci-e sloten op mijn moederbord zitten. In 2 x16 sloten wil ik een SLI opstelling gaan draaien, en in dat x8 slot kan ik dus een snelle raidcontroller kwijt. Heb je suggesties van wat een goede is? :?
Ik zou zelf eerder een snelle geluidskaart in dat slot steken, die mijn cpu ook weer een X % extra performance geeft omdat hij een lastenverlichting krijgt :P

Maar een goede - ik zou intuitief kijken naar merken als Adaptec, of Q-logic, merken die Dell/HP en consorten ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Op dit moment zijn de Highpoint controllers in de 3000-serie de beste bang-for-buck. Persoonlijk vindt ik de support van highpoint wel wat minder dan bijv. areca maar die controllers zijn miniem sneller en wel fors duurder.

Aangezien je met 'slechts' 4 disks wil werken dan is een pci-e 4x slot (mocht je die hebben) ook snel zat. PCI-e 4x haalt al 1GB/s throughput en dat ga je met 4 disks toch nevernooit halen.

Voor opstarten/laadtijden zal 1 SSD sneller zijn dan welke RAID-array dan ook. Al zet je 8 raptors in raid0, nog steeds zal dat aanmerkelijk langzamer zijn dan 1 enkele SSD.
Voor het wegschrijven van grote files (groter dan 1GB) zal een array met 4 disks in raid0 wel sneller zijn maar echt heel veel zal dat niet schelen. Een goede SSD haalt daarin 200MB/s waar een gewone disk met 70MB/s (gemiddeld) wel aan zn max zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50

Dat is geen optie, maar een must. M.i. zijn on-board raids alleen goed voor redundancy (1)
Raid 0+1: Voordeel van beide systemen, bij 1 dode schijf behou je de snelheid, bij 2 dode schijven behou je de data, het is de snelste variant bij leeswerk maar je verliest wederom effectief de helft van de ruimte.
Dat is dus niet waar... bij 2 dode schijven heb je 50% kans dat je al je data kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

boazkl0p schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:19:
[...]
Die heb ik al heel wat keren doorgelezen hoor ;)
Maar dat geeft geen antwoord op de vraag of ik met mijn moederbord 4 schijven in raid0 kan zetten :(

En ik ben niet echt fan van SSD. Je hebt beperkte opslagruimte voor een hele hoop geld. Met 4 schijven in raid0 heb je een boel ruimte met snelheid :)
Dus is je vraag alleen of het MB RAID0 aankan? Zoek dan eventjes de specs, ik vond ze sowieso al op T.net pricewatch: XFX nForce 780i. Beetje inzet kan geen kwaad hoor.

Welke HD je het best kunt nemen is een kwestie van reviews lezen of de database op T.net.

Oh, 3 x posten achter elkaar ziet er uit als kicken, dus edit je reactie als je zelf de laatste poster bent. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

lammert schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:16:
[...]

Dat is geen optie, maar een must. M.i. zijn on-board raids alleen goed voor redundancy (1)

[...]

Dat is dus niet waar... bij 2 dode schijven heb je 50% kans dat je al je data kwijt bent.
Ja, het ligt er maar net aan wélke er stuk gaan immers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Precies waarom er ook RAID6 uitgevonden is ;) Dan maakt het niet uit welke 2 disks defect raken, je data heb je dan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Guardian Angel schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:30:
[...]

Dus is je vraag alleen of het MB RAID0 aankan? Zoek dan eventjes de specs, ik vond ze sowieso al op T.net pricewatch: XFX nForce 780i. Beetje inzet kan geen kwaad hoor.
Nee, ik weet dat hij RAID0 aankan. De vraag is of er ook 4 harddisks aan kunnen. Want volgens mij hebben die onboard RAID controllers ook nog wel eens ondersteuning voor maar 2 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

boazkl0p schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:47:
[...]

Nee, ik weet dat hij RAID0 aankan. De vraag is of er ook 4 harddisks aan kunnen. Want volgens mij hebben die onboard RAID controllers ook nog wel eens ondersteuning voor maar 2 schijven.
nVidia chipset huh? Als het goed is, is dat een MediaShield RAID.
Zit ook op mijn M2N-E board iig, en die is idd in staat om een RAID array van 4 disks te maken.

[knip]
RAID0 en RAID1 zijn nauwelijks CPU belastend. Met de huidige CPU's is het slecht als je meer dan 0.25% CPU belasting extra hebt door de RAID controller.
Het is zo marginaal dat je er niks van merkt.

Performance is niet zo geweldig als een losse hardwarematige RAID controller, maar dat is puur door het gemis van dedicated cache geheugen. Sowieso ga je er netto op vooruit.

[ Voor 45% gewijzigd door McKaamos op 05-03-2010 11:55 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
McKaamos schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:53:
[...]

nVidia chipset huh? Als het goed is, is dat een MediaShield RAID.
Zit ook op mijn M2N-E board iig, en die is idd in staat om een RAID array van 4 disks te maken.

[...]

RAID0 en RAID1 zijn nauwelijks CPU belastend. Met de huidige CPU's is het slecht als je meer dan 0.25% CPU belasting extra hebt door de RAID controller.
Het is zo marginaal dat je er niks van merkt.

Performance is niet zo geweldig als een losse hardwarematige RAID controller, maar dat is puur door het gemis van dedicated cache geheugen. Sowieso ga je er netto op vooruit.
Kijk! dat wou ik weten. Ik zit trouwens te denken aan de Western Digital Caviar Blue WD3200AAKS

Lijkt dat een goede schijf, en met goed bedoel ik natuurlijk vooral betrouwbaar en snel?
Prijs vind ik iig al goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

boazkl0p schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:57:
[...]

Kijk! dat wou ik weten. Ik zit trouwens te denken aan de Western Digital Caviar Blue WD3200AAKS

Lijkt dat een goede schijf, en met goed bedoel ik natuurlijk vooral betrouwbaar en snel?
Prijs vind ik iig al goed :P
Kan je beter een Black pakken, kost nauwelijks meer en is stukken sneller ;)
Seagate Barracuda 7200.12 is ook erg snel, en een stukje stiller als de WDC Black.

Edit:
Oh, en als je RAID0 draait, zorg dan voor een budget voor een backup schijf. Desnoods extern.
RAID0 = 1 schijf dood -> array onleesbaar en niet terug te brengen.
En vervang eens per 2 a 3 jaar je schijven. Met leeftijd komt kans op crashes enzo ;)

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 05-03-2010 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Ik heb zojuist wel iets leuks gevonden waar ik al een hele poos naar op zoek was. Dankzij de term mediashield heb ik het gevonden :)

NVIDIA MediaShield™ Storage
Suite of features that safeguards your most important digital media assets; always reliable, scalable, and accessible. Includes support for RAID 0, 1, 0+1, 5 configurations and up to six SATA 3Gb/s drives.

Dit geld dus voor mijn moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

boazkl0p schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 12:02:
Ik heb zojuist wel iets leuks gevonden waar ik al een hele poos naar op zoek was. Dankzij de term mediashield heb ik het gevonden :)

NVIDIA MediaShield™ Storage
Suite of features that safeguards your most important digital media assets; always reliable, scalable, and accessible. Includes support for RAID 0, 1, 0+1, 5 configurations and up to six SATA 3Gb/s drives.

Dit geld dus voor mijn moederbord
Yup, dat is em :) Zit op bijna alle moederborden met nVidia chipset en RAID support.
Ondersteunt 6 poorten en die kunnen allemaal bij elkaar geschakeld worden.
RAID5 op die controller is trouwens niet aan te raden, dat is echt traaaaaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:45
Als ik jou was zou ik die SSD toch nog maar eens overwegen. Een relatief kleine SSD voor je OS, programma's en games en dan nog een grote tragere harddisk voor je films, muziek, downloads en documenten. Dit zal ongeveer evenveel kosten dan 4 nieuwe harde schijven (zeker als je ook nog een hardware raid controller wilt) maar is betrouwbaarder (4 schijven in raid 0 moet je echt backuppen als de data je lief is) en sneller. Een SSD heeft een veel lagere access time, hier merk je met dagelijks gebruik meer van dan een hoge sequentiële snelheid. Daarnaast duurt het opstarten met RAID zelfs langer omdat je RAID controller dan ook door de POST moet.

[ Voor 4% gewijzigd door SoulWar1 op 05-03-2010 12:15 ]

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

boazkl0p, als daadwerkelijk de vaag is hoeveel hardeschijfen jij in een RAID configuratie kunt zetten met jouw moederbord, dan is dit geen topic waardig. Deze informatie moet je prima terug kunnen vinden op de website van de fabrikant of de handleiding van het moederbord.

Fabrikant: http://www.xfxforce.com/e...oards/7series/780i.aspx#2

Daarnaast stl je de vraag welke hardeschijfen je het beste kunt gebruiken, op die vraag is het antwoord RAID editie hardeschijfen de meeste merken hebben deze wel bijvoorbeeld de Western Digital REx (x staat voor de versie) hardeschijfen. Maar over het algemeen heb je daarvoor een iets groter butget nodig. De normale desktop hardeschijfen kun je ook wel gebuiken in een RAID set, waar ik dit zeggende wel wil waarschuwen dat de Samsung F1 serie af te raden is, de probleem topics hier op GoT zijn daar getuigen van.

Wat betreft 4 hardeschijfen in RAID0 voor al jouw data/games/Os etc etc is niet echt verstandig zoals veel mensen hier reeds aangeven. RAID0 is eigenlijk bedoelt voor vluchtige of makkelijk te reproducerende data welke een hoge doorvoer snelheid nodig is. Voor het OS zal een RAID0 set niet eens zoveel verschil maken aangezien het OS veel meer heeft aan een lage acces time dan een hoge doorvoer snelheid. Bij RAID0 is de acces time niet lager dan bij een single schijf en kan nu juist hoger worden.

Verder moet je aan de hand van de ervaring topic's die hier genoeg te vinden zijn op GoT zelf wel kunnen bepalen welke hardeschijfen voor jou voldoen, daarnaast heb je reeds veel tips in dit topic verkregen, aangezien "wat moet ik kopen vragen/topics" niet meer gewenst zijn op GoT gaat dit topic dan ook op slot.

Mocht je nu toch nog gerichte vragen hebben welke je niet kwijt kunt in een ervaring topic, voel je dan vrij een nieuwe topic te openen, misschien ten overvloede: let er dan wel op dat je precies aangeeft wat je reeds zelf hebt gedaan en wees volledig in het geven van specificaties.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.