architectenmachine

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag reactie!
Na veel onderzoek op internet ben ik tot onderstaande configuratie gekomen.

- snel systeem voor architectenbureau
- Vooral het renderen neemt veel tijd
- Welke windowsversie is nodig voor een netwerk (64bit staat wel vast)
- Het blijft onduidelijk of een pro gpu beter is dan een gamers gpu
- i860 lijkt iets goedkoper dan i920
- upgraden betekent in de praktijk een compleet nieuw systeem
- een substantieel beter systeem bestaat waarschijnlijk uit 2x cpu en is fors duurder
- hoe verhoud dit overklokte systeem zich tov HP Z400+

- Archicad / Lightworks |renderen|
- Sketchup
- Photoshop

Salland
148,74 Lian Li PC-A70FB Zwart, Geen Voeding  315429 
68,91 Cooler Master Real Power M 620 Watt, 24 Pins, Modulaire Kabels  36745 
224,36 Intel Core I7 860 2.80 GHz, 1 MB, Tray, Excl. Videochip  320082 
9,24 Arctic MX-3  173303 
30,24 Scythe Mugen 2 Rev.B  353794 
112,56 MSI P55-GD65  278347 
144,54 Kingston KHX2000C9D3T1K2/4GX 4 GB, PC3-16000, 2000 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2 323910 
354,62 HP NVIDIA Quadro FX1800 768 MB  139361 
31,93 Samsung Spinpoint F1 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300  51357 
18,48 Sony Optiarc AD-7240S S-ATA, Bulk, Zwart  132257 
6,71 HKC CR001B Internal Cardreader 3.5" Black, USB2.0 Zwart  534899 
38,66 Razer DeathAdder USB 2.0  332316 
19,33 Speed-link Verso Slim Profile USB Keyboard (black) Draadloos, Zwart  115622 
107,56 Microsoft Windows 7 Professional, NL, OEM, 64-Bit  280518 

1.315,88 ex. BTW
250,02 BTW
1.565,90 incl. BTW

http://www.salland.eu/fas...15622,534899,51357,139361

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 14:07
Waarom niet een offerte van Dell / HP / IBM?

Ze hebben ook wel goede workstations staan (lees workstations, dus ik bedoel niet desktops).

Even edit: Ik weet niet wat de reden is dat je voor zelfbouw gaat gezien dat het bedrijf is.

[ Voor 25% gewijzigd door Silver7 op 05-03-2010 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
waarom zelfbouw
1. overklokken
2. goedkoper
3. geen rare hp software tussen hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:24

Just_I

What did you just say?

Ik zou adviseren om meer geheugen te nemen, dit komt erg van pas bij het renderen en het werken met zware programma's (PS, 3D software).
Ik begrijp de keuze voor een dure Lian Li kast hier niet helemaal. Het is voor een bedrijf, wat maakt het dan uit wat voor looks een computerkast heeft?
Tevens heeft de HDD nieyt bijster veel opslag ruimte. Ik weet niet of het de bedoeling is dat deze computer straks ook de files waarmee die werkt op de HDD op slaat of van een server trekt, maar in het eerste geval kan het niet kwaad om een paar euro meer uit te geven voor een ietwat grotere HDD.

Ik zou overigens wel eens willen weten wat de baas van het bedrijf vind van je overklok argument en of die het hier überhaupt mee eens is.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04:19
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 07:45:
- Het blijft onduidelijk of een pro gpu beter is dan een gamers gpu
[...]
- Archicad / Lightworks |renderen|
- Sketchup
- Photoshop
32257,332316,280518,173303,320082,12919,12919,12919,51135,323910,115622,534899,51357,139361
Voor Photoshop en SketchUp heb je zeker niet meer aan een Quadro dan aan een vergelijkbare consumentenkaart. Met Archicad heb ik geen ervaring, maar na in de afgelopen jaren twee systemen met GeForce-kaarten en twee systemen met Quadro's gebruikt te hebben ben ik persoonlijk tot de conclusie gekomen dat er voor AutoCAD geen enkele reden is om de meerprijs van een Quadro te betalen. NVidia geeft daarnaast aan het misleidende grenzende informatie over Quadro's, waar de beeldkwaliteit van een Quadro met anti-aliasing wordt vergeleken met die van een GeForce waar anti-aliasing uitstaat. Ik zou een snelle GeForce of Radeon kopen en het geld dat overblijft stoppen in een SSD en meer geheugen.

Het voordeel van een Quadro is wel dat als er om wat voor reden dan ook een probleem is met de drivers, de klant waarschijnlijk NVidia de schuld geeft, terwijl als je een Radeon of GeForce adviseert je verweten kan worden een "onprofessioneel" advies te hebben gegeven. In de afgelopen jaren heb ik in een architectenbureau alle nieuwe systemen besteld en tot nog toe hebben de systemen met Radeons prima gefunctioneerd. Er is ooit een probleem geweest met een GeForce 8800GTS en SketchUp als anti-aliasing aanstaat, maar dat is opgelost met een driverupdate en afgezien daarvan hebben ook alle GeForce-kaarten hun werk prima gedaan. Of het driverprobleem met een Quadro niet was opgetreden durf ik niet te zeggen, maar zeker is wel dat door dit aankoopbeleid voor aanzienlijk minder geld significant snellere systemen zijn aangeschaft.
[b][message=33585653,noline]
Ik begrijp de keuze voor een dure Lian Li kast hier niet helemaal. Het is voor een bedrijf, wat maakt het dan uit wat voor looks een computerkast heeft?
Bij een architectenbureau wordt er over het algemeen veel meer waarde gehecht aan het uiterlijk van het interieur dan in andere bedrijfstakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
en overklokken voor een bedrijf zou ik niet zien zitten, ik zou stock draaien. verkloot je je render door je overklok, ben je er volgens mij mooi ziek van. ( als het zo lang duurt als je zegt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
Nvidia wordt vaker geadviseerd voor ontwikkelsoftware (3d studio max, maya etc) maar of dit achterhaald is weet ik niet. De professionele Quadro kaarten zijn geoptimaliseerd voor ontwikkelsoftware zoals photoshop en 3d studio max, alleen weet ik niet of archicad daarbij hoort. Benchmarks tonen aan dat een Quadro soms sneller is als een gamer-kaart. Aangezien het renderen het meeste tijd in beslag neemt zou ik hier voor een stabiele oplossing kiezen met goede drivers, dus een niet te dure Quadro kaart. Degene die je nu hebt uitgekozen is prima.

De voeding zou ik vervangen door een Nexus Value 430 Watt (pricewatch: Nexus Value 430) deze is zeer stil, vrijwel dezelfde prijs en ik denk dat de stilte wel fijn is op een kantoor.
Overklokken zou ik niet doen met een budget moederbord die je hier hebt uitgekozen. Of een luxer moederbord, of helemaal niet overklokken. De Core i7 werkt met 8 kernen in Windows, zelf is mijn rendertijd van 30 minuten (met een Core 2 duo 2.4ghz) naar 5 minuten gegaan met een core i7 860 (met software die alle kernen geheel gebruikt).

Verder zou ik 4 sticks geheugen nemen voor een totaal van 8GB, en een SSD nemen voor applicaties. Deze SSD zorgt dat software en het besturingssysteem heel vlot laden en reageren, zeker fijn voor werk applicaties. Bijkomend voordeel is dat het ook zeer stil is. Een hardeschrijf naast een SSD is wel aan te raden voor documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lian Li
1. de kast vond ik wel mooi
2. goede koeling, grote fans; hij komt in een 'dichte' kast
* maar graag hoor ik een goedkooper maar degelijk alternatief

RAM
1. tot nog toe valt de het ramgebruik mee; maar ik multitask veel; tegelijkertijd bv mail internet photoshop indesign en 2x archicad kan voorkomen.
2. meer ram tot 6 mb vind ik een goede tip ook al kan ik natuurlijk altijd 2x2gig toevoegen

harddisk
1. bestanden staan op server
2. 40 gig nodig voor software, dus deze is groot genoeg
3. ssd voor snelle opstarttijd vind ik overdreven

overklok
1. levert bij alle acties snelheid op
2. bij eventuele vastloper herstart en instellingen omlaag schroeven; wat is het gevaar, hooguit 1 rendering mislukt; op trage machines gaat er ook wel eens iets mis
3. thuis heb ik nooit problemen met e8400 op 4mhz ipv 2.66
4. kleine testrenderings gaan veel vlotter en dat scheelt mij veel tijd / kwaliteit
5. als overklokken niet verantwoord is, zal ik het niet doen, maar ik zie de risico's nog niet zo
* eens of oneens?

gpu
1.. thuis heb ik een 8800gts512 en ik heb een persoonlijke voorkeur voor nvidia; komt iets degelijker op mij over
* welke gamers gpu is geschikt?

cpu
1. renderen is puur cpu en dat kost mij nu tijd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 21:04:
RAM
2. meer ram tot 6 mb vind ik een goede tip ook al kan ik natuurlijk altijd 2x2gig toevoegen
Als het voor jezelf is later geheugen toevoegen een goede optie. Voor mij persoonlijk kan het nooit genoeg zijn; tot voor kort werkte ik op een 32-bits systeem en was het geheugengebruik vaak rond de 3GB. Nu heb ik 8GB in mijn nieuwe computer en gebruik ik vaak rond de 6GB.
harddisk
1. bestanden staan op server
2. 40 gig nodig voor software, dus deze is groot genoeg
3. ssd voor snelle opstarttijd vind ik overdreven
Het gaat niet alleen om de opstarttijd, ook elke keer dat je voor een testrendering een model exporteert worden vermoedelijk de textures opnieuw geladen. Hoe sneller je processor, hoe eerder de schijfsnelheid de zwakste schakel wordt.
gpu
1.. thuis heb ik een 8800gts512 en ik heb een persoonlijke voorkeur voor nvidia; komt iets degelijker op mij over
* welke gamers gpu is geschikt?
Ik volg NVidia niet zo op het moment, maar voor iets meer dan 200 euro heb je al een GeForce 275 met vier keer zoveel cores en drie keer zoveel geheugenbandbreedte als een een FX 1800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De textures staan op de server; de HD is alleen voor software. uit de diverse forums en reviews wordt ik weinig wijzer over het concrete verschil in snelheid tussen SSD en traditionele schijven+ opstarttijd pc vind ik niet interessant.

wat is een geschikte kast?
1. ruim genoeg
2. stille (natuurlijk wel altijd actieve) koeling, lian li heeft meerdere grote fans die lucht door de kast verplaatsen, voor erin en achter eruit
3. mag best goedkoop maar moet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ehm, als je een goede ssd hebt is de accesstime vele malen lager en de troughput (zowel read als write) een factor 2 zo snel.
Dat komt in elke benchmark naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

plus een SSD is100% stil.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Kijk ook eens naar de netwerkcontroller aangezien je blijkbaar veel data verkeer van en naar je server krijgt.
Veel onboard oplossingen halen vaak de beloofde snelheden niet.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Een Intel Pro/1000 GT is een aanrader, kost niet al te veel maar is wel stukken rapper dan de gemiddelde realtek onboard oplossing (mits je gebruik maakt van jumbo frames that is).

[ Voor 10% gewijzigd door Mental op 06-03-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aangepaste bestelling

kleinere kast

stillere voeding, oversized, maar 530 watt nexus is maar 1 euro goedkoper

toch maar fx1800, geen risico's hd5850 voor 150 euro

is 2000mhz ram oke icm i7 860 in geval van overklok / of onnodig oversized?
ik kan later altijd uitbreiden indien nodig
als pc12800 ook prima is voor overklokken graag even reageren...

ssd betekent meerprijs van 160 euro en vind ik overdreven, levert raid iets op? HD's zijn goedkoop andere kant van verhaal is dat alleen software op pc staat en aangesloten is op netwerk

razer muis is vast goed als antirsimuis

van netwerkcontrollers weet ik weinig, die zitten toch standaard op het moederbord, ik denk dat wij een 10/100 Mbps hebben.

81,51 Lian Li PC-7FN Zwart, Geen Voeding 
73,11 Nexus Technology RX-6300 630 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating 
224,36 Intel Core I7 860 2.80 GHz, 1 MB, Tray, Excl. Videochip 
9,24 Arctic MX-3 
30,24 Scythe Mugen 2 Rev.B 
109,24 MSI P55-GD65 
145,38 Kingston KHX2000C9D3T1K2/4GX 4 GB, PC3-16000, 2000 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2 
336,13 Lenovo NVIDIA Quadro FX 1800 
32,76 Samsung Spinpoint F1 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 
18,48 Sony Optiarc AD-7240S S-ATA, Bulk, Zwart 
6,71 HKC CR001B Internal Cardreader 3.5" Black, USB2.0 Zwart 
38,66 Razer DeathAdder USB 2.0 
6,71 Labtec Standard Keyboard Plus PS/2, Zwart, Qwerty 
107,56 Microsoft Windows 7 Professional, NL, OEM, 64-Bit 
1220,09 Subtotaal artikelen
231,82 BTW (19%)
1451,91 Totaalbedrag inc BTW

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 10:46:
aangepaste bestelling
toch maar fx1800, geen risico's hd5850 voor 150 euro
Uiteraard is dit geheel aan jezelf, maar besef je wel dat je naast dat je extra geld uitgeeft slechts de performance krijgt die ergens tussen een GeForce 220 en 240 inzit. Oftewel, "geen risico" betekent hier ook "zeker minder dan de helft van de performance". Heb je überhaupt gezocht naar informatie over welke eigenschappen van een Quadro Archicad gebruikt?
ssd betekent meerprijs van 160 euro en vind ik overdreven, levert raid iets op? HD's zijn goedkoop andere kant van verhaal is dat alleen software op pc staat en aangesloten is op netwerk
Natuurlijk levert dat iets op (zoals bijvoorbeeld hogere snelheden en een grotere kans op dataverlies), maar als de lees- en schrijfsnelheid je blijkbaar toch interesseert snap ik niet dat je niet serieuzer naar de SSD-optie kijkt.
van netwerkcontrollers weet ik weinig, die zitten toch standaard op het moederbord, ik denk dat wij een 10/100 Mbps hebben.
Als dat zo is zou ik allereerst een gigabit switch aanschaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door Charango op 07-03-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
Het renderen gaat toch op de CPU ? Dan zou ik een veel snellere cpu erin zetten:

Intel Core I7 950 3.06 Ghz, 4x 256kb, Boxed, Excl. Videochip

En een goedkopere videokaart aangezien Quadro niet echt nodig is, zoals al meerdere malen gezegd wordt in dit topic... (Bijv. GTX275)
offtopic:
Ook een beetje beetje extra inzet (bijv inlezen over SSD en RAID, en dan bepalen ''Heb ik dit nodig?'') en hoofdlettergebruik en interpunctie zijn niet gek ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 07-03-2010 14:24 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mjah, waarom vraag je om advies als je veel goed advies in de wind slaat? In moderne PC's is de HD absoluut een bottleneck en als jij on the fly al je textures moet laden vanaf een netwerk, dan zal dat een extreem grote bottleneck zijn en bij het renderen heb je gewoon veel CPU kracht nodig.

SSD, een snel netwerk en een krachtige CPU zijn de tips die je krijgt, maar die sla je in de wind 'want die heb ik niet nodig'. Vervolgens ga je wel navragen of je een Raid moet hebben. Misschien vergis ik me, maar 1 40GB Intel SSD is goedkoper dan 2 losse HD's... En stiller. En sneller.

Welk advies wil je nu horen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Ik zou het toch iets anders aanpakken. Een workstation waarop alles snel draait, daarin maybe een quadro kaartje en dan een vaste PC die alleen maar voor renderen bedoelt is. Alle grote programma's ondersteunen tegenwoordig wel een externe renderfarm / computer. Zo kun je op je workstation lekker door blijven werken terwijl ergens in de meterkast de render pc zn werk doet. Je wilt echt niet renderen en werken tegelijk, zeker niet als het snel moet.

Mocht je later dan meer workstations krijgen dan kunnen zij ook van de render pc gebruik maken. Uiteindelijk ben je cheaper uit omdat je maar een heersend zwaar apparaat hoeft te kopen en de workstations kunnen relatief licht uitgevoerd zijn (800€)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:31:

Welk advies wil je nu horen?
Ik heb werkelijk geen enkel idee.

Het belangrijkste advies dat ik hem kan geven is: groter budget. Hij geeft zelf aan: renderen kost veel tijd. Tijd is geld. Als je tijd bespaart door korter te hoeven wachten op het renderen, heb je meer tijd om aan andere opdrachten te werken. Als je elke dag een kwartier kwijt bent met onnodig wachten, is dat meer dan een uur per werkweek. Als je dat uur aan andere projecten kunt werken heb je meer declarabele uren. Ik denk dat dat architectenbureau graag een uur per week meer wil factureren. Dan is een zwaarder systeem ook zo terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:26

MrDry

Desperados!

Ik zou zakelijk niet voor een zelf samengestelde pc gaan. Die z400 van HP is doordacht samengesteld en is (die van mij tenminste) rete stabiel. Gooi een nog een Quadro FX kaart in en je bent klaar.

Overigens moet ik wel toegeven dat het snelheids verschil met de dc7900 lijn (ook quad core maar geen xeon) minimaal is. Wij hebben 12 werkstations staan waarvan maar één Z400 en ik denk niet dat een nieuw werkstation weer een z400 wordt. Vind het prijsverschil de performance winst niet waard. Overigens is die Z400 net een paar maanden oud dus misschien verander ik nog van mening.

Renderen gaat wel snel op die machine maar je blijft moeten wachten. Daarom gebeurt het renderen toch nog steeeds 's nachts of tijdens momenten dat je je pc niet gebruikt.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik twijfel ook een beetje bij je keuze voor zelfbouw.

Heeft het architectenbureau geen (externe) systeembeheerders? Hebben zij geen vaste leverancier voor werkstations? Ik zou dan eerst daar even naar vragen. Ook bij zo'n leverancier zijn wel extreme modellen te koop die voor renderwerk geschikt zijn. Maar die bieden ze natuurlijk niet aan aan elke stropdas die voor een offerte belt.

Waar gaat de PC heen als jij er niet meer werkt? Krijgt je opvolger die dan? Of wil je hem dan mee naar huis nemen? Wat ik bedoel is, zie zo'n werkstation niet als een persoonlijk projectje, maar als een werkstation. Wie ga je bellen als hij stuk gaat? Als je harddisk crasht of als je videokaart zich roostert? Internet afspeuren, nieuwe kopen en zelf inbouwen, in de baas z'n tijd? Daarbij moet je hele kantoor ook te onderhouden blijven. Weet je systeembeheerder wat er in jouw kast zit?

Ik denk dat je een beetje losgaat op een ding dat helemaal niet zoveel eigen input behoeft. Doe dat lekker voor een computer thuis. Maar doe het niet voor de computer op je werk. Bestel een uitermate goed systeem van HP of wat hierboven genoemd wordt, zorg dat je strakke garantie hebt en dat je een plan B hebt voor het geval die pc eens uitvalt (en er 10 deadlines op je te wachten liggen). Met een zelfbouw-pc ben je dan echt te traag.

[ Voor 4% gewijzigd door Dark Blue op 07-03-2010 15:59 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

De topicstarter vertrekt vanuit "Opgevoerd gamersbak zal het wel oplossen?" en knijpt wat meer performance uit de hardware. Begrijpelijk dat de consument hardware en licenties als de grootste kostenpost bekijkt. In de IT-kosten is hardware en licenties eerder 10 % van de totale kosten. Een minor ipv major kost.

Renderen kost altijd tijd en je lost dat op door het renderen ergens in een wachtrij te gooien, de computer een nachtje laten herkauwen en de volgende dag is het geregeld. De architecten kunnen aan de volgende opdracht werken, nieuwe renders in de wachtlijst gooien,... Zo lopen verschillende projecten door elkaar.

Sterk vereenvoudigd is de kost van IT = impact van problemen * kans op problemen + kost van maatregelen. Manuren aan werk verliezen, werknemers zitten een tijd zonder werk, vertraging projecten (Minder projecten in dezelfde tijd uitvoeren? Minder omzet?), overuren maken om het in te halen,... Voor een werkgever kost een bachelor gemakkelijk 40 euro per uur en meer gespecialiseerd personeel gaat snel richtin 100 euro per uur.

Gamers grafische kaarten die beeldweergaveaccuratie opofferen voor framerate omdat de gamers het toch niet zien. Maar is dat wel werkbaar voor de architecten dat bepaalde lijntjes of andere dingen met een bepaalde driver niet getoond wordt? Voor Archicad kan je wel de lijsten van grafische kaarten die niet alles kunnen tonen opzoeken. Architecten zijn verantwoordelijk en betalen de schade als ergens een huis in elkaar klapt.
"Professional" vs. "Gaming" video cards

Graphic card manufacturers typically have different product lines targeted for "gamers" and "professional users". While the hardware setup is very similar in case of both cards, there are key differences in their firmware and driver. "Gamer" cards (such as Nvidia GeForce and Ati Radeon) are optimized for 3D games, where speed is more important than image quality. Typically a 3D model in a game contains a low number of polygons with textures applied to them, while in CAD polygon count is high, and the quality of the still image of the wireframe or shaded model is more important than navigation speed. Also, professional cards' memory usage is optimized for using multiple application windows, while in gaming this is not relevant. Another key difference between the two product lines is the way they are delivered and supported. Professional cards (such as Nvidia Quadro and ATi FireGL) are built according to the video chip manufacturer's references, so you can always be sure that the driver delivered by the video chip manufacturer (e.g. Nvidia or ATI) fits your card. The manufacturers of gaming cards (such as ASUS, Sapphire, Gigabyte, PNY, etc...) may diverge from the chip manufacturer's references, so their drivers may not be compatible with the chip manufacturer's reference driver. Also, the product life cycle and driver release cycles are much shorter in case of gaming cards. http://www.archicadwiki.c...rds%20for%20ArchiCAD%2013
Het wordt een afweging tussen een geen-gezeik-systeem met supportcontract erachter of besparen op hardware + een admin (desnoods een externe) in huis halen om een beheersintensieve oplossing draaiend te houden. bv Ofwel hebben ze bij HP een rek vol reserveonderdelen paraat ofwel haal je een rek vol reserveonderdelen in huis. Je kan een hoop grafische kaarten + driver combinaties testen of ze alles kunnen weergeven. Of toch maar een kaart halen waarvan je zeker bent dat het z'n werk kan doen. Je kan allerlei dingen zelf beheren of je laat het door een ander doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JVS en Mental:
JVS, je advies is duidelijk, maar zelfs in dure hp workstations zit geen ssd. Ik heb op het moment vooral last van traagheid bij testrenderings voor het beoordelen van textures en lampen. Maar een vlot reagerende pc scheelt zeker frustratie.
Optie SSD - meerprijs 180 euro

Tijmeng
Je tip van een apart renderstation neem ik mee

Discussie gpu gamers vs. professioneel
Ga zelf maar eens rondkijken op het web; voors en tegens worden niet eenduidig afgewogen; blijft voor mij onduidelijk, mag toch? heb in ieder geval heel wat uurtjes rondgesurfd.
Minderprijs HD5850 150 euro

MrDry
De nieuwste HP Z400 zijn sneller dan mijn HP xw4600; ik denk dat een i7 860 een serieus verschil maakt tov Z400; via de website kan ik niet achterhalen wat voor cpu's in een Z400 zitten. ..correctie dat zijn Zeon cpu's dual of quad; een Z400 blijft een alternatief denk ik.

voor wie is de pc?
- mijzelf

waarom zelf samenstellen
- met hp kan ik niet overklokken
- wat kan er tegenwoordig nou helemaal misgaan met een zelf samengestelde pc
- ik laat een offerte laten maken van een HP/systeem ter vergelijking

waarom overklokken
- levert meer snelheid op
- doe ik thuis ook, e8400 naar 4mhz ipv iets van 2,66
- enig risico van (te heftig) overklokken is bluescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Wat betreft de gpu. De ervaring die ik heb met AutoCad en Inventor zegt me dat het (bij standaard settings) geen verschil geeft tussen een standaard en een pro kaart. Misschien is het mogelijk om door bepaalde settings te veranderen de pro kaart wel aan te spreken maar hiervoor zou ik gewoon contact opnemen met de ontwikkelaar van de software en eventueel de ontwikkelaar van de hardware.

Wat betreft overclocken, doe dat thuis met je game-bak maar niet op je werk. Kans op renderfouten, de extra snelheid is marginaal, garantie die problemen kan geven, kortom het zou wel eens goed kunnen dat het grapje je meer gaat kosten dan dat het je oplevert. Koop gewoon een systeem dat in de basis wat meer kost maar wel de snelheid kan leveren in plaats van op je werk je hobby te beoefenen.

En wat kan er misgaan? Relatief weinig maar als het mis gaat zal het je meer kosten dan dat je er voordeel uit hebt gehaald en dat kun je in een professionele omgeving niet riskeren en onderschat de wet van Murphy niet ;).

Edit:
Als tweaker denk je alles beter te kunnen door wat te tweaken en thuis gaat het dan sneller als op het werk, leuk want die IT-ers kunnen er minder van als jezelf, dat geeft een goed gevoel maar die IT-ers kiezen wel voor een stabiele optie die alle factoren in acht nemende de beste zal zijn dus ook "Wat als het mis gaat?" en als tweaker denk je dan ach, ik steek er effe wat moeite in om iets op te zoeken en tada, de oplossing is er al. Dat kan je op je werk echter vele uren kosten en ga jij die op factuur zetten naar de klant? x-uren * x-uurloon --- oplossen pc troubles. Die klant zal ook eens goed lachen.

[ Voor 23% gewijzigd door Jegapia op 07-03-2010 23:36 ]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jegapia schreef op zondag 07 maart 2010 @ 23:31:
Edit:
Als tweaker denk je alles beter te kunnen door wat te tweaken en thuis gaat het dan sneller als op het werk, leuk want die IT-ers kunnen er minder van als jezelf, dat geeft een goed gevoel maar die IT-ers kiezen wel voor een stabiele optie die alle factoren in acht nemende de beste zal zijn dus ook "Wat als het mis gaat?" en als tweaker denk je dan ach, ik steek er effe wat moeite in om iets op te zoeken en tada, de oplossing is er al. Dat kan je op je werk echter vele uren kosten en ga jij die op factuur zetten naar de klant? x-uren * x-uurloon --- oplossen pc troubles. Die klant zal ook eens goed lachen.
that

het hoeft maar 1x mis te gaan en de kosten van die duurdere bak + servicecontract heb je er ruimschoots uit.

thuis is het uiteraard geen issue: ook ik trek met alle liefde een weekende uit om mn bak (laptop... gpu overgeclockt met minder dan stock voltage 8)7 ).
als het mis gaat is het mij eigen schuld, als ik dan volgende week mijn scriptie in moet leveren heb ik een probleem.

bovendien: wie gaat die bakken overclocken? jijzelf? gratis? je bent er heus wel een dag mee bezig als je niet wil dat hij bij de eerstvolgende render eruitvliegt, dat is dan 8*uurloon = veel €

zelfbouw is inderdaad goedkoper en beter, maar niet op de werkvloer, anders was HP al lang failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik snap de mensen niet die hem een Dell of HP of andere PC adviseren.
Waarom zou je meer betalen voor een mindere PC qua snelheid en kwaliteit?
En wat er mis met overklokken is snap ik ook niet, als je weet wat je doet kan je overklok gewoon net zo stabiel zijn als een niet overklok.

Wat betreft de Quadro, je moet er heel zeker van zijn dat je hier wat aan hebt. Want voor een GeForce die 10 keer zo snel is betaal je ongeveer evenveel, zelfde als met een Radeon.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het er eens over hebben met de systeembeheerder.

Thuis heb ik niet lang gedaan over de overklok.
Je kijkt op internet op hoe snel de cpu draait bij anderen.
Dan kies je de instellingen betrouwbaar.
In het bios aanpassen en klaar.

En over de gpu. Op internet gaan verhalen rond dat een prokaart verschil maakt maar ook dat een gamekaart prima is. Graphfisoft adviseert gewoon de dure proserie. En de nvidia en ati verkopen natuurlijk graag de duurste kaarten.
Ik kan geen goede vergelijkingstests vinden. Ik vermoed dat het weinig verschil maakt.
http://74.125.77.132/sear...nk&gl=nl&client=firefox-a
Hieruit blijkt met andere software dat een gamersgpu snel genoeg is.

Ik loop vooral aan tegen een relatief trage cpu; op mijn werk een q6600 denk ik. Een i7 860 is veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 19:18:
waarom zelfbouw
1. overklokken
2. goedkoper
3. geen rare hp software tussen hardware en software
waarom geen zelfbouw
1. Hardware/driver getest door software leverancier
2. Hardwarecombinatie "proven"
3. 3-jaar 24-uurs garantie (of nog beter als je wil)

Het blijft een afweging, maar je toetst de wet van Murphy. Het kostenplaatje daarvan kan een stuk hoger uitpakken dan de extra kosten van een pro systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Laatst online: 08-09 16:37

RaseriaN

So much choices..

Ik snap niet waarom mensen nog proberen de TS te helpen? Deze jongen heeft allang besloten dat hij een zelfbouw wilt (met alle gevolgen van dien) en wilt alleen maar zijn mening en bouwsel gekeurd hebben.

Ik heb zelf 7+ jaar in een CAD omgeving gewerkt, en een zelfbouw lijkt goedkoper en lijkt sneller, maar op het moment dat je PC er mee stopt heb je echt een vet probleem. Met een HP/DELL etc. is het bellen, paar uurtjes wachten (ligt aan je contract en je portomonee) en je kan weer DEZELFDE dag werken, waar een zelfbouwsel dit echt uit de bozen is.

En de grootste vertraging is je HD en je netwerk. Wees niet eigenwijs, duw er een niet al te grote SSD in (bedoel Windows, Office en je CAD product en meer komt er echt niet op hoor..) en pak evt. een goede netwerkkaart erbij. Ook al hebben de meeste HP/DELLs er toch al een goede er in zitten.

En.. mocht je problemen hebben, het eerste wat bv. Autodesk vraagt is : welke videokaart heb je en welke drivers gebruik je. Is dit niet de gewenste hardware? Zeggen ze doodleuk, upgrade maar! Toedels! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:18

Youk

Volvo For Life

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 07:24:
...
Ik kan geen goede vergelijkingstests vinden. Ik vermoed dat het weinig verschil maakt.
http://74.125.77.132/sear...nk&gl=nl&client=firefox-a
Hieruit blijkt met andere software dat een gamersgpu snel genoeg is.
...
Software kan specifiek geoptimaliseerd zijn voor het gebruik met bepaalde hardware. Dus afkomen met andere software werkt sneller op een gamerskaart dan op een profkaart is net hetzelfde als zeggen dat omdat een i7 975 een snelle cpu is je evengoed een i3 530 kan steken. Ze zijn toch van intel dus zal het wel goed zijn.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Interessant dat ik dit topic nu toevallig tegenkom. Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje: mijn oom die altijd architect-werkzaamheden verricht heeft gaat nu als zelfstandige verder dat wereldje in en heeft om die reden mijn hulp ingeroepen met de configuratie van een systeem.

Normaliter zou ik hem een HP Z400 Workstation of iets in de richting aangeraden hebben met een ATI FireGL voor het renderwerk enzo, maar de prijs van dat systeem in verhouding tot de componenten kan ik nu niet echt verantwoorden tegenover zelfbouw. Dus ik heb er het volgende van gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Three Hundred€ 44,58€ 44,58
1ATi FireGL V5600€ 271,-€ 271,-
2Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 87,35€ 174,70
1Corsair CX400W€ 44,35€ 44,35
1Gigabyte GA-P55-UD3€ 104,-€ 104,-
1Intel Core i5 750€ 161,-€ 161,-
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 119,-€ 119,-
1Samsung SH-S223C€ 15,38€ 15,38
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 69,-€ 69,-
1Samsung Syncmaster 2443BW€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.242,01

Omdat hij zelf nog niet in kaart heeft gebracht welke software hij allemaal wil gaan gebruiken ben ik van een aantal zaken gewoon uitgegaan. Zodoende zit er dus een FireGL in om te kunnen renderen in AutoCAD. Deze kaart heb ik opgenomen in de configuratie omdat deze ook door autocad's website aangegeven wordt als een ondersteunde videokaart.

In principe zijn er als we naar de configuratie kijken maar 4 dingen discutabel, te beginnen met de harde schijf, alhoewel er mij capaciteit genoeg lijkt te zijn, zal wellicht de opstarttijd/laadtijd van programma's een belangrijke factor zijn. Echter ook rekeninghoudend met het budget, vond ik het nog niet nodig er een SSD in te stoppen.

Vervolgens het moederbord+cpu+geheugen is natuurlijk iets waar een ieder een andere mening over heeft. Maar gekeken naar vooral de synthetische benchmarks op diverse websites is de i5 toch een bommetje en legt AMD het vooral op die synthetische benchmarks het gewoon af tegenover de intel cpu.

Dan de videokaart, indien mijn oom daadwerkelijk gaat renderen vraag ik me af of het niet goedkoper kan, wat zou het alternatief zijn software matig renderen ik weet niet of dat kan überhaupt met een programma als autocad, ik zou denken van wel maar weet dit dus niet zeker.

Als laatste het beeldscherm, ik heb er gemakshalve een samsung ingegooid die me gewoon een goede monitor lijkt te zijn. Echter zo'n ding is voor huis-tuin en keuken gebruik. Ik had gekeken naar een paar eizo monitoren met dezelfde specs (1920*1200, 24") echter zit je dan een factor 2 keer hoger. De vraag is, is dit de moeite waard? Ik kan helaas geen technische en "wetenschappelijke" onderbouwing vinden waarom met name de overheid toch overal die dure eizo schermen hebben staan (als ze geen hp of dell schermpjes).

iemand?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je moet je echt afvragen of je een FireGL kaart nodig hebt, degene die je nu hebt is namelijk gebaseerd op een HD2600...

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Als software zou kijken naar BIM-systemen. CAD-programma's zijn ouderwets en in efficiënt. Meer informatie: www.bna.nl / www.bouwinformatieraad.nl enz.

Als hardware zou ik ook kiezen voor iets met support dus geen zelfbouw. Tegenwoordig is een computer van vitaal belang voor een architect. Voor de schermen zou ik kijken naar iets met een ips paneel.

En ja er zit flink wat verschil tussen gpu's met tekenprogramma's. Op mijn x1800xt blijven er allerlei puntjes staan die weer verdwijnen door in- en uitzoomen. De 3470 op mijn laptop vind grote 3D-objecten NIET leuk terwijl de rest van de hardware echt wel goed is (p8600 4gb intel ssd). Op mijn oude pc (9600 pro) leken soms zelfs lijnen in Autocad die 100% recht waren iets krom op een TFT-scherm.

Ik merkte wel dat de ssd enorm hielp bij het sneller laden van objecten. ctrl+a in een groot model duurt nu geen 30sec meer maar 10sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
gakkethijs schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:22:
[...]

Als software zou kijken naar BIM-systemen. CAD-programma's zijn ouderwets en in efficiënt. Meer informatie: www.bna.nl / www.bouwinformatieraad.nl enz.
Akkoord, echter ik bepaal de programmatuur niet en als leek op dit gebied kan ik hem daar moeilijk in adviseren. Maar ik ga de sites eens doorlezen
Als hardware zou ik ook kiezen voor iets met support dus geen zelfbouw. Tegenwoordig is een computer van vitaal belang voor een architect.
Geef je helemaal gelijk, ik ben ook voor een kant en klare oplossing met support maar voor diegene die bij een bedrijf werken waarin alles door de werkgever gefaciliteerd is is dit natuurlijk makkelijk om te roepen. En roepen als freelancer dat je klant je maar moet faciliteren in de door hun gebruikte apparatuur/software is nu ook weer niet zo handig, zo verklein je je markt alleen maar.
Ik merkte wel dat de ssd enorm hielp bij het sneller laden van objecten. ctrl+a in een groot model duurt nu geen 30sec meer maar 10sec.
Dus toch ssd dan, zal ie leuk vinden budget +200

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 22:55

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

loewie1984 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:30:
Geef je helemaal gelijk, ik ben ook voor een kant en klare oplossing met support maar voor diegene die bij een bedrijf werken waarin alles door de werkgever gefaciliteerd is is dit natuurlijk makkelijk om te roepen. En roepen als freelancer dat je klant je maar moet faciliteren in de door hun gebruikte apparatuur/software is nu ook weer niet zo handig, zo verklein je je markt alleen maar.
Nee, een zelfbouw-pc hebben die bij een inhuurspoedklus het begeeft en waar geen SLA opzit, zodat je oom op zijn neef moet wachten tot er een vervanging in elkaar geschroefd is, dat is handig voor je markt...
Dus toch ssd dan, zal ie leuk vinden budget +200
Het scheelt 20 sec. Ik weet weinig (niets) van de architectenwereld, maar stel je doet dat 30 keer per dag. Dat scheelt dus 10 minuten per dag. Als je oom 100 euro per uur kost, heeft hij met zo'n 2 weken die 200 euro er al uit...

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je in een professionele omgeving, waar je zo afhankelijk bent van je werkstation, met zelfbouw gaat spelen (no offence). Als ik iemand zou inhuren en zelf een pc laat meenemen en deze persoon neemt een overclocked huis-tuin-en-keuken-bak mee, dan ga ik mezelf afvragen of ik op een lan-party ben beland of dat we komen voor serious business...

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MrTinux schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:02:
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je in een professionele omgeving, waar je zo afhankelijk bent van je werkstation, met zelfbouw gaat spelen (no offence)..
We zitten hier op Tweakers en ik mag hopen dat de gemiddelde tweaker toch wel wat meer verstand heeft van PC's dan één of andere helpdesker bij HP of Dell, daarnaast zijn de PC's lang niet zo snel of van dezelfde kwaliteit dan als je hem zelf samenstelt en een PC repareren kun je zelf waarschijnlijk ook veel sneller dan dat hun dat kunnen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 10:42
MrTinux schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:02:
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je in een professionele omgeving, waar je zo afhankelijk bent van je werkstation, met zelfbouw gaat spelen (no offence). Als ik iemand zou inhuren en zelf een pc laat meenemen en deze persoon neemt een overclocked huis-tuin-en-keuken-bak mee, dan ga ik mezelf afvragen of ik op een lan-party ben beland of dat we komen voor serious business...
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen zo oppervlakkig zijn.

Is het niet logisch dat iemand zich even kritisch opstelt vooraleer hij dubbel zoveel betaald voor een systeem dat maar de helft van de prestaties levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 22:55

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

-The_Mask- schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:19:
[...]

We zitten hier op Tweakers en ik mag hopen dat de gemiddelde tweaker toch wel wat meer verstand heeft van PC's dan één of andere helpdesker bij HP of Dell, daarnaast zijn de PC's lang niet zo snel of van dezelfde kwaliteit dan als je hem zelf samenstelt en een PC repareren kun je zelf waarschijnlijk ook veel sneller dan dat hun dat kunnen.
Ik weet waar we zitten, ik kom hier vaker :)

Op professioneel vlak zal het mij roesten hoeveel verstand van PC's mijn helpdesker heeft (en als ik een vriend/bekende/familielid/Tweaker een pc laat samenstellen, is deze persoon de helpdesker). Het enige dat telt is hoe snel ik weer op weg ben. En als jij mij garandeert te allen tijde binnen 24 uur mijn werkstation weer werkende te krijgen: _/-\o_ Lukt het dan toch niet, dan hoop ik dat je een goede aansprakelijksheidsverzekering hebt.

Er is natuurlijk een trade-off. Als je een pc bouwt die zo snel is dat je aan het einde van het jaar een week werk hebt bespaard op wachten is dat heel mooi. Maar als de snelheidswinst niet zo groot is, of verloren gaat aan wachten op ondersteuning, tsja...
Dnomaid schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:30:
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen zo oppervlakkig zijn.

Is het niet logisch dat iemand zich even kritisch opstelt vooraleer hij dubbel zoveel betaald voor een systeem dat maar de helft van de prestaties levert?
Prima dat iemand dat doet, maar ga je bij de prijs niet blindstaren op alleen de losse hardwarekosten. HP en Dell leveren workstations welk goed uitgebalanceerde systemen zijn (=duurder) en waar goede support op geleverd kan worden (=duurder). Niet voor niets dat het meerendeel van de reacties neerkomt op, waarom zelfbouw in een professionele omgeving...?

[ Voor 22% gewijzigd door MrTinux op 08-03-2010 17:44 . Reden: reactie op Dnomaid toegevoegd. ]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

of je flasht een HD2600 naar een fireGL kaartje en gaan met die banaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

dat gaat prima hoor. enige nadeel: je moet wel XP draaien in 32 of 64 bit. Voor vista en Windows 7 heb ik nog geen mod kunnen vinden.

http://forum.guru3d.com/showthread.php?t=275174

HD2600XT kaartje tik je voor 40€ op de kop en als een V5600 FireGL draait alles goddelijk in Maya

edit:

onder windows 7 / vista in 64bit modus. Ga het zo even uitproberen.

http://forum.guru3d.com/s...p?p=3370817&postcount=547

edit2:

alleen voor vista en niet voor 7

[ Voor 61% gewijzigd door tijmeng op 08-03-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:58
Hier iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan zelfbouw voor een architektenbureau. :$
Hier was het echt een budgetaire kwestie. De computers waren inmiddels al een bij elkaar geraapt zooitje geworden om de zaak nog draaiende te houden. De computers kwamen van bedrijven 'om de hoek', dus van 24/7 support was sowieso al geen sprake.
Maar inderdaad, ik heb lang getwijfeld om één pc zelf in elkaar te zetten voor een werkstation of toch weer voor een bedrijf van om de hoek te gaan. De server is ook een zelfbouw geworden, daar heb ik iets minder lang over getwijfeld. Deze krijgt een zeer beperkte load te verwerken (het is een klein bedrijf dat zich met 2d bezig houdt) en de software is toch al non-standaard.
Voor de volgende pc zal het waarschijnlijk een kant en klare worden omdat het dan ook in de buurt zal komen dat ik ermee stop. En in principe gaat dan op dat de kant en klare pc's inmiddels ook al zijn afgeschreven. (Alleen wordt bij dit bedrijf gehanteerd dat de magische rook eruit moet gaan, dan is deze pas afgeschreven. Ofwel, ik werk nog met P4s en Athlons. En op zich vind ik het niet zo'n punt, mits ze de consequenties maar zelf inzien - en die herhaal ik ook geregeld.)

Note: ik heb het over systemen die 300 euro kosten en relatief simpel werk moeten doen. Als we het over 3D werk hebben en je i7s en wat dan ook wil aanschaffen dan zou ik ook onmiddelijk naar een kant en klare pc gaan. Ik kan (en heb) het op(ge)vangen met een tijdelijk systeem. Voor dat doel heb ik een pc hier kant en klaar staan en op de dag(en) dat het fout gaat hebben ze altijd nog een systeem dat ze tijdelijk kunnen pakken tot mijn tijdelijke systeem er staat.

[ Voor 20% gewijzigd door Dadona op 08-03-2010 20:03 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loewie1984 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:01:
Interessant dat ik dit topic nu toevallig tegenkom. Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje: mijn oom die altijd architect-werkzaamheden verricht heeft gaat nu als zelfstandige verder dat wereldje in en heeft om die reden mijn hulp ingeroepen met de configuratie van een systeem.

iemand?
Hoi loewie1984

Leuk om in hetzelfde schuitje te zitten. Mijn systeembeheerder vertrouwt de kant-en-klare pc's niet zo; "je weet nooit waar ze op bezuinigd hebben". Maar hier lopen een aantal agressieve tijgers rond die ons graag een hp of dell verkopen.

beeldscherm
De dure schermen zijn technisch anders dan de goedkope TN panelen. Als je oom niet erg kritisch qua kleur dan is een goedkope samsung prima. Voor natuurlijk kleuren van foto's betaal je meer. Volgens mij moet je dat niet doen gezien je budget.

gpu
voor archicad krijg ik op het graphisoft/archicad-forum de ati hd5850, 250 euro als tip.

cpu
voor 60 euro meer heb je een i860

ssd
ssd's zijn klein, je kunt er de software opzetten maar dan is het handig om te weten hoeveel ruimte dat neemt voor je oom. daarnaast heb je voor opslag nog de goedkope ruimte dan een ouderwetse harddisk nodig.

Je bestelling lijkt me oke. Wat gaat er tegenwoordig nou fout met de hardware? En wij hebben sowieso meerdere bruikbare pc's op kantoor als alternatief. De gpu moet passen bij de software; we wel eens problemen gehad met archicad met een oud-ati-iets-van-1300-kaartje dat toen vervangen is door iets beters. maar thuis draaien archicad en sketchup ook prima op mijn 8800gts512.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aangepaste configuratie

http://www.salland.eu/fas...5160,232614,232614,359317

278347 MSI P55-GD65
€ 109,24

353794 Scythe Mugen 2 Rev.B
€ 30,24

132257 Sony Optiarc AD-7240S S-ATA, Bulk, Zwart
€ 18,48

332316 Razer DeathAdder USB 2.0
€ 38,66

280518 Microsoft Windows 7 Professional, NL, OEM, 64-Bit
€ 106,72

173303 Arctic MX-3
€ 9,24

320082 Intel Core I7 860 2.80 GHz, 1 MB, Tray, Excl. Videochip
€ 224,36

12919 Belkin Verlengkabel USB 2.0 A-Male, USB 2.0 A-Female, 1.80 M, Zwart
€ 20,00

51135 Sony Micro Vault Tiny USB 2.0
€ 70,58

534899 HKC CR001B Internal Cardreader 3.5" Black, USB2.0 Zwart
€ 6,71

291409 Nexus Technology RX-6300 630 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating
€ 73,11

75428 Labtec Standard Keyboard Plus PS/2, Zwart, Qwerty
€ 6,71

131421 Scythe 2.5Inch Twin Mounter
€ 6,68

213114 Intel X25-M Postville 80 GB 80 GB, S-ATA, 70 Mb's, 250 Mb's
€ 168,06

535160 Club3D HD5850 Overclocked Edition 1024 MB
€ 218,49

232614 Kingston KHX1600C9D3K2/4G 4 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2
€ 164,70

359317 Lian Li PC-8N Zwart, Geen Voeding
€ 74,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je wil beslist bij 4Launch bestellen? Want anders heb ik hier nog een veel betere voeding: pricewatch: Seasonic M12II 520W :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:15:
Je wil beslist bij 4Launch bestellen? Want anders heb ik hier nog een veel betere voeding: pricewatch: Seasonic M12II 520W :)
waarom is die beter dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:40:
[...]

Opgebouwd uit betere kwaliteitsonderdelen. :)
oke heb ik aangepast is nog iets goedkoper ook, zelf heb ik de seasonic 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Laatst online: 08-09 16:37

RaseriaN

So much choices..

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 07:49:
Hoi loewie1984

Leuk om in hetzelfde schuitje te zitten. Mijn systeembeheerder vertrouwt de kant-en-klare pc's niet zo; "je weet nooit waar ze op bezuinigd hebben". Maar hier lopen een aantal agressieve tijgers rond die ons graag een hp of dell verkopen.

Je bestelling lijkt me oke. Wat gaat er tegenwoordig nou fout met de hardware? En wij hebben sowieso meerdere bruikbare pc's op kantoor als alternatief. De gpu moet passen bij de software; we wel eens problemen gehad met archicad met een oud-ati-iets-van-1300-kaartje dat toen vervangen is door iets beters. maar thuis draaien archicad en sketchup ook prima op mijn 8800gts512.
Zucht.. je post hier je vraag.. mensen raden het je af en je slaat het in de wind met als argument dat er niets mis is met hedendaagse hardware. Niemand zegt ook dat er iets mis is, maar ALS er iets mis is, grijp je gruwelijk mis. Dan kan jouw systeembeheerder wel denken dat er bezuinigd wordt op van alles en nog wat, maar in de deftige Workstations is alles van AAA kwaliteit (en tegelijk de reden voor de prijs!).

Anyways, succes ermee :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RaseriaN

Geen zorgen, de vraag van wel of geen zelfbouw bespreek ik met de systeembeheerder.

drie opties mogelijk
1. alleen HP-systemen
2. alleen HP-systemen behalve ik
3. helemaal geen HP-systemen

Er is best kans dat het optie 1. wordt;
daar wil ik eens over nadenken
...en toch heb ik er wel plezier in om een optimale configuratie uit te denken.

Groet,
Lolke

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 18:28:
RaseriaN
Er is best kans dat het optie 1. wordt;
daar wil ik eens over nadenken
...en toch heb ik er wel plezier in om een optimale configuratie uit te denken.
Met alle respect, maar als je in een bedrijf werkt met een goed beleid en een systeembeheerder met ruggengraat, dan bepaalt hij waar je je pc voor je werkplek aanschaft. Dat biedt jou, zoals hierboven ook al aangegeven wordt, prima speelruimte om een machine met goede specificaties uit te zoeken.

Dat je er plezier in hebt om een optimale configuratie samen te stellen, dat is heel fijn voor je, maar hou dat als hobby en koop er je computer thuis mee. Maar voor je bedrijf moet je aan het grotere geheel denken, hoe duurzaam het is, hoe goed het te onderhouden is, waar je systeembeheerder kennis van heeft.

Daarbij een kleine opmerking met betrekking tot je post: we doen elkaar hier bij elke post permanent de groeten, dus een slotzin onder je berichtje hoeft niet.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
- Overclocken in een zakelijke omgeving.
- Gamermuizen gebruiken als architect.
- Het nut van een snelle harde schijf niet inzien
- Je data op een netwerkschijf gebruiken maar geen antwoord kunnen geven op de vraag hoe snel het netwerk is
- Er vanuit gaan dat uberhaubt je netwerk sneller is dan je schijf
- Een 'Profi' kaart prefereren boven een gamer GPU aangezien die betere features hebben
- In overleg met de systeembeheerder besluiten dat je zelf je pc bij elkaar verzint.

Sorry hoor, maar vooral dat laatste punt kan gewoon niet.
Een systeembeheerder zal altijd zelf met een voorstel komen en niet andersom, hij gaat jou toch ook niet adviseren over je ontwerpen?
Schoenmaker blijf bij je leest en vooral nooit meer zelf een pc in elkaar zetten, je argumentatie over het feit dat hardware tegenwoordig niet faalt is zo verschrikkelijk naief dat het me pijn in mijn hart doet om dit te lezen van een 'Tweaker' (een term die tegenwoordig niet veel meer voorstelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Mental schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 17:38:
- Overclocken in een zakelijke omgeving.
Tja waarom niet, als je weet wat je doet in principe stabieler dan niet overklokken aangezien je dan de stabiliteit niet hebt getest en heeeeeel enkel wil een nieuwe PC wel eens niet stabiel lopen.
- Gamermuizen gebruiken als architect.
'Gamersmuis' is natuurlijk niks meer dan een marketingterm verschillen tussen een normale Logitech Value muis en een 'gamersmuis' zijn eigenlijk alleen maar meer knopjes (handig voor sommigen) en veel preciezer (nooit verkeerd natuurlijk)
- Het nut van een snelle harde schijf niet inzien
Een snelle HD is natuurlijk altijd handig, maar als je een snelle HD wil moet je eigenlijk nooit bij HP/Dell zijn.
- Een 'Profi' kaart prefereren boven een gamer GPU aangezien die betere features hebben
Je bedoelt waarschijnlijk andersom, maar dan nog waarom niet? Het enige verschil tussen de kaarten is meestal de prijs en de drivers. Voor een normale videokaart betaal je zo'n 10 keer zo weinig voor dezelfde prestaties en als je dingen niet gebruikt die een FireGL, Quadro of Tesla kaart kan dan ben je gewoon dom als je zo'n ding koopt in plaats van een normale videokaart.
- In overleg met de systeembeheerder besluiten dat je zelf je pc bij elkaar verzint.
Tja eigenlijk zou ik zeggen waarom niet, vooral in de wat kleinere bedrijven lijkt mij dat niet echt een probleem.
Tenminste als ik van mij zelf uit ga. Ik zou niet zo'n HP/Dell machine willen hebben als ik voor hetzelfde geld een veel snellere en/of kwalitatief betere machine kon bouwen en die garantie van Dell of HP hoef ik niet want ik repareer ze zelf toch wel sneller dan dat hun dat kunnen, als ze überhaupt stuk gaan. Want van de tientallen zelfbouw machines die ik heb gemaakt heb ik eigenlijk nog geen gehad met problemen en met de HP die wij hier thuis hebben (moeten hebben helaas) zijn we al toe aan de derde binnen 2 jaar. Maar ja als je ook ziet naar de onderdelen die erin zitten dan zie je toch echt dat die kwalitatief minder zijn, terwijl je er wel meer voor betaald.
Dus ik zou wel eens een goede reden willen zien waarom geen zelfbouw en geen standaard zinnetjes van het kan echt niet of dat hoort niet want met zo'n instelling liepen we nog in berenvellen rond. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 18-03-2010 19:45 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

-The_Mask- schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 19:45:
Tja eigenlijk zou ik zeggen waarom niet, vooral in de wat kleinere bedrijven lijkt mij dat niet echt een probleem.
Tenminste als ik van mij zelf uit ga.
Laten we dat nou eens even niet doen ;). Heb je zelf zo'n klein bedrijf, ...just asking?

Zoals ik hierboven al noemde: volg een beleid, en dan wel het beleid van je systeembeheer.
Ik zou niet zo'n HP/Dell machine willen hebben als ik voor hetzelfde geld een veel snellere en/of kwalitatief betere machine kon bouwen en die garantie van Dell of HP hoef ik niet want ik repareer ze zelf toch wel sneller dan dat hun dat kunnen, als ze überhaupt stuk gaan.
HP en DELL hebben ook professionele systemen die betere specs hebben dan consumentensystemen.
En betalen doe je ook voor de garantie, ja. Zelf repareren? Dat betekent uren steken in hardware- en softwareonderhoud. Uren die je beter aan je ontwerpen kunt besteden. Want een ontwerper is per uur heel wat duurder dan de servicedeskmedewerker van HP of Dell. Daarbij zal je leidinggevende ook niet blij zijn als je zeg eens 8 ingeplande uren besteedt aan het fixen van je computer. Hoge prioriteit, want zonder dat ding kan je niet verder. Maar wel 8 uur waarin je het bedrijf alleen maar geld kost, om het maar lomp te zeggen. Voor één architect, 3 servicedeskmedewerkers én de koerier om het te brengen en te halen.
Want van de tientallen zelfbouw machines die ik heb gemaakt heb ik eigenlijk nog geen gehad met problemen en met de HP die wij hier thuis hebben (moeten hebben helaas) zijn we al toe aan de derde binnen 2 jaar. Maar ja als je ook ziet naar de onderdelen die erin zitten dan zie je toch echt dat die kwalitatief minder zijn, terwijl je er wel meer voor betaald.
Nogmaals, HP heeft consumentensystemen en professionele systemen (pin me niet vast op de serie, maar ik heb gehoord dat ze met 'n Z beginnen).

Kijk, zelfbouw is leuk, maar hou het gewoon je hobby waar je je eigen vrije uren in kan steken. In een bedrijfsomgeving is het echt niet rendabel en niet nodig, naar mijn (en niet alleen mijn, zoals je leest) mening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Het blijft toch een keuze die de TS zelf moet maken (als netwerkbeheer dat toe laat).

Een keertje overklokken gevolgd door een korte test zegt wel weinig over de stabiliteit. Het gaat daar ook niet echt om. Overklokken=geen garantie. Moet de TS zelf weten natuurlijk, maar ik vind het wel prettig als HP de shit binnen 24 uur oplost. Wegen de extra aanschafkosten op tegen het zelf problemsolven? Misschien wel, misschien niet. Persoonlijk neem ik het risico liever niet: directeur hier klaagt alleen als storingen lang duren.

Mee eens met muizen. Kan me zo geen "profi" muis bedenken. Imho zijn het juist de gamer-muizen die stabiliteit geven (t.o.v. vage 3D trackballs ofzo).

HP geen snelle harddisks? Geen idee wat dat vandaan komt. Workstations die ik aanschaf hebben prima schijfjes. Worden ook zonder gezeur vervangen zodra SMART klaagt.

videokaart ligt puur aan het pakket wat je gebruikt, en de ondersteuning die je krijgt. Met een onderhoudscontract wordt je ook geacht videokaarten aan de schaffen die in de requirements staan. Zo niet, mogen ze gewoon een factuurtje à la €110/uur sturen als ze problemen voor je moeten oplossen.

Juist kleinere bedrijven leunen op een onderhoudscontract, daar ze zelf de kennis niet hebben om het op te lossen. Tuurlijk zijn er genoeg die het zonder doen, maar je loopt gewoon risico's zonder. Of die mogelijke kosten opwegen tegen te baten is wederom een keuze van TS.

Het blijft dus gewoon een keuze. Waar de TS niet verantwoordelijk voor is, maar het netwerkbeheer. Die krijgt de shit als het mis gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dark Blue schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 23:41:
[...]

Laten we dat nou eens even niet doen ;). Heb je zelf zo'n klein bedrijf, ...just asking?
Nee ouders en werk, zijn beide wel kleine bedrijven. Waarbij mijn ouders één HP ding hebben staan, maar dat is al het derde geval in 2 jaar. En dat ding _moet_ gewoon 24/7 stabiel draaien, want anders loopt het in de soep.
Zoals ik hierboven al noemde: volg een beleid, en dan wel het beleid van je systeembeheer.
Ligt er maar net aan hoe groot het bedrijf is, want een bedrijf van 10 personen, zal echt niet een extreem uitgebreid systeembeheer hebben en dan lijkt mij zelfbouw dus beter.
HP en DELL hebben ook professionele systemen die betere specs hebben dan consumentensystemen.
En betalen doe je ook voor de garantie, ja. Zelf repareren? Dat betekent uren steken in hardware- en softwareonderhoud. Uren die je beter aan je ontwerpen kunt besteden. Want een ontwerper is per uur heel wat duurder dan de servicedeskmedewerker van HP of Dell. Daarbij zal je leidinggevende ook niet blij zijn als je zeg eens 8 ingeplande uren besteedt aan het fixen van je computer. Hoge prioriteit, want zonder dat ding kan je niet verder. Maar wel 8 uur waarin je het bedrijf alleen maar geld kost, om het maar lomp te zeggen. Voor één architect, 3 servicedeskmedewerkers én de koerier om het te brengen en te halen.
Is denk ik erg persoons/bedrijf gebonden, want repareren zou ook na sluitingstijd kunnen en sommigen hebben het zo geregeld dat ze gewoon achter een andere PC kunnen kruipen om verder te gaan, waar ze mee bezig zijn.
Nogmaals, HP heeft consumentensystemen en professionele systemen (pin me niet vast op de serie, maar ik heb gehoord dat ze met 'n Z beginnen).
Geen idee verdiep mij er niet in, want zelfbouw is voor mij altijd beter geweest en ook voor mijn ouders, terwijl die geen keuze hebben met hun probleem HP machine.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic is erg vermakelijk. Leuk om het verschil tussen amateurs en professionals te zien :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:10:
Dit topic is erg vermakelijk. Leuk om het verschil tussen amateurs en professionals te zien :)
Grapjas :w Ik vindt dat je best eens kunt kijken naar een profi zelfbouw machine, maar zo'n beetje iedereen die hier komt sabelt dat neer omdat "men" vindt dat je OEM bakken van Dell / HP of een andere gerespecteerde computerbakker moet kopen vanwege de aangegeven redenen, in de situatie van de TS is het natuurlijk wel zo dat er een bedrijf is met een systeembeheerder. In mijn geval wat ik ook gepost heb, gaat het om een beginnend ondernemer zonder hardware of software op het moment.

En wanneer je een architectenmachine koopt en je kijkt naar de hardware aspecten van het apparaat neem bijvoorbeeld een HP Z400 Workstation waarvan de CPU de duurste component is kom je denk ik met zelfbouw toch 200 a 300 euro goedkoper uit. Nemen we het servicecontract even niet mee want daar is in dit topic ook veel over gesproken, beschikbaarheid van de doe het zelver of gewoon een 4 of 8 uurs contract van je leverancier.

Ik begrijp best dat je er gewoon verstandig aan doet om voor je bedrijf niet met knutselpc's aan de gang te gaan, maar ik kan me ook voorstellen dat je als startende klusjesman eerst eens 2 accuschroevers van de aldi probeert voor 60 eu per stuk, alvorens je een makita koopt of een ander topmerk van 300 euro, niet alleen vanwege de aanschafprijs maar het zou zonde zijn als je bedrijf niet van de grond komt en dan zit je daar met je dure gereedschap/hardware en dat aspect vind ik wordt compleet vergeten.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het probleem is dat de topic met een boodschappenlijstje gestart is ipv een context of business case. Hoe minder duidelijk de context is, hoe meer random advies vanuit verschillende referentiekaders in zo'n topic verzameld wordt.
Pagina: 1