back-up systeem voor digitale foto's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een fotograaf en heb in mijn nieuwe PC drie HD's: 2 van 1 Tb in RAID 1, en 1 van 1 Tb (not raid).
Ik heb momenteel een synology nas 209 besteld met twee HD van elk1,5 Tb. Deze nas komt offsite te staan in mijn garage en zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor back-up van foto's.
De raid 1 schijven in mijn desktopPC worden gebruikt voor de foto's en mijn belangrijkste gegevens op te slaan.

En dan nu de vraag: zouden jullie de nas ook nog eens in RAID 1 zetten of is dit overkill en kan ik beter gewoon de 3 Tb gebruiken in JBOD.

Als ik de NAS ook nog eens in RAID 1 zet betekent dit dat de foto's eigenlijk 2x in de pc en 2x in de garage bewaard worden...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af of de garage wel offsite is.

Of je RAID inschakeld is een kwestie van kosten afwegen, en hoe goed je de backup bijhoudt.
Als de extra kosten geen bezwaar is, dan is RAID natuurlijk gemakkelijker als een schijf in je nas stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

JBOD met 3 TB heeft geen zin. Je PC kan maar 1 TB aan data kwijt en je wilt je data op 2 plaatsen hebben. Zou je meer data hebben en deze op je NAS gaan plaatsen, dan heb je een SPOF gemaakt.

Wil je wat met die 3TB kunnen, dan zou je die disks in je PC ook in RAID 0 moeten zetten, en met je NAS syncen, maar dat wil je niet, want het risico dat de boel klapt precies als je hard aan het werk bent is te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de verhelderende uitleg het wordt zonder twijfel een raid1 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAID1 is geen backup natuurlijk. Weliswaar kun je data terughalen als in een RAID1 een van de schijven het begeeft, maar het beschermt je niet tegen user error of virussen e.d.

Redeneer dus niet dat je de foto's 4 keer hebt, maar slechts 2 keer. 1 keer op je PC, en 1 keer op je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 15:06:
Redeneer dus niet dat je de foto's 4 keer hebt, maar slechts 2 keer. 1 keer op je PC, en 1 keer op je NAS.
Precies, en je hoeft maar een gek virus te hebben, zelf per ongeluk je files te overschrijven of een blikseminslag te hebben (neem aan elektriciteit huis = elektriciteit garage?) en je hebt 0x je foto's.

Zorg ook dus voor iets dat echt offsite is en dat ook niet direct te benaderen is door iets vervelends.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 23:13:
Deze nas komt offsite te staan in mijn garage en zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor back-up van foto's.

En dan nu de vraag: zouden jullie de nas ook nog eens in RAID 1 zetten of is dit overkill en kan ik beter gewoon de 3 Tb gebruiken in JBOD.

Alvast bedankt!
Het hangt er van af wat onder offsite verstaan wordt maar er wordt misschien een vergissing gemaakt door te denken dat een onderdeel dat is aangesloten op een computer offsite genoemd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Inderdaad heb ondertussen ook vernomen dat echt 'offsite' officieel (in Amerika) over een afstand van meer dan 90 km (!) moet zijn. Dit i.v.m. aardbevingen, bosbranden, overstromingen e.d. .

De bedoeling is eigenlijk dat ik een wat meer luxueus systeem heb dan die extrene harde schijven die ik steeds in de garage plaats. De garage bevindt zich trouwens op zo'n 8 meter van mijn huis en heeft een aparte stroomkast.

Procentueel gezien maakt een particuliere woning het meeste kans op een woningbrand en wanneer mijn gegevens dan 'een beetje offsite' staan voel ik me direkt een heel stuk veiliger. Het moet al echt zwaar branden vooraleer de vuur deze 8 meter zou overbruggen naar een volkomen stenen gebouw.

Het probleem van virussen in RAID 1 begrijp ik volkomen.

Vriendelijke groeten en nogmaals bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Daarnaast loont het inderdaad je (beste) foto's elders te bewaren. Via Picasa oid. Online storage bij Google is vrij goedkoop en je kan er overal ter wereld bij.
Pagina: 1