Toon posts:

Memorystick wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het lezen van verschillende topics over verloren en gerecoverde data zit ik toch nog met een paar vragen. De aanleiding is de volgende:

Ergens eind december werk ik in een Excelfile die op de memorystick staat. Na afloop sla ik het document op op de desktop van mijn laptop. Ik wil mijn memorystick loskoppelen, maar hij weigert (logischerwijze) wegens in gebruik. Ik sluit het document af, probeer de stick opnieuw los te koppelen en het lukt alweer niet. Nochtans stond er op dat moment niets meer open. Achterafgezien had ik de laptop moeten afsluiten om vervolgens de stick te verwijderen, maar in plaats daarvan heb ik m uitgetrokken vóór de laptop was afgesloten. Het begin van heel wat miserie, want erna kreeg ik de stick nergens meer open. Het vreemde is dat zowel Linux als apple als Windows erkent dat er hardware is aangekoppeld - Linux erkent hem zelf als gegevensdrager - maar openen lukt niet en ook de eject-functie werkt slechts sporadisch en dan nog enkel na heel lang wachten.

Nu, ik las op de thematopic over allerhande programma's waarbij on track data recovery en getbackdata mij het positiefst lijken. Maar, ik vraag me af of dit eigenlijk wel van toepassing is voor mijn probleem. Ik dacht persoonlijk eerder aan een fout contact in de memorystick ofzo. Wat denken jullie?
Daarnaast vind ik het ook wat riskant want het zijn waardevolle documenten (merendeel in word) en het resultaat van heel wat uren werk, zeker gezien het feit dat de laatste backup van drie maand eerder dateerde.

Kortom: ik dacht/denk aan professionele recovery. Enkel lijkt het me heel moeilijk om ervaringen terug te vinden van mensen met dergelijke bedrijven. Data recovery googlen en je vindt er -tig bedrijven. Maar hoe kan ik nu achterhalen welke betrouwbaar zijn en welke niet? Of welke qua verhouding prijs/kwaliteit het eerlijkst zijn? Hier op de site lees ik heel veel over programma's, maar over bedrijven zelf is slechts weinig terug te vinden of ligt dat aan mij? Misschien hebben jullie tips?

Bedankt voor jullie advies!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je zal inderdaad niet veel ervaringen vinden overdatarecovery bedrijven, tenminste niet zoveel dan over hoe mensen zelf proberen te recoveren. Vaak vint men namelijk het uiteindelijk te duur om een bedrijf in te schakelen, dit kan namelijk redelijk oplopen nagelang de hoeveelheid data recovered dient te worden, van enkele honderd euro tot duizend.

Zelf heb ik eens een laptop schijf (40GB) voor een klant naar http://www.harddisk-recovery.nl/ verzonden, uiteindelijk konden zij met software matige recovery de data niet terug krijgen. Zij hebben in overleg de hardeschijf doorgestuurd naar een engelse partner van ze http://www.palmerdata.com/. Dit bedrijf zit in Londen, zij hebben uiteindelijk een platter transplatatie uitgevoerd, waarna ik deze retour gezonden kreeg, de gehele hardeschijf was weer in te lezen. De data hebben ik toen naar een andere opslag medium gecopieerd. De totale kosten voor recovery 600 pond / bijna 1000 euro voor 40GB. Niet de gehele hardeschijf stond vol data, maar deze was wel encrypt dus moest de gehele hardeschijf weer functioneren om dat terug te krijgen, daarom de rekening voor de volle 40GB . Uiteindelijk was dit voor mijn klant vele malengoedkoper dan de data reproduceren.

Misschien handig om te weten dat beide bedrijven op een "no cure, no pay" basis werken, tenminste als je geen spoed recovery wilt. Als laatste Backup... Backup... Backup en niet een Backup op een USB stick daar is dit medium niet stabiel/betrouwbaar genoeg voor. Maar was deze vraag niet te stellen in het thema topic "DataRecovery"?

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 04-03-2010 23:38 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Wel doordat er in het Thema-topic recovery stond dat dat enkel voor ervaringen was, dacht ik dat het niet gepast was het daar te plaatsen. Of zie ik iets over het hoofd?

In ieder geval al bedankt voor je antwoord!

Verwijderd

Wat je KAN proberen, de USB stick formatteren ja ik weet je bent je data kwijt.
Maar na het formatteren kan je met bijv. datarecovery je bestanden terughalen.

Het is ALTIJD handig je bestanden niet alleen op 1 locatie op te slaan, vooral niet als het zo een hoge prioriteit heeft als je aangeeft.

Als je de memorystick aansluit, geeft de computer/laptop wel aan dat hij hem heeft gevonden dan?
En wat voor memorystick gaat het? gewoon een standaard USB-stick?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 03:55:
Wat je KAN proberen, de USB stick formatteren ja ik weet je bent je data kwijt.
Formattering lijkt 1 van de laatste mogelijkheden als veel andere opties uitgeput zijn.
Er zijn meer mogelijkheden om de usbstick te zoeken.
Er kan gekeken worden in bios, Computer, apparatenbeheer en schijfbeheer.
Er kan ook in dos gekeken worden.
Eventueel helpen plaatjes.

Om na te gaan wat het probleem veroorzaakt is ook van belang om opnieuw te vertellen wat er in december 2009 gebeurd is. Want als het softwarematig afkoppelen van de usb-stick niet lukte was er destijds misschien al een probleem.
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:22:
Daarnaast vind ik het ook wat riskant want het zijn waardevolle documenten (merendeel in word) en het resultaat van heel wat uren werk, zeker gezien het feit dat de laatste backup van drie maand eerder dateerde.
Het overkomt veel mensen en toch kan het onhandig computeren genoemd worden.

Als er aan gedacht wordt om een dataherstelbedrijf in te schakelen is een optie om zelf niets meer te doen om mogelijke verdere corruptie van de usb-stick en dataverlies te voorkomen.
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:22:
Maar hoe kan ik nu achterhalen welke betrouwbaar zijn en welke niet? Of welke qua verhouding prijs/kwaliteit het eerlijkst zijn?
Daar is achter te komen door per email verschillende bedrijven om een prijsopgave te vragen. Waarschijnlijk zullen verschillende bedrijven eerst de usb-stick willen onderzoeken voor een prijsopgave. Er zijn weinig redenen om aan te nemen dat een dataherstelbedrijf onbetrouwbaar is. Aantasting van de privacy van de klant zal het imago van het bedrijf geen goed doen. Als er gevreesd wordt voor de privacy van de gegevens kan dat een overweging zijn om de usb-stick niet uit handen te geven en eventueel het verlies van de data te accepteren. En wat eerlijke prijzen betreft is dataherstel altijd duur.

Overigens staan in de topicstart geen gegevens over het merk, de modelcode en de grootte van de usb-stick en de hoeveelheid data. En in het thematopic over datarecovery zijn de tweakers bedacht op vragen over dataherstel.

Een indicatie van dataherstelkosten als een bedrijf de data niet terug kan krijgen met dataherstelprogramma's:

onderzoek:

€ 75,00

herstelkosten:

€ 350,00 - € 1.785,00

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 12:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een intenso USB-stick 4GB Slim Line.

Wat het backupen op een ander medium betreft, heb ik dat uiteraard gedaan. Een back-up maken van je memorystick op je memorystick in kwestie is niet bijster geniaal. (toegegeven: 1 maal om de drie maand backupen ook niet).

Aangaande het bedrijven aanschrijven; ook dat is al gedaan: een viertal offertes teruggekregen. Alle vier gaan ze wel uit van eerst een onderzoek wat ze kunnen recoveren. Dit lijkt te impliceren dat je vooraf reeds een keuze moet hebben gemaakt, want ik vermoed dat je een "opengesmeten" memorystick niet meer naar een ander bedrijf kunt sturen?

@Tew: vreemd genoeg heb ik voorheen nooit problemen ondervonden met de stick
Pagina: 1