welke videokaart (bomen, bos en zo :-) )

Pagina: 1
Acties:

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik wil de video kaart van mijn PC upgraden :-)
Ik heb inmiddels het verhaal "welke video kaart kopen" gelezen en een heleboel andere threads, ook toms hardware charts etc, en ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
Dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

MIjn systeem:
Dell 9150, heeft een D920 CPU (Pentium dual core, 3 Ghz). 4GB RAM
Voeding is als ik het goed heb 350W (dell is niet zo scheutig met dat soort detail info)
(systeem bevat 2 writers en 2 harddisks, en een nvidia X600 video kaart).

Reden voor vervanging:
Ik speel af en toe Entropia universe. Die zijn een half jaar geleden naar CryEngine overgegaan en mijn video kaart kan met name de textures niet meer goed renderen (althans daar lijkt het op).
Verder speel ik geen andere spellen.

Entropia adviseert voor high settings: NVIDIA GeForce 8800 Series or better / ATI Radeon 2900 series or better.
(medium settings: NVIDIA GeForce 7800 Series or better / ATI Radeon 1900 series or better. )

In principe wil ik max eur 50 uitgeven maar als er iets is voor eur 52 is dat geen show-stopper. (en eur 40 is ook prima).
Ik wil nl tegen het einde van het jaar het systeem helemaal vervangen, maar wil voor de tussentijd toch iets hebben.

Probleem is dat als je al een bep type op het oog hebt wat iets lijkt te zijn dat er dan in pricewatch ook nog tig varianten zijn waarvan ik nauwelijks kan beoordelen of het de moeite waard is of welke de beste is.
(is gddr2 sneller als ddr3 Dat soort vragen).

(en verder heeft nvidia bij gelijke specs een lichte voorkeur, kan ik ook een keer met CUDA stoeien (en ik weet at ati ook zoiets heeft maar cuda schijnt toch wat meer geaccepteerd te zijn).

Anyway, alle suggesties zijn bijzonder welkom.

Frans.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb je de PW al eens geraadpleegt op max. €60? Wat lijken je dan redelijke keuzes?
http://tweakers.net/price...UZM-UYiWraCUjCwOgacZKsbUA

• effem
Edmin schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:03:
Heb je de PW al eens geraadpleegt op max. €60? Wat lijken je dan redelijke keuzes?
http://tweakers.net/price...UZM-UYiWraCUjCwOgacZKsbUA
Ja heb dat al eens gedaan.
hHD4670 ligt toch wel een beetje boven het geplande budget (maar kan nog net als het veel extra bang-for-the-buck geeft).
bv deze: pricewatch: Club3D HD4670 512MB GDDR4 PCI-E eur 62.50 afhaal bij zercom (ik kom vaak in eindhoven en tilburg).

alternatief is hd4650 of hd5450 (die laatste is wat minder maar wel fanless en maar iets van 20 W als ik het me goed herinner. en de pc staat wel vaak aan)
gt210 lijkt een stuk minder te zijn qua performance.

maar voor bv hd4650 is ook veel keuze: http://tweakers.net/price...2xFQp6iesve-xpXvUG2uwttYu

Btw heb een preferentie om ook hdmi uit te hebben (met audio) zodat ik evt ook naar de TV kan.
(lijkt me wel leuk om eens te gamen op een 42" scherm).

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Als je graag met cuda wilt stoeien zou ik je een GT220 aanraden. En als je iets meer power wilt een GT240 maar deze zijn rond de 80 - 90 euro. Voor een ATI kaart zou ik 5670 aanraden maar deze is 70 euro als goedkoopste.. Anders een HD4670 :)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• effem
gt240 is vanaf eur 70: pricewatch: Palit Geforce GT 240 512MB GDDR5 PCI-E
lijkt wel interessant. Is deze grafisch on par met hd4670?

(heb wat gegoogled, lijkt van wel)

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

http://www.tomshardware.c...eforce-gt-240,2475-9.html

GT240 is meestal net iets sneller :)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Aethertyd
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-02 02:14
Als je kijkt hoe weinig verschil er eigenlijk qua prijs zit tussen de 4670 en 5670, zou het toch een beetje zonde zijn om niet gewoon de 5670 te nemen. Heb zelf ook deze fout gemaakt en heb er erg spijt van.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Waarom wil je op de VGA-kaart besparen? Alleen omdat er aan het eind van het jaar een andere PC komt?
Is het geen idee om nu een fatsoenlijke kaart te kopen, en deze dan mee te nemen naar je nieuwe systeem?

• effem
@Xenomorphh: ja had die ook bekeken. GT240 lijkt wel een interessante optie ondanks iets boven gepland budget. Moet nog even kijken hoeveel ie verstookt (ik heb niet echt een idee wat mijn huidige kaart verbruikt, kon daar niets over vinden (X600)). Mijn voeding is maar 375 W (en geen 350 wat ik eerder schreef).

knip...

@Bastiaan: sorry ik ben een beetje een luie tweaker geworden. De laatste 3 systemen die ik gekocht heb zijn complete systemen geweest (waar dus al een video kaart in zit).

(offtopic, maar ik zou natuurlijk in mijn huidige systeem een nieuw mobo met i7 kunne zetten,maar ik denk dat de voeding ook vrij krap is en voor je het weet ben je net zoveel kwijt als voor een compleet nieuw systeem).

[ Voor 6% gewijzigd door Edmin op 05-03-2010 10:29 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nou, het lijkt me dat je inmiddels genoeg handvatten hebt om een redelijk onderzoek voor jezelf uit te voeren. Vanaf dit punt is het benchmarks en reviews lezen. Op die manier beperken we het helpdeskniveau een beetje ;)

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-02 13:42
Bastiaan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 23:38:
Waarom wil je op de VGA-kaart besparen? Alleen omdat er aan het eind van het jaar een andere PC komt?
Is het geen idee om nu een fatsoenlijke kaart te kopen, en deze dan mee te nemen naar je nieuwe systeem?
350w is niet echt heel erg ruim om er een snelle kaart in te zetten. Echter gezien TS geen fervente gamer schijnt te zijn zou voor hem de HD5670 al een fatsoenlijke kaart zijn. Dat is dan ook de kaart die ik aanraad. Die kun je dan inderdaad aan het eind van het jaar in je nieuwe PC zetten. Of het dan voldoende power geeft dat kun je nu prima opzoeken in benchmarks van de kaart.

• effem
@Ed_L, ik denk dat het gemakkelijke stuk wel duidelijk is. Waarschijnlijk ga ik voor een GT240.

Echter, als ik even verder kijk op http://tweakers.net/price...JVqfmAYzvnx6Twap6nH1lr7AQ

18 kaarten met deze chip, 3 verschillende kloksnelheden, 3 verschillende soorten geheugen, 2 soorten geheugengrootte en 9 verschillende brands waarvan ik van de helft niet eens ooit gehoord heb.

Bv Palit. Is dat iets? Zit prijstechnisch wel gunstig en heeft GDDR5, maar geen idee over de kwaliteit van hun producten en evt support (en ja: je kunt dan voor zeg asus gaan, maar mijn ervaringen daarmee zijn ook gemengd).

Frans

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Van veel varianten zijn specifieke reviews te vinden. Het gebruik van GDDR5 tegenover GDDR3 is een punt dat in meerdere reviews van de GT240 naar voren komt. Over het verschil tussen verschillende merken is ook op GoT al ruime aandacht geschonken (de vraag komt zeer regelmatig terug), dus ik zou eerst maar eens wat gaan lezen.

Dat klinkt allemaal wat hard, maar in feite ben ik al redelijk coulant geweest door het topic open te houden. In principe verwachten we namelijk wel dat een tweaker in staat is zelf uit te zoeken welke videokaart hij moet kopen. Voor waarde voor dit soort topics is dat je zelf wat verder kjikt dan de pricewatch lang is. Er zijn een aantal grote reviewsites die je echt goed kunnen helpen bij het maken van je keuze.
Pagina: 1