Verwijderd

Topicstarter
Zal het proberen kort te schetsen.

Je gaat 6 mnd op wereldreis, neemt dslr mee (bijv 550d) en filmt er op los.
Ik ga er van uit dat je met 1 minuut filmen 300 mb weg schrijft. Met een cf kaartje van 64gb kun je dan ongeveer 3,5 uur filmen.

Het liefst wil je dit natuurlijk uploaden zodat je weet dat het ergens veilig is opgebaard. Maar 64gb uploaden naar een server via een 3de wereld internetcafe'tje zal niet echt een succes zijn.

Moet je dan een laptop + externe HD mee gaan sjouwen of een imagetank.
Ik denk dat ik wel tussen de 1 en 2 tb aan ruimte zal nodig hebben in 6 maanden. (met 1tb in 6 maanden zou je dan elke dag max 30minuten kunnen filmen)

Het liefst neem je natuurlijk geen extra laptop en hardeschijf mee. Met als dieptepunt dat alles een keer gestolen/verloren kan worden.

* Heb geen ervaring met de footage zippen/rarren. (zou geweldig zijn als je de 64gb kan zippen en dat er weinig van over blijft en het alsnog te uploaden zou zijn :) )

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-01 21:50
Als je echt van plan bent om veel te filmen, kan je beter een (HDD) videocamera aanschaffen, dunkt me. Dan heb je genoeg ruimte om te filmen en wellicht schrijft zo'n videocamera het materiaal ook efficienter weg (met een betere codec).

Andere optie is om een laptop mee te nemen met videobewerkingssoftware, en je materiaal in een efficientere codec (H.264 oid) op te slaan, zodat het makkelijk op je laptopschijf past (die zal namelijk geen 2TB groot zijn).

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Filmmateriaal zippen/rarren gaat iig niet werken, daar doe je erg lang over en je wint er 2% mee schat ik zo ongeveer. Als je echt zoveel wilt filmen zijn misschien meerdere 2.5" HD's een idee?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 19:14

Caveman

whahoehaha

Hmm, even opsommen:
* je wilt met een dslr filmen
* je wilt geen laptop meenemen
* je wilt geen mediatank meenemen
Dan blijven er niet zoveel optie's over, behalve een hele hud cf kaartjes meenemen...
Het omzetten van je filmmateriaal heb je weer een laptop voor nodig en het inpakken ook en dat levert idd niet zoveel verbetering op. Een DSLR is natuurlijk niet de meest gunstige manier om iets te filmen, een handzaam camcodertje zou ook mijn keuze zijn.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:01
Gewoon een aantal 2TB schijven meenemen en wellicht een netbookje oid. Anders krijg je het ook niet voor elkaar. Ik heb zelf van sharkoon een externe SATA reader, waar je gewoon een schijf in kunt hangen. Gaat prima. Doordat je meerdere schijven hebt is de kans dat je alles kwijt bent relatief klein. En financieel is het ook nog te behappen.

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-01 22:01

LieveNiels

On Fire

Ik zou toch een netbookje meenemen + een aantal 500GB schijven. Hardeschijf vol? Dan stuur je hem terug naar Nederland. Ik weet niet hoe je wilt reizen, maar het weegt in ieder geval wel wat (maar steeds minder uiteraard;)).

Ik zou me geen zorgen maken over het feit dat je netbookje en hardeschijven gestolen kunnen worden, want dat kan ook gebeuren met je Dslr. Bestolen worden kan je niet incalculeren.

2TB aan CF kaartjes is in ieder gavel gewoon te duur en dus niet haalbaar.

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Ik snap er niets van.. Je wil een dslr meenemen op je wereldreis en er dagelijks zo'n 30 minuten mee filmen..
Daarvoor koop je een kaartje van 64GB, maar omdat je zo'n 2TB in totaal nodig zal hebben wil je telkens die
64GB ergens heen uploaden vanuit een internetcafe in 3e-wereld landen. Dit laatste doe je omdat je bang bent
dat ze, als je een HDD/imagetank meeneemt, deze zullen stelen.

Om je eerlijk te zeggen denk ik dat ze eerder je dslr zullen stelen en niet een extern HDD'tje, daarnaast gaat
het je never nooit niet lukken om 64GB te uploaden in een 3e-wereld land. Je mag al blij zijn als je snelheden
van 150MB per uur haalt. Je zou 400+ uur nodig hebben om 64Gb te uppen.. (als de uploadsnelheid net zo
"snel" is als de download, wat ik absoluut betwijfel)

Dit is gewoon niet reeël, en ik raad je (zoals de anderen) dan ook een netbook aan met een 2TB externe HDD.
Dit hoeft helemaal niet zwaar of duur te zijn, en ook de netbook hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn,
je zal het toch alleen maar gaan gebruiken om data over te zetten van de camera naar de externe 2TB HDD.
Voor iets meer dan 350 euro kan je al helemaal klaar zijn, al kan 2dehands natuurlijk ook een optie zijn.

Voorbeeldje:
pricewatch: Asus Eee PC 1000HD
pricewatch: Western Digital Elements Desktop 2TB Zwart

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen heel erg bedankt voor de replies. Ga het idd aanpakken met een netbook en externe hdd.

M'n zus is stewardess bij de klm, dus met een beetje geluk kan ik die ergens halverwege ontmoeten zodat ze een kopie of gedeelte mee terug neemt.

Ben van plan in oktober te gaan, dus bij die tijd zullen de netbooks en hdd's weer iets goedkoper zijn.

Thanks again.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 09:38

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 14:41:
Iedereen heel erg bedankt voor de replies. Ga het idd aanpakken met een netbook en externe hdd.

M'n zus is stewardess bij de klm, dus met een beetje geluk kan ik die ergens halverwege ontmoeten zodat ze een kopie of gedeelte mee terug neemt.

Ben van plan in oktober te gaan, dus bij die tijd zullen de netbooks en hdd's weer iets goedkoper zijn.

Thanks again.
In elk gat van de wereld heb je al jaren de mogelijkheid om DVD's te branden, zodat je je foto's en data kan branden en kan opsturen naar je thuisadres, als back-up. Dat is IMHO een betere back-up dan de datatank, die net als je camera achter in je rugzak zit...

Nu heb je wel erg veel data, mijn reiservaring buiten Europa is alweer meer dan 3 jaar oud, mogelijk kun je tegenwoordig op veel plekken BR o.i.d. branden? Dan kun je weer erg veel kwijt en heb je een goede back-up methdodiek. Als je naar het Verre Oosten, de USA of Oceanie gaat moet dat toch wel lukken tegenwoordig, of niet?

Tip: Verstuur elke DVD minimaal 2 keer, bij verschillende postkantoren.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tukk op 05-03-2010 15:11 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

edit; woeps :X

[ Voor 91% gewijzigd door Obiter dictum op 05-03-2010 15:13 ]

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Tukk schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:10:
[...]

In elk gat van de wereld heb je al jaren de mogelijkheid om DVD's te branden, zodat je je foto's en data kan branden en kan opsturen naar je thuisadres, als back-up. Dat is IMHO een betere back-up dan de datatank, die net als je camera achter in je rugzak zit...

Nu heb je wel erg veel data, mijn reiservaring buiten Europa is alweer meer dan 3 jaar oud, mogelijk kun je tegenwoordig op veel plekken BR o.i.d. branden? Dan kun je weer erg veel kwijt en heb je een goede back-up methdodiek. Als je naar het Verre Oosten, de USA of Oceanie gaat moet dat toch wel lukken tegenwoordig, of niet?

Tip: Verstuur elke DVD minimaal 2 keer, bij verschillende postkantoren.. ;)
Anders is een netbook + externe bluray brander ook een oplossing.
Kost (denk ik?) nieteens zoveel meer als een netbook + 2TB extern.

[ Voor 8% gewijzigd door Sinner op 05-03-2010 19:35 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:33
Tukk schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:10:
[...]

Nu heb je wel erg veel data, mijn reiservaring buiten Europa is alweer meer dan 3 jaar oud, mogelijk kun je tegenwoordig op veel plekken BR o.i.d. branden?
Daar zou ik niet van uit gaan... BR-branders zijn echt nog geen gemeengoed.

DVD's branden schiet ook niet op, dan kun je iedere 14 dagen een spindle naar huis gaan sturen. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Gezien je de financiele vrijheid geniet om zo'n lange tijd op wereldreis te gaan, zou ik zeggen dan een kleine investering geen problemen zou moeten opleveren. Een paar schijven van 2TB meenemen en een externe behuizing. Wanneer 1 schijf vol is ->op naar het DHL/UPS kantoor en terugsturen naar Nederland, kost niet zo heel veel.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-01 15:20
Ik zou ook voor de harde schijf optie met naar huis sturen kiezen en er drie aanschaffen van 2TB. Twee schijven zet je actief in (en bewaar je niet bij elkaar!). Zorg ervoor dat ze de perfecte kopie van elkaar zijn. Komt de grens van 2TB in zicht (!) dan pak je de derde schijf en kopieert daarop de data van één van de andere twee schijven. De derde schijf stuur je naar iemand die zeker weten thuis is (en die ermee om weet te gaan en die je vertrouwt en...). Diegene laat je de schijf testen en veilig stellen door die schijf te backuppen. Pas als diegene meldt dat alles oké is dan mogen de foto's die waren opgestuurd van de schijven bij jou weg.
Gezien de hoeveelheid tijd die verzending in beslag neemt (kies een koerier want anders ligt het ook nog eens twee weken bij de douane) wil je dat er voldoende ruimte over is om toch zo'n twee a drie weken door te kunnen gaan.
Ja het kost wel wat, maar met een wereldreis zou ik echt de gok niet nemen en procentueel zal het qua kosten ook wel een beetje meevallen. En de schijven komen vast wel weer van pas (als ze heelhuids thuiskomen) :)

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Ben ik de enige die zich afvraagt hoe je iedere dag aan 30 minuten film gaat komen? Dat lijkt mij bijzonder optimistisch. ;) Mijn keuze zou zijn om geen externe HDD mee te nemen, maar wel een netbook met de grootst mogelijke schijf erin. Eventueel een twee meenemen (wel even voorzien van een image van je installatie) voor het geval je toch te weinig ruimte hebt.

Daarnaast is een netbook gewoon reuze handig om ter plekke hotels te checken, het weer te checken, mooie plekken te vinden, etc, etc. Ik zou serieus ook nog even op de resolutie letten van het scherm. Een scherm van 600px hoog vind ik zelf geen pretje om dagelijks op te werken.

Daarnaast vind ik de prijs van een 64 GB kaartje nogal exorbitant en je kunt toch geen lange stukken achter elkaar filmen. Ik zou dus gaan voor meerdere kaartjes van 16 of 32 GB.

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05-2025
koop een archos 5. deze heb je in uitvoeringen tot 500 gb en met een kleine dock kun je hem als usb-host gebruiken zodat je er evt je exerne hdd's op aan kan sluiten. daarbij heb je de mogelijkheid je foto's/filmpjes nog even te checken en ook kun je er op internetten en is hij kleiner dan de gemiddelde netbook. ideaal toch?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:54
Het is hierboven al gezegd ,maar...
Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.
Voor een offsite backup neem je een netbook, een externe blueray brander en een spindel disks mee. Je maakt van alles 2 kopien op disk en gooit elke paar weken een disk op de post (nooit beide kopien te dicht op elkaar omdat ze dan alsnog in hetzelfde postafleverpad kunnen terechtkomen).

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-01 21:02
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 10:22:
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe je iedere dag aan 30 minuten film gaat komen? Dat lijkt mij bijzonder optimistisch. ;) Mijn keuze zou zijn om geen externe HDD mee te nemen, maar wel een netbook met de grootst mogelijke schijf erin. Eventueel een twee meenemen (wel even voorzien van een image van je installatie) voor het geval je toch te weinig ruimte hebt.

Daarnaast is een netbook gewoon reuze handig om ter plekke hotels te checken, het weer te checken, mooie plekken te vinden, etc, etc. Ik zou serieus ook nog even op de resolutie letten van het scherm. Een scherm van 600px hoog vind ik zelf geen pretje om dagelijks op te werken.

Daarnaast vind ik de prijs van een 64 GB kaartje nogal exorbitant en je kunt toch geen lange stukken achter elkaar filmen. Ik zou dus gaan voor meerdere kaartjes van 16 of 32 GB.
30 minuten film is heel optimistisch. Ben net zelf een week naar Gambia geweest en heb in totaal 5 uur gefilmd. Nu zul je denken dit is meer dan 30 minuten per dag, maar hier zaten dan ook een aantal interviews bij van 20 minuten per stuk.

Daarnaast moet je ook rekening houden met het feit of je uberhaupt wel 30 minuten per dag wil filmen. Ik neem aan dat je het ook wil monteren, en dan is het geen pretje om +/- 90 uur film te hebben.
Pagina: 1