NAT testing/benchmarking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is er een NAT testing/benchmarking applicatie beschikbaar? Het gaat vooral om het aantal connecties dat ondersteund wordt, niet zozeer om transfer rates. Ik heb (soms) problemen met mijn router (P-2602HW-D1A) en wil dat eens goed kunnen reproduceren. Het probleem is 100% CPU usage op de router en een hoge ping naar de router zelf (en ook naar het internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waar zijn de netwerkexperts gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:25
Je router is afaik met ingebouwd adsl modem. Tenzij je de mogelijkheid hebt om zelf een DSLAM te simuleren kun je zelf eigenlijk niet de wan-lan performance (en met name het aantal gelijktijdige nat sessies) simuleren.

Misschien heeft je modem een mogeljikheid om 1 vd lanpoorten te misbruiken als WAN, dan zou je het wel kunnen testen.

Kijk eens naar de tooltjes van bv solarwinds. Volgens mij zit daar ook een benchmark in voor gelijktijdige sessies. Traffic kun je testen met bv iperf, maar goed, je wilt meer gelijktijdige natsessies dan je doorvoer meten.
Ixchariot kan het ook ( http://www.ixchariot.com/products/datasheets/ixchariot.html )
job schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 18:39:
De zyxel die je hebt staat er inderdaad bekend om slecht om te gaan met veel connecties.
Ik heb het omzeild door het modem in bridge mode te zetten, en er zelf een goede router achter te hangen.

wil je dat niet, dan zal je gewoon minimaal gebruik moeten gaan maken van torrents. Wil je toch perse met torrents aan de gang.. limiteer het aantal connecties op zo'n 20, en bouw het langzaam op en kijk wanneer het mis gaat.
Niet alleen de zyxel. Zoiezo vind veel consumentenapparatuur veel natsessies gewoon niet leuk. Wil je meer, dan zul je naar 'fatsoenlijkere' (lees: duurdere) netwerkapparatuur moeten. Uiteraard zijn er wel verschillen tussen de diverse merken.

De Zyxel doet iets van 512 nat entry's. Sommige routers hebben zelfs een 8bits nat tabel (=256), maar er zijn er ook die wat meer halen. Alleen wordt dit lang niet altijd aangegeven.

Mijn router (Sonicwall TZ170) haalt er 6000. Alleen is de performance matig, ding doet iets van 28Mbit max.

[ Voor 52% gewijzigd door DJSmiley op 09-03-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

job

De zyxel die je hebt staat er inderdaad bekend om slecht om te gaan met veel connecties.
Ik heb het omzeild door het modem in bridge mode te zetten, en er zelf een goede router achter te hangen.

wil je dat niet, dan zal je gewoon minimaal gebruik moeten gaan maken van torrents. Wil je toch perse met torrents aan de gang.. limiteer het aantal connecties op zo'n 20, en bouw het langzaam op en kijk wanneer het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DJSmiley schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 18:35:
Je router is afaik met ingebouwd adsl modem. Tenzij je de mogelijkheid hebt om zelf een DSLAM te simuleren kun je zelf eigenlijk niet de wan-lan performance (en met name het aantal gelijktijdige nat sessies) simuleren.
Ik beschik over Linux servers, dus dat is geen probleem.
Misschien heeft je modem een mogeljikheid om 1 vd lanpoorten te misbruiken als WAN, dan zou je het wel kunnen testen.

Kijk eens naar de tooltjes van bv solarwinds. Volgens mij zit daar ook een benchmark in voor gelijktijdige sessies. Traffic kun je testen met bv iperf, maar goed, je wilt meer gelijktijdige natsessies dan je doorvoer meten.
Ixchariot kan het ook ( http://www.ixchariot.com/products/datasheets/ixchariot.html )

Niet alleen de zyxel. Zoiezo vind veel consumentenapparatuur veel natsessies gewoon niet leuk. Wil je meer, dan zul je naar 'fatsoenlijkere' (lees: duurdere) netwerkapparatuur moeten. Uiteraard zijn er wel verschillen tussen de diverse merken.

De Zyxel doet iets van 512 nat entry's. Sommige routers hebben zelfs een 8bits nat tabel (=256), maar er zijn er ook die wat meer halen. Alleen wordt dit lang niet altijd aangegeven.

Mijn router (Sonicwall TZ170) haalt er 6000. Alleen is de performance matig, ding doet iets van 28Mbit max.
Dat het aantal NAT entries beperkt is snap ik. Wat ik niet snap, is dat CPU usage naar 100% gaat.

Een betere router zou geen slecht idee zijn, maar dan wil ik er wel een die de beschikbare upstream bandbreedte ook netjes tussen (groepen van) clients kan verdelen. Zijn er sites die routers vergelijken? Op Tweakers zie ik er weinig over.

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-03-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 22:55

Surfer

~

Ik heb ook zo'n Zyxel modem, en die van mij heeft precies hetzelfde. Avondje torrenten en dat ding springt naar de 100 procent, en alles wordt traag. Blijkbaar doet dat modem zijn translations gewoon in software, en dan is het natuurlijk begrijpelijk. Meer flows = meer translations = meer werk voor de CPU.
Een oplossing heb ik niet voor je, maar het lijkt dus een kwaal te zijn van dat type modem...

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Daarom ben ik op zoek naar een tool om dit te testen, zodat het goed reproduceerbaar is. Misschien kan Zyxel er dan wat mee.

[ Voor 16% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-03-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

job

Zyxel is hier vast wel van op de hoogte.
Het telfort topic (telfort levert deze dingen zelf ook) stond in het begin bol van dit soort berichten. Telfort heeft rechtstreeks contact met zyxel en ze leveren die prut dingen nog steeds uit.
De cpu kan het gewoonweg niet aan. Wil je je niet aanpassen (minder gelijktijdige connecties) dan zal je een andere modem moeten kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 10-03-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Als het goed reproduceerbaar is kun je misschien naar Telfort / Zyxel stappen, anders kun je helemaal niks doen.
Pagina: 1