twijg92 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:20:
[...]
ADHD is echt geen modeziekte!

Dat je het aan de buitenkant niet direct ziet in vorm van afwijkingen betekent niet dat het er niet is. De problemen van ADHD'ers zijn zelfs zeer ernstig: je niet lang genoeg kunnen concentreren bij ltoetsen is bijvoorbeeld echt een regelrechte ramp. Dus om te zeggen dat ADHD maar een modeziekte is, is een grove onwaarheid.!

offtopic:
Dat misschien niet, maar het wordt wel steeds meer gediagnotiseerd. Hetzelfde voor dyslexie, en soort variant daarvan (taalstoornis) heb ik. Alle teksten 3x doorlezen werkt goed genoeg voor mij. Maar als de kinderen dat niet meer willen, moet er een speciale naam aan gehangen worden... Uitgezonderd probleemgevallen natuurlijk!
Zelf heb ik ook mijn twijfels bij hoe snel kinderen een laptop krijgen als ze niet netjes schrijven.
* blackangel is gezegend met een gruwelijk ranzig handschrift wat niemand netjes vind maar iedereen kan lezen. Maargoed, ik schrijf ook al jaren veel meer dan mijn leeftijdsgenoten, train genoeg en kan dus inmiddels ook snel schrijven. En te snel, blokletters snelschrijven = aan elkaar schrijven = niet leesbaar

@TS. Ik weet niet wat de stof precies is, maar een groot gedeelte van de wiskunde die ik krijg (basiswiskunde @ Universiteit, redelijk vergelijkbaar met VWO 4 t/m 6 m.u.v. grafiekjes tekenen) is nog steeds gewoon lineair op te schrijven. Ik zou het gewoon met de leraar overleggen. Zorg dat het dan in een Office-writer (Word, Openoffice) staat. Je kunt dan niet alles doen (en ik ben al een groot gedeelte vergeten van de stof van VWO), maar wel genoeg. Machten opschrijven met x^(a+b), sommaties met "sum n=0 tot 5 over n". Integralen met "integraal a tot b over f(x) dx". Je kunt het echt wel in office doen.
In LaTeX kan het ook. Als je dit soort dingen kan,
code:
1
2
3
| \begin{equation*}
\int_a^b f(x)\ud x
\end{equation*} |
dan lukt het wel. Het is overigens "integraal a tot b over f(x) dx"

Zie ook
\[Alg.] LaTeX2e en met name de
The Not So Short Introduction To LaTeX2e. Ik gebruik het zelf ook, en het werkt echt heerlijk. Op 1 puntje na, 1 typfout en het compileerd niet meer. En je "{}\" zullen verdacht veel slijten opeens

Maar het is wel de netste oplossing die je kunt hebben, en zeker na wat vaardigheid (pagina'tje of 30) gaat het redelijk soepel. Ja, langzamer dan schrijven, in mijn geval veel langzamer dan schrijven, maar het ziet er wel direct netjes uit.
Het tekenen van grafieken blijft een heikel punt. Wiskundedocenten (maar ook de oude garde natuurkunde docenten) vinden dat je alles zonder computer/rekenmachine moet kunnen. Persoonlijk ben ik het daar mee eens, grafieken maak/schets je op papier. Maar grafieken maken is ook geen schrijven maar tekenen, en tenzij je een zware motorische afwijking hebt moet dat wel lukken
denk ik.
Even nog een klein beetje offtopic. Heeft jouw broer een motorische afwijking? Ik weet van meerdere mensen dat ze een laptop hebben gebruikt op de middelbare school (8 jaar geleden al), maar bij sommige kon ik mij er meer bij voorstellen dan bij anderen. Die cursus kalligrafie (uit de eerste reply) is (naar mijn mening) waarschijnlijk een betere oplossing. En de tijd nemen, als je de tijd neemt 'moet' je haast wel kunnen schrijven...
@WFvN: Kijk of je die jongen op LaTeX over krijgt, er zijn eventueel wysiwyg-editors voor dacht ik. Het resultaat is tenminste altijd leesbaar, en (persoonlijk) zou ik het niet echt fijn vinden als mijn leerlingen met 1 druk op de knop een vergelijking opgelost hebben, terwijl ze juist dat moeten leren
Tekenen kan overigens wat soepeler dan met paint. Zelf gebruik ik (op aanraden van de prof)
Ipe. Met LaTeX commando's erin (

) en een snap-to-grid. Redelijk eenvoudige applicatie verder, maar werkt redelijk goed voor diagrammen. Grafieken kun je er alleen niet (makkelijker) mee plotten dan met paint alleen...