Externe Parallelle CD-Drive

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11-2023
Wie o wie kan mij uit de brand helpen?! Heb hier een oude externe CD-drive rondslingeren, echter ben ik de driver-diskette(s) kwijt. Het merk en model/type zijn bij mij onbekend.

Iemand enig idee?!

Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/7073/img00028201003041122.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img408.imageshack.us/img408/3656/img00029201003041123.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/594/img00030201003041123.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:45
En je wilt die nog gebruiken want....

:P

[edit]
Net de plaatjes bekeken, dat is helemaal geen parallel, dat is SCSI! :+

[ Voor 49% gewijzigd door Fire69 op 04-03-2010 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar dit is geen LPT, dit is SCSI zoals Fire69 ook al opmerkt. Te zien aan (onder andere) de SCSI IDselector achterop de drive.
Grote kans dit dit gewoon zonder additionele drivers werkt als je dit op een SCSIcontroller drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntman
Fire69 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:18:
En je wilt die nog gebruiken want....
Niet dat ik er al te veel verstand van heb, maar heb hier nog een paar oude laptopjes liggen met enkel en alleen een floppy-drive. Aangezien ik er graag een herinstallatie overheen wil gooien dacht ik dat het verstandig was een externe CD-drive aan te sluiten. Nou lag bovenstaande drive nog ergens op mijn werk, alleen de mannen van de ICT wisten niet (meer) waar de driver-diskette(s) waren, en konden het apparaat niet identificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De gemiddelde notebook heeft geen SCSI (ze zijn er wel geweest, maar je ziet ze weinig), dus daar kun je dit apparaat niet op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Stuntman schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:53:
[...]

Niet dat ik er al te veel verstand van heb, maar heb hier nog een paar oude laptopjes liggen met enkel en alleen een floppy-drive. Aangezien ik er graag een herinstallatie overheen wil gooien dacht ik dat het verstandig was een externe CD-drive aan te sluiten. Nou lag bovenstaande drive nog ergens op mijn werk, alleen de mannen van de ICT wisten niet (meer) waar de driver-diskette(s) waren, en konden het apparaat niet identificeren.
Ook geen netwerkkaart of USB aanwezig? Als een netwerkkaart aanwezig is kan je op een andere PC m.b.v. b.v. UDA van een netwerkboot voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntman
RolfLobker schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 18:31:
[...]

Ook geen netwerkkaart of USB aanwezig? Als een netwerkkaart aanwezig is kan je op een andere PC m.b.v. b.v. UDA van een netwerkboot voorzien.
Helaas geen van beiden.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Aan je 3e foto te zien is 't een shuttle scsi-parallel convertor.
De drive zal scsi-1 zijn, en de kabel een scsi-naar-printerpoort adapter kabel.
Deze driver (cnet) zal misschien werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
* Dysmael heeft vroeger ook een Shuttle externe double speed cdromspeler gehad met parallelle aansluiting.

Wat een gedoe om die goed aan te praat te krijgen. Drivers hadden een command line met zo ongeveer 10 parameters nodig en exact de juiste instelling van de lpt-poort (qua epp / ecp). Mijn externe cdromspeler beschikte niet over twee aansluitingen achterop maar ik twijfel wel een beetje of dit niet gewoon Centronics is i.p.v. SCSI. Deze drives ondersteunden ook daisy chaining namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

centronics is niet raar, iomega zipdrives en (zelfde merk) tapedrives komen ook uit dat tijdperk, en die waren ook par poort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(spijt 11) is zeker weten scsi, vooral de scsi id selector maakt het duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:22:
Maar dit is geen LPT, dit is SCSI zoals Fire69 ook al opmerkt. Te zien aan (onder andere) de SCSI IDselector achterop de drive.
Grote kans dit dit gewoon zonder additionele drivers werkt als je dit op een SCSIcontroller drukt.
Waar zie je dan die SCSI ID Selector? Ik kan deze nl niet vinden.

Heeft TS niet toevallig een IDE USB Converter liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

2e plaatje, tussen de interface connectoren en de 2 tulpjacks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntman
Hamish schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 18:42:
Aan je 3e foto te zien is 't een shuttle scsi-parallel convertor.
De drive zal scsi-1 zijn, en de kabel een scsi-naar-printerpoort adapter kabel.
Deze driver (cnet) zal misschien werken.
Bovenstaande driver werkt wel i.c.m. het os Win. 95. Echter bij het formatteren van de harde schijf voor een schone installatie word de externe CD drive niet herkend. Ook niet aan de hand van de programmatuur wat op de bovenstaande driver diskette staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je nou eens native SCSI zou aansluiten ipv via een SCSI-parallel converter?

Gewoon een PCMCIA SCSI-adapter op de kop tikken (EUR 5 via V&A, Marktplaats ofzo), dat kan in al die oudjes. SCSI drivers zijn erg standaard, en hoogstwaarschijnlijk native ondersteund door je OS.

Maareh, "herinstalleren" en "Win. 95" :?

Anno 2010 is dat ook op een oudje af te raden. Gooi er iig een OS op die qua beveiliging up-to-date is. NetBSD is licht en draait prima op een P1 of zelfs 486 laptop (ik heb het nog op m'n oude 486DX4 geval gedraaid 5 jaar terug) - en NetBSD ondersteunt zeker PCMCIA en alle gangbare SCSI controllers.

Trouwens, dit heeft weinig met Overige Hardeware en alles met Opslagmedia & I/O Controllers te maken.

Move OH -> OM

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 08-03-2010 15:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntman
Had op de planning staan om er een simpele Windows 98 installatie op te gooien, om er iemand misschien nog blij mee te kunnen maken.

Zal me dan toch maar eens verder verdiepen in het NetBSD verhaal. Overigens excuses voor het plaatsen van het topic in de verkeerde categorie.
Pagina: 1