Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 08:10
Ik ben bezig met een logo en daarvoor heb ik wat effecten toegevoegd aan een tekst zodat dit een beetje geërodeerd lijkt, dus wat hapjes er uit en dat soort dingen. Vervolgens heb ik in het transparantie palet de overvloei modus op donkerder maken gezet zodat deze hapjes ook daadwerkelijk transparant worden. Tot zo ver gaat alles goed, maar de tekst is nu nog zwart. Op het moment dat ik gewoon de kleur van de tekst aanpas heeft dit invloed op de toegepaste effecten en is het resultaat niet meer wat ik wil. Ik zoek dus een oplossing om de kleur van al het zichtbare van een laag te vervangen door een andere kleur. In photoshop heb je daar Color overlay voor. Is er zoiets ook in illustrator of weet iemand misschien een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10
Een optie is outlines te maken van de tekst en de hapjes eruit de knippen; Een andere optie is het logo in Photoshop (op)maken zodat je wel het gewenste effect krijgt. Wil je misschien eens een voorbeeld plaatsen van wat je aan het maken bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
Outlines heb ik geprobeerd, maar dat gaf volgens mij niet het gewenste resultaat. Al moet ik wel voorop stellen dat ik geen pro ben in illustrator. Photoshop lijkt me niet zo'n goed idee aangezien het wel om een logo gaat en ik het liefst dus een vector bestand heb.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/rh0dhj.jpg

Bovenstaand plaatje is als voorbeeld. De bovenste tekst is zoals het zou moeten zijn, maar dan in een andere kleur. Bij de onderste tekst heb ik een lichte kleur geselecteerd als tekst en is dus duidelijk te zien dat het eindresultaat heel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

iivvvii, hmm.. het leuke van illustrator en photoshop .. is dat er tientallen manieren kunnen zijn om een eindresultaat te behalen.

Wat Willem zegt is wel een veel gebruikte optie.Meestal doe je een outline op je tekst geven zodat het geen font meer is, maar een vector. De tekst wordt dan een object. Even een vraag om wat duidelijk te hebben:

Is je tekst nog echt tekst? Kan je er dus nog wat bij typen of tekst weg halen?

Zo ja, selecteer je tekst, rechter muisknop, outlines. Dan zou hij je tekst om moeten zetten naar een vector object en kan je er alles weer mee doen wat je wil. Waaronder van kleur veranderen.

kan je het bestandje hier even delen trouwens?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
als ik een outline zou kunnen maken inclusief het effect van de overvloeimodes en het effect van de filters dan zou dat werken denk ik? Maar alleen een outline van de tekst veranderd niets aan de filters die er overheen zitten. bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

sjips, mn laptop is leeg en ik was net van plan hem uit te zetten. Heb even gekeken en ik zie je probleem. Het effect lijkt so wie so een bitmap raster, dus of je daar nou echt mee wil werken? Ik kijk morgen op de zaak even op mn gemakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb nog even zitten klooien, maar ik denk niet dat dit nou echt de ideale manier is om "beschadigde" letters te verkrijgen. Ik ben al helemaal nooit zo weg van effectjes in vector werk.

ga naar dafont.com en zoek een stoer lettertype uit die naar je zin is. Gebruik dit. Maak je tekst en zeg daarna contouren maken. En je kan er alles mee doen wat je wil.

[ Voor 9% gewijzigd door RoyK op 05-03-2010 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
Bedankt voor je moeite iig. Ik heb inmiddels ook het idee gekregen dat die niet de ideaalste methode is. Het probleem wat ik op dafont tegen kwam is dat het font wat ik uitgekozen had alleen te gebruiken was voor persoonlijk gebruik. Aanschafkosten zouden 35 dollar zijn. Dus dan probeer ik het liever eerst nog even zelf. Ik heb inmiddels een tutorial gevonden waar ik al iets verder mee gekomen ben.: http://www.shutterstock.c...cts_in_Illustrator-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 16:28
Tja, probleem is eigenlijk dat je Illustrator gebruikt, maar er vervolgens allerlei Photoshop effecten op loslaat. Voor een effect zoals je wil hebben zou je denk ik het beste de effecten die je nu hebt gebruikt over een ruim vlak toepassen, dit laten rasteren door Illustrator, vervolgens hiervan een LiveTrace en dan de outlines van de tekst hieroverheen als clipping path (en/of netjes samenvoegen met Path operations, maar dat word een hoop werk...). Ik zie dat iets dergelijks (maar dan met andere bron voor 'rommel') in de tutorial staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Savantas op 08-03-2010 11:51 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1