Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor mijn studie onderzoeken of het mogelijk is om met een mobiele applicatie gegevens te ontvangen van een kompas in een mobiele telefoon. Nu heb ik al best lang op internet liggen zoeken om te kijken of de meeste telefoons überhaupt wel een kompas hebben?

Ik ging net met mijn Nokia N96 buiten staan maar het pijltje van Google Maps wees alle kanten uit. Als je aan het lopen bent zie je idd welke richting je uitgaat, maar dit kan neem ik aan ook zonder kompas bepaald worden?

Is het mogelijk om met een mobiele flash applicatie kompasgegevens te verkrijgen? Zo ja, hoe doe je dit? Hier heb ik nl. ook niets over kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Al opgezocht wat je met A-GPS kan ?

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34

weebl

YARR!

Sommige smartphones hebben een echt kompas ingebouwd. Zoals de iPhone 3GS en de HTC Hero, Nexus One en nog een paar dacht ik. Anderen bepalen je richting inderdaad alleen als je beweegt, dmv. het vectoren van de gps coordinaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:13:
Ik moet voor mijn studie onderzoeken of het mogelijk is om met een mobiele applicatie gegevens te ontvangen van een kompas in een mobiele telefoon. Nu heb ik al best lang op internet liggen zoeken om te kijken of de meeste telefoons überhaupt wel een kompas hebben?

Ik ging net met mijn Nokia N96 buiten staan maar het pijltje van Google Maps wees alle kanten uit. Als je aan het lopen bent zie je idd welke richting je uitgaat, maar dit kan neem ik aan ook zonder kompas bepaald worden?

Is het mogelijk om met een mobiele flash applicatie kompasgegevens te verkrijgen? Zo ja, hoe doe je dit? Hier heb ik nl. ook niets over kunnen vinden...
Je kan alleen een mobiel kompas hebben als je ook daadwerkelijk gps hebt. Dit kan alleen als de gps in de telefoon zit. De meeste recente telefoons hebben dit. Er zijn applicaties beschikbaar om te downloaden waarmee je een gewoon kompas kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Sommige mobiele telefoon hebben een ingebouwd magnetisch kompas, zoals de iPhone.

Andere telefoons bepalen aan de hand van veranderende GPS coördinaten waar het kompas heen moet staan op het scherm van de telefoon (zoals de Nokia 5800). Dus de laatste kan dit niet bepalen als je geen GPS fix hebt òf als je niet beweegt. Het updaten van deze kost ook meer dan dan de eerste.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Edit: weebl zei dit ook al..

[ Voor 3% gewijzigd door PerfectLight op 04-03-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat dit punt betreft lopen telefoons achter op de outdoor wereld. Wandel / fiets / vaar Navigatiesysteempjes hebben dit al jaren in ontwikkeling. Door de manier waarop GPS werkt kun je alleen een richting bepalen bij beweging. Door de toevoeging van een electronisch kompasje werd dit al snel opgelost, maar de nauwkeurigheid hield wel te wensen over. Afhankelijk van het soort gebruik hoeft dat echter geen obstakel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp hebben de telefoons met een standaard GPS module een kompas ingebouwd. A-GPS op zichzelf heeft dit dus niet. Verder zijn de kompasgegevens als je stilstaat onbetrouwbaar.

Groot probleem lijkt mij dat het lang duurt voordat de richting weergegeven wordt? Je moet volgensmij echt een minuut stilstaan voordat de richting weergegeven wordt. Je hebt daar denk ik niet veel aan als je m.b.v. je camera en een LAYAR applicatie om je heen kijkt wat er in de buurt te doen/zien is.

De beste manier om je richting bepalen is dus om te bewegen, zodat je ziet welke kant je uitgaat...

Heb ik het zo een beetje goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nee, een digitaal kompasje werkt continue in feite neemt het direct over op het moment dat je GPS op V=0 staat. Je hoeft echt niet op zoiets te wachten. Het is anno 2010 eigenlijk al een beetje low-tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom werkt het bij mijn telefoon dan niet? De wijzer wijst elke keer een andere richting aan als ik stilsta. Dat kan overigens wel liggen aan mijn superbrakke telefoon (Nokia N96). Wat bedoel je met V=0? Snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb geen idee of de N96 een kompasje aan boord heeft. En als dat wel zo is, kan er natuurlijk best wat mis mee zijn. Magnetisch kompasssen zijn behoorlijk gevoelig voor storingen (probeer maar eens een kompas uit onder een hoogspanningsleiding).
V = 0 is inderdaad snelheid = 0 meter/seconde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Voor zover ik het weet heeft de N95/96 geen kompas, de N97 wel. Het staat in feite los van het GPS systeem, als in dat een telefoon geen kompas hoeft te hebben als het wel GPS heeft. Nu is op wordt het redelijk standaard om een kompas toe te voegen, maar oudere toestellen hebben er vaak dus geen een.

[ Voor 65% gewijzigd door Fly-guy op 04-03-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:47:
Waarom werkt het bij mijn telefoon dan niet? De wijzer wijst elke keer een andere richting aan als ik stilsta. Dat kan overigens wel liggen aan mijn superbrakke telefoon (Nokia N96). Wat bedoel je met V=0? Snelheid?
Mijn HTC Magic (Android telefoon) heeft een magnetisch kompas, en dat geeft altijd de juiste richting aan. Of je nou beweegt of stilstaat, dat maakt niet uit. GPS hoeft daarvoor ook niet aan te staan.

Je moet hem wel plat neerleggen, maar dat is met elk magnetisch kompas.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, duidelijk. Weet iemand waar ik programmeercode vinden waarmee ik gegevens van het kompas kan krijgen? Ik heb hier al veel op gezocht maar ik kan niet veel vinden. Is het overigens mogelijk om dit met Flash te doen?
Antaresje schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:58:
[...]

Je moet hem wel plat neerleggen, maar dat is met elk magnetisch kompas.
Hoe kun je LAYAR gebruiken als je je telefoon plat moet neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Volgens mij is A-GPS (Assisted GPS) slechts het bepalen van je positie aan de hand van de zendmasten binnen je bereik, in plaats van aan de GPS satelieten.
Dat kan wat extra nauwkeurigheid geven in gebieden met slecht GPS-ontvangst, maar staat volledig los van een kompas

Met Flash kun je de hardware van de telefoon niet aanspreken. Sterker nog, er is geen officiële Flash-player voor mobiele toestellen.

[ Voor 20% gewijzigd door frickY op 04-03-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:10:
Ok, duidelijk. Weet iemand waar ik programmeercode vinden waarmee ik gegevens van het kompas kan krijgen? Ik heb hier al veel op gezocht maar ik kan niet veel vinden. Is het overigens mogelijk om dit met Flash te doen?

[...]

Je kan je kompas in je telefoon ook rechtop gebruiken. Dit heb ik net getest met android telefoon met GPSStatus erop (galaxy spica). Ik denk dat er een sensor in zit die altijd evenwijdig aan de aarde blijft staan.

Als je de android sdk downloadt en eclipse installeert kan je heel makkelijk en snel een applicatie schrijven voor android. Op google staan genoeg voorbeelden met betrekking tot de kompasgegevens opvragen binnen android. Volgens mij kan je met de android sdk de kompasgegevens zelf faken.

Dit kompas is heel gevoelig, omdat het magnetisch veld van de aarde relatief zwak is. Nu geeft hij bijvoorbeeld 43 uT aan, terwijl dit standaard voglens mij 49 moet zijn. Als je je mobiel op bijv. een toetsenbord legt of in de trein zit (gaat hij soms van -90 tot de 250 uT), is je kompas niet meer accuraat genoeg. Misschien heb je nog wat aan het volgende mbt de werking: Verschillende sensoren en uT. (vorige paragraaf is misschien beetje irrelevant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:06

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:10:
[...]
van layar.com (in de FAQ):
How does it work?
The Layar application works with GPS and compass to determine location and the direction the phone is facing. The camera input provides the reality.
Dus of het kompas werkt (juist) als je de telefoon rechtop houdt, of het is helemaal geen probleem.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:17:
Met Flash kun je de hardware van de telefoon niet aanspreken. Sterker nog, er is geen officiële Flash-player voor mobiele toestellen.
Flash Lite Player kun je gewoon downloaden. Verder heb ik gezocht met het aanspreken van hardware m.b.v. Flash Lite maar hierover heb ik nog niets gevonden. Waarschijnlijk is het wel via Actionscript mogelijk een andere API aan te bespreken en daarmee de hardware te benaderen... Wordt wel lekker omslachtig allemaal
Pagina: 1