Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CM-Centurion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01-2020
(jarig!)
Hallo allemaal!

Ik heb een laserdiode gekocht op conrad voor mijn eigen project, ik wil graag een eigen laserprojector maken.

Nu heb ik 1 probleem en dat is dat de laser niet een geconsentreerde straal laat zien maar een breede straal. eigenlijk een vlek. Ik denk zelf dat ik een lens nodig heb maar kon niets vinden op internet hierover..

Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft of een idee heeft.

Dit is de laser: Conrad productcode: 187540
Datasheet: http://www.produktinfo.co...RDIODE_IMDL_650_5I_56.pdf

Alvast bedankt! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Daarvoor heb je inderdaad een colliminator lens ofzoiets nodig. Makkelijker was een kant&klare diode, op dealextreme zijn die een stuk goedkoper. Al heeft conrad ze ook wel in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

(het zal wel aan mij liggen, ik verzamel alles) heb je niet toevallig nog een dode "wegwerp" camera liggen? daar zit een plastic lensje in dat op zich geschikt zou moeten zijn..
optie 2: heb je niet nog een (dode/oude) cdrom drive of wat dan ook wat cd's afspeelt, daar zitten ook lenzen enzo in.
optie 3.. koop voor <5 euro een laser met alles dr op en dr aan, gelijk minder gekloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 19:18

Stoney3K

Flatsehats!

Kijk anders eens op eBay of Dealextreme, dan kun je voor een paar tientjes makkelijk een rode (of groene) lasermodule van 50-100mW krijgen. Gewoon 5V op aansluiten en gaan met die hap.

Wel opletten met laserveiligheid, met dat soort vermogens moet je wel uitkijken als het om je ogen gaat. Voordeel is wel dat de stralen goed te zien zijn, met minder rook.

(Subtiele tip: Als je de 100mW rood en de 50mW groen van DX combineert, krijg je een prima geel. Hoe je dat uiteindelijk voor elkaar krijgt, ga er vooral eens naar zoeken. :Y))

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:44
Wat voor laserprojector wil je precies maken?
check hier even: http://hackaday.com/category/laser-hacks/
en ja die lasers zijn bij dealextreme echt veel goedkoper als conrad ed., maar let op dat de sterkere lasers zeer gevaarlijk zijn voor je ogen: als die je pupil raken kijk je vanzelf in de laser en ben je binnen tienden van seconden blind aan een oog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Stoney3K schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 20:33:
Kijk anders eens op eBay of Dealextreme, dan kun je voor een paar tientjes makkelijk een rode (of groene) lasermodule van 50-100mW krijgen. Gewoon 5V op aansluiten en gaan met die hap.

Wel opletten met laserveiligheid, met dat soort vermogens moet je wel uitkijken als het om je ogen gaat. Voordeel is wel dat de stralen goed te zien zijn, met minder rook.

(Subtiele tip: Als je de 100mW rood en de 50mW groen van DX combineert, krijg je een prima geel. Hoe je dat uiteindelijk voor elkaar krijgt, ga er vooral eens naar zoeken. :Y))
Mag ik er we bij zeggen dat dit soort vermogens geen grapje zijn, en erg gevaarlijk. Als je deze vermogens bij profesionele leveranciers bekijkt, zie je dat de prijs gelijk een factor 10 hoger is dan op ebay.
Dit komt gedeeltelijk door de zuiverheid en stabiliteit van de laser, maar is ook te merken in andere zaken.

Vaak ontbreekt bij goedkope highpower lasers een infrarood filter. het vermogen (50-100mW) is dan zichtbaarlicht+IR licht, aangezien IR licht niet zichtbaar is, is het erg gevaarlijk.
Je oog sluit zich namelijk niet als relfex, ook blijft de iris wijd open als je er toevallig inkijkt. Je weet niet eens of je erin kijkt aangezien het licht niet zichtbaar is (misschien is IR wel net iets divergenter dan de zichtbare straal en kijk je er net in als je 'langs de laser' lijkt te kijken.

Je kunt dit btw makkelijk checken door met een webcam zonder IR-filter (ff eruit halen, genoeg op youtube te vinden) te filmen hoe je lasers in het donker werken.
Veel plezier met dingetjes doorbranden >:)

Ctrl+k

Pagina: 1