DDR3 upgrade vraag.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:08
Ik zit al een paar dgn. te zoeken of ik Corsair Dominator GT RAM op mijn nForce790i moederbord kan prikken.
Gaat om dit geheugen:
http://www.salland.eu/pro...f-2-cmg4gx3m2a2000c8.html

Ik heb nu Corsair Dominator TW3X2G1800C8DF, dit zijn 4 keer 1GB latjes op 2V, 1800Mhz, 7-7-7-20 timings.
Alleen Mijn nForce790i mobo kan niet omgaan met 4 geheugenbanken op hogere clocksnelheden (is een bekend probleem).
Dus ik wil naar 2 keer 2GB latjes, dan kan ik dezelfde latjes kopen dan ik nu heb maar dan 2GB latjes. Deze zijn echter slecht leverbaar en duurder dan de Dominator GT latjes welke naar mijn mening ook dualchannel zijn en op 1800Mhz kunnen lopen, met timings 8/8/8/24 op 1.65V.
Heeft iemand een tip, bvd.

[ Voor 4% gewijzigd door dr_dreey op 04-03-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat voor setup en OC instellingen heb jij lopen dat je denkt dat PC3-16000 gerechtvaardigd is in jouw systeem? Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen waarom dit een echte upgrade zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak de QVL van je moederbord erbij en kijk wat daarop staat. Dat is de veiligste manier van geheugen uitzoeken. Anders kun je altijd tegen incompatibiliteit aanlopen. Wat je ook kan doen, je kunt ook proberen het voltage op je norhtbridge wat omhoog te gooien zodat 4 dimmen (geen banken dus!) misschien wat stabieler werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
Wil niet op 16000 klokken maar op 14400, 1800Mhz dus. maar kan ik toch downklokken.
QVL is de mem compatibility list neem ik aan, deze is verouderd en geeft geen nieuwe geheugen types aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als er geen geschikte op de QVL staan dan is het een kwestie van uitproberen. Het liefste wil je geheugen dat binnen de specs valt met betrekking tot voltage, of iets dat er zo dicht mogelijk bij in de buurt ligt. Maar natuurlijk heb je nooit garantie over compatibiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr_dreey schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 13:48:
QVL is de mem compatibility list neem ik aan, deze is verouderd en geeft geen nieuwe geheugen types aan.
De naam van de fabrikant van het moederbord en het modelnummer van het moederbord kunnen helpen om een gericht advies te geven.

Met respect voor ieders mening klinkt het niet heel overtuigend als een lijst van gecontroleerde geheugenmodules verouderd genoemd wordt. Er kan een reden voor zijn dat nieuwe modellen geheugenmodules niet op een moederbord getest worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja, die reden heet geld.

De meest moederbordfabrikanten nemen echt niet de tijd (geld) om een volledige test onder alle omstandigheden met alle modules te testen. Het aanhouden van de QVL is wel de meest veilige methode, maar zeker niet de enige route naar succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
de QVL die staat hier...
http://www.evga.com/support/motherboard/
Zoals je ziet zijn de meeste modules verouderd en ook niet reepjes van 2 gb maar 1 gb.

Mijn setup is:
Q9450 @3.6Ghz @MP8*450FSB op 1.3V op een evga nforce 790i ultra sli.
Mem, voorheen 2*1GB corsair dominator @1800Mhz 7/7/7/20 1T @2V
Nu...................4*1GB corsair dominator @1800Mhz 9/9/9/24 2T @2.1V, timings moeten slapper met 4 mem banken in gebruik anders geen boot.
Desondanks nog niet stabiel bij hoge belasting PC (Gamen, vastlopers).
Gisteraaf weer terug naar 2 repen RAM op oude instellingen, nu weer stabiel maar als Win7 X64 is opgestart al 40% mem in gebruik (900MB) terwijl er maar 32 processen lopen.
Ook tijdens gamen stabiel maar na verloop van tijd door Win7 low memory meldingen wat ook klopt omdat de huidige spellen meer dan 1GB RAM nodig hebben op hogere reso en kwaliteit instellingen.
Dus vandaar dat ik wil ' upgraden' naar 2*2GB RAM ivm stabiliteit.
Dacht echter dat de dominator GT reeks alleen tripple channel is maar blijkt dus niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je bent me even kwijt... Je wil bizar hi-spec DDR3 gaan combineren met een C2Q, wat in theorie op sommige planken wel mogelijk is, maar van 0 waarde is.

Kun je niet gewoon even opsommen wat exact je configuratie (dus met types e.d.) is en wat je nou precies wil gaan doen met je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
Bij deze, zie boven.
Maar DDR3 14400 wat ik nu heb is niet veel minder dan DDR3 16000 wat ik nu wil gaan aanschaffen.
Wat ik wil is een stabiel PC met 4GBram ivm 64bit's OS dat ik draai.
Mijn goedkope oplossing een 1/2 jaar geleden was 2*1GB ram (zelfde merk en type) er 2e hands bij kopen van een medetweaker, dit gedaan maar...
Dit werkt niet, 4banken bezet op een evga nForce790i overclocked wil niet, bekend issue op EVGA forums, wist ik voordien maar dacht dat 't wel mee zou vallen maar helaas.
Nu wil ik 2*2GB DDR3 1800Mhz RAM. Als ik hetzelfde koop als dat ik had kost me dat meer geld en is moeilijk leverbaar omdat het al 'verouderd' is. Vandaar dat mijn oog viel op Dominator GT, deze is PC16000 (2000Mhz) maar wil ik laten lopen als PC14400 (1800Mhz).
Maar kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je beantwoord mijn vraag niet. Ik zie dat je een Q9450 hebt en een 790i EVGA bordje. De rest van je setup zie ik niet. Wat ik al helemaal niet zie is de reden voor dat belachelijk dure geheugen dat je wil gaan kopen. DDR3 i.c.m. een C2Q CPU was een marketing gimmick. Het voegt niets toe aan je prestaties. Nu wil je je RAM gaan overklokken, maar waarom?
Is overklokken je doel? Wat wil je precies met je systeem? Ik zie je over gamen posten, is dat het? In dat geval zie ik al helemaal niet waarom je zo graag die Dominator GT zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
@ Ed_L

Mijn EVGA790i ultra sli ondersteund ALLEEN DDR3.
Ik wil niet overclocken, dat heb ik 1 1/2 jaar geleden al gedaan.
Ik wil een stabiel systeem met 4GB RAM (set van 2*2GB).
Omdat mijn systeem nu met 4*1GB RAM niet stabiel te krijgen is, en 2GB RAM te weinig is.

Ik had al uitgezocht dat ik Dominator GT RAM wil, maar op de Salland site staat dat het voor core i5 en i7 is terwijl het DDR3 DUAL channel geheugen is wat volgens mij ook op mijn moederbord past.
Maar dat weet ik dus niet zeker, vandaar mijn vraag.

Of nu DDR3 icm. een Q9450 CPU marketing praat is doet er niet toe, ik heb geen andere keus met mijn moederbord.

Rest van de PC is voor de volledigheid:
3 keer 8800GTX in SLI.
2 keer 2 velocity raptor 300GB in raid 0
800W coolermaster voeding.
Dell 24" widescreen monitor.

[ Voor 5% gewijzigd door dr_dreey op 04-03-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja, ik weet dat je bord alleen DDR3 ondersteunt.
Wat ik met marketingpraat bedoel:
DDR3 voegt niets toe aan de prestaties van je systeem. Dat komt o.a. door de manier waarop RAM en FSB aan elkaar gekoppeld zijn.
Je CPU draait stock 2,66GHz. Dat is een combinatie van je multiplier ( 8 ) en je FSB (1333 / 4 = 333). De 5:6 koppeling van FSB aan je RAM zou je op 800MHz (PC6400) uit doen komen.

Nu de overgeklokte situatie:
Stel je CPU loopt op 3,6GHz (een redelijke max clock voor die CPU). De multiplier is gelocked, dus die blijft 8. Dan draait je FSB dus op 3600 / 8 = 450. De FSB is 'quad pumped', je RAM is 'dual data rate', dus FSB * 2 is de optimale 1:1 instelling. Je RAM zal dus op 900MHz moeten lopen. Kies je voor de 5:6 verhouding, dan loopt je RAM op 1080MHz, iets wat met PC3-8500 (1066MHz) normaalgesproken moet kunnen halen,

In andere woorden: elk setje PC3-10600 (1333MHz) volstaat om je CPU stabiel te laten lopen op overclocks. Dat is al verkrijgbaar voor €90 / 4GB. Dat dure 2000MHz geheugen is dus echt geldverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
Dat weet ik allemaal, en mijn CPU loopt OC'ed op 3600Mhz en m'n geheugen loopt linked en synced met m'n FSB, dus op 1800Mhz. Dat ik het out of sunc op 1333Mhz kan laten lopen weet ik ook maar dat wil ik niet. Als ik op 1800Mhz mem draai en 2000Mhz mem aan wil schaffen lijkt mij dat niet heel erg overkill.
En dat het 220euro kost dat boeit me niet, het gaat er om of geheugen wat ik wil aanschaffen werkt op mijn moederbord, de rest is interessant maar off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
Het gaat mij er eigenlijk om of er hier op 't forum iemand is die Dominator GT RAM icm. nForce790i stabiel heeft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik zal je heus niet tegenhouden als je te veel geld aan je oude systeem uit wil geven. Je TS blonk allen niet echt uit in duidelijkheid, en voor het juiste advies is achtergrondinfo meer dan gewenst.

Je hebt vast wel eens op het EVGA forum gekeken. Daar lees je o.a. dit:
A lot of members have problems with OCZ RAM and the 790i chipset. I would recommend any DDR3 Dual Channel RAM from Patriot, Mushkin, Corsair, G.Skill, or Kingston.
http://www.evga.com/forum...px?m=196980&high=790i+RAM

Je zult daar zien dat er veel mensen zijn die met vergelijkbare issues als jij zitten, omdat het bord uit de begindagen van de DDR3 stamt. Veel geteste high-spec DIMMs zijn dan ook maar 1GB. Je zult dus een klein gokje moeten nemen. Veel testen in de eerste week na bestellen, zodat je kunt retourneren als het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
@Ed_L

Dank je voor de info, dan ga ik het geheugen morgen bij Salland kopen en direct in het weekend testen.
Ik zal mijn bevindingen posten voor de geinteresseerden hier.

Wat betreft je opmerking over m'n TS, dat zal ik voor de volgende keer in de gaten houden.

Wat betreft mijn 'oude' systeem: Ik heb idd. ook zitten te twijfelen of ik niet meteen zou upgraden
naar X58, tripplechannel DDR3, en core i7 maar heb toch besloten om verder te werken met mijn eigen systeem tot iig. de nieuwe kaarten van nVidia uitkomen.
Tnt trekken mijn 3 8800gtx opa's alle games nog prima op 24" reso.
Op SSD na zijn m'n raptors ook nog snel en de oc'de q9450 linked en synced met geheugen loopt ook als een trein. En natuurlijk zit ik nog in de ontkenningsfase wat betreft de leeftijd van m'n PC. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je een Q9450 of hoger hebt, is er nu in feite ook geen echte reden om te upgraden (of je moet een idioot als ik zijn). Ik verwacht pas in 2011 weer een beetje vuurwerk in CPU land. Wellicht dat AMD's hexacores wat bengen, want die van Intel zijn me te duur.
Met een standaard 4GB kitje en een enkele graka (5870 / 5970) ben je zo weer het mannetje.

Anyway, succes met je geheugen quest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
Vanmiddag het geheugen gekocht. Eerst alle BIOS settings terug op stock en daarna PC uit en geheugen geplaatst. Geboot en gaat ok.
Daarna alles linked en synced op 1800Mhz met timings 8/8/8/24 1T @1.65V, geboot in windows7x64.
Geheugen wordt herkend in de juiste hoeveelheid en op de juiste snelheden.
Zal later nog eens een paar benchmarks draaien en memtest om te kijken of 't 100% stabiel is.
Maar vanaaf eerst maar eens Assasssins Creed II spelen en nu hopelijk zonder crashes.
Ik ben tnt. teverden :)

Moet wel zeggen dat, ondanks dat 't geheugen van Corsair is, het wel een Geil setje is om te zien...
Ja ik weet dat 't onder de memkoeler zit en in de PC en dat ik er toch niks van zie maar toch...

[ Voor 16% gewijzigd door dr_dreey op 05-03-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ziet er wel leuk uit, ja.

Afbeeldingslocatie: http://212.79.236.69/newfiles/product/30/81/308129.jpg

Dus wat de topicstarter wil is een stabiel lopend systeem.

Dell verkoopt het moederbord nog.

Afbeeldingslocatie: http://snpi.dell.com/sna/images/products/mlrg/A2969780.jpg

Komplett denkt, dat de Black Perl-versie van dit moederbord een garantietermijn van 10 jaar heeft.

[ Voor 139% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 20:42 ]

Pagina: 1