Op verschillende lokaties (4) heb redelijk wat data staan (tussen 200GB en 1,5TB per lokatie)
Tussen deze punten heb ik over het internet een vpn liggen.
Via rsync backup elke nacht lokatie 1 naar 2, 2 naar 1, lokatie 3 naar 4 etc.
De data veranderd niet extreem veel, en rsync pakt alleen de gewijzigde data op.
Graag zou ik bovenstaande oplossing anders willen inrichten om het zo flexibeler te maken. Ik wil graag meerdere systemen kunnen toevoegen en de opslag kunnen uitbreiden. Verder wil ik het in eigen beheer houden en niet gebruik maken van externe partijen.
Ik heb hieronder een ideale situatie gemaakt. Nu zoek ik eigenlijk een stuk software (bij voorkeur opensource), of een combinatie van software met wat scripting die dat kan gaan doen.
Tussen deze punten heb ik over het internet een vpn liggen.
Via rsync backup elke nacht lokatie 1 naar 2, 2 naar 1, lokatie 3 naar 4 etc.
De data veranderd niet extreem veel, en rsync pakt alleen de gewijzigde data op.
Graag zou ik bovenstaande oplossing anders willen inrichten om het zo flexibeler te maken. Ik wil graag meerdere systemen kunnen toevoegen en de opslag kunnen uitbreiden. Verder wil ik het in eigen beheer houden en niet gebruik maken van externe partijen.
Ik heb hieronder een ideale situatie gemaakt. Nu zoek ik eigenlijk een stuk software (bij voorkeur opensource), of een combinatie van software met wat scripting die dat kan gaan doen.
- Op elk systeem(voornamelijk FreeBSD) heb je een dir die meegenomen zal worden in de backup. Deze dir zal regelmatig gechecked worden op verandering. Deze dir zal na verloop van tijd (afhankelijk van de snelheid van de vpn verbinding) 100% gebackuped worden. Alleen veranderingen worden gebackuped. Geen incremental backup.
- Op elk systeem stel je een stuk ruimte beschikbaar voor backups. Deze distributed ruimte vormt samen met andere systemen een grote backup pool.
- Nieuwe systemen kan je ook in een later toevoegen aan de pool.
- Beschikbare ruimte later uitbreiden is geen probleem
- Je moet een soort van groepen kunnen maken. Als systeem 1 en 2 op lokatie 1 staan dan heeft het voorkeur dat de data van systeem 1 niet op systeem 2 staat, maar op systeem 3 & 4 op lokatie 2
- Terug halen van een backup uit de pool zal een handmatig actie.