[Asus P7P55D-LE] Crossfire met welke opstelling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 14:52
Beste tweakers,

Ik heb momenteel de Asus P7P55D-LE i.c.m. de Intel Core i7 860, 4gb G.E.I.L. 1333mhz en een GTX275.

Nu heb ik nog een HD4770 liggen en mijn moederbord ondersteunt crossfire. Maar hoe hard ik ook zoek, duidelijkheid over crossfire is ver te zoeken waar het verschillende kaarten betreft.

Ik wil dus liefst een HD5850 kopen en die gaan combineren met de HD4770. Gaat dit werken, is dit verstandig? Want ik zal dan waarschijnlijk geen DX11 meer kunnen draaien?

Andere oplossing is de HD4770 verkopen en wachten op de GTX470 over een paar maandjes. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
a: crossfire met kaarten uit verschillende series werkt niet, het is of meerdere 4770's of 5850's
b: crossfire op jouw moederbord werkt niet, het ze pci-e slot is maar een pci-e 1.1 slot en deze loopt maar op x4 snelheid. dit zorgt dus voor een enorme bottleneck die je performancewinst teniet doet

conclusie. nu blijven draaien met de gtx275, de 4770 verkopen ne kijken wat je over een tijdje als het nodig is voor nieuwe videokaart koopt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
a: Dat is niet helemaal waar. Ik heb nog even op wikipedia gekeken (had ik eerder moeten doen), en daar staat duidelijk:
CrossFire can be implemented with varying-GPU cards of the same generation (this is in contrast to Nvidia's SLI, which generally only works if all cards have the same GPU). This allows buyers who have varying budgets over time to purchase different cards and still get the benefits of increased performance. For example an ATI 5970 will crossfire successfully with an ATI 5870 , or an ATI 5770 with an ATI 5750 and so on.
Daarmee is mijn vraag m.b.t. 4xxx en 5xxx serie beantwoord, maar jouw stelling is daarmee evengoed onjuist.

b: Een 4x snelheid slot zorgt niet voor een dusdanig grote vermindering dat het niet kan. Een 4x slot kan voor de slave kaart (wat de 2e kaart is bij CrossfireX) meer dan genoeg zijn. Het gaat pas bottlenecken (+/- 15 of 20%) bij twee identieke kaarten.

Dan zou ik als derde optie een 5750 of 5770 i.c.m. een 5870 of 5850 overwegen. Iemand ervaringen hiermee of op/aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
a: ik weet dat, ik had alleen geen zin om ellenlange teksten die je dus zelf met wat meer inzet had kunnen vinden te typen naar je, jouw vraag was, kan een 4770 met een kaart uit de 5 serie, antwoord: nee

b: heel de wereld ondervind bottlenecks bij CFX met een x4 slot. daarbij is het een 1.1 slot wat zich in 2.0 weer vertaald in een 2x snelheid slot (je hoeft trouwens mij niet uit te leggen hoe CFX werkt hoor, ik werk nog niet zo lang voor die baas zeg maar.....) dat het in de tijd van de 1*** serie niet zo was klopt, maar met de huidige bandbreedte hongerige kaarten wel. alles onder pci-e gen.2.0 op 8X snelheid knijpt de bandbreedte.

c: (jouw 3e optie) weer niet goed, CFX kan alleen met kaarten uit dezelfde serie. bijv. een 5870 met een 5850 (dit heeft overigens geen nut, aangezien ze beide de helft van de frames in het scherm voor hun rekening nemen zal de snelste kaart zich dus aanpassen aan de langzaamste kaart) een 5770 kan dus alleen met een 5770 of 5750.

Kortom: de 1e 2 nummers uit het serienummer moeten overeen komen (de 5970 daar gelaten aangezien dat eigenlijk een 58**X2 is)

je hoeft mij niet de les te lezen, ik wil je enkel behoeden voor de slechtste pc aankoop in je leven en het openen van een topic straks van help ik heb wat gekocht en het werkt niet en het daarbij ontstane verdriet.

als jij toch eigenwijs wilt zijn: be my guest, zeg ik straks wel: ik zei het toch

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
Ik wil jou de les helemaal niet lezen, ben je altijd zo snel op je teentjes getrapt?

Ik werk ook al jaren met computers maar weet net even te weinig af van ATI-techniek, dus vraag ik het hier. Ik had al op verschillende fora en websites gekeken maar kon erg weinig vinden. Blijkt dat Wiki er genoeg over vermeld, maar dat zie ik ook net pas.

Punt b: Heel de wereld ondervind verschillende dingen, ik lees (ook hier op tweakers) ontzettend veel over kleine performance-verliezen door lagere bandbreedte PCI-E sloten. Natuurlijk is 16x ideaal en is 8x sneller dan 4x, maar ik mag aannemen dat 'ze' die techniek niet voor niets ontwikkelen met een 4x lane.

En punt c: Prima, 1e twee cijfers gelijk, ik zal er aan denken. Maar 'weinig nut'? Is dat dan weer een techniek die is ontworpen, veel wordt gebruikt maar volgens jou weinig nut heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 16:29
een antwoord: niet doen, niet gaan mixen met verschillende series dit geeft problemen, een 4xxx serie met een 5xxx serie mixen kan niet, (koop maar een Fuzion van MSI dan kan het wel), ga voor een 5870 dit is meer dan genoeg performance winst voor je. En je kan in de toekomst een bord upgrade doen waar je 2*16 sloten hebt aangezien de high end 5xxx series minimaal een 16x slot nodig heeft.

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
musje83 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:53:
Ik wil jou de les helemaal niet lezen, ben je altijd zo snel op je teentjes getrapt?

Ik werk ook al jaren met computers maar weet net even te weinig af van ATI-techniek, dus vraag ik het hier. Ik had al op verschillende fora en websites gekeken maar kon erg weinig vinden. Blijkt dat Wiki er genoeg over vermeld, maar dat zie ik ook net pas.

Punt b: Heel de wereld ondervind verschillende dingen, ik lees (ook hier op tweakers) ontzettend veel over kleine performance-verliezen door lagere bandbreedte PCI-E sloten. Natuurlijk is 16x ideaal en is 8x sneller dan 4x, maar ik mag aannemen dat 'ze' die techniek niet voor niets ontwikkelen met een 4x lane.

En punt c: Prima, 1e twee cijfers gelijk, ik zal er aan denken. Maar 'weinig nut'? Is dat dan weer een techniek die is ontworpen, veel wordt gebruikt maar volgens jou weinig nut heeft?
ik ben niet ip mijn teentjes getrapt hoor, dan moet je wel van hele goede huize komen.

enkel het, ik weet het niet, ik stel een vraag, ik krijg een antwoord van iemand die het wel weet en dan ga ik zeggen dat hij het fout heeft verhaal vind ik een beetje minder.

het verschil tussen pci-e 2.0 16x en pci-e 2.0 8x is procentueel klein. icm met crossfire maakt dit niet zo een verschil. op het moment dat je lager gaat ontstaat dat verschil wel. wat jij leest is misschien over 1 kaart in een pci-e 2.0 slot op verschillende snelheden, maar met CFX is dit anders, als de 1e kaart moet wachten op de 2e kaart gaat dat ten koste van je algehele performance. de x4 techniek is bijvoorbeeld meer voor raid controllers of andere hardware die gebruik maakt van de pci-e verbinding.

crossfire is niet bedoeld om met verschillende kaarten te doen. in essentie gaat het erom om 2 exact dezelfde kaarten te koppelen en zo meer performance te krijgen. er is hybrid crossfire geweest waarbij een IGP werd gecombineerd met een losse GPU zodat op de desktop het stromverbruik laag bleef en in game de snelheid er wel was, maar dit is nooit echt goed van de grond gekomen. dat je een 5850 koppelt aan een 5870 omdat het kan is leuk, maar wel nutteloos omdat je je 5870 kreupel maakt omdat hij moet wachten op de 5850. had je dus net zo goed gewoon 2 5850's kunnen kopen en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 10:42
Ik dacht dat CrossFireX maar zo snel is als de traagste kaart, dus een 2x een 5850 of 1x5850 + 1x5870 presteert nagenoeg gelijk. Kan iemand dit bevestigen, ik vind er niet meteen iets van terug?

Die 4770 is een prima kaart maar reeds gedateerd, en zelfs moest je er een 5850 naast kunnen prikken, wou je dat doen voor die 5% extra performance? Ik denk dat dat echt niet de moeite waard is.

Of je moet wachten op de nieuwe reeks van NVidia moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven. Wil je per sé experimenteren met CrossFire, probeer dan misschien een tweedehands 4770 op de kop te tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danield
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 18:27
hee musje83 :

hier een tabel waar je kunt vinden welke ati kaarten met elkaar samen werken:

http://game.amd.com/us-en...sfirex/CF_combo_chart.jpg

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

Pagina: 1