musje83 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:53:
Ik wil jou de les helemaal niet lezen, ben je altijd zo snel op je teentjes getrapt?
Ik werk ook al jaren met computers maar weet net even te weinig af van ATI-techniek, dus vraag ik het hier. Ik had al op verschillende fora en websites gekeken maar kon erg weinig vinden. Blijkt dat Wiki er genoeg over vermeld, maar dat zie ik ook net pas.
Punt b: Heel de wereld ondervind verschillende dingen, ik lees (ook hier op tweakers) ontzettend veel over kleine performance-verliezen door lagere bandbreedte PCI-E sloten. Natuurlijk is 16x ideaal en is 8x sneller dan 4x, maar ik mag aannemen dat 'ze' die techniek niet voor niets ontwikkelen met een 4x lane.
En punt c: Prima, 1e twee cijfers gelijk, ik zal er aan denken. Maar 'weinig nut'? Is dat dan weer een techniek die is ontworpen, veel wordt gebruikt maar volgens jou weinig nut heeft?
ik ben niet ip mijn teentjes getrapt hoor, dan moet je wel van hele goede huize komen.
enkel het, ik weet het niet, ik stel een vraag, ik krijg een antwoord van iemand die het wel weet en dan ga ik zeggen dat hij het fout heeft verhaal vind ik een beetje minder.
het verschil tussen pci-e 2.0 16x en pci-e 2.0 8x is procentueel klein. icm met crossfire maakt dit niet zo een verschil. op het moment dat je lager gaat ontstaat dat verschil wel. wat jij leest is misschien over 1 kaart in een pci-e 2.0 slot op verschillende snelheden, maar met CFX is dit anders, als de 1e kaart moet wachten op de 2e kaart gaat dat ten koste van je algehele performance. de x4 techniek is bijvoorbeeld meer voor raid controllers of andere hardware die gebruik maakt van de pci-e verbinding.
crossfire is niet bedoeld om met verschillende kaarten te doen. in essentie gaat het erom om 2 exact dezelfde kaarten te koppelen en zo meer performance te krijgen. er is hybrid crossfire geweest waarbij een IGP werd gecombineerd met een losse GPU zodat op de desktop het stromverbruik laag bleef en in game de snelheid er wel was, maar dit is nooit echt goed van de grond gekomen. dat je een 5850 koppelt aan een 5870 omdat het kan is leuk, maar wel nutteloos omdat je je 5870 kreupel maakt omdat hij moet wachten op de 5850. had je dus net zo goed gewoon 2 5850's kunnen kopen en.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz