Domeinnaam overdragen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 18:36
Iemand heeft interesse in een domeinnaam van mij.
Ik zou hiervoor een leuke vergoeding krijgen, maar ik zou dit wel liefst op een correcte en duidelijke manier aanpakken.

Ik heb contact opgenomen met mijn hostingprovider en deze heeft geen ervaring met de zakelijke kant van een overdracht. Dit moet dus onderling geregeld worden.

Heeft iemand hier ervaringen of tips voor?
Hoe geef ik een .be domeinnaam aan iemand anders? Of komt deze gewoon weer publiek vrij?
Kan ik dit het best aanpakken door een vooruitbetaling te vragen en dan de procedure te starten?
Of liggen hieromtrent toch bepaalde afspraken vast?

[ Voor 7% gewijzigd door BlackShadow op 04-03-2010 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Voor .nl domeinen gaat het zo: https://www.sidn.nl/over-...onnement/wijzigen-houder/

Overigens zou ik gewoon vooruitbetaling eisen....

[ Voor 21% gewijzigd door Mike2k op 04-03-2010 11:54 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:40
Een .BE domein word overgedragen via email. De houder (jij) krijgt een email of hij akkoord gaat om het domein over te dragen op de nieuwe eigenaar. Zodra je dit doet ben jij niet meer de eigenaar van het domein. Het lijkt me dus verstandig dat je je geld krijgt voor je dat doet.

Mocht je opgegeven emailadres niet langer bereikbaar zijn dan kun je het als nog bevestigen met een fax naar dns.be met je handtekening en de verklaring dat je het domein over wil dragen. Zodra je die stuurt doe je afstand van het domein en ben je geen eigenaar meer. Dus ook in dat geval, zorg er voor dat je je geld hebt voor je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Ok, da's duidelijk.
Zijn er bijkomende kosten als je een domein overdraagt?

De geinteresseerde zou de overdracht willen doen via Escrow en beweert dat er nog kosten bij komen.
Ik zou het liefst zo transparant mogelijk doen, zowel voor koper als voor mij.

Edit:

Volgens de geinteresseerde:

"Escrow is een bemiddelaar die een transactie in de gaten houdt en het geld aan de verkoper overmaakt als de domeinnaam is overgedragen. De koper stort het overeengekomen bedrag op hun rekening en maakt het bedrag dan over aan de verkoper als de gegevens en de registrar is gewijzigd.
Dit is veilig en werkt uitstekend. De verkoper voert dan zijn bankgegevens in bij Escrow."

[ Voor 44% gewijzigd door BlackShadow op 04-03-2010 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:03

IEF

Why so serious?

Escrow is een algemene term voor, nou ja, escrow.

Probleem in deze is juist dat het niet gaat over fysieke goederen. Het is domweg een derde partij die normaal gesproken verzending van de goederen + de betaling in de gaten houdt, waarbij het geld pas vrijgegeven wordt indien de goederen zijn aangekomen. Andersom is het voor de verkoper een voordeel, aangezien de betaling reeds zeker is gesteld voor het versturen.
Uiteraard staat of valt het principe met het vertrouwen in de escrow service.

Persoonlijk ken ik geen escrow services die een dergelijke dienst bieden voor 'domeinnamen' of andere 'virtuele' goederen. Het enige wat ik erbij als kanttekening wil plaatsen: toen je zei dat de koper zelf op de proppen kwam met Escrow, en het stukje dat je citeert, deed me dat meteen denken aan een verhaal over fraude/fake escrow dienst.

Let er dus zeker goed op dat je gewoon zelf een escrow service uitkiest, in samenspraak met de koper, en vaar niet blind op zijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
IEF schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 01:00:
Escrow is een algemene term voor, nou ja, escrow.

Probleem in deze is juist dat het niet gaat over fysieke goederen. Het is domweg een derde partij die normaal gesproken verzending van de goederen + de betaling in de gaten houdt, waarbij het geld pas vrijgegeven wordt indien de goederen zijn aangekomen. Andersom is het voor de verkoper een voordeel, aangezien de betaling reeds zeker is gesteld voor het versturen.
Uiteraard staat of valt het principe met het vertrouwen in de escrow service.

Persoonlijk ken ik geen escrow services die een dergelijke dienst bieden voor 'domeinnamen' of andere 'virtuele' goederen. Het enige wat ik erbij als kanttekening wil plaatsen: toen je zei dat de koper zelf op de proppen kwam met Escrow, en het stukje dat je citeert, deed me dat meteen denken aan een verhaal over fraude/fake escrow dienst.

Let er dus zeker goed op dat je gewoon zelf een escrow service uitkiest, in samenspraak met de koper, en vaar niet blind op zijn advies.
Ik ben inderdaad op mijn hoede. Ik had gisteren al laten weten dat ik het niet echt nuttig vind om er een 3e partij bij te halen. Ik heb een vooruitbetaling geeist.
Ook heb ik helemaal geen gegevens van de persoon (zij heeft de WHOIS: mijn naam + adres).
Ik ga dus zeker niet zomaar een 3e partij vertrouwen.

Zijn er fraudezaken bekend via 'escrow'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 11:12

hilgo

Clear your mind of can't.

BlackShadow schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 07:59:
[...]

Ik ben inderdaad op mijn hoede. Ik had gisteren al laten weten dat ik het niet echt nuttig vind om er een 3e partij bij te halen. Ik heb een vooruitbetaling geeist.
Ook heb ik helemaal geen gegevens van de persoon (zij heeft de WHOIS: mijn naam + adres).
Ik ga dus zeker niet zomaar een 3e partij vertrouwen.

Zijn er fraudezaken bekend via 'escrow'?
Ja, genoeg. Er zijn overigens ook genoeg betrouwbare escrow bedrijven te vinden dus, zoals reeds gezegd, kies hem zelf uit.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 15:16
Is het verhuren van het domein niet wat?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:40
The_Greater schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 08:35:
Is het verhuren van het domein niet wat?
Dat is extreem onverstandig. Je weet niet wat de huurder met het domein gaat doen en jij bent altijd verantwoordelijk voor de content waar het domein heen verwijst aangezien jij de eigenaar bent.
Zijn er bijkomende kosten als je een domein overdraagt?
Dat hangt er van af wat je registrar er voor vraagt. DNS.be vraagt 3,025, dus dat zal in ieder geval aan je doorberekend worden. De registrar zal hier nog wat bij op tellen om hun kosten te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Ok, de kans wordt dus groter dat het om een oplichtingspoging gaat...
Het enige dat mij nog vertrouwen geeft is, dat de persoon heel goed Nederlands kent.
Haar eerste mails naar mij waren trouwens in het Engels, daarna heb ik haar een maand niet gehoord, tot nu.

Ik had haar gisterenavond nog laten weten dat ik enkel vooruitbetaling aanvaard.
Ik ben benieuwd naar haar reactie.

[ Voor 20% gewijzigd door BlackShadow op 05-03-2010 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Betaling via overschrijving werd aanvaard door de persoon in kwestie.

Maar weet iemand hoe dit nu financieel in zijn werk gaat?
Ik heb namelijk geen bedrijf en kan hiervoor dus onmogelijk een factuur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:03

IEF

Why so serious?

Je kunt natuurlijk wel een contract met een aantal voorwaarden opstellen, waarin staat dat jij de domeinnaam volledig overdraagt aan persoon x, en dat je afstand doet van alle rechten daaromtrent.

Ook het proces zelf, dat de koper een verhuizing van het domein dient aan te vragen, kun je daar imo prima in beschrijven. Vraag de koper om ID-bewijs zodat je daar een kopie van hebt mocht er iets fout gaan.

Beide ondertekenen, kopie voor beiden en klaar zou ik zeggen.

Iemand anders zou je moeten kunnen vertellen hoe rechtsgeldig dit is, maar in principe is het dan gewoon een verkoop die vastgelegd is. En wat betreft een factuur, een simpele 'rekening' met daarop
'Domeinnaam verkoop xxx.tld EUR xx' en aangegeven dat het incl. BTW is lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:49

Foamy

Fulltime prutser

Skerekrow schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 08:46:
[...]
Dat is extreem onverstandig. Je weet niet wat de huurder met het domein gaat doen en jij bent altijd verantwoordelijk voor de content waar het domein heen verwijst aangezien jij de eigenaar bent.
Dat hangt er dus geheel vanaf op welke wijze dat precies gebeurt. In het geval van verpanding van een .nl domein kun je bijvoorbeeld vast laten leggen dat diegene die het domein in bruikleen heeft ook verantwoordelijk is:
Linkje naar SIDN site

blub

Pagina: 1