Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Sinds kort krijg ik bij het flitsen met een externe flitser in TTL mode zwaar overbelichte foto's.
De interne flitser werkt wel goed. Ik dacht eerst dat het aan de flitser lag maar deze heb ik bij iemand anders op zijn Canon geprobeerd en werkte daar wel goed. Een andere externe flitser op mijn toestel geeft hetzelfde probleem.

Heb alle instellingen nagekeken op mijn Canon maar niets kunnen vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Het is, denk ik, handig als je een voorbeeldje of twee hebt inc. full exif.

Camera als 's gereset?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
Op wat voor instellingen schiet je foto's? Waarschijnlijk staat je sluitertijd gewoon veel te lang.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Bedankt voor jullie reactie.

Wijnands:
Alle foto's zijn eigenlijk 1 groot wit vlak, met name als dichtbij gefotografeerd is. Het lijkt er op dat de flitser elke keer de volle mep geeft. Ik heb 'm al een paar keer gereset zonder resultaat.

Mute:
Het maakt niet uit in welke auto of handmatige instelling met flits, alle foto's zijn overbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
kan je 2 foto's met volledige Exif posten, waarvan 1 gemaakt met onboard flits, en 1 met externe flits, van hetzelfde onderwerp in dezelfde situatie?

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Ben op het moment niet thuis maar zal ik vanavond even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke flitser hebben we het sowieso over? En test de boel in de volautomaat, dan schakel je al een hoop functies uit. Check ook de instellingen op de flister!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken de 1000D niet, maar wellicht je Flash compensation helemaal in de + gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Ik dacht thuisgekomen, laat ik eerst eens nieuwe firmware op mijn 1000D zetten.
Bij de eerste foto leek het goed maar alle volgende waren weer zwaar overbelicht en dan bedoel ik, gewoon een witte foto waar je bijna niets op herkend.

Ik heb even 2 dezelfde foto's gemaakt van een fruitmandje op 1 meter afstand, 1 met de interne flitser (=ok) en 1 met de externe (= helemaal wit) alles op auto. De EXIF van beide foto's ziet er exact hetzelfde uit. De externe flitser geeft volgens mij full power.

De flitser is een Nissin Di622 welke ik een half jaar heb zonder problemen. Ik heb deze gisteravond op het toestel van mijn buurjongen geprobeerd en daar werkte deze goed. Ik heb zelf ook nog een oude Canon flitser liggen welke hetzelfde probleem geeft. De oorzaak lijkt me toch echt in de 1000D te zitten.

Compensatie heb ik zojuist ook even geprobeerd. Dat lijkt goed te gaan op een bepaalde afstand maar op andere afstanden is het dan weer te donker. Toen ik daarna zelfs zoomde naar 55 was het weer zwaar overbelicht.

De laatste keer dat ik de flitser nog goed heb kunnen gebruiken was als slave naast vallende druppels waarbij de interne flitser master was. Ik heb toen achter elkaar heel veel foto's gemaakt in continue opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet je camera eens terug naar de fabrieksinstellingen en schiet vervolgens op Auto/Groene stand een paar foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Laat nou ook gewoon eens een foto (RAW) zien, dan kunnen wij kijken of je misschien gewoon iets fout hebt ingesteld (en kunnen we ook zien wat je nou precies bedoeld..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 19:16

Zuurstok

Passionately curious

Zoals Mute al aangrijpt aan de informatie:
1000D
en
Nissin Di622
hebben we niet genoeg, en oké, goed dat ie het wel doet op je buurjongen z'n camera, maar we halen véél meer uit een Exif tevoorschijn dan dat jij hier ons verteld.

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RMRJ schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:59:

De flitser is een Nissin Di622 welke ik een half jaar heb zonder problemen. Ik heb deze gisteravond op het toestel van mijn buurjongen geprobeerd en daar werkte deze goed. Ik heb zelf ook nog een oude Canon flitser liggen welke hetzelfde probleem geeft. De oorzaak lijkt me toch echt in de 1000D te zitten.
Ik ken die flitser niet, maar weet je wel zeker dat 'ie compatible is met de 1000D? Als er iets onverstandig is om te doen, is het wel om een unsupported flitser op je hotshoe te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je moet even de contacten reinigen.
Ik had laatst tijdens een party shoot ook constant 1/1 flitsen. Best irri maar nadat ik al het bier er uit gegoten had toen deed die het weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Bedankt voor jullie reacties.

Helaas kan ik in de auto stand geen RAW maken dus bij deze jpg's
De eerste met de interne flitser:
http://www.flickr.com/pho...4413624555/in/photostream

De 2de met externe:
http://www.flickr.com/pho...4413624691/in/photostream

Op 1 of andere manier krijg ik de fot's niet goed gelinkt :?

De flitser is compatibel met de 1000D. Ik heb 'm gekocht na wat recenties die ik op internet gevonden had.
Ik heb 'm al een tijdje maar eigenlijk sinds kort dit probleem.

Zojuist heb ik er even ivm bovenstaande foto's even mee gespeeld en het leek dat hij het in het begin goed deed op 18mm, maar nadat ik de zoom naar 55mm draaide ging het fout, ook als ik weer terugging naar 18mm?

De camera heb ik al een paar keer gereset.

[ Voor 7% gewijzigd door RMRJ op 07-03-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb je ook foto's met exif (ingebouwde informatie over de instellingen van je camera)? Flickr gooit dit er zo te zien uit.

edit: Oh wacht, rechts kun je dat zien, niet in het plaatje zelf. Ben een Flickr noob :P

Als je je diafragma op f22 gooit, of een foto op straat maakt, blijft hij dan ook 100% wit? Even om uit te sluiten dat je camera niet gewoon rotzooi opslaat en het echt aan de flitssterkte ligt.

[ Voor 58% gewijzigd door Gizz op 07-03-2010 20:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Gizz:
Heb ik even geprobeerd maar zowel op 18mm (zwaar) als op 55mm (iets minder erg) overbelicht.

Jacobse:
Jammer van het bier. De contacten had ik ook al nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 13:11
RMRJ schreef op zondag 07 maart 2010 @ 18:36:
Zojuist heb ik er even ivm bovenstaande foto's even mee gespeeld en het leek dat hij het in het begin goed deed op 18mm, maar nadat ik de zoom naar 55mm draaide ging het fout, ook als ik weer terugging naar 18mm?
Heb je de mogelijk om met een andere lens te testen?
Als ik de tweede foto zo zie is hij helemaal wit, de histogram is ook helemaal leeg.. Wat gebeurd er als je de sluitertijd handmatig op 1/200 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Maak nu dan eens foto's wél in RAW, want het enige wat we nu zien is een wit plaatje van 8KB, waar we ook niet bijzonder veel mee kunnen. Als het RAW is en het echt overbelicht is (en dus niet gewoon helemaal niks) dan zou er nog wel iets terug te halen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Hakkow:
Ook met een sluitertijd van 1/200 is de foto geheel wit.

Mute:
Ik heb 2 RAW foto's gemaakt maar hoe kan ik deze hier presenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:59
Gewoon uploaden als file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Helaas laat Flickr geen RAWs toe, nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Bedankt dat jullie zo hulpvaardig zijn.

Hier zijn de links

Interne flitser:
http://www.filefactory.com/file/b08bh75/n/IMG_0158.CR2

Externe flitser:
http://www.filefactory.com/file/b08bh8a/n/IMG_0157.CR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Er zit een hééééél klein beetje informatie in, maar 90% is echt gewoon puur wit waar je helemaal niks mee kan. Heel vreemd. Maar zet de sluitertijd eens sneller dan 1/200, bijvoorbeeld 1/1000 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Ik heb er 1 met 1/1000 genomen, die is ook wit en zelfs met 1/4000, ook wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoezo sluitertijden aanpassen?

Het probleem kan zijn:
  • Flitser die te hard flitst
  • Diafragma dat niet goed sluit
  • ISO-waarde die stiekem omhoog vliegt
Sluitertijd is juist het minst interessant van alle dingen die in te stellen zijn :P

Flitser kan het niet zijn volgens de eerste post (want een andere flitser heeft hetzelfde probleem). Voor mij blijft dan het flitsschoentje of iets dergelijks over.

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 08-03-2010 19:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
de sluitertijd maakt natuurlijk ook helemaal niks uit Mute. Een flits is een flits. Hetgene wat je moet aanpassen is het diafragma.

Maak eens foto's met flitser met 4 verschillende diafragma's (van laagste tot 22)
en dan dezelfde 4 foto's zonder flitser.

Allemaal op iso100.

Gewoon jpg op flickr zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door Makkelijk op 08-03-2010 19:50 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

He, dat is gek. Eerst kreeg je overbelichte foto's op f/22 en nu gaat het opeens goed? ;)

Maar blijkbaar denkt je flitser dus dat je diafragma altijd helemaal dicht staat. Of dit aan de flitser ligt of aan de camera is dan de volgende vraag.

Vraag aan jou: de andere externe flitser waarmee je hetzelfde probleem had, was dat wel gewoon een Canon flitser of ook Nissin/Toyota/weet ik veel geval? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

Als je overigens daadwerkelijk direct flitst op zo'n korte afstand (dit ziet eruit als 20cm hoogstens) dan is het niet vreemd dat je flitser altijd overbelicht. Probeer eens te bouncen ipv direct te flitsen.

Of heb je structureel overbelichte foto's met elk onderwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Gizz:
De eerste f22 was mogelijk in een andere zoomstand genomen en met ISO op auto.
Ook weer even met een oude Canon 300EZ, maar daar hetzelfde probleem.

Gohan:
Was inderdaad dichtbij maar zeker 50cm ingezoomd op 55.
Ook even in de auto stand gebounced via het plafond, maar ook daar zwaar overbelicht.
Het is een structureel probleem, ook op grotere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Makkelijk schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:49:
de sluitertijd maakt natuurlijk ook helemaal niks uit Mute. Een flits is een flits. Hetgene wat je moet aanpassen is het diafragma.
Het is waar dat sluitertijd het minste invloed heeft, maar zeker niet 'helemaal niks' :P
RMRJ schreef op maandag 08 maart 2010 @ 20:16:
Gizz:
De eerste f22 was mogelijk in een andere zoomstand genomen en met ISO op auto.

Gohan:
Was inderdaad dichtbij maar zeker 50cm ingezoomd op 55.
Ook even in de auto stand gebounced via het plafond, maar ook daar zwaar overbelicht.
Het is een structureel probleem, ook op grotere afstanden.
ISO moet je niet op auto zetten, want dan gooit ie het misschien omhoog omdat ie niet kijkt naar het feit dat je er een flitser op hebt zitten en dus lange sluitertijd en hoge ISO pakt terwijl je ook nog flitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Mute:
In de auto stand heb ik voor ISO geen andere keus. Maar ook in de manuele standen op ISO 100 is de boel overbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RMRJ schreef op maandag 08 maart 2010 @ 20:16:
Dat is wel een hele slechte flitser om mee te testen :X De EZ-serie wordt sinds 1995 niet meer gemaakt en is ook niet geschikt voor digitale camera's volgens heel veel bronnen!

Zie bijvoorbeeld:
As a TTL/A-TTL flash it also doesn't work properly with EOS digital cameras
Dan lijkt het toch een simpel gevalletje 'niet compatible', als zowel een gek merk als een oude flitser die ook niet goed met je camera kan werken beide tot een slecht resultaat leiden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 19:16

Zuurstok

Passionately curious

kan je nergens een EX serie flitser vandaan lenen oid ?

Desnoods een winkel binnen lopen die die meuk verkoopt en even testen ?

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Gizz:
Als je even in het begin leest dan zul je zien dat de flitser het tot een week terug goed gedaan heeft.
Er zijn ook diverse mensen die deze gereviewed hebben en er zeer over te spreken zijn.
Ik heb er ook al veel macro opnames mee gemaakt op zeeeeer korte afstand waarbij de flits goed gedoseerd was (TTL).

De oude Canon EZ heeft het ook gewoon gedaan weliswaar niet optimaal maar niet zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bugjes bij incompabiliteit hoeven niet meteen in het begin de kop op te steken, dus het één sluit het ander niet uit. Daarom zou ik zoals BobF. ook tipt eens testen met een flitser die 100% zeker hoort te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Zal ik doen. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Misschien een overbodige opmerking, staat de flitser op E-TTL? ipv. manual.
Bovendien kan de Nissin Di622 niet overweg met snellere sluitertijden dan de max flash sync. van de camera. In dit geval 1/200 van de EOS1000D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Ik ben even bij de MM geweest en mocht daar even met een 430EX spelen en jullie raden het al, alle foto's goed.

Heiyu:
De flitser staat bij het aanzetten standaard op E-TTL, door op de mode knop te drukken kan ik naar manual of slave.
Zou hetgeen je noemt de oorzaak kunnen zijn? Zo ja is daar dmv instellingen iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Is je 1000D niet geüpdate ofzo? Er moet toch een verklaring voor het spontane falen zijn. De diafragma testen bewijzen jammergenoeg niet veel. Maak eens dezelfde foto op F32 met ISO800. Je hoeft hem niet te posten, maar als die hetzelfde belicht is als je F32/ISO100 foto dan denkt je flitser altijd dat je diafragma F32 is. Als de ISO800 foto ook overbelicht is dan flits je flitser simpelweg altijd 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Makkelijk:
Ik heb 'm inderdaad geupdate maar nadat het probleem zich voordeed in de hoop dat het iets zou oplossen.

Ik heb 2 foto's gemaakt van een fruitmand op 50cm afstand.
De ISO100 F32 1/200 is een beetje overbelicht.
De ISO800 F32 1/200 is behoorlijk overbelicht met wel wat zichtbare objecten.

[ Voor 21% gewijzigd door RMRJ op 09-03-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Je flitser communiceert dus gewoon totaal niet met de camera qua belichtingsmeting om wat voor een reden dan ook. Misschien toch nog een keer alle settings van je 1000D langslopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:59
De 430EX werkt wel goed zegt hij, dus het zal dan toch wel aan de flitser liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
jip_86 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 09:27:
De 430EX werkt wel goed zegt hij, dus het zal dan toch wel aan de flitser liggen.
Kort door de bocht, wát is er dan mis met de flitser? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Zijn alle contactpunten proper en zijn je contactpunten goed gealigneerd op de hotshoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
Zoals ik al eerder zei lijkt het erop dat de flitser gewoon elke keer de volle mep geeft.
Ik denk inderdaad dat de communicatie naar de flitser niet goed meer verloopt en dat ligt niet aan de 1000D omdat deze wel goed werkt met de 430.

Wat is jullie advies, gebruik maken van de garantie (ergens in Hong Kong, een heel gedoe)?
Of 'm zelf maar eens open schroeven om de contacten te controleren?
Pagina: 1