A disk read error occured

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, hopelijk staat deze post in het goede forum..

Sinds enkele weken besluit mijn pc op willekeurige momenten vast te lopen. De desktop bevriest en ik kan niks anders meer doen dan rebooten. Na reboot krijg ik de melding "A disk read error occured, press ctrl alt del to restart." Als ik dit meteen doe krijg ik gewoon weer dezelfde melding, meestal wacht ik een minuut of 10 en dan start windows normaal op (en blijft dan ook gewoon de rest van de dag werken).

Wat ik zelf gedaan heb om het probleem te verhelpen:
- Samsung hdd test utility
- Geformatteerd (en intussen geswitched van windows xp naar windows 7), na formatteren gaat het vaak een tijd goed en na een paar dagen/weken komen de foutmeldingen weer.
- Memtest
- Voeding vervangen
- Alle hardware laten testen bij Mycom, ze zijn er 10 dagen mee bezig geweest en beweren dat er geen defecte hardware is...

PC info:
Intel Core2 Duo E6750 2.66Ghz
4,00 GB RAM
32-bit operating system (Windows 7 ultimate)
Samsung HD401LJ
Nvidia GeForce 8800GT

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zie je trouwens ook foutmelding in je logboek? Als je daar veel disk errors ziet staan, dan is de kans zeer groot dat het toch je HDD is.
Vervang je schijf eens voor een ander. Een tool hoeft niet altijd gelijk te hebben namelijk, die kan soms wel wat missen namelijk :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
welk logboek bedoel je precies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:26
eventviewer (eventvwr). Dan kijk je onder het kopje systeem. Als daar veel rode kruisjes staan weet je wel hoe laat het is. Een andere disk proberen is een goed plan als je er eentje hebt, ook even de kabel checken voor breukjes etc.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb de eventviewer bekeken. Er staan iets van 20.000 events, voornamelijk information, 22x Critical, 600x Error en 260x Warning, misschien een domme vraag maar is dat veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fabrikant moederbord, modelnummer moederbord, type en modelnummer geheugen, fabrikant, naam en modelnummer van de computer en de instellingen in het biosscherm zijn ook wel nuttig om gerichte adviezen te kunnen geven. Een glazen bol zou niet nodig moeten zijn voor tweakers.net. :)

:Y O (<-- dat moet een glazen bol voorstellen)

Het voorstel om de harde schijf te vervangen lijkt zinnig. Als het probleem zich ook voordoet als de harde schijf in een andere computer ingebouwd wordt kan de harde schijf de veroorzaker van het probleem zijn.

Er zijn meer programmaatjes om de harde schijf te testen.

Terugzetting naar de fabrieksinstellingen van het biosscherm kan verkeerde instellingen uitsluiten.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:26
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:44:
Ok heb de eventviewer bekeken. Er staan iets van 20.000 events, voornamelijk information, 22x Critical, 600x Error en 260x Warning, misschien een domme vraag maar is dat veel?
Oké dat heb je gevonden, nu moet je alleen nog weten waar je op moet letten.

De information gevalletjes kan je overslaan, die zijn bedoeld om je te informeren dat er iets gebeurd is. De Criticals moet je aanklikken en stuk voor stuk kijken wat er staat. In principe moet je machine draaien met alleen informations.

Het helpt als je even een screendumpje maakt en hier neerzet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De criticals zijn allemaal hetzelfde:

"The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Mobo = MSI P6N SLI V2
Geheugen: geen idee welk merk, kan het niet vinden in aida32 en er staat niks op het geheugen zelf, heb 2x 2gd DDR2-800u?
------------------

edit: moet ik in BIOS kiezen voor fail-safe default settings of system optimized default settings? en waar precies moet ik een screendump van maken?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2010 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang er problemen zijn lijkt fail-safe defailt het beste. Dat zijn de fout-veilige standaard instellingen. asing heeft het over een screenshot of anderssoortig plaatje van de eventviewer.

Het kan zinnig zijn om een andere versie van Windows 7 te proberen. En altijd en zeker bij een ongebalanceerd systeem en bij de installatie van een besturingssysteem kan een backup het behoud van bestanden vormen.

Op de site van het moederbord staan biosupdates.

Een optie is om 1 geheugenmodule in slot DIMM1 te plaatsen.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2010 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Klinkt als een brakke IO controller of disk of kabel tussen disk en controller. Vervang de kabel eens door een nieuwe. Indien hetzelfde probleem ontstaat, check of er ookj problemen zijn met de CD rom indien ja, vervang moederbord indien nee, check disk nogmaals en kijk of de SMART problemen toenemen (HDtune).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS je geeft aan de diagnostic tooling van Samsung gebruikt te hebben, wat heb je er precies meegedaan en wat kwam daar uit. Dingen als BIOS update's of "default settings laden etc lijken mij nog niet echt van toepassing, dit kan ook weer voor andere problemen zorgen waardoor de Pc soieso geen Windows meer wil opstarten, dit heeft met name te maken met de bootvolgorde of het gebruik van native S-ATA of IDE mode, maar controleren of de kabels goed zijn aangesloten/ goed vast zitten of eventueel (zoals geopperd is) de kabel te vervangen lijken mij punten die je eerder eens kunt proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 04-03-2010 22:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan de versie van windows 7 ligt want ik had dit probleem onder windows xp ook al :(

@Dune: ik liet die samsung hdd utility lopen en toen ik terug kwam stond er gewoon dat hij geen problemen gevonden had, veel meer kan ik daar niet over zeggen vrees ik..

tijd om de kabels te vervangen en als dat niet werkt een nieuwe harde schijf?

@Jouke: wat bedoel je precies met "check of er problemen zijn met de cdrom"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welk merk en type voeding gebruik je overigens? Een slechte voeding kan namelijk ook heel iritante problemen geven waar met name de hardeschijf de boosdoener lijkt te zijn.

Kijkende naar de reply van Tew, misschien is het ook eens verstandig om met memtest86+ het geheugen eens te testen, defect geheugen kan ook heel vreemde dingen doen oa. voor data corruptie zorgen.

[ Voor 36% gewijzigd door _Dune_ op 05-03-2010 00:03 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de voeding al vervangen door een OCZ modxtream pro 500W voeding en ook memtest al gedaan :) Maar kan geen kwaad om het nog een keer te doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is tijd voor de lijst van gol.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 10:07 ]

Pagina: 1