Voeding dilemma(s) voor AT3N7A-I (ITX)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-08 14:21
Hallo,

Ik had nog een ITX case liggen (Jetway JC-203-B) en nu heb ik gister een AT3N7A-I (ITX) gekocht. Eenmaal met de schroevendraaier aan de slag kwam ik er al snel achter dat het mobo 24 pins plus zo'n 4 pins stekker(s) vraagt.

De Jetway levert slechts een voeding stekker: 20 pins en daarnaast geen aparte 4 pins stekker. In het EL forum (en FAQ) zag ik dat er verloop stekkers zijn van 20 naar 24 pins maar dat deze niet veel voorstellen en dat in principe de boel ook moet werken als ik de 20 pins rechtstreeks op de 24 pins aansluit.

De voeding van de Jetway levert minimaal 60 to 100 watt en het mobo vraagt 40 tot 45 watt. Moet kunnen dus.

Zo gezegd zo gedaan en hoewel alle fans + leds wel gaan branden komt er geen signaal naar de VGA. In het boekje van Asus staat dat de 4 pins aangesloten MOET zijn dus heb ik de voeding van m'n PC eruit geschroefd en die eraan gehangen (20 pins + 4 pins).

Dit levert echter een paar seconden "iets" op beeld, maar dan schakelt het mobo zichzelf weer uit. Misschien ook vanwege het feit dat er geen HDD aan zit?

Ga ik verder lezen in de manual van Asus dan staat er: een voeding van minimaal 400 watt (!).

Welnu, hier even de vragen op een rijtje ipv. tussen de tekst door:

a) bestaat er ook een verloop stekker van 20 naar 24 pins + 4 pins? Zo ja, zou het enig nut hebben?
b) aldus de manual: is 400 watt niet een "beetje" overkill als het mobo max 45 watt vraagt?
(er komt een externe HDD aan te hangen met aparte voeding)
c) laatste optie: kan ik voor die Jetway ook een andere voeding kopen met de juiste aansluitingen; of wellicht een ander merk al moet ik de kast dan een beetje bewerken met de slijptol 8)7

Dankjulliewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Die 4 pins stekker is vaak wel erg belangrijk, de cpu haalt van deze stekker zijn spanning vandaan (of iig, de dc-dc converters voor de spanning van de cpu). Als je trouwens een soldeerbout heb en een oude voeding met zo'n 4 pins stekker dan kun je deze er ook zelf aanzetten, dit is waarschijnlijk wat netter en compacter dan een verloopkabeltje. (al zijn er volgens mij ook verloopkabels van een molex naar en 4 pins ansluiting).

Zonder HD aangesloten moet jouw systeem nog wel opstarten en moet het de 'bekende' lijn "NO BOOTABLE MEDIA FOUND" geven. Als de pc stabiel is en geen defect heeft moet hij op z'n minst de POST doorkomen. Doet hij dat niet dan zit er ergens een probleem.

En die 400 watt van Asus is inderdaad ietsje overdreven, zo'n moederbordje heeft amper stroom nodig en zal dus ruim voldoende moeten hebben aan jouw 60-100 watt voeding. Wat echter wel een factor kan zijn is hoeveel stroom de voeding kan leveren op iedere spanningslijn. Er zijn namelijk ITX voedingen welke amper stroom leveren op de 12 volt lijn (hooguit 1 ampere) omdat de meeste VIA moederborden (welke toch vrij dominant zijn in de mini/nano ITX markt) geen vermogen van de 12 volt lijn gebruiken maar van de 3.3 volt lijn.
Jouw moederbord heeft echter wel veel vermogen nodig van de 12 volt wat ook blijkt uit de losse 21 volt connector welke deze nodig heeft. het kan dus zijn dat jouw voeindg wel voldoende vermogen kan leveren (60-100 wat) maar dit niet kan over de juiste spanningslijnen (in dit geval de 12 volt). Je zal dus even moeten uitzoeken of jouw voeding wel voldoende stroom kan leveren op de 12 volt.

Toen je jouw gewone voeding aan de het ITX bord aansloot, was deze helemaal losgekoppeld van jouw gewone systeem? (ik doel vooral op videokaarten, HD/DVD's maken niet uit)) en had het ITX bord alleen maar jouw gewone voeding aangesloten? (de 60-100 watt voeding was dus helemaal nergens op aangesloten, inc hd/dvd)

7400 Wp op het dak