Mogelijk dit jaar al tekort aan leds voor tv-backlights

Pagina: 1
Acties:

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 23:55
De twee grootste spelers op het gebied van de productie van led's, Aixtron in Duitsland en Veeco Instruments in de Verenigde Staten, zijn van plan om hun productiecapaciteit in 2010 te verdubbelen.
Aixtron en Veeco zijn niet de grootste producenten van led's, maar dit zijn de twee grootste fabrikanten van MOCVD (Metal Oxide Chemical Vapor Deposition) apparatuur, de machines om led's mee te maken.
Samsung en LG zullen de minste problemen hebben, omdat deze Zuid-Koreaanse bedrijven zelf leds produceren.
Ook dit is verkeerd overgenomen uit het originele artikel. Beide genoemde bedrijven maken led's, net zoals veel andere fabrikanten, maar wat hen bijzonder maakt is dat ze zelf 'led panelen' maken. Interessant zou zijn om te weten of Philips dit ook doet.

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Het klopt inderdaad dat Aixtron en Veeco zelf geen leds produceren, maar hiervoor alleen apparatuur leveren. Dat had ik voor de zekerheid even na moeten kijken. Het stuk is op dit punt aangepast.

Ik ben het niet eens met je tweede opmerking. Het gaat hierbij om de leds zelf die duurder worden vanwege een tekort. Aangezien zowel Samsung als LG zelf de leds produceren - en de lcd-panelen met led-verlichting - zijn deze minder gevoelig voor de stijgende kosten van leds en mogelijke tekorten. Overigens maakt Philips gebruik van lcd-panelen van LG en Sharp.
carlo schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:14:
[...]
Aixtron en Veeco zijn niet de grootste producenten van led's, maar dit zijn de twee grootste fabrikanten van MOCVD (Metal Oxide Chemical Vapor Deposition) apparatuur, de machines om led's mee te maken.

[...]
Ook dit is verkeerd overgenomen uit het originele artikel. Beide genoemde bedrijven maken led's, net zoals veel andere fabrikanten, maar wat hen bijzonder maakt is dat ze zelf 'led panelen' maken. Interessant zou zijn om te weten of Philips dit ook doet.

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 23:55
Bedankt voor de aanpassing. Fijn om te merken dat commentaar serieus genomen wordt.

Betreffende de conclusie dat Samsung en LG 'de minste effecten' zullen hebben omdat ze zelf LEDs produceren staat dit niet letterlijk in het gerefereerde artikel. Minder effect, ja. Maar 'minste' is een toekomst voorspelling zonder referentie.

Bedankt voor de info over de Philips lcd panelen, maar is bekend hoe het zit met de led panelen waarover het artikel schrijft? Ik kan me zo voorstellen dat Philips hier de eigen Luxeon LEDs in zet?

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Heb ervan gemaakt dat ze 'waarschijnlijk minder last zullen ondervinden'. Dat is wat minder resoluut.

Ik dacht eigenlijk dat de Luxeon-leds alleen voor normale verlichting werd gebruikt, maar nu zie ik hier dat Luxeon ook technologie heeft voor verwerking in de backlight van lcd-panelen. Maar ik weet niet of Philips die ook gebruikt in zijn tv's. Ik weet alleen dat ze de lcd-panelen afnemen van derden. Ik zal het bij Philips even navragen.