Groot netwerk documenteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skillcoil
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-03-2010
Hallo,

Ik loop stage bij een bedrijf met 100+ server (groot aantal gevirtualiseerd).

Het probleem: Amper netwerkdocumentatie.
Mijn taak: Dit oplossen.
Probleem is als volgt: Ik ben op zoek naar programma (free of retail maakt niet uit) die een netwerk in kaart zou kunnen brengen. Liefst dat er zo weinig mogelijk werk over blijft.
Ik heb gegoogled en gezocht en er zijn zoveel keuzes en mogelijkheden dat ik geen idee heb wat goed is en of wat dit uiteindelijk allemaal scant.

Graag zou ik jullie advies willen wat een goed programma is om een groot netwerk in kaart te brengen, ik weet dat er altijd een deel handwerk blijft, maar graag moet dit zoveel mogelijk automatisch gedaan kunnen worden.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Grt.

Warcryptic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dit is wel de favo stageopdracht die ze stagiars geven he. :X
Met 100 servers heb je het natuurlijk niet echt over een groot netwerk zeker als er een hoop gevirtualiseerd is zal ja max iets van 200 netwerkpoorten hebben.
Ik zou gewoon beginnen met inventariseren wat voor apparatuur er staat en dan gaan kijken hoe die aan elkaar hangen. Als je kan inloggen op de apparatuur aan de hand van de arp/cam tabel gaan kijken welke ip/server op welke poort hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50
Ik zou heel simpel beginnen met namen met functie en ipadres. Als je dat klaar hebt ben je al halverwege in het snappen van de daadwerkelijke topologie...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Stap voor stap beginnen.

Ik zou als eerste beginnnen met het fysieke gedeelte, breng het in de kaart met behulp van Visio als die beschikbaar is.

[ Voor 66% gewijzigd door Silver7 op 04-03-2010 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Als het je letterlijk om het maken van een kaart gaat, kijk dan eens naar The Dude. Op misschien 3Com's network management programma na is The Dude het beste programma op dat gebied, voor zover ik ze ken.
Het is nog gratis ook.
Verder gebruik ik zelf graag Softperfect's "Network Scanner" als ik snel hosts en/of ports moet scannen.

Wat betreft het maken van een tekening; als Visio niet beschikbaar is (of anders misschien ook wel), zoek dan "Dia" eens op. Dat is een mooi open source schematisch tekenpakket (a.k.a. Visio kloon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skillcoil
Liefst moet dit automatisch gebeuren. Als er een tool of programma is die het netwerk scant en ik deze gegevens kan gebruiken, dan scheelt dat om fysiek er naar toe te gaan. Er zijn ook meerdere vestigingen wat het fysiek aanwezig zijn moeilijker maakt.
Het gaat vooral om de basis structuur van het netwerk, maar hoe uitgebreider hoe beter natuurlijk.
Het is bij mij bekent dat alles met de hand doen mogelijk is, maar het liefst wordt dit vermeden.
Als jullie ideeen hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:57
Klinkt mij als een gevalletje hoogste kwaliteit minste moeite.
Mijn advies: Doe het gewoon zelf, dan snap je achteraf de infrastructuur tenminste ook en krijg je ook een beter inzicht in dit soort zaken.

Heb het namelijk ook 2 weken terug gedaan op mijn stage adres en ik heb het gewoon met Visio gedaan.

En voor de andere vestigingen, indien je een rijbewijs hebt dan vraag je toch om een auto van hun? Of die andere vestigingen worden door het lokale beheer gedaan indien aanwezig.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skillcoil
In eerste instantie was dit mijn plan, alles met de hand, maar mijn begeleider wilt dat ik deze optie ook onderzoek. Er moet gewoon goed gekeken worden wat alle opties zijn, en dan hieruit een beslissing maken.
Dus als die mogelijkheden er zijn, dan hoor ik het graag.

En ik heb geen rijbewijs, en het beheer wordt via de hoofdvestiging gedaan, als dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Er zijn best wel automatisch tools voor alleen je zal toch minimaal moeten weten wat voor hardware er staat voordat je een inschatting kan maken wat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skillcoil
Configuratiebeheer is al aanwezig, verscheidene documenten ook, het gaat er in deze topic om welke automatische tools er zijn en goed zijn.
Ik moet werken volgens het: Eerst onderzoeken dan pas vingers uitsteken. Dus zodra ik weet WAT ik kan gebruiken en waarvoor dit dient. Kan ik wegstrepen wat al aanwezig is, of een vergelijking maken of de gegevens juist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

lier

MikroTik nerd

Wat ik mis in je verhaal is wat je exact in kaart wil brengen ?

Dus, maak eens een inventarisatie van welke gegevens gedocumenteerd moeten worden, dat zou naar mijn mening je eerste stap moeten zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1