Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 16:51
Er is hier een computer binnengekomen met opstart problemen, na het verwijderen van de CPU (AMD Athlon 64 3500+ S939) blijken er gewoon 3 pinnen al dan niet geheel plat te zijn gedrukt. Het grappig is dat het tot nu toe altijd heeft gewerkt maar nu dus niet meer, hij wil niet booten. Daarom is het systeem nu voorzien van een tweedehands werkende CPU.

Grote kans dat de CPU na het rechtbuigen van de pinnetjes gewoon weer werkt. Daarom was ik opzoek naar de functie van de betreffende pinnen. Als ik naar dit document van AMD kijk zou ik denken dat het gaat om de pinnen A3, A4 en A5. Maar deze pinnen lijken mij cruciaal onbelangrijk voor de werking, ik snap daarom niet dat het zo heeft kunnen werken :?

De CPU in kwestie:
S939 AMD Athlon 64 3500+

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom lijken ze je cruciaal te zijn?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Boudewijn schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:41:
Waarom lijken ze je cruciaal te zijn?
Omdat het systeem na het vervangen van de CPU weer correct functioneert. Pinnen A3, A4 en A5 zijn respectievelijk VDDA, NC_A4 en NC_A5.

Nu zal NC wel Not Connected betekenen, in dit geval niet cruciaal. VDDA weet ik echter niet hoe cruciaal deze is er zitten meerdere VDDA pinnen bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens de sheet zijn A4 en A5 sowieso nergens mee verbonden (Not Connected, NC_A4, NC_A5).

Pin B3 en C3 vervullen dezelfde functie als A3, dus zie het als loadverdeling/redundancy. 10 tegen 1 dat je ze of gewoon weer recht kan buigen, of eenvoudigweg af kan knippen.

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 03-03-2010 23:48 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Mits een zeer stevige hand zitten ze wel op een plaats die nog doenbaar te solderen is als ze zouden breken bij het rechtzetten. Niet dat ik me hier ooit al aan gewaagd heb: daarvoor is mijn hand niet vast genoeg en ik heb nooit erger gezien dan scheefgeduwd (door koeling bruut los te trekken). Hoe je ze zo plat krijgt is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Wellicht dat ze sluiting maken en hij daarom niet wil booten, nu zat er ook koelpasta tussen de pinnen gefrot die kan ook geleiden.

Waarschijnlijk heeft iemand anders er al eens mee zitten prutsen, aangezien het een origineel HP systeem betreft. :P Normaal gesproken valt de cpu gewoon op zijn plaats, ik vernam bij het demonteren al dat er iets niet goed zat. (CPU zat klem)

[ Voor 52% gewijzigd door Puch-Maxi op 03-03-2010 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Misschien dat die verbogen pinnen weliswaar geen functie hebben maar dat ze net tegen een andere pin aan liggen en daarmee kortsluiting maken (die aan massa hangen bijvoorbeeld). Vooral bij die onderste lijkt dat het geval te zijn.

Het kan best zijn dat ze door de warmte steeds verder zijn verbogen (onder de druk van de koeler) en uiteindelijk de andere pin geraakt hebben. Dat lijkt me tenminste een mogelijke oplossing. Misschien zorgen dat ze uit de weg gebogen zijn en dan nog eens proberen als je ze niet af durft te knippen.

Edit: Oh je bedacht dat ook net terwijl ik dit aan het typen was :)

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2010 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Wat VDDA precies is heb ik uit nieuwsgierigheid opgezocht:
VDDA (Voltage Drain Drain Adjustment) is part of the PLL circuitry in AMD and other processors... but this stuff gets complicated... PLL is a way to keep voltages stable through a feedback loop that is self adjusting.. The higher the frequency, the higher the VDDA needs to be to keep voltage stable... that is essentially how you address any voltage droop issue that you may have. At higher frequency, the processor pulls more amperage which may cause the voltage to droop... raising the VDDA provides more power to the internal processor circuitry that maintains proper voltage to the core. But exactly how to set it depends on many factors and is different for different boards and processor combinations so if you are attempting to overclock, you just have to use trial and error and see how you get along.

You might want to do a bit of reading and research regarding basic procesor PLL circuitry as that can help you understand what VDDA actually accomplishes.
Bron: ASUS VIP Forum. Zeer, zeer weinig over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Dus VDDA zorgt voor het juiste voltage. Nu heb ik ook heus wel eens een of twee pinnetjes verbogen bij het (mis)handelen van een CPU maar dit is toch best wel ernstig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Heb even verder gezocht en de officiele AMD socket 939 PIN layout gevonden in een pdf.

offtopic:
DOH, is al laat moet eigenlijk maar is gaan slapen

[ Voor 16% gewijzigd door Ventrigo op 04-03-2010 00:08 ]

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ventrigo schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 00:05:
Heb even verder gezocht en de officiele AMD socket 939 PIN layout gevonden in een pdf.
Die stond al in de TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Puch-Maxi schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:46:
[...]
Omdat het systeem na het vervangen van de CPU weer correct functioneert. Pinnen A3, A4 en A5 zijn respectievelijk VDDA, NC_A4 en NC_A5.
Volgens mij heb je de betekenis van cruciaal niet door.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Oké ik merk dat sommige pinnen redundant zijn uitgevoerd, hieruit maak ik op dat de pinnen juist niet cruciaal zijn. Cruciaal is misschien niet het juiste woord I stand corrected. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Toch nog verder gezocht :P en kwam hierop uit : pagina 7 van deze pdf en daarbij uitgelegd wat CPU PLL Core betekent.
offtopic:
Waar tweakers allemaal niet goed voor is ;).

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik had een keer een cpu gehad waarbij 1 pinnetje mistte en de computer kreeg vastlopers. Het is essentieel dat ALLE pinnetjes in goede staat verkeren anders krijg je geheid problemen. Als bepaalde pinnetjes geen functie hadden zaten ze er ook huis niet op :). Je kan de pinnetjes proberen terug de buigen met een bankpas ofzoiets, Dan heb je grote kans dat de CPU weer werkt.

Ik heb zelfs verhalen gehoord waarbij mensen de afgebroken pinnetjes op de cpu hebben terug gelijmd (speciale lijm) met positief resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
Nyxium schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 00:27:
Ik had een keer een cpu gehad waarbij 1 pinnetje mistte en de computer kreeg vastlopers. Het is essentieel dat ALLE pinnetjes in goede staat verkeren anders krijg je geheid problemen. Als bepaalde pinnetjes geen functie hadden zaten ze er ook huis niet op :).
Onzin.
Ruim de helft van de pinnen van een moderne processor zijn voeding of ground pinnen. Intern zitten die allemaal aan elkaar doorverbonden (alle voedingen aan elkaar, alle ground aan elkaar), maar moeten over allemaal pinnen verdeeld worden omdat er anders heel veel stroom door 1 pin zou gaan. Verdeling van lasten dus.

Als er nou 1 of enkele voeding/ground pinnen afbreken, dan ga je daar niets van merken. Hooguit, heel misschien, als je extreem gaat overklokken. Het benodigde aantal voedingspinnen wordt bepaald door een worst-case verbruik te nemen waarbij alles nog goed moet werken en eventueel nog een extra marge. Men houdt ook nog eens rekening met materiaaltoleranties. Bij gewoon gebruik kan je wel een paar pinnen missen zonder het te merken. En ja, dat heb ik in de praktijk ervaren: een PC met 1 afgebroken voedingspin (ik meen inderdaad ook een S939) en die heeft daarna probleemloos gewerkt.

Uiteraard mag je geen enkele essentieele, functionele pin missen. Als een adres- of datapin naar het DDR geheugen ontbreekt heb je serieus een probleem.

Die NC-pinnen zijn te missen (maar mogen niet kortsluiten naar andere pinnen), die VDDA is wat minder misbaar: VDDA is een 'filtered supply voltage', ofwel een 'schone' voeding zonder de storingen die je op de gewone VDD hebt. Analoge circuits zoals een PLL stellen wat meer eisen aan de stabiliteit van de voeding.
In dit geval zijn er drie pinnen waar een schone voeding op moet (pinnen A3, B3 en C3) waarvan je er nu dus 1 mist. Dat zou een probleem kunnen opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door vanaalten op 04-03-2010 08:15 ]

Pagina: 1