Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1001
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09-2019
Mijn server start sinds een tijdje ineens niet meer op.

Als ik opstart krijg ik te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Primary Channel: Drive0 not found
Seconday Channel: Drive0 not found

(...)

1 Logical Drives found on the host adapter.
1 Logical Drive(s) Failed
1 Logical Drive(s) handled by BIOS
Configuration of NVRAM and drives mismatch(Normal mismatch)
User configuration...

Volgens deze website (tabel 7-2) moest ik dan de configuration utility openen.

Hierin staat bij 'view disk configuration' dat allebei de schijven ONLINE zijn. Maar als ik in dat zelfde submenu ga naar 'View NVRAM Configuration' staat er bij de eerste disk (disk 0) FAIL.

Ik heb al een één of andere boot disk met allerlei analyse tooltjes gedownload, maar deze kunnen geen van allen een schijf vinden om te analyseren, dus hier heb ik ook niet veel aan.

Nu begrijp ik dus wel dat waarschijnlijk schijf 0 verrot is, maar is er nog een mogelijkheid om de data te redden? (Ik heb wel wat gebackupped, alleen niet alles helaas. Dat ga ik in het vervolg wel anders doen)

Heeft iemand van jullie nog suggesties met wat ik kan doen om dit te kunnen repareren? Of een manier om tóch een soort van analyse tool op die vermoedelijk kapotte schijf uit te voeren?

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat er alleen bij het kopje NVRAM, bij schijf 0, FAIL staat. Maar niet bij disk configuration.

De server piept trouwens continue. Piepjes van ongeveer 3 seconden lang, met 1 seconde ertussen.
(om helemaal gestoord van te worden dus)
Even wat gegevens:

Dell Poweredge 650;
2x Seagate Ultra U320 SCSI drive;

[ Voor 4% gewijzigd door sander1001 op 03-03-2010 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualpimp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 15:03
Dell Support, bel ze eens of gebruik de chatfunctie, kost niks en zo kom je te weten wat de piepjes willen zeggen. Met Dell heb ik zelf geen ervaring, maar met HP support lukt het me wel om erachter te komen wat er defect is door even contact op te nemen. Let wel op dat je zeker je S/N etc. bij de hand moet hebben voordat ze gaan helpen.

Misschien is de SCSI-controller kapot, waardoor de schijf deze problemen aangeeft. Dit komt ook regelmatig voor, dat je schijven aan het vervangen bent en dat de controller defect blijkt te zijn.

MCSE, MCPS, MCSA, MCSAM, MCNPS, MCITP, MCTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Werk je met RAID?
Zo ja.. welk level?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1001
jimbo123 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:21:
Werk je met RAID?
Zo ja.. welk level?
Als ik dit tabelletje moet geloven, is het level 0.
virtualpimp schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:04:
Dell Support, bel ze eens of gebruik de chatfunctie, kost niks en zo kom je te weten wat de piepjes willen zeggen. Met Dell heb ik zelf geen ervaring, maar met HP support lukt het me wel om erachter te komen wat er defect is door even contact op te nemen. Let wel op dat je zeker je S/N etc. bij de hand moet hebben voordat ze gaan helpen.

Misschien is de SCSI-controller kapot, waardoor de schijf deze problemen aangeeft. Dit komt ook regelmatig voor, dat je schijven aan het vervangen bent en dat de controller defect blijkt te zijn.
Ik ga het even proberen, maar ik heb volgens mij geen support meer hoor. Het is een oude server namelijk. Ik zal het even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
sander1001 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:53:
[...]

Als ik dit tabelletje moet geloven, is het level 0.
Geen erg verstandige keus in een server, vrees ik. Leuk voor de snelheid, maar niet voor de betrouwbaarheid (en daarmee de veiligheid van je data).
Voor zover ik weet is er geen manier om data te redden van een halve raid0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1001
CherandarGuard schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 13:01:
[...]

Geen erg verstandige keus in een server, vrees ik. Leuk voor de snelheid, maar niet voor de betrouwbaarheid (en daarmee de veiligheid van je data).
Voor zover ik weet is er geen manier om data te redden van een halve raid0.
Gelukkig heb ik het belangrijkste gebackupped, maar het zal een hoop werk worden om alles weer in te richten zoals het was.

Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar Dell. Eens zien wat zij er van zeggen.

Er staat alleen wel toen ik het verstuurde:

De technische support van Dell via e-mail is alleen beschikbaar voor de hardwaresupport die door de beperkte garantie van Dell wordt gedekt.

Wij beantwoorden uw communicatie zo spoedig mogelijk en trachten dit binnen 24 uur te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door sander1001 op 04-03-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
"Met raid0 ben je snel de lul"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1001
Nu gaat het alleen nog maar slechter. Ik heb even deze tutorial gevolgd, en toen leek het goed te gaan. Allebei de schijven gaven ONLINE / READY aan.

Maar nu geven ze ineens allebei FAILED aan. Ook is het piepen weer terug. Hij geeft aan 'not responding'.

[ Voor 4% gewijzigd door sander1001 op 04-03-2010 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
Tja, je hebt dan ook een tutorial voor raid1 gevolgd met je raid0 systeempje.
Ook laat de tutorial je hd's formatteren... leek me ook niet echt de bedoeling.

Sorry maar ik denk dat je het nu echt verprutst hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1001
jimbo123 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:26:
Tja, je hebt dan ook een tutorial voor raid1 gevolgd met je raid0 systeempje.
Ook laat de tutorial je hd's formatteren... leek me ook niet echt de bedoeling.

Sorry maar ik denk dat je het nu echt verprutst hebt..
Weet ik wel :) Ik was ook niet meer echt van plan om de data te redden. (Dat leek me niet echt meer mogelijk namelijk) Ik heb die raid1 tutorial juist gevolgd om dit in de toekomst te voorkomen.

Wat ik nu gisteren fout heb gedaan weet ik niet, maar nu draait de server weer. :*) Ik laat hem eerst wel een tijdje thuis aan staan, kijken of de problemen terug komen. Anders moet ik hem maar bij het grofvuil zetten.

Voor de prijs van die 2 harde schijven kan ik zo ongeveer een nieuwe server kopen namelijk.. |:(
Pagina: 1