[testcase] Hanka

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben bezig met een serie over buitenlandse studenten die hier in Gent studeren.
Ik probeer vast te leggen wie ze zijn, hoe ze hier leven. Ik probeer hier ook een beetje hun buitenlandse roots in op te nemen.

Hanka is een economiestudente uit Slowakije, die hier voor een half jaar studeert.
Ik heb haar gefotografeerd in haar kamer en in dé studentenuitgaansstraat van Gent.

Ik merk zelf dat ik erg veel moeite heb met het maken van deze foto's.

Hoe leg de studenten op een natuurlijke manier vast,
zodat het iets over hen vertelt. Hoe zorg ik daarbij dat het interessante foto's blijven.

Naar mijn idee slaag ik er nog niet in en kan ik alle feedback goed gebruiken :)

Gelukkig kan ik me als student hier vrij goed mengen onder de buitenlandse studenten
en is het in principe geen probleem om, als het niet goed is, gewoon nog eens langs te gaan voor nieuwe foto's.

De serie in dit topic is op zich ook niet als serie bedoeld. Het is de bedoeling dat er van iedere student 2-3 foto's in de uiteindelijke serie komen.

Bij deze een selectie van vandaag:

01
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka01.jpg

02
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka02.jpg

03
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka03.jpg

04
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka04.jpg

05
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka06.jpg

06
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka08.jpg

07
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka10.jpg

08
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka13.jpg

09
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka14.jpg

10
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka15.jpg

11
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka16.jpg

12
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/tch/hanka17.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 13:45
Leg die foto's opzij en ga terug naar het begin ;)

Als ik zelf een dergelijke serie van series zou gaan maken, dan zou ik beginnen met een gesprek/interview met de persoon. Doormiddel van het stellen van vragen kan jij je een beeld vormen.

Wat vond ze het meest opvallend toen ze in Belgie/Gent was?
Waren/zijn er dingen waar ze moeite mee had, qua cultuurverschil?
Heeft ze iets meegenomen uit Slowakije als aandenken aan het land/haar familie?

Het probleem van dit soort foto's is dat het heel persoonlijk gaat worden, en die persoonlijk moet je zien te vangen in de foto's.

Ik hoop dat je iets hebt aan dit warrige verhaal,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Foto 2 steekt er wat mij betreft met kop en schouders boven uit. Deze is het minst geposeerd (of komt in elk geval zo over) en geeft een gevoel van eenzaamheid van de studente weer. Ik denk dat je er voor moet zorgen dat je minder geposeerde foto's krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Ik weet dat eenzaamheid het goed doet op foto's, maar ze is juist niet eenzaam ;)

Het is een ontzettend positief en vrolijk persoon.
Dan zou foto 1 nog het meest over haar vertellen

[ Voor 15% gewijzigd door Wouter op 03-03-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 13:45
Met fotografie hoef je niet de waarheid te vertellen. Jij kan vertellen wat jij wilt! ;)

Wil je eenzaamheid vastleggen, dan doe je dat, wil je juist het positieve vastleggen, dan moet je dat doen. Maar op deze manier (zij alleen) komt het al snel over alsof ze eenzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Als zij niet eenzaam is dan sla je met die foto idd de plank mis. Maar ook in de andere foto's mis ik toch wel het positieve en vrolijke. Misschien moet je haar op de foto zetten terwijl ze lekker met vrienden aan het praten is, of in de kroeg, tijdens sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Ja, maar in zo'n setting komt 't buitenlandse aspect weer niet naar voren.

Lastig, lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:37

breinonline

Are you afraid to be known?

Bij foto 1 dacht ik nog: goed begin. Die foto spreekt en komt leuk spontaan over. Foto 2 is wel aardig maar ik zie niet in waarom ze met haar hand over het dekbed strijkt. De rest is mij té gemaakt. Ik ga wel mee in het commentaar van Wolfensteijn: doe een soort interview en maak rustig en onopvallend foto's tijdens het interview.
De toning van je foto's vind ik wel prettig kijken overigens.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
De eerste 7 foto's zijn gemaakt terwijl ik met d'r aan 't praten was though;
het is niet geënsceneerd van 'kijk daar eens naartoe' ofzo. Wat dat betreft was het wel enigzins spontaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind persoonlijk 1-3 en 6 wel goed.

Foto 1 komt bij mij over als "ja ik ben blij met mn kamer"
3- "Deze heb ik van huis meegenomen"
6 - " ik vermaak me hier wel best!"

Beetje vreemde comment maargoed.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Je probeert hier een verhaal te vertellen maar dat komt helaas niet over. Enige wat ik zie zijn poses waarbij ze een richting op kijkt en een smile op haar gezicht heeft. Behalve 7 en 1, bij nummer 1 ziet ze er meer spontaan uit en bij 7 lijkt het alsof ze ergens over nadenkt.

- Je zou haar kunnen fotograferen terwijl ze oude foto´s bekijkt
- het doen/dragen/eten van typisch Belgische dingen
- Haar omgang met andere (Belgische) studenten (waarbij duidelijk te zien is dat zij 'anders' is)
- Dat ze werkt met een souvenir naast haar op haar bureau

Fototechnisch goede platen overigens! Ik hoop dat je wat aan mijn feedback hebt

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Absoluut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Haar leven bestaat uit op d'r bed zitten in d'r kamer en rondkijken en in een straat op één plek staan en rondkijken? Als je d'r echt in d'r eigen omgeving wilt fotograferen, maak dan foto's als ze aan het leren is, aan het koken is, boodschappen aan het doen is, uitgaat, met andere mensen aan het praten is, dat soort dingen. Heeft ze geen leuke hobby?

Misschien is er nu niks geënsceneerd, maar zo komt het wel over.

Verder technisch weinig op aan te merken trouwens. #3 en #4 vind ik het leukste, omdat ze daar echt ergens naar kijkt en niet de leegte in aan het staren is.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 04-03-2010 12:15 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Foto's 1 en 4 komen in de buurt van wat ik zou verwachten als ik een foto van een student zie waar ik een verhaal over lees. Als ik namelijk een verhaal van iemands studentenleven lees dan vind ik het dan wel zo prettig als ze op de foto recht in de camera kijkt en mij, de lezer, recht in de ogen durft te kijken. Dan zou het ook niet misstaan als ze dan in een herkenbare omgeving bevindt, zoals haar studentenkamer of een gebouw/monument dat typerend voor die stad is - een verkeersbord of plakbiljetten aan een gebouw zijn dat niet :P

De foto's zijn technisch meer dan in orde, maar ik zou ze niet kunnen gebruiken bij een tekst dat over haar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 20:26

Milo.

klik

Als ik de foto;s zo zie zou ik zeggen dat je er een middagje voor uit getrokken hebt. Dit is waarschijnlijk ook zo (nofi en zeg me als het niet zo is, ben op dit moment eventjes te luit/moe om de mogelijke efix uit te lezen). Het komt in mijn ogen meer over als een reportage die erg onzorgvuldig is uitgebeeld. Ik moet dan ook direct zeggen dat je jezelf een hele moeilijke opdracht hebt gegeven, metname doordat jij de studente zelf kent en blijkbaar weet dat ze vrolijk e.d. is.
Dit is iets dat namelijk niet naar voren komt in je serie. Mede door de beperkte omgeving die je in de foto;s terug vindt. In die zin ben ik het met Mute eens dat je meer kan laten zien. Ook vind ik de blik/houding van de studente erg tegenstrijdig. Je ziet namelijk duidelijk dat ze het naar haar zin heeft terwijl de beelden c.q. achtergrond wat anders lijkt te vertellen, in de zin dat het wat statisch eenzaam lijkt.
Ik denk dat het een goed begin is, maar probeer haar meer te volgen, ook als ze bijv uitgaat of op school zit oid. Ik denk dat zulk soort momenten kunnen zorgen voor een duidelijker beeld.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:28
Vooral een beetje rust zoeken in je foto's lijkt me essentieel. Er staat vaak net wat veel op maar ook weer niet zo veel dat het zo lijkt te horen. Kies een gave muur met graffiti uit o.i.d. dan heb je ook een urban look maar tegelijkertijd is wel een groot deel van je achtergrond rustig. Eventueel kan je ook werken met wat meer dof zodat de achtergrond wat minder storend aanwezig i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Als ik die dame zou zie... ik zou denk ik een variatie op die serie in de kamer doen. Stel je camera op een statief op en neem je afstandsbediening mee. Ga lekker met d'r zitten praten en probeer een aantal verschillende uitdrukkingen te vangen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Dat mag niet van de opleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfooee je zet je model wel steeds echt helemaal aan het randje van de foto. Probeer eens een wat centralere compositie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had andere zaken verwacht. Denk goed na over de omgeving die je laat zien. Als ze eenzaam is dan verwacht ik een strak gekaderd portret waarbij ze naar een foto van thuis kijkt of een object heeft dat haar aan huis doet denken. Wanneer je wilt laten zien dat ze in een vreemd land zit, dan moet je op zoek naar verschillen tussen die landen en die proberen in kaart te brengen.

Ik ben het eveneens eens met het commentaar dat de toning erg lekker is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ben het eens met wat Wolf zegt over de opbouw. Begin te babbelen met de dame, kijk waar ze zich mee bezig houd. Pak langzaam je camera erbij, probeer het gesprek gaande te houden. Begin af en toe wat fotootjes tussendoor te maken. Doordat je onderwerp je leert kennen met je camera raakt ze waarschijnlijk steeds meer op d'r gemak en is ze minder geposeerd bezig zodra je je camera te voorschijn haalt. Probeer ook te achterhalen wat haar bezig houd en maak daar foto's van. Zoals in die uitgaansstraat, maar dan op het tijdstip dat het er ook drukker is. Het moment an sich is wellicht moeilijker om vast te leggen, maar het is wel duidelijker dan om zo'n straat overdag vast te leggen.

En of je onderwerp nu in de camera kijkt of niet, dat is afhankelijk van je serie/stijl/opdrachtgever/opdracht. Ik weet bijv van de Haagse Hogeschool dat ze in hun communicatie altijd foto's gebruiken waar 1 van de 3 personen in de lens kijkt.
Het voordeel dat je hebt als je onderwerp in je lens kijkt is dat je meer mensen aanspreekt. Al kan het wel lastiger zijn om een spontane foto te krijgen.

De technische uitvoering van alle foto's (zoals compositie, belichting, standpunt etc) is wat mij betreft dik in orde. Hier zal ik ook niet op ingaan.

#1 lekker spontaan ogend. 't is te zien dat de studente het naar d'r zin heeft op de camera.
#2 doet mij minder, ze oogt zo als een depressieve studente of iemand die ergens mee zit.
#3 is grappig maar minder sterk dan bijv de eerste foto of de daarop volgende foto
#4 is dit een lerares in d'r klas? Ik snap de link met de knuffels niet zo. Tenzij dit uit het gesprek voort kwam. Maar dan zou je de foto/serie toch meer sprekend moeten maken.
#5 doet mij weinig, behalve dan dat alle belangrijke elementen van een studentenkamer aanwezig zijn en de foto wat dat betreft ook het een en ander zegt.
#6&7 zijn mij iets te geënsceneerd. Ze vertellen mij ook te weinig.

#8 In deze foto komt het meeste naar voren dat deze in een uitgaansstraat gemaakt is. Op de achtergrond heb je verschillende clubs/disco's/barretjes. Maar zoals hierboven al beschreven, er is weinig actie.
#9, 10 & 11 zijn bijna hetzelfde, behalve dan dat ze een andere uitdrukking heeft. 9 is wat schever, maar bij 10 & 11 heb je een oranje lelijke prullenbak in beeld. En eigenlijk combineert haar jas niet goed met de achtergrond. Ze lijkt in de achtergrond op te gaan.
#12 krijg ik niet echt het idee dat ze uitgaan leuk vind, de foto is dus niet juist verhalend.

Het eerste deel van je serie vind ik beter, het tweede gedeelte beduidend minder. Verder vind ik de selectie behoorlijk ruim. Die zou nog een stuk strakker/diverser mogen :)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 22:12

elmoxx

xx xx xx

Ik kan me goed vinden in de opmerkingen die hierboven staan. Een opmerking specifiek over foto's 9 t/m 12: Ik zou hier graag iets wat meer DOF zien. Je model komt haast niet los van de achtergrond. Ook gaat te veel van mijn aandacht naar de omgeving.

Festina lente

Pagina: 1