Toon posts:

Advies voor upgrade huidige systeem voor games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik zit met het volgende dilemma. Ik merk dat de de technologische ontwikkelingen sinds de aanschaf van mijn bijna 2 jaar oude PC ontzettend snel zijn gegaan. Ik ben een fervent gamer en merk nu dat ik bij de recente aanschaf van Battlefield Bad Company 2, de game regelmatig begint te haperen. Om dit probleem op te lossen en om in de nabije toekomst voorbereid te zijn op nieuwe ontwikkelingen zit ik na te denken aan een hardware upgrade. Dit zijn mijn specs:

MB: Asus P5Q
Processor: Core 2 DUO: E8400
Memory: 2x 2 GB Kingston ValueRam @ 666 Mhz.
Video: XFX Nvidia 8800 GT
HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

De harde schijf heb ik nog niet zo heel lang, en bij de aanschaf heb ik gekeken naar benchmark tests, dus hier zou niet heel veel winst uit te halen zijn tenzij ik overga naar een SSD maar daar heb ik geen behoefte aan. Ik zat te denken aan een upgrade van mijn processor, geheugen of videokaart.

Ik wil eigenlijk niet meer uitgeven dan 150 euro voor een upgrade. De vraag is wat levert voor mij de meeste snelheidwinst op?

Kwa processor kom ik met een quad core met een vergelijkebare FSB van 3 ghz al gauw op 320 euri's wat ik er nu niet voor over heb. Graag hoor ik van jullie adviezen over een mogelijke upgrade.

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:38
Voor games zal de grootste snelheidswinst een nieuwe videokaart zijn, qua geheugen zul je niet snel performancewinst halen, en dan blijft de processor over. Maar als je niet meer dan 150,- uit wilt geven zou ik dat geld gewoon in een leuke videokaart steken, bijv een nieuwe ati kaart uit de 5*** serie,

Verwijderd

In de pricewatch staat bij de Asus P5Q:
Eerste prijsvermelding woensdag 11 juni 2008

Dat is nog niet zo heel erg oud.
Voor de rest steun ik MrCostanzo.

En de Intel ssd van ongeveer 200 euro als bootschijf zal waarschijnlijk een groot verschil maken.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de goede tips wat betreft de upgrade.

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik inderdaad voor een videokaart.

Een SSD heb ik ook al over nagedacht, omdat deze een veel grotere leessnelheid heeft, welke veel snelheidswinst oplevert bij het opstarten en gebruik van applicaties. Echter lees ik slechte dingen daarover als het gaat om de levensduur van deze schijven. Zij zouden afhankelijk van het gebruik soms maar een jaar meegaan. Vandaar dat ik in mijn post aangaf daar geen behoefte aan te hebben.

Ik weet niet of er nieuwe technieken zijn op dit gebied en of er nieuwe generatie ssd's op de markt zijn/komen waarbij de levensduur flink is verbeterd, anders houdt ik mij nog aanbevolgen.

Mocht dit zo zijn, hoe zou de prestatie winst van een SSD schijf zich verhouden tegenover een nieuwe videokaart?

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
De videokaart is verreweg het meeste verouderd uit jouw systeem, je zult het dus het beste merken als je die vervangt voor een leukere kaart.

Ik weet niet welke stepping je CPU heeft, maar een E8400 kan je ook nog flink overclocken, en 667MHz RAM is feitelijk snel zat, natuurlijk is 800MHz wel fijner maar echt noodzakelijk is het niet.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Dharion schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 04:25:
De videokaart is verreweg het meeste verouderd uit jouw systeem, je zult het dus het beste merken als je die vervangt voor een leukere kaart.

Ik weet niet welke stepping je CPU heeft, maar een E8400 kan je ook nog flink overclocken, en 667MHz RAM is feitelijk snel zat, natuurlijk is 800MHz wel fijner maar echt noodzakelijk is het niet.
als hij wil gaan overklokken wordt hij toch wel degelijk beperkt door zijn ram, deze zul je namelijk mee moeten overklokken aangezien deze nu al gelijk loopt met je FSB.

qua videokaart valt de Radeon HD5770 mooi binnen je budget, zoek op google maar eens benchmarks op wat je dat op gaat leveren.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Bijv hier voor een globale indicatie.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:11
Ik heb vrijwel hetzelfde systeem als jij.

Enige verschil is dat ik 800mhz geheugen erin heb zitten en een 5770. (En een Spinpoint F1 maar daar zal weinig verschil in zitten.)
Mocht je niet willen overclocken is het geheugen wat je nu hebt nog toereikend en als je bijvoorbeeld upgrade naar een 5770 kun je de huidige games voortreffelijk draaien. (Ik spreek dus uit eigen ervaring.)

Een SSD is leuk maar dit zal alleen de laadtijden en boottijden verkorten. Je kunt dus beter investeren in een nieuwe grafische kaart. Die laadtijden zijn namelijk niet essentieel om een spel te kunnen draaien, het is alleen "prettiger" dat je wat minder lang hoeft te wachten.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

MrCostanzo schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 20:19:
Voor games zal de grootste snelheidswinst een nieuwe videokaart zijn, qua geheugen zul je niet snel performancewinst halen, en dan blijft de processor over. Maar als je niet meer dan 150,- uit wilt geven zou ik dat geld gewoon in een leuke videokaart steken, bijv een nieuwe ati kaart uit de 5*** serie,
+1
enige nadeel van je huidige mem is dat dr weinig (lees geen) OC ruimte is nu, anders had je je cpu wel op 3.6 ghz kunnen zetten zonder moeite, mocht je die extra hoeveelheid prestatie fijn vinden. verder is je videokaart (imho) het meest verouderd qua gaming, dus die eerst vervangen :)
Pagina: 1