Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karakur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09-2021
Op dit moment heb ik 1 Samsung SpinPoint T166 500GB, 7200rpm,16MB, SATA-200 in mijn computer zitten. En ik wil nog zo een harde schijf kopen om het in een RAID-0 configuratie te zetten.
Maar deze harde schijf is vervangen door de Samsung SpinPoint F1 500GB, 7200rpm, 16MB, SATA-300.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de T166 en de F1 in een RAID-0 configuratie te zetten.

alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het al lukt bepaalt de schijf met sata II-aansluiting en de minste hoeveelheid gigabytes veelal de prestaties van de raidconstellatie. mods hier raden af om een Samsung F1 in een raidsysteem te plaatsen. mods hier raden af om een Samsung F1 in een raidsysteem te plaatsen. Waarschijnlijk geeft de Sata III-aansluiting de eerste tijd voldoende aanleiding voor verbazing en gebruiksplezier om af te zien van raid.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring is dat je dit beter niet kunt doen, zoek ook maar eens op google over samsung F1 HDD in RAID. Ik zelf zit nu ook met de gebakke peren door een Samsung F1 en F3 in RAID 0 gehad te hebben (voor 3 dagen). Mijn advies is dus: niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Afgezien van dat je met samsung's wil gaan werken raad ik dat af. Met de Samsung T166 heb ik zelf nooit problemen gehad en/of gezien bij anderen. Je kan wel gewoon een ander merk 500GB kopen met 16MB cache en daarmee dan een array aanmaken. 500GB is 500GB dus als ik jou was en je wil perse raid0 gaan draaien zou ik bijv. gaan voor een hitachi/WD of seagate.

(zelf heb ik zelfs tijden lang een ata maxtor met een sata WD in raid0 gehad waar zelfs de hoeveelheid cache verschilde, nooit problemen mee gehad).

offtopic:
Ook de T166 heeft een Sata-300 aansluiting en geen Sata-200 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:42
sata II = sata 300 =! sata 200

en sata III gaat waarschijnlijk de komende tijd totaal geen verbazing opleveren omdat geen enkele schijf de bandbreedte gaat benutten. Zelfs de snelste ssd zullen er maar een klein beetje profijt van hebben.

That said zou ik idd geen samsung f schijf nemen voor een raid config maar een andere. Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar WD maar dat ben ik. Seagate en hitachi's werken ook gewoon goed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Gewoon doen, samsung schijven geven niet meer problemen in raid dan andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:42
;(
nog enige onderbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De T166s heb ik zelf gehad in RAID0, die dingen bleven op een ICH8R continu uit hun array donderen, dus als je die, wil combineren met een F1 dan is dat echt vragen om problemen. Doe je zelf een lol en draai ze of als losse schijven, of koop een ander merk, want anders heb je er flink wat gekut mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

aval0ne schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 10:50:
Gewoon doen, samsung schijven geven niet meer problemen in raid dan andere.
Dat is dus zeer slecht advies dat je hier geeft, met name de F1 serie is een grote ramp gebleken om deze in een RAID set te gebruiken, het is niet voor niets dat RAID controller fabrikanten zoals Areca deze serie hardeschijfen op de zwarte lijst hebben staan en geheel geen support leveren wanneer je deze hardeschijfen gebruikt.
Craven87 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:59:
sata II = sata 300 =! sata 200

en sata III gaat waarschijnlijk de komende tijd totaal geen verbazing opleveren omdat geen enkele schijf de bandbreedte gaat benutten. Zelfs de snelste ssd zullen er maar een klein beetje profijt van hebben.

That said zou ik idd geen samsung f schijf nemen voor een raid config maar een andere. Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar WD maar dat ben ik. Seagate en hitachi's werken ook gewoon goed natuurlijk.
Ook dit klopt niet S-ATA II of III zijn geen standaarden of nieuwe standaarden er is maar een standaard en dat is de S-ATA standaard. Binnen de S-ATA heb je wel verschillende revisies maar deze worden niet aangeduid met S-ATA II of III, dit zijn verzinselen van marketing team's van de fabrikanten, waardoor het alleen maar erg onoverzichtelijk is geworden.

Ook zie ik ergens een opmerking staan m.b.t. S-ATA200 interface, deze bestaat helemaal niet. De interfaces die wel gebruikt worden zijn S-ATA150, S-ATA300 en recentelijk S-ATA600.

Alle info is hier terug te vinden: www.sata-io.org

[ Voor 52% gewijzigd door _Dune_ op 04-03-2010 12:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:51:
Mijn ervaring is dat je dit beter niet kunt doen, zoek ook maar eens op google over samsung F1 HDD in RAID. Ik zelf zit nu ook met de gebakke peren door een Samsung F1 en F3 in RAID 0 gehad te hebben (voor 3 dagen). Mijn advies is dus: niet doen.
Ik heb al weer enige tijd 2 F1's in RAID0 zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Dj-sannieboy schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:12:

Ik heb al weer enige tijd 2 F1's in RAID0 zonder problemen.
Dat jij geen problemen ondervind is gunstig, feit blijft dat er heel veel mensen wel problemen mee hebben(gehad). Op het moment dat je de disks hebt dan kan je het allicht proberen, als je nog disks moet kopen kan je ze beter mijden (als je raid wil draaien). Kortom: TS wees verstandig en luister niet teveel naar die mensen die roepen geen problemen te hebben met samsung's in raid, en koop geen samsung maar een ander merk HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
_Dune_ schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:10:
[...]

Dat is dus zeer slecht advies dat je hier geeft, met name de F1 serie is een grote ramp gebleken om deze in een RAID set te gebruiken, het is niet voor niets dat RAID controller fabrikanten zoals Areca deze serie hardeschijfen op de zwarte lijst hebben staan en geheel geen support leveren wanneer je deze hardeschijfen gebruikt.
Nee, het is net zeer slecht advies dat jij geeft. Er zijn enkel problemen met areca controllers, problemen die bovendien opgelost worden door NCQ uit te schakelen. Op andere RAID controllers geven samsung schijven niet meer problemen dan andere. Ik gebruik al jaren samsung schijven icm RAID. Eerst 500GB T166 schijven, dan 1TB F1 schijven en nu de 2TB F3 schijven. Nog nooit heb ik ook maar 1 probleem gehad en ja ik heb een Areca RAID controller. En trouwens, Areca geeft geen support voor desktop schijven van alle merken, niet alleen samsung. Enkel enterprise schijven worden actief ondersteund.

Samsung HD's zijn gewoon het meest verkocht dus is het normaal dat je meer klachten over deze schijven hoort in vergelijking met andere. Procentueel echter zullen er niet meer problemen voorkomen met samsung schijven. Er zijn genoeg verhalen van medetweakers met uitstekende ervaringen met samsung schijven, en ja ook 20 F1 schijven in raid 5 op een areca controller.
Het is gewoon omdat een minderheid problemen heeft en daar veel ruchtbaarheid aan geeft (mede dankzij een mods die blijkbaar iets tegen samsung hebben) dat een algemene perceptie onstaat dat samsung schijven niet geschikt zijn voor raid. Ik kan tenminste vanuit mijn eigen ervaring zeggen dat dit niet correct is en dat deze RAID "problemen" niet samsung specifiek zijn.
dvl-2 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:22:
[...]

Dat jij geen problemen ondervind is gunstig, feit blijft dat er heel veel mensen wel problemen mee hebben(gehad). Op het moment dat je de disks hebt dan kan je het allicht proberen, als je nog disks moet kopen kan je ze beter mijden (als je raid wil draaien). Kortom: TS wees verstandig en luister niet teveel naar die mensen die roepen geen problemen te hebben met samsung's in raid, en koop geen samsung maar een ander merk HDD.
Kijk dit illustreert perfect mijn punt, naar goede ervaringen mag niet geluisterd worden want dan stort de hele samung-is-slecht theorie in mekaar.

[ Voor 16% gewijzigd door aval0ne op 04-03-2010 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

aval0ne schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:09:
Kijk dit illustreert perfect mijn punt, naar goede ervaringen mag niet geluisterd worden want dan stort de hele samung-is-slecht theorie in mekaar.
Onzin.
Samsungs in RAID geeft gewoon problemen, meer dan andere disks. Waarom denk je anders dat een fabrikant als Areca expliciet in de QVL vermeldt GEEN F1's of T166s te gebruiken?

Natuurlijk _kan_ het werken, maar de kans is gewoon klein dat het stabiel werkt en vroeg of laat geeft het gewoon problemen. _Dune_ geeft prima advies, jouw verhaal slaat nergens op. Het heeft niets te maken met populariteit, het heeft gewoon te maken met aanwijsbare feiten. Waarom zou Samsung anders nieuwe firmwares in elkaar klussen om RAIDissues op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
aval0ne schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:09:
[...]

Absoluut niet, je hebt mij echt niet horen zeggen dat Samsung slechte HDD's maakt, sterker in ieder systeem die ik samenstel zit eigenlijk wel een samsung HDD. Zelf heb ik ook samsung T166 hdd's gehad, nooit problemen mee ondervonden (ook niet aan mn areca controller). Ik heb nooit beweerd en zal nooit beweren dat samsung hdd's kwalitatief slecht zijn.

Dat areca geen support geeft op desktop-schijven is trouwens niet waar, ik heb al meermalig gewoon support gekregen ondanks dat ik desktop disks zelf gebruik. Dat Areca desktop-disks niet op de qualified vendor-list heeft staan klopt inderdaad, alleen wil dat niet zeggen dat ze op de 'blacklist' staan. Feit blijft dat er veel problemen gemeldt zijn met samsung disks icm raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Areca heeft alleen Samsungs op de blacklist (gehad). Had ook weer te maken met welke firmware je gebruikte op de disks en controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Terw_Dan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:22:
[...]

Onzin.
Samsungs in RAID geeft gewoon problemen, meer dan andere disks. Waarom denk je anders dat een fabrikant als Areca expliciet in de QVL vermeldt GEEN F1's of T166s te gebruiken?

Natuurlijk _kan_ het werken, maar de kans is gewoon klein dat het stabiel werkt en vroeg of laat geeft het gewoon problemen. _Dune_ geeft prima advies, jouw verhaal slaat nergens op.
Mijn verhaal slaat nergens op? Omdat het niet overeenkomt met wat jij denkt? Dit vind ik wel een heel domme opmerking.
Het heeft niets te maken met populariteit, het heeft gewoon te maken met aanwijsbare feiten.
Het heeft alles te maken met populariteit, dat is gewoon basis wiskunde. Meer produkten op de markt, meer kans op uitval. Denk er eens over na.
Waarom zou Samsung anders nieuwe firmwares in elkaar klussen om RAIDissues op te lossen?
Andere fabrikanten doen dit ook, andere fabrikanten hebben ook raid problemen, dit is niet samsung specifiek. Jij doet het alleen zo lijken.
http://blog.insanegenius....tal-re4-gp-2tb-drive.html
Het grote Seagate 7200.11 SD15-firmware problemen topic
dvl-2 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:25:
[...]

Dat areca geen support geeft op desktop-schijven is trouwens niet waar, ik heb al meermalig gewoon support gekregen ondanks dat ik desktop disks zelf gebruik. Dat Areca desktop-disks niet op de qualified vendor-list heeft staan klopt inderdaad, alleen wil dat niet zeggen dat ze op de 'blacklist' staan. Feit blijft dat er veel problemen gemeldt zijn met samsung disks icm raid.
Dear Sir/Madam,

we had certified two 2TB enterprise drives already, the latest hard drive list contains two 2TB drives inside and desktop drives will not been certified, because most of these hard drive vendors do not support desktop drives for array applications and desktop drives also not reliable for array applications.

Best Regards,
Kevin Wang
Areca Technology Tech-support Division

[ Voor 25% gewijzigd door aval0ne op 04-03-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

aval0ne schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:35:
Het heeft alles te maken met populariteit, dat is gewoon basis wiskunde. Meer produkten op de markt, meer kans op uitval. Denk er eens over na.
Ik zou zeggen, zoek eens op waar de problemen vandaan komen en dan zie je vanzelf wel dat het niets te maken heeft met populariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karakur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09-2021
Jullie maken het mij wel moeilijk :P

Ik zal even zeggen wat ik vanplan ben te gaan doen en dan kunnen jullie hiervoor een advies geven.

Zoals jullie weten heb ik nu een Samsung SpinPoint T166 500GB, 7200rpm,16MB in mijn computer zitten. Ik heb ook al een Samsung SpinPoint F3 1TB, 7200rpm,32MB gekocht.
De 1TB wil ik gebruiken voor Data en dan twee keer 500GB in RAID 0 waar ik vista op laat draaien.
Dus ik moet alleen nog een 500GB erbij kopen of niet natuurlijk ;)

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27
Ik heb zelf 2x een T166 500GB al 3 jaar in RAID-0 gehad. Geen enkel probleem mee ondervonden in 3 jaar tijd... Dus ik denk dat het prima kan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
ID-College schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 18:14:
Ik heb zelf 2x een T166 500GB al 3 jaar in RAID-0 gehad. Geen enkel probleem mee ondervonden in 3 jaar tijd... Dus ik denk dat het prima kan! :)
ik heb zelf ook die T166 gehad in raid0, dat werkt prima alleen zou ik dat niet gaan combineren met een F1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Even gauw vraagje tussendoor:

Ik heb 2x een F1 750GB en nu wil ik die in raid0 gaan zetten op een P55 moederbord. Gaat dit werken of krijg ik gegarandeerd problemen? Ik draai nu met 2x320GB Seagate schijven, maar 1 van de 2 schijven is aan het overlijden. Doordat ik nu een fileserver heb komen er 2x750GB F1's vrij.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Het kan best goed werken, het is niet zo dat je gegarandeerd problemen tegen gaat komen maar het zou wel kunnen. Aangezien je de disks al hebt zou ik het gewoon proberen maar dan wel zorgen voor een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Terw_Dan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:59:
[...]

Ik zou zeggen, zoek eens op waar de problemen vandaan komen en dan zie je vanzelf wel dat het niets te maken heeft met populariteit.
Ja, heb ik gedaan toen ik mijn F1 en F3 schijven gekocht heb. Toen was het al duidelijk dat er niks structureels mis is met samsung schijven in RAID. Goede ervaringen van meerdere gebruikers bevestigden dit.
Wat waarschijnlijk wel het geval is, is dat er misschien een bepaalde batch en/of firmware slechte resultaten gaf, maar ik wil toch wel benadrukken dat dit bij andere fabrikanten ook het geval is, zelfs bij enterprise schijven (zie links in vorige post).
Waarom horen we dat van samsung dan meer in vergelijking met andere merken? Omdat ze de goedkoopste zijn en dus het meest gekocht.

Het zou dus beter zijn dat mensen hier wat genuanceerder worden (en zeker de mods) bijvoorbeeld door te zeggen welke batch/firmware problemen geeft in plaats van te generaliseren, alle samsung schijven over dezelfde kam te scheren en massaal samsung schijven af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Er is wel degelijk wat mis met die dingen. Fouten in de firmware hebben niets te maken met de populariteit van die disks.
Samsung F1 en T166's in RAID is een nogo. Het kan werken, maar er zitten onderliggend genoeg problemen waar je tegenaan kan lopen. Dus is het niet verstandig om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

aval0ne, ik weet precies wat jij bedoelt met populariteit veel verkocht, etc. Zelf heb ik dit altijd geroepen over de voormalige Maxtor hardeschijfen met name de Diamondmx 10 serie. Erg populaire hardeschijfen welke veel problemen leken te hebben wanneer gebruikt op een Nforce4 chipset eveneens toen der tijd er populair. Dit werd keer op keer toegeschreven aan de hardeschijfen, maar uiteindelijk bleek Nvidia zich niet op de juiste manier aan de S-ATA standaard gehouden te hebben. De Samsung hardeschijfen zijn dan ook absoluut geen slechte hardeschijfen, zij bieden zeer goede prestaties tegen een zeer aantrekkelijke prijs.

Maar zij hebben keer op keer laten zien problemen te veroorzaken wanneer zij in een RAID setup gebruikt werden/worden en niet alleen op Areca controllers, maar ook op de veel gebruikte onboard Intel controllertjes.

Ook na lange tijd goed gebruik, kunnen ze spontaan een voor een uit de array gaan vallen, met geen enkele duidelijke reden. Topics hierover zijn wel terug te vinden op GoT. Daarnaast waarschuwen RAID controller fabrikanten door de blacklist voor deze hardeschijfen. Dat je het een en ander kunt verhelpen door NCQ uit te schakelen weet ik, maar dit zijn noodoplossingen.

Dit is dan ook de reden dat ik (ook als mod zijnde) Samsung hardeschijfen in iedergeval niet aanraad en eerder afraad te gebruiken in een RAID configuratie en dan met name de F1 serie. Hoe het zit met de F2 en F3 serie daar laat ik mij niet over uit, aangezien ik zelf daar te weinig ervaring nog mee heb. Naar ik aan neem mag Samsung de F1 problemen wel al opgelost hebben in deze twee nieuwe series.

In iedergeval de T166 en F1 serie zijn uitstekende hardeschijfen als zij als single schijf worden gebruikt, de kans op problemen in een RAID configuratie liggen alleen hoger. In een dergelijke geval raad ik aan voor save te gaan en voor een ander type of merk te kiezen. Over het algemeen maak ik ook altijd de opmerking voor RAID Editie hardeschijfen te gaan wanneer butget het toelaat en de hardeschijfen inderdaad uitsluitend in RAID worden gebruikt (dat ik hier nog niet gedaan).

Als laatste je hebt ook gelijk dat andere hardeschijf fabrikanten ook wel problemen hebben en spooradisch eens een firmware update uitbrengen voor een type hardeschijf, ik meen dat Seagate een poosje geleden ook problemen had met een bepaalde firmware versie, hier is ook een nieuwe firmwar versie voor uitgebracht. Maar in het geval van Samsung heeft samsung binnen een type (F1) meerdere firmware update's voor verschillende series van het zelfde type hardeschijf moeten uitbrengen. Dat geeft gewoon aan dat het echt niet in orde is.

Nog even een stukje voor Karakur, waarom wil jij je OS op een RAID0 set gaan installeren? Het OS bestaat uit veelal veel kleine bestanden die veel meer aan een lage acces time hebben dan aan een hoge doorvoersnelheid. Dit laatste krijg je in een RAID0 configuratie, maar doet niets of is in het nadeel van de acces time. Daarbij moet je in het geval van een RAID0 configuratie een goed backup plan hebben, tenzij je geen belangrijke data op de RAIDset gaat zetten en uitsluitend met vluchtige of makkelijk te reproducerende data gaat werken.

De F3 schijf is overigens veel interessanter om het OS op te installeren, daarnaast zou je ook eens in vraag&aanbod kunnen kijken naar de tweedehands aangeboden VelociRaptor hardeschijfen, vaak is er nog garantie over (van de 5 jaar) en worden de hardeschijfen voor aantrekkelijkere prijzen verkocht. Dit zou een prima alternatief zijn om het OS op te installeren. Granatie afhandeling gaat gewoon via WD zelf en werkt zeer makkelijk en snel.

[ Voor 38% gewijzigd door _Dune_ op 05-03-2010 11:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 19:38
Karakur schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 18:11:
Zoals jullie weten heb ik nu een Samsung SpinPoint T166 500GB, 7200rpm,16MB in mijn computer zitten. Ik heb ook al een Samsung SpinPoint F3 1TB, 7200rpm,32MB gekocht.
De 1TB wil ik gebruiken voor Data en dan twee keer 500GB in RAID 0 waar ik vista op laat draaien.
Dus ik moet alleen nog een 500GB erbij kopen of niet natuurlijk ;)
Zonde om die snelle F3 alleen voor data te gebruiken, maak er gewoon een partitie van 50GB op aan voor je OS dan hou je nog genoeg over voor de rest. Kun je die oude T166 er naast hangen voor extra data of voor je backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
_Dune_ schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:24:

daarnaast zou je ook eens in vraag&aanbod kunnen kijken naar de tweedehands aangeboden VelociRaptor hardeschijfen, vaak is er nog garantie over (van de 5 jaar) en worden de hardeschijfen voor aantrekkelijkere prijzen verkocht. Dit zou een prima alternatief zijn om het OS op te installeren. Granatie afhandeling gaat gewoon via WD zelf en werkt zeer makkelijk en snel.
_/-\o_ Ik heb er ook nog 1 staan ;)

Mocht je trouwens iets meer te besteden hebben is een SSD altijd nog een betere optie :)
Pagina: 1