aval0ne, ik weet precies wat jij bedoelt met populariteit veel verkocht, etc. Zelf heb ik dit altijd geroepen over de voormalige Maxtor hardeschijfen met name de Diamondmx 10 serie. Erg populaire hardeschijfen welke veel problemen leken te hebben wanneer gebruikt op een Nforce4 chipset eveneens toen der tijd er populair. Dit werd keer op keer toegeschreven aan de hardeschijfen, maar uiteindelijk bleek Nvidia zich niet op de juiste manier aan de S-ATA standaard gehouden te hebben. De Samsung hardeschijfen zijn dan ook absoluut geen slechte hardeschijfen, zij bieden zeer goede prestaties tegen een zeer aantrekkelijke prijs.
Maar zij hebben keer op keer laten zien problemen te veroorzaken wanneer zij in een RAID setup gebruikt werden/worden en niet alleen op Areca controllers, maar ook op de veel gebruikte onboard Intel controllertjes.
Ook na lange tijd goed gebruik, kunnen ze spontaan een voor een uit de array gaan vallen, met geen enkele duidelijke reden. Topics hierover zijn wel terug te vinden op GoT. Daarnaast waarschuwen RAID controller fabrikanten door de blacklist voor deze hardeschijfen. Dat je het een en ander kunt verhelpen door NCQ uit te schakelen weet ik, maar dit zijn noodoplossingen.
Dit is dan ook de reden dat ik (ook als mod zijnde) Samsung hardeschijfen in iedergeval niet aanraad en eerder afraad te gebruiken in een RAID configuratie en dan met name de F1 serie. Hoe het zit met de F2 en F3 serie daar laat ik mij niet over uit, aangezien ik zelf daar te weinig ervaring nog mee heb. Naar ik aan neem mag Samsung de F1 problemen wel al opgelost hebben in deze twee nieuwe series.
In iedergeval de T166 en F1 serie zijn uitstekende hardeschijfen als zij als single schijf worden gebruikt, de kans op problemen in een RAID configuratie liggen alleen hoger. In een dergelijke geval raad ik aan voor save te gaan en voor een ander type of merk te kiezen. Over het algemeen maak ik ook altijd de opmerking voor RAID Editie hardeschijfen te gaan wanneer butget het toelaat en de hardeschijfen inderdaad uitsluitend in RAID worden gebruikt (dat ik hier nog niet gedaan).
Als laatste je hebt ook gelijk dat andere hardeschijf fabrikanten ook wel problemen hebben en spooradisch eens een firmware update uitbrengen voor een type hardeschijf, ik meen dat Seagate een poosje geleden ook problemen had met een bepaalde firmware versie, hier is ook een nieuwe firmwar versie voor uitgebracht. Maar in het geval van Samsung heeft samsung binnen een type (F1) meerdere firmware update's voor verschillende series van het zelfde type hardeschijf moeten uitbrengen. Dat geeft gewoon aan dat het echt niet in orde is.
Nog even een stukje voor Karakur, waarom wil jij je OS op een RAID0 set gaan installeren? Het OS bestaat uit veelal veel kleine bestanden die veel meer aan een lage acces time hebben dan aan een hoge doorvoersnelheid. Dit laatste krijg je in een RAID0 configuratie, maar doet niets of is in het nadeel van de acces time. Daarbij moet je in het geval van een RAID0 configuratie een goed backup plan hebben, tenzij je geen belangrijke data op de RAIDset gaat zetten en uitsluitend met vluchtige of makkelijk te reproducerende data gaat werken.
De F3 schijf is overigens veel interessanter om het OS op te installeren, daarnaast zou je ook eens in vraag&aanbod kunnen kijken naar de tweedehands aangeboden VelociRaptor hardeschijfen, vaak is er nog garantie over (van de 5 jaar) en worden de hardeschijfen voor aantrekkelijkere prijzen verkocht. Dit zou een prima alternatief zijn om het OS op te installeren. Granatie afhandeling gaat gewoon via WD zelf en werkt zeer makkelijk en snel.
[
Voor 38% gewijzigd door
_Dune_ op 05-03-2010 11:50
]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/