iDrive stijl bediening van carPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:41
Goedenavond mensen,

Ik denk er al een tijdje na om een carPC te bouwen voor mijn Honda, maar ik heb nu een BMW erbij gekocht, en nu wil ik dat plan op korte termijn doorzetten.
Maar het lijkt mij erg netjes als ik een soort van iDrive controller in de middenconsole bouw.
Ik bouw zelf de front-end software met Visual Studio, en zou dus graag een soort van iDrive controller willen die ik via VS dus naar eigen hand kan zetten.
Dus navigeren door het pookje te bewegen (en dat dus opvangen met VS) en muziek nummers switchen enz.

Dit is een voorbeeld van hoe een BMW iDrive controller eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.bmw.com/be/nl/newvehicles/6series/convertible/2007/allfacts/_shared/img/ergonomics_idrive.jpg

Dus iets in die richting. Het pookje kan draaien (idee voor volume?), kantelen etc om zo 4 richtingen door een menu heen te browsen enz.
En dan extra knopjes erbij dus voor het snel oproepen van functies zoals je op de foto ziet.

Ik hoop dat iemand hier iets voor weet.
En daarnaast, stel ik wil extra knoppen op het dashboard voor bedienen van de carPC, hoe kan ik dat aanpakken, om daar zelf knoppen voor te maken?
Dus gewoon een pushbutton laten werken met de carPC.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 19:55

Gé Brander

MS SQL Server

Ik begrijp dat je iets leuks wilt gaan maken, maar begrijp niet helemaal wat je vraag nu specifiek is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
c70070540 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:58:
Ik begrijp dat je iets leuks wilt gaan maken, maar begrijp niet helemaal wat je vraag nu specifiek is.
Nou ik wil dus voor mijn zelfbouw carPC, dus zo'n soort bediening als je ziet op die foto. Dat is van BMW's eigen systeem genaamt 'iDrive', dat zit in de nieuwe type BMW's, maar ik wil zo'n soort systeem voor mijn eigen BMW maken.
Dus dezelfde soort bediening, waarmee ik mijn front-end software kan aansturen die ik bouw in Visual Studio.
Dus concreet; waar kan ik zoiets (zo'n type stickje) kopen voor op de gewone PC, wat geschikt is voor inbouw in mijn middenconsole voor mijn BMW :).

En mijn 2e vraag is hoe ik een simpele pushbutton kan aansluiten op de carPC om de 'push' hiervan binnen Visual Studio op kan vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik zou eens kijken of je zo een iDrive 'ding' los kan kopen en kan bekijken of je die via elektronica naar je USB aansluiting kan inbouwen. (andere volgorde natuurlijk ;) )

Vraag na bij BMW/dealer of ze daar documentatie voor hebben

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Op de autosloperij kijken voor zo'n ding, en dan de knoppen solderen aan een USB interface (die knop is waarschijnlijk een rotary encoder, een knop die je eindeloos kunt doordraaien en die pulsjes afgeeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
c70070540 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:04:
Ik zou eens kijken of je zo een iDrive 'ding' los kan kopen en kan bekijken of je die via elektronica naar je USB aansluiting kan inbouwen. (andere volgorde natuurlijk ;) )

Vraag na bij BMW/dealer of ze daar documentatie voor hebben
Ik heb al het een en het ander gezocht op Google enz. (een paar dagen lang), en kom alleen posts tegen met andere carPC bouwers die ook vragen hoe ze zo'n iDrive controller moeten ombouwen...
If you manage to reverse engineer the iDrive controller and get it to work on a PC, I think you will become a hero to many BMW drivers
Is al vaak geprobeerd, maar blijkbaar niemand gelukt.
(Daarnaast ben ik één keer zo'n controller los tegen gekomen na veel zoeken, voor 200 dollar, dat is iets te gek...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
Je kunt die knop niet eindeloos ronddraaien: als het aantal opties op is, heeft ie een soort "vergrendeling' waar ie tegenaan loopt.

Die dingen lijken me trouwens niet gemakkelijk te vinden op de autosloperij; iDrive zit in high-end BMW's en is nog niet zo heel oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb wel eens gezien dat daar een SpaceNavigator voor gebruikt werd, is wel wat over te vinden op carpc forums enzo.

Afbeeldingslocatie: http://www.mp3car.com/vbulletin/imagehosting/13201047799ccd34435.jpg

http://www.3dconnexion.com/products/spacenavigator.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
karstjan schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:09:
Je kunt die knop niet eindeloos ronddraaien: als het aantal opties op is, heeft ie een soort "vergrendeling' waar ie tegenaan loopt.

Die dingen lijken me trouwens niet gemakkelijk te vinden op de autosloperij; iDrive zit in high-end BMW's en is nog niet zo heel oud...
Njaa dan zal het alsnog geen potmeter o.i.d. zijn :)

En je kunt het altijd proberen via www.onderdelenlijn.nl zodra er iets beschikbaar is dan krijg je een mailtje met een prijs (ik zou niet je telefoonnummer erbij zetten anders word je misschien platgebeld :P )

En je hebt inderdaad wel knoppen met USB aansluiting die er soortgelijk uitziet, voor navigatie in bepaalde programma's (CAD programma's word het wel eens voor gebruikt geloof ik)

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2010 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Klopt, maar zo'n electrische blokkade hoeft op zich niet voor mij.
Want wellicht is dit ook handig voor volume aanpassen etc.
Maar misschien zou ik met zo'n 'rotary encoder' ook zelf zo'n controller kunnen bouwen.
Maar ja, voor de 4-punts navigatie, moet het ook kunnen kantelen... Is daar niet een kant en klare kit voor?

Dan moet ik alleen nog weten hoe ik die draai/kantel-knop kan laten interfacen met de PC.
(En dus ook die knopjes daaromheen)
Correct. Zit alleen in de dure BMW's. Dit systeem bestaat al wel een tijdje, paar jaar geleden begonnen ze ermee, met 1 grote draai/kantel-knop en 1 grote 'Menu' knop, die controller van die foto, is er nog maar sinds kort in de echt nieuwe types.

EDIT:
Zo'n SpaceNavigator heb ik ook, alleen die gebruik ik voor 3D modellen te bouwen.
En dat is een relatief groot onhandig ding, waarvan die kop veel te soepel kantelt enz, wat alleen ideaal is voor precisie werk bij 3D ontwerpen.
In de auto moet die knop gewoon soepel draaien, en stuk simpel kantelen, zonder stapjes.
Zat eerst ook te denken om die SN te slopen voor de auto, maar dat ding is daar te uitgebreid voor, veel te precies.
En daarnaast kan je die niet ronddraaien, je kan em alleen bij draaien slecht 20 graden een kant op draaien dan slaat ie vast en moet ie weer terug naar de 0-positie.

[ Voor 20% gewijzigd door xoniq op 03-03-2010 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Nikel schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:13:
Ik heb wel eens gezien dat daar een SpaceNavigator voor gebruikt werd, is wel wat over te vinden op carpc forums enzo.

[afbeelding]

http://www.3dconnexion.com/products/spacenavigator.html
Ha, daar dacht ik ook nog aan, maar meldde het maar niet vanwege de prijs, dan kan je beter de iDrive los kopen :)

Edit: Hij valt toch wel mee: 99 euro ex btw (http://www.cadmatch.nl/go/producten/3d-controllers)

[ Voor 8% gewijzigd door Gé Brander op 03-03-2010 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
c70070540 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:18:
[...]

Ha, daar dacht ik ook nog aan, maar meldde het maar niet vanwege de prijs, dan kan je beter de iDrive los kopen :)

Edit: Hij valt toch wel mee: 99 euro ex btw (http://www.cadmatch.nl/go/producten/3d-controllers)
Klopt, maar kijk, maar eens naar mijn edit in mijn vorige reactie :).
3DSN is hier absoluut niet voor geschikt...

Wellicht ga ik een gewone kale rotary encoder aanschaffen zoals deze en dan zelf er een controller omheen bouwen ofzo.
Maar dan kom ik dus bij mijn andere vraag, hoe kan ik simpele pushbuttons (heb een paar van die 4-pins liggen) laten interfacen met de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Daar heb je standaard printjes voor, je vind vast en zeker wel iets als je even rondkijkt (phidgets bijvoorbeeld). USB whacker is een voorbeeld van usb (virtuele seriële poort) - gestuurde universele I/O toepassing, je kan ook een toetsenbord slopen en het IC daarvan gebruiken, zelf een microcontroller programmeren om via eigen protocol te communiceren, ...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1