Promise RAID drive verdwijnt steeds onder Windows 7 x64

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 22:17
Windows 7 x64 OEM
Promise Fasttrak T4310 RAID controller met 2x WD GP 1TB in RAID0

Ik boot vanaf een WD Velociraptor en op de Promise heb ik dus 2 schijven, gewoon vanwege de ruimte. De Promise is dus niet mijn bootschijf.

Regelmatig verdwijnt de Promise harddisk (of RAID array natuurlijk) uit de explorer en bestaat de driveletter niet meer. Rebooten en meestal staat hij er dan weer gewoon. Ook geeft de RAID bios aan dat alles in orde is.
Ik heb me suf gegoogled maar ik ben nog helemaal geen oplossing tegengekomen, wellicht doe ik zelf iets fout, maar ben even out of ideas.
Heeft iemand tips of een verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Is je controller goed aangesloten? Geeft je voeding genoeg spanning? Heb je dit probleem alleen onder Win7 64bit of ook met een ander OS?

Je kan ook de controller (met disks) eens in een ander systeem hangen om de controller volledig te kunnen uitsluiten. Zelf heb ik zoiets ooit ook gehad, bleek mn pci-e slot op het moederbord defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealAlcatraZ
dvl-2 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:55:
Is je controller goed aangesloten? Geeft je voeding genoeg spanning? Heb je dit probleem alleen onder Win7 64bit of ook met een ander OS?

Je kan ook de controller (met disks) eens in een ander systeem hangen om de controller volledig te kunnen uitsluiten. Zelf heb ik zoiets ooit ook gehad, bleek mn pci-e slot op het moederbord defect.
Hij is goed aangesloten en de voeding beschikt over totaal 80A op 12V, dus moet ruim voldoende zijn. Meeste voedingen doen maar de helft.
Ik heb geen ander OS en deze controller pas sinds ik Win 7 heb, dus het is wat lastig te testen, maar ik snap de strekking. Ik heb ook niet de beschikking over een ander systeem met ruimte voor deze kaart om het in te testen. Het stomme is dat het ook niet elke keer is, het lijkt compleet random.
Dan doet hij het dagen prima, dan is hij opeens weer spoorloos.
Het probleem werd minder na een Windows update, was volgens mij een optional update van drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu is gratis.
En er is een livecd van Ubuntu voor tests zonder installatie van het besturingsprogramma.
Meestal geeft schijfbeheer betrouwbare informatie over harde schijven.
Verder kunnen met apparatenbeheer de drivers weggehaald worden om ze opnieuw door Windows te laten herstellen na een herstart. De beschreven procedure om de schijven weer te zien lijkt hierop. Afhankelijk van de soort raid wordt een dagelijkse backup aangeraden.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealAlcatraZ
Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:43:
Ubuntu is gratis.
En er is een livecd van Ubuntu voor tests zonder installatie van het besturingsprogramma.
Meestal geeft schijfbeheer betrouwbare informatie over harde schijven.
Verder kunnen met apparatenbeheer de drivers weggehaald worden om ze opnieuw door Windows te laten herstellen na een herstart. De beschreven procedure om de schijven weer te zien lijkt hierop. Afhankelijk van de soort raid wordt een dagelijkse backup aangeraden.
De data is niet verloren he, de hele controller wordt niet meer door Windows gezien.
Ubuntu is geen oplossing, ook niet als LiveCD, omdat het onder Windows sowieso niet elke keer voorkomt, het is compleet random. Als dat met Ubuntu niet zou gebeuren dan ligt het aan Windows en anders aan mijn hardware wil je zeggen?
De hardware herkent wel elke keer bij het booten de array netjes namelijk.
Ik heb hiervoor een goedkope kaart gehad, het merk is me even ontschoten maar dat was een sil chipset, alles softwarematig, maar die gaf nooit problemen. Ik heb nu alleen meer poorten nodig want ik heb meer schijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Heb je onder power management de drives op "automatisch uit na 20 minuten" staan? Je kan eens proberen dit op "altijd aan" te zetten.

Ik heb trouwens van meer mensen gehoord dat er problemen zijn met verdwijnende schijven onder win7 64. Soms hielp een BIOS update of gebruik van IDE mode (kop in het zand steken dus) bij single disks, maar daar heb jij nu niets aan met de aparte controller.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 15:56

SLeddert

SLeddert

Dus als ik het goed begrijp heb je soms je raidset zichtbaar in Windows en even later zijn ze zomaar weg ?
Staat er niets over in je eventlog ?
Je kan trouwens altijd proberen om iets oudere promise drivers te bemachtigen. Dat wil ook nog wel eens helpen.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealAlcatraZ
Normaal is de raidset drive J:
Nu ook weer is J: gewoon compleet niet daar, als ik nu reboot 9 van de 10 keer heb ik weer gewoon J:
Omdat ik deze voornamelijk gebruik om opgenomen tv programma's van mijn stb naar pc de halen, te knippen en om te zetten gebruik ik hem niet dagelijks dus het valt me ook niet altijd op. Windows ziet gewoon de hele controller niet.

Er is geen nieuwere BIOS voor dit moederbord, ik heb het BIOS van de controller eerlijk gezegd niet geprobeerd omdat ik niet zeker weet of mijn array dan nog wel blijft bestaan. Wellicht iemand die dat weet. Er staat momenteel geen zeer belangrijke data op, maar als het zomaar weg is is het ook zonde.

Harddisk gaat uit na 43 minuten (wat een raar getal, maar het staat er). Monitor na 25 minuten en voor de rest staat alles op never. Ik zal de harddisk ook eens op never zetten (maar liever niet zo laten, want er draaien 5 harddisks + die raid set en dat maakt best wat geluid, bovendien zijn 2 van de schijven voor backups dus die gebruik ik zeker niet de hele dag door) en kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Heb je al gekeken naar de windows driver versie?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealAlcatraZ
Dat is het gekke, de hele controller wordt gewoon niet herkend, dus niet puur de RAID set, dit is dus als de controller niet gezien wordt:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/v83m1i.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Ik heb dezelfde symptonen gehad met een rocketraid 2310 controller.

Bij mij heb ik de videokaart en controller verwisseld van pci-e slot en toen was het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealAlcatraZ
Na 2 dagen niet gewerkt te hebben doet hij het nu dus opeens weer wel:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/33kw3eq.jpg

Rebooten helpt namelijk ook niet altijd.
Videokaart past niet in een x4 PCI-e slot, dus dat is geen optie. Voor de rest zitten alle sloten ook vol (mede door de koeler van de videokaart) dus ik heb weinig schuifmogelijkheden.

Ik zie wel dat ik me in de OP heb vergist, het is dus de TX2650 controller.

[ Voor 9% gewijzigd door RealAlcatraZ op 05-03-2010 13:52 ]

Pagina: 1