SMS Bom, mag dit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hola! :-)

Aangezien je in deze categorie het mag hebben over SMS, plaats ik deze hier. Mocht het toch niet hier mogen, kunnen jullie deze dan verplaatsen?

Ik heb een vraag, en de titel verklaart al een hele hoop. Ik wil het toch nog wat verder uitleggen.

Het is mogelijk (jaja, alles is mogelijk) om "anoniem" een SMS te versturen naar iemand. Er zijn zat websites die dit aanbieden, je belt en je mag een anoniem SMS-je versturen. Stel nou dat er een of andere idioot 100 keer gaat bellen, en op die manier 100 SMS-jes verstuurt. Is dit legaal? Het is best lastig om hier wat over te vinden, en wil er zeker van zijn dat ik hier niet m'n vingers iets té diep mee ga snijden.

Houd het topic verder rustig, en já het is een serieuze vraag. Het is mij niet bekent of dit mag, net als die "anonieme" SMS-jes.

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:09
tsja zal het niet een beetje in hetzelfde straatje liggen als ik mag wel achter iemand lopen maar niet stalken? mag wel tegen iemand aanpraten maar niet lastig vallen? maar wettelijk is het een leuke vraag

[ Voor 10% gewijzigd door TimDJ op 03-03-2010 17:23 ]

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, voor mij is het een twijfelgevalletje.. Als jij zelf met je mobiel 100* naar iemand smst, mag dat wel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 12:14

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:40:
Inderdaad, voor mij is het een twijfelgevalletje.. Als jij zelf met je mobiel 100* naar iemand smst, mag dat wel of niet?
Dat was toch een technisch foutje van je nieuwe mobiel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:40:
Zolang je betaalt zul je providers niet horen :P

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lol.. Maar nog geen uitsluitsel of het nou wel of niet legaal is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:39
Eerst zou het wel prettig zijn om het daadwerkelijke doel te weten, aangezien dat je met een SMS-bom iemand z'n telefoon helemaal onbruikbaar kan maken.

Ik denk zelf overigens dat dit onder de categorie illigaal valt, behalve als het voor een doel zoals een gestolen mobiel gaat. (Wat ik heb gevonden heb ik even 5 minuten gegoogled, is idd heel onduidelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
ddos is toch ook illegaal? dus lijkt me een sms-bom ook legaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
FAD schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 10:50:
ddos is toch ook illegaal? dus lijkt me een sms-bom ook legaal
8)7 Typ je gewoon fout, of lul je maar wat? :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

100 SMS'jes een SMS bom? Ongetwijfeld hebben ze op die site wel een failsafe zitten tegen 'overmatig' verzenden naar 1 nummer, daarnaast is de interval tussen elke sms dus vrij lang (elke keer bellen).

Menig phone heeft 0,0 moeite met 100 SMS, interessant word pas 1000 SMS en dat in een enorm korte tijd.

En of het mag, je doet iets met het doel een apparaat of persoon schade/onklaar te maken, you do the maths.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
DennusB schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 10:51:
[...]

8)7 Typ je gewoon fout, of lul je maar wat? :P
beide eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lol @ hierboven.

Nog iemand een toevoeging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 10:20
Wat voor (sneue) actie ben je dan van plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kopsteaut omheug O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-08 22:55
Houdt rekening met de mogelijkheid van aangifte wegens stalking/belaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met uitzondering van het feit dat een smsje tekst kan bevatten die bij de ontvanger in het verkeerde keelgat schiet, zie ik het probleem niet helemaal. Je kan natuurlijk ook iemand bellen en steeds ophangen. Vanuit een telefooncel of een prepaid-gsm, kan je dit oneindig doen en levert het net zoveel irritatie op aan de kant van de ontvanger als een smsje.

De vraag is meer wat je ermee wil bereiken; ik ken sites waar je voor minder dan 9 cent per SMS zelfs een custom afzender kan meegeven. Weet alleen niet of je alsnog reverse kan worden aangeklaagd voor stalking via de GSM-provider van de ontvangende partij i.c.m. met de aanbiedende website.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijkheid duurt het langst...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus het probleem; schijnbaar weet niemand hoe dit zit. Zou een beetje naatje zijn als ik de eerste zou zijn die dit aanbied, en vervolgens een rechtzaak aan m'n laars krijg...

In princiepe kan aan mijn kant meerdere dingen worden opgeslagen, de ontvanger, verstuurder, het sms-je en het IP waarvandaan het is verstuurd. Het laatste SMS-je zou melden dat er een paar SMS-jes zijn verzonden via een niet nader te noemen website. Er zit ook een directe "report" knop op de website, zodat men zich kan afmelden óf een klacht indienen, als er bijvoorbeeld een beledigende tekst is verstuurd word de verstuurder geblokkeerd. Maar goed, het is niet zo dat ik álles weet van de verstuurder. Een nieuw IP heb je zo natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:32
Mensen lastigvallen mag niet. punt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MEN-O schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:18:
Mensen lastigvallen mag niet. punt uit.
Moet je eens tegen de gemiddelde carrier vertellen die het nodig vindt om bijvoorbeeld geautomagiseerd SMSjes te sturen als je factuur online staat ofzo "Goedemorgen, uw factuur van januari staat op die en die site". En dat dat soort SMSjes dan om half 4 's nachts binnen komen ofzo. Klantenservice bellen "nee meneer, dat kunnen we niet uitschakelen" |:(

Mensen lastig vallen mag namelijk wel; het probleem is alleen wat moreel verantwoord is en in hoeverre er ook daadwerkelijk last wordt veroorzaakt en hoe het "slachtoffer" daar stappen tegen onderneemt.

Vind wel dat het business-model van de topicstarter een grijs gebied opzoekt; het zal inderdaad ook niet lang duren voordat een toko als de OPTA daar lucht van krijgt en ingrijpt waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MAX3400 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:37:
Mensen lastig vallen mag namelijk wel; het probleem is alleen wat moreel verantwoord is en in hoeverre er ook daadwerkelijk last wordt veroorzaakt en hoe het "slachtoffer" daar stappen tegen onderneemt.

Vind wel dat het business-model van de topicstarter een grijs gebied opzoekt; het zal inderdaad ook niet lang duren voordat een toko als de OPTA daar lucht van krijgt en ingrijpt waar nodig.
Of het verboden is, is inderdaad maar de vraag. Dat het ongewenst is, dat is imo een stuk duidelijker, en dan kom je dus bij het punt of je als community iemand moet helpen die erop uit is om overlast te veroorzaken. Het excuus "ik maak de software, maar het misbruik is door de afnemer" gaat niet op, juist omdat de TS de doelgroep opzoekt die vervelend wil kunnen zijn.

Ik zou persoonlijk dus tegen de TS zeggen: zoek het zelf maar uit. Nofi :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Laatst online: 16:32
100x (dezelfde?) SMS sturen naar 1 persoon gaat nog wel een stapje verder dan alleen lastigvallen dacht ik zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Voorbeeld van een andere SMS-provider op internet:
Afbeeldingslocatie: http://img705.imageshack.us/img705/4189/spamh.jpg

Ik hoef mijn keyboard-aktie dus alleen maar te scripten met iets als VistaTask en voila; ook daar kan ik dus betaald (voor weinig, dat wel), anonieme SMSjes wegsturen. De mogelijkheid bestaat dus, de hoeveelheid SMSjes is ook uit te kiezen maar de vraag blijft dus hoe moreel iets is.

/edit: een anonieme SMS is net zo wenselijk/onwenselijk als iemand bellen met "Onbekend nummer" en geen voicemail inspreken ofzo, imho...

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 08-03-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik werk in de SMS branche en kan hier wel wat duidelijkheid over verschaffen. Er zijn specifieke richtlijnen met betrekking tot het versturen van flatfee (gratis) en premium (betaalde) SMS berichten. Deze richtlijnen zijn door de OPTA vastgesteld en gaan onder de naam 'SMS code of conduct'.

Als we hier uitgaan van een bedrijf dat namens particulieren SMS berichten stuurt, dan zal dit bedrijf via de toeleveranciers gebonden zijn aan deze code of conduct. Hoewel er niet specifiek melding is van een limiet op het aantal keren, kan het aanbieden van veelvuldige berichten op hetzelfde nummer wel als 'spam' aangemerkt worden (artikel 7).

Indien de ontvanger van deze berichten contact opneemt met zijn mobiele operator (aangesloten bij de OPTA) of met de OPTA zelf, dan kan een klachtenprocedure gestart worden. De mobiele operator zal in de meeste gevallen doorverwijzen naar het bedrijf dat daadwerkelijk de SMS berichten namens de eindgebruiker heeft verstuurd. Deze krijgt vervolgens de mogelijkheid om tot een oplossing te komen. (Denk hierbij aan het blokkeren van het telefoonnummer of de particulier die de veelvuldige berichten stuurt). Bij een onbevredigende uitkomst kan de OPTA een boete opleggen. Deze zal uiteindelijk verhaald worden op het bedrijf welke de SMS berichten namens de eindgebruiker heeft aangeboden.

Wettelijk is er geen bepaling die het aanbieden van grote hoeveelheden SMS berichten naar 1 nummer verbiedt, echter aangezien alle grote telecompartijen bij de OPTA aangesloten zijn, is iedereen gebonden aan de voorwaarden, geschillenprocedure en boetes die daarvoor opgesteld zijn.

Hoewel er letterlijk niks in de wet staat die dit gedrag verbiedt, valt het onder dezelfde categorie als 100 keer aan de deur bellen of 100 keer iemand opbellen. Dergelijk gedrag is strafbaar onder een andere bepaling, maar zeker ook van toepassing hier.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DexterDee schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:08:...

Hoewel er letterlijk niks in de wet staat die dit gedrag verbiedt, valt het onder dezelfde categorie als 100 keer aan de deur bellen of 100 keer iemand opbellen. Dergelijk gedrag is strafbaar onder een andere bepaling, maar zeker ook van toepassing hier.
Euh... Dan nog? Als ik ervoor kies om elke 5 minuten een keer op redial te drukken, een ontvangende gsm 1x laat rinkelen en dan weer ophang, valt dat dat onder lastig vallen? Voor hetzelfde geld is de ontvangende partij gewend dat de GSM wel 3x per minuut over gaat, in essentie veroorzaak ik "maar" 7% extra verkeer.

Ik snap je verhaal wel en begrijp ook wel degelijk hoe de OPTA en aangesloten partijen erover denken, maar de handhaving is erg moeilijk, zeker als de tussenliggende periode tussen een sms of een belletje onnodig moeilijk te definieren is (of zelfs te randomizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Volgens mij kom jij dik in de problemen als je ongevraagd 100 keer 1 persoon of meerdere personen een keer of meer ongevraagde SMS-jes gaat sturen.
100 x 1 persoon:
Stalking is...
Stalking komt steeds vaker voor. De sociale contacten worden minder en de communicatie mogelijkheden worden veel groter, o.a. door de gsm, sms, e-mail en de computer. Een stalker achtervolgt en belaagt een slachtoffer op een agressieve manier. Uiteraard altijd tegen de wil van het slachtoffer. Stalking bestaat uit:
- Aanhoudende telefoontjes, ondanks het verzoek hiermee te stoppen
- Geschreven berichten: sms, email, faxen, brieven, email, graffiti enz.
En ik kan je (helaas uit persoonlijke ervaring) zeggen: als je met honderd persoonlijke en ongevraagde sms-jes naar de politie stapt, dan nemen ze je erg serieus.

Meedere personen 1 of meer berichten:
OPTA
Het spamverbod in Nederland beschermt iedereen. Het maakt dus niet uit of iemand een ongevraagd elektronisch bericht verstuurt naar een privé persoon of naar een zakelijke instelling. Beide zijn verboden.

Verzenders van spam berichten
Als u berichten verstuurt zonder toestemming van de ontvanger, kunt u in overtreding zijn. Het gaat bij het spamverbod om berichten die overlast veroorzaken. Een persoonlijk bericht (dus geen wekelijkse commerciële nieuwsbrief) naar een persoon of bedrijf waar de verzender al contact mee heeft gehad, is dus geen probleem. De Telecommunicatiewet (Tw) noemt de volgende partijen verzenders:
* de verzender die de feitelijke verzending verricht (op de verzendknop drukt)
* de verzender die de afzender is (de opdrachtgever van de verzending)

Wettelijke eisen voor het verzenden van elektronische berichten
Wanneer u berichten verstuurt, moet u aan de volgende eisen voldoen:
1. de ontvanger moet toestemming hebben gegeven
2. de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn
3. de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen prijs meer stelt op ontvangst van deze berichten

Maar volgens mij was je zelf al zo ver. Je gaat er namelijk van uit dat je een 'anonieme' dienst gaat gebruiken. Als je reclame maakt voor iets, dan gebruik je volgens mij geen anonieme dienst. Je wil toch dat mensen iets doen (dus zit er een adres van een website / telefoonnummer / mailadres / postadres in... Wat is dan nog het nut van anoniem?)

En als je stalkt... get a life |:(

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Artikel 285b uit het wetboek van strafrecht:

Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste 3 jaren of een geldboete van de vierde categorie.

Ik denk dat dit 'm is, alhoewel ik tevens van mening ben dat het in sommige gevallen lastig te bewijzen is. Honderd keer de tekst 'Ik ga je doodsteken' heeft een iets andere lading dan honderd keer 'Yoghurt is wit'. Hoe dan ook zul je moeten proberen er via de politie een zaak van te maken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Zeg jongeman, het is hier geen Geenstijl. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@DexterDee: Bedankt! Nuttige informatie ;-)

@all: Het is inderdaad een grijs gebied. De website zelf staat niet live, en is nu dan ook per direct geschrapt.
Wettelijke eisen voor het verzenden van elektronische berichten
Wanneer u berichten verstuurt, moet u aan de volgende eisen voldoen:
1. de ontvanger moet toestemming hebben gegeven
2. de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn
3. de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen prijs meer stelt op ontvangst van deze berichten
Ik zou dan in overtreding zijn op het eerste én het tweede punt, alhoewel er altijd een afzender is....

Bedankt voor alle nuttige (en onnutige, maar wel leuke!) reacties allemaal!
Pagina: 1