Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:39
Ik wil binnenkort een Fileserver (/ OSX-authenticatie-server) bouwen. Hiervoor koop ik waarschijnlijk een ASUS ITX-220 met Celeron processor. De Open Directory zou ik ook met Linux kunnen proberen na te bouwen, maar ik wil graag OSX vanwege TimeMachine en het feit dat ik thuis alleen Macs heb.

Hieronder voorlopig mijn specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ITX-220€ 54,95€ 54,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,95€ 29,95
1Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G€ 25,90€ 25,90
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 82,94€ 82,94
2Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ, 750GB€ 58,55€ 117,10
Bekijk collectieTotaal€ 310,84

Ik ben van plan op het nieuwe ITX-servertje OS X 10.6 of 10.5 Server te draaien.

Ik heb momenteel ook al een Hackintosh server en die werkt perfect. Het energie verbruik is echter door videokaart en Core 2 Duo processor nogal hoog. Daarom dus ITX met Celeron.

Ik wilde eigenlijk van jullie weten of mijn plan voor de indeling van de schijven logisch is en of het misschien beter kan (voor een redelijk bedrag):
  • Server: 2x 750GB Spinpoint in RAID 0
  • De server voert back-ups uit via TimeMachine naar een (via PCI-sata-poort, inmiddels al aangeschaft bij DealExtreme) aangesloten 1.5TB schijf. Hier heb ik er 2 van (heb er nu al 1) en deze wissel ik af en bewaar ik telkens een maand op een andere locatie (opa & oma). Dit voor in het geval van brand of diefstal (alles komt er op, foto's van 20 jaar (ingescand)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Ik zou zelf nooi de samsung F1 kopen om in raid te zetten, er zijn genoeg voorbeelden dat array's uit elkaar vallen omdat (tijdelijk) een disk niet word herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
Ik heb hier nog nooit iets van gehoord. Kun je voorbeelden geven van deze kwaal of een advies doen welke schijf je zelf in RAID zou gebruiken?

Ik heb nu de F2 EG 1.5TB en die werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:13

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Kun je met zo'n hackintosh je systeem wel up-to-date houden? Of wordt het vanzelf een pleasehackme doos omdat een update het risico geeft dat je hack crasht? Anyway, dat moet je zelf weten. Een loenux oplossing lijkt me wat robuster, maar is meer werk. Verder geen commentaar.

Zou het niet betaalbaar zijn om opa & oma aan het internet te helpen voor een paar tientjes per maand en via het internet te syncen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
hermanbanken schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:44:
Ik heb hier nog nooit iets van gehoord. Kun je voorbeelden geven van deze kwaal of een advies doen welke schijf je zelf in RAID zou gebruiken?

Ik heb nu de F2 EG 1.5TB en die werkt altijd.
Zoek maar eens op dit forum. http://gathering.tweakers...%5B%5D=21&where=Dit+forum

Ik heb er ook mee te maken gehad (vooral in combinatie met Intel ICHx controllers).
Beste ervaring heb ik met WD schijven.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
Ik ga nu voor een Seagate Barracuda 7200.12 ST3750528AS, want ik wil echt 2x 750GB. Dan kan ik ook naar mijn huidige 1.5TB backuppen. En de WD's zijn niet heel goedkoop op 750.

@Q:
Hier heb ik idd ook over nagedacht, dit heeft echter wel veel traffic op. En mijn opa & oma hebben een windows 7 pc die 's avonds gewoon uitgaat. En om nu een NAS te kopen voor daar wordt een beetje te duur. Bovendien wilde ik graag TimeMachine-backup dus dan zou ik wel een NAS moeten kopen. (Heb wel eentje liggen maar die is 10/100 en bovendien IDE).

Is de Seagate een goede keus? (beter dan de Samsung?). Weet iemand misschien hoeveel watt ze verbruiken? Ik wil het graag een beetje zuinig houden (24/7/365).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Tja, raid0... ik zou eerder kiezen voor een spanned volume over die twee disken, dan heb je tenminste nog iets van je data als er een schijf stukgaat. Voor performance doeleinden hoef je het niet te doen denk ik - nog afgezien van de wisselvallige ondersteuning van firmware raid op de ICHxR series onder niet-Windows varianten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
alt-92 schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:36:
offtopic:
Tja, raid0... ik zou eerder kiezen voor een spanned volume over die twee disken, dan heb je tenminste nog iets van je data als er een schijf stukgaat. Voor performance doeleinden hoef je het niet te doen denk ik - nog afgezien van de wisselvallige ondersteuning van firmware raid op de ICHxR series onder niet-Windows varianten.
Ik heb de data nog als er iets misgaat: TimeMachine-backup. Dit is voldoende omdat ik geen grote backend heb thuis :P, dus mijn familieleden kunnen wel even een paar uurtjes wachten voor de schijf is gerestored/vervangen.

Ik wilde eigenlijk nog even weten of die Seagate een goede keus is.
Pagina: 1