Lange RCA-kabel, afschermen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:24

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Topicstarter
Ik heb sinds 1,5 week een platenspeler aangesloten op mijn versterker. Gewoon keurig op het Phono-kanaal. Ook heb ik netjes de aarding tussen de platenspeler en de versterker aangesloten. Maar nu heb ik last van een behoorlijk irritante ruis.

Symptomen:
- Ruis hoorbaar vanaf 20% volume
- Geen ruis als de kabel niet in de versterker zit
- Ook ruis als de platenspeler uit is
- Ruis wordt erger wanneer de kabel uit de speler gehaald is

Verdere situatie:
- De ground van de platenspeler zit keurig op de ground van de versterker aangesloten
- De ruis is nauwelijks hoorbaar wanneer de kabel op AUX gaat ipv Phono, echter het volume moet dan op 100% om muziek te kunnen luisteren
- De ruis was ook, in mindere mate, aanwezig toen ik dezelfde kabel gebruikte icm een Xbox360 op AUX, maar ik was er destijds van overtuigd dat dit aan de xbox lag
- De kabel is zeker 5 meter lang (deze had ik nog uit de tijd dat mn pc en versterker 3 meter uit elkaar stonden)
- De platenspeler staat hemelsbreed 1,80 meter van de versterker, om praktische en estetische redenen.

Nu is het op zich wel duidelijk dat de kabel langer is dan nodig en ik een kortere kabel (2-2,5m) moet, maar lost dit de ruis geheel op of kan ik beter op zoek naar een afgeschermde kabel oid?

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:16
Wat is het voor kabel? Een hele goedkope dropveter of iets beters? Meestal zit de kabel aan de platenspeler vast en is niet langer dan 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Ja is idd een dropveter. De kabel zit niet aan de platenspeler vast, die heeft gewoon 2 RCA-aansluitingen en 1 DIN-aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Platenspelers aansluiten op lange kabels kan tricky zijn. Het signaal is erg klein en source impedantie is relatief hoog. Dat alles zorgt ervoor dat de kabel behoorlijk kritisch is.

Ik zou een goede microfoonkabel kopen en een stel RCA pluggen, en dan zelf een degelijke kabel in elkaar solderen. Wil je zoveel werk niet doen, probeer dan een kabel te kopen waarvan je zeker weet dat deze goede afscherming bevat. Hoeft echt niet duur te zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 348547

heb je al geprobeerd om de ground kabel aan aarde te bevestigen ???
bv aan de waterleiding of verwarming . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 348547 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 08:38:
bv aan de waterleiding of verwarming . . . .
Never nooit doen! Dat is levensgevaarlijk en ook ten strengste verboden. Bovendien heeft dat ook geen nut. Het gaat er juist om dat de kabel afgeschermd is zodat deze geen ruis meer kan oppikken.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 04-03-2010 10:10 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 348547

lol heb mijn aardekabel van platenspeler al jaren op de klemzitten die met aarde is verbonden ,
totaal geen brom of ruis meer werkt prima . . . . maar kan hem dus beter los halen ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Dat wordt dan morgen maar de stad in, op zoek naar een beter kabel :)

Pagina: 1