9800GTX koelpasta vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:50
Hallo,

Ik beschik over 2 9800GTX kaarten, nu vind ik ze de laatste tijd wat aan de warme kant worden, en wilde ze sowiezo eens goed schoonmaken van binnen. Nu heb ik een van de kaarten al uit elkaar gehaald, dit gaat prima.

Maar: op de geheugen chips zit een bruin goedje, nadat ik die bruine troep eraf gehaald heb, wat behoorlijk lastig ging, heb ik wat research gedaan en bleek dat het hier op thermal pads gaat. Nu heb ik die thermal pads eraf en zit ik me te bedenken waarmee ik ze ga vervangen. Ik heb niet van dat spul liggen. Wel een spuitje met Nexus TMP-1000 maar hier heb ik laatst al een Athlon XP mee gefrituurd omdat dit pasta op zilverbasis is (en zilver doet elektriciteit geleiden 8)7 ).

Ik denk dat als ik het heel voorzichtig doe en er voor zorg dat die pasta niet op de overige onderdelen komt en daar kortsluiting kan veroorzaken er weinig aan de hand is. Maar wat denken jullie?

a. Gewoon pasta opsmeren en hopen dat het goed gaat

b. Of voorlopig met 1 kaart draaien en braaf nieuwe thermal pads bestellen ( € 4,95 voor 8x8cm bij Highflow)

Tips zijn welkom ;)

EDIT: het gaat hier om 2 identieke kaarten: XFX 9800GTX 512MB (de versie met 720Mhz op de GPU)

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 03-03-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 21:49
Ik heb bij mijn GTX260 gewoon Arctic Silver 5 (ook op zilverbasis :+ ) er tussen gedaan. Temps daalden met 8 graden tov de originele koelpasta, ik denk dat het verschil tov thermal pads een stuk groter zal zijn!

[ Voor 10% gewijzigd door .Sjoerd op 03-03-2010 13:38 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06
Als je je processor frituurt met dat Nexus-spul dan weet je één ding zeker: je gebruikt teveel koelpasta (of je hebt ergens koelpasta geknoeid daar waar het niet thuishoort). Teveel pasta is óók slecht voor je temps, dus daar moet je ook wel goed op letten.

Waar je ook op moet letten: hoe dik zijn die thermal pads ? Als je 1 mm thermal pad vervangt door 0,01 mm koelpasta, dan kan het zijn dat je koeler bijvoorbeeld geen goed contact meer maakt :) Ook niet onbelangrijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

Carpento schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 13:41:
Als je je processor frituurt met dat Nexus-spul dan weet je één ding zeker: je gebruikt teveel koelpasta (of je hebt ergens koelpasta geknoeid daar waar het niet thuishoort). Teveel pasta is óók slecht voor je temps, dus daar moet je ook wel goed op letten.

Waar je ook op moet letten: hoe dik zijn die thermal pads ? Als je 1 mm thermal pad vervangt door 0,01 mm koelpasta, dan kan het zijn dat je koeler bijvoorbeeld geen goed contact meer maakt :) Ook niet onbelangrijk :p
Wat Carpento zegt! Thermal pads hebben een vullend vermogen en vullen dan ook meestal een gat van een mm of zoiets op. Met koelpaste moet je dat niet willen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Die thermal pads waren ranzig, vol met stof en troep, waarschijnlijk van het demonteren van de koeler (op de mem blockjes van de koeler zelf zat niks van dat spul, reference koeler).

En die dingen waren heel erg dun, minder dan 1mm, nja ik gooi er wel dat spul van Nexus tussen niet te veel.

@ Carpento: geen idee, dat zijn die ouwe cpu's zonder IHS, zal wel iets naast gegaan zijn dat kortsluiting veroorzaakte, pc gaf in ieder geval geen beeld meer, later zag ik de dat cpu aan de onder kant bruin was :+

Ik snap het trouwens niet helemaal, al waren die thermal pads 2 cm (bij wijze van spreke) en ik doe er een flinterdun laagje koelpasta op, dan maakt hij toch nog goed contact?

Ik snap 'm, dan komt het koelblok zelf niet tot op de chip/koelpasta en maakt dan geen goed contact

EDIT

wat wordt 't dan, gewoon koelpasta d'r op, ik twijfel namelijk nog, heb geen zin om deze kaart te slopen

[ Voor 27% gewijzigd door FastFred op 03-03-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nieuwe pads waar pads zaten, en nieuwe pasta waar pasta zat. Mocht je het met de oude pads willen proberen, be my guest, maar het zal niet geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
De ouwe pads daar is niks van over, of het pads zijn/waren weet ik niet eens zeker maar ik heb ze eraf gewreven en er is niks van over.

Ik heb wel een foto van vlak voor ik die 'pads' eraf geboend heb, moet ik even m'n pc aanslingeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nou ja, koelpasta heeft zo goed als geen massa, dat is hooguit een laagje geweest van .1mm oid. Als het meer dan dat was waren het pads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hier zijn de foto's

http://img684.imageshack.us/i/dsc00855cg.jpg/

http://img189.imageshack.us/i/dsc00850nd.jpg/

Ik heb er meer genomen voor de zekerheid, ik denk dat dit wel genoeg is, dit is dus de oude prut die er eerst op zat, en ik begin steeds meer te denken dat het niet eens pads zijn

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 03-03-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hunf, lijkt er toch op dat het gewoon pasta is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Nope, volgens mij heeft er gewoon al koelpast tussen gezeten. Zoals al eerder gezegd, Artic Silver 5 is toch wel 1 van de betere (op zilver gebaseerde) koelpasta's en mits je dat met beleid aanbrengt moet dat geen problemen opleveren.

Zelf heb ik destijds op mijn 8800GT en GTX285, waar in beide gevallen ook koelpast op het ram zat van de kaart deze vervangen voor AS5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@ Thrackcan en dvl-2: er kan dus gewoon pasta tussen?

Ik zal de vorige eigenaar eens vragen of hij er misschien nieuwe pasta tussen gesmeerd heeft

[ Voor 47% gewijzigd door FastFred op 03-03-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

FastFred schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 14:58:
@ Thrackcan en dvl-2: er kan dus gewoon pasta tussen?

Ik zal de vorige eigenaar eens vragen of hij er misschien nieuwe pasta tussen gesmeerd heeft
Pak eens een strookje papier, leg het op één van je memory chips en leg je koeler erop. Zit het papiertje vast? Dan kun je prima met koelpasta werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ey, tof daar had ik nog niet aan gedacht

/thumbs up for you!

EDIT:

kerel echt, mijn held _/-\o_

Het papiertje zit vast! Gewoon een strookje afgeknipt van een A4 vel en die er op de mem chip gelegd, koeler erop, en met m'n vingers flink aangedrukt en vervolgens proberen het papiertje er tussen uit te trekken, nu heel zuinig wat druppels koelpasta d'r op en dan de andere kaart doen.

(das handig joh, 2 videokaarten hebben, eentje d'r uit en uit elkaar halen en de ander in je systeem laten zitten en gewoon verder kunnen werken :D )

EDIT_2:

De vorige eigenaar heeft zojuist gemeld dat de pasta al vervangen was door Arctic Silver :P Dus die andere kaart laat ik mooi zo :+

[ Voor 89% gewijzigd door FastFred op 03-03-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

FastFred schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 15:18:
Ey, tof daar had ik nog niet aan gedacht

/thumbs up for you!

EDIT:

kerel echt, mijn held _/-\o_

Het papiertje zit vast! Gewoon een strookje afgeknipt van een A4 vel en die er op de mem chip gelegd, koeler erop, en met m'n vingers flink aangedrukt en vervolgens proberen het papiertje er tussen uit te trekken, nu heel zuinig wat druppels koelpasta d'r op en dan de andere kaart doen.

(das handig joh, 2 videokaarten hebben, eentje d'r uit en uit elkaar halen en de ander in je systeem laten zitten en gewoon verder kunnen werken :D )

EDIT_2:

De vorige eigenaar heeft zojuist gemeld dat de pasta al vervangen was door Arctic Silver :P Dus die andere kaart laat ik mooi zo :+
Ik ook niet, daarom kwam ik er zo laat mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hmmm, ik heb de tweede kaart maar gewoon zo gelaten en niks aan gedaan. Het resultaat met de andere kaart is matig, idle was ie eerst 63/64 graden, nu 60/61.... lekker een middag voor niks aan 't prutsen geweest...

Probleem was grotendeels dat ik helemaal onderin de kast voorin, een 120mm fan heb zitten die koude lucht in blaast, eerst langs de hardeschijven en vervolgens naar de onderste videokaart, de bovenste kaart zit net boven de luchtstroom waardoor die veel 'frisse' lucht misloopt en dus warmer wordt. Het probleem is dus met dat de bovenste kaart warmer wordt gaat de snelheid van de fan iedere keer verspringen. Hij verspring iedere keer tussen 35% en 41% wat een heel vervelend geluid gaat maken, ik ben me er na een tijdje echt aan gaan ergeren. Maar dat probleem is nu verholpen, hoop ik.
Pagina: 1