Toon posts:

Centerpositie meten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers

Ik heb bezig met een eindwerk. Nu zit ik hier echter een beetje vast.

Mijn probleem:

Een ringvormig object wordt door een 3punts grijper in het center geplaatst. (theoretisch gezien)
In de praktijk zal deze ring niet altijd binnen een bepaalde tol in het center liggen.

de tol is ong 0.5 mm. Hoe kan ik aan de hand van sensoren meten of de ring genoeg in het center ligt ?

Alle ideeën zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:58

Reptile209

- gers -

Vertel eens iets meer over wat je precies doet (+schets?!), dat zal helpen om realistische antwoorden te krijgen.
Zo voor de vuist weg zou ik zeggen:
* beeldherkenning met een camera recht van boven
* laser of lichtbanen aan een paar kanten 'langs' het object (parallel aan de ondergrond) sturen op 0.5 mm van de gewenste zijkant van het object. Als het licht onderbroken wordt, zit je er naast
* druksensoren in de ondergrond

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

je mechaniek gewoon goed genoeg (of fout tolerant genoeg) maken dat het (goed genoeg) in het midden komt te liggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Ben ik nu gek, of zal een 3punts grijper (zolang er enige slip mogelijk is) een ring automatisch zo vastnemen dat het center exact tussen de 3 grijppunten ligt? Als ie em vast kan nemen dan is je probleem al opgelost lijkt me.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
naftebakje schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 19:42:
Ben ik nu gek, of zal een 3punts grijper (zolang er enige slip mogelijk is) een ring automatisch zo vastnemen dat het center exact tussen de 3 grijppunten ligt? Als ie em vast kan nemen dan is je probleem al opgelost lijkt me.
een 3punts grijper zal idd het voorwerp wel oppakken maar ik denk dat zijn probleem is dat de grijper het voorwerp juist in het center moet plaatsen/neerleggen, n

ja, daag.