Surround set zonder center speaker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistermo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 16:37
Binnen afzienbare tijd staat mijn verhuizing gepland.
Nu zijn alle meubels besteld en ben ik bezig met het plannen van de audio/visuele opstelling.

Er zullen vele van jullie zijn die het volgende probleem tegengekomen zijn.
Vrouw lief wil het liefst geen apparatuur in het zicht....

Nu heb ik daar een goede oplossing voor gevonden.
Het tv-meubel is voorzien van een tv lift, zodat de tv in het meubel weg zakt.
De AVR, Digitale TV ontvanger, Blue Ray speler komen in de kast. Deze worden bediend door een Logitech Harmony 895 met RF extender. Dus tot hier aan toe lukt het prima.
Satelliet speakers in de hoeken van de kamer tegen het plafond. De kabels lopen door pvc buizen die in de muur gefreesd zijn. Dus er is geen enkele kabel zichtbaar. De subwoofer naast de bank zodat deze ook zoveel mogelijk uit het zicht is.

Nu echter het grote probleem. De center speaker....
Ik heb al verschillende scenario's bedacht.
- met de tv lift mee laten zakken. Dit blijkt helaas niet mogelijk. Er is niet genoeg ruimte. De tv moet anders te hoog op de steun gemonteerd worden waardoor deze onstabiel wordt.
- speaker in de kast onder de tv. Dat ziet er niet uit, dan zou er een kast deur open moeten staan. En dat is geen gezicht.
- speaker boven de tv, tegen het plafond. Ziet er ook niet netjes uit.

Nu zat ik te denken om over te stappen naar een nieuwe set. En dan de center speaker weg te laten.
Is er een set die bij het wegvallen van de center het geluid goed verdeeld over de front speakers?
Is er iemand met het zelfde probleem en heeft daar een goede oplossing voor gevonden?

Ik ben benieuwd welke set jullie zouden aanschaffen in mijn situatie?
Richtprijs voor een nieuwe set is ongeveer 600-700E in. of ex. Blue Ray speler.

Groeten,
Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Bij zo goed als elke receiver kan je instellen welke speakers aangesloten zijn. bij het weglaten van je center zal de receiver het geluid verdelen over je frontspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan vaak wel, maar ik zou even naar het verschil wel/geen center gaan luisteren in de winkel.
Zonder center, waar de dialogen vandaan komen, mis je wel iets belangrijks in een surround vind ik.
Misschien kan je een foto van de opstelling maken zodat we met ideeen kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is het niet mogelijk om je tv-speakers te gebruiken als front?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:41
Ik draai zelf op dit moment een 4.0 set. De zuilen voor gaan erg laag (30 Hz) zodat ik een sub nog overbodig vind. Ik zou alleen een subwoofer kopen om de luidsprekers te ontlasten voor de optaters die ze krijgen. De center mis ik ook niet. Als ik recht voor de tv zit dan lijkt het geluid ook uit het midden te kopen. Als ik echter links in de woonkamer ga zitten, dus dicht bij 1 luidspreker, dan merk je wel beter dat het geluid van de zijkant komt. Misschien koop ik nog wel een center met dezelfde reden als de subwoofer. De zuilen moeten nu al het geluid produceren een center geeft de stemgeluiden weer waardoor de zuilen zich kunnen richten op de overige geluiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistermo
Question Mark schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 13:50:
Is het niet mogelijk om je tv-speakers te gebruiken als front?
Dat zou een goede optie kunnen zijn. Alleen zit ik dan niet met het probleem dat het geluid van de tv niet synchroon loopt met de avr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistermo
Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 13:49:
Het kan vaak wel, maar ik zou even naar het verschil wel/geen center gaan luisteren in de winkel.
Zonder center, waar de dialogen vandaan komen, mis je wel iets belangrijks in een surround vind ik.
Misschien kan je een foto van de opstelling maken zodat we met ideeen kunnen komen?
een foto heb ik nog niet, ga binnenkort verhuizen. Ik kan wel even een tekening van de opstelling maken.
Zal deze vanavond even posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mistermo schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 15:27:
[...]
Dat zou een goede optie kunnen zijn. Alleen zit ik dan niet met het probleem dat het geluid van de tv niet synchroon loopt met de avr?
Ik ben wel eens een tv tegengekomen die een audio-in had voor zijn luidsprekers. Vanaf je versterker sluit je dan de "center-uitgang" hier op aan en klaar. Ik weet alleen niet meer van welk merk dit was.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Vraag me af of het gaat werken om de speakers van de tv te gebruiken als center speaker. Sowieso komen de waardes van de tv speakers niet overeen met die van de andere speakers waardoor je dus een onrustig audiobeeld kan krijgen. En dé reden om de speakers van de tv niet te gebruiken is omdat deze meestal ronduit bagger zijn. En dan ga je die bagger speakers gebruiken om 60% van de front-geluiden uit te laten komen?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Klopt dat tv-speaker niet de meest briljante speakers zijn, maar TS zal nu eenmaal een compromis moeten sluiten.
  • Of zijn sattelietspeakers (die aan het plafond hangen) een Center laten emuleren
  • Of de tv-speakers (indien mogelijk) voor Center laten spelen
  • Of toch een (kleine) center, maar dit wil zijn vrouw liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:12

OMD

Question Mark schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:34:
[...]

Ik ben wel eens een tv tegengekomen die een audio-in had voor zijn luidsprekers. Vanaf je versterker sluit je dan de "center-uitgang" hier op aan en klaar. Ik weet alleen niet meer van welk merk dit was.
Loewe? Zitten prima speakers in voor centerweergave ( 2 weg systeem, 40 watt )

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik luister met 4,0 weg syteem .
Heb wel een centerspeaker voor de tv staan maar nooit aangesloten .
Mis het niet eens erg namelijk.
Laatst bij me moeder tv gekeken met centerspeaker en ik stoor me er aan .

Centerspeaker leuk als je recht er voor zit anders gewoon iritant omdat het geluid beeld net klopt.
Verder centerspeaker gebruiken terwijl vlak er naast de gewonen speakers staan is mijn mening ook nutteloos.

Je tv speakers mee laten doen zal ik niet doen
De geluiden die normaal achter je zit zal dan ook via de tv speakers voor worden weer gegeven .
Dit is slecht voor de de geluids beeld van je surround set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:02:
Centerspeaker leuk als je recht er voor zit anders gewoon iritant omdat het geluid beeld net klopt.
Verder centerspeaker gebruiken terwijl vlak er naast de gewonen speakers staan is mijn mening ook nutteloos.
Bij mijn weten zorgt een centerspeaker er juist voor dat je op meerdere zitplaatsen toch de stemmen vanuit de tv komen. Welke met een stereo danwel 4.0 setup alleen te bereiken zijn wanneer je er precies tussenin zit.

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:11
Hoeveel ruimte heb je eigenlijk onder de tv en de kast als deze uitgeschoven is? Center speakers heb je ook in hele kleine grootte (mss zelfbouw). En hoeveel ruimte heb je nog over boven je tv als deze ingeschoven is? Dan kan je mss de center erboven monteren.

Zelf zou ik niet zonder center kunnen vanwege het geluid wat niet meer uit het midden komt als je ergens uit het midden zit.

Kan je de tv wel aansluiten als center als deze geïntegreerd is in de tv?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
OMD schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 20:25:
[...]

Loewe? Zitten prima speakers in voor centerweergave
Hangt er vanaf wat de rest voor speakers zijn. Een center speaker bepaald een groot deel van de complete beleving.
( 2 weg systeem, 40 watt )
Probeer je hiermee kwaliteit aan te geven?

TS, ik zou zonder center draaien.
Wat voor front speakers heb je?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 06:51
Sorry hoor maar misschien moet je het maar een keer tegen je vrouw opnemen en gewoon die center speaker plaatsen! Zij wil toch ook lekker film kijken met goed geluid erbij! :P Je kan wel alles proberen weg te stoppen maar het hoeft toch niet ten koste van alles te gaan....

No flame intended btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistermo
Mistacal schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 00:02:
Hoeveel ruimte heb je eigenlijk onder de tv en de kast als deze uitgeschoven is? Center speakers heb je ook in hele kleine grootte (mss zelfbouw). En hoeveel ruimte heb je nog over boven je tv als deze ingeschoven is? Dan kan je mss de center erboven monteren.

Zelf zou ik niet zonder center kunnen vanwege het geluid wat niet meer uit het midden komt als je ergens uit het midden zit.

Kan je de tv wel aansluiten als center als deze geïntegreerd is in de tv?
Onder de tv zit 4-5cm ruimte. Boven de tv maar 2cm als deze ingeschoven is.
zelfbouw is een goed idee, in ben alleen bang dat dat met deze afmetingen een beetje pruts werk wordt.
Groentenman schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 00:24:
Sorry hoor maar misschien moet je het maar een keer tegen je vrouw opnemen en gewoon die center speaker plaatsen! Zij wil toch ook lekker film kijken met goed geluid erbij! :P Je kan wel alles proberen weg te stoppen maar het hoeft toch niet ten koste van alles te gaan....

No flame intended btw ;)
Op het moment dat je samen gaat verhuizen en alles gaat veranderen moet je concessies doen.
Haar input van 'alles uit het zicht' kan ik me ergens wel in vinden. Ik ben zelf dan wel zo dat als alles uit het zicht moet het dan ook wel perfect moet zijn.
En zeg nou zelf alleen een center speaker op de kast met een draad erachter ziet er gewoon niet uit.
Ik ben ervan overtuigd dat er een goede oplossing moet zijn.

Ik heb trouwens mijn oog laten vallen op de volgende AVR
Harman Kardon AVR 142 in combinatie met de HKTS 11 speakerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 06:51
Wat je zou kunnen doen, maar dat ligt aan de kast en de plaats van de apparatuur, is het volgende: Wanneer je tv op een voet staat zet je centerspeaker hier recht voor, draad onder de voet door en achter de kast laten verdwijnen. Zo hebben wij het thuis ook gedaan en je ziet er niets van en het staat nog netjes ook. Moet alleen wel kunnen met de meubels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistermo
Groentenman schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 21:03:
Wat je zou kunnen doen, maar dat ligt aan de kast en de plaats van de apparatuur, is het volgende: Wanneer je tv op een voet staat zet je centerspeaker hier recht voor, draad onder de voet door en achter de kast laten verdwijnen. Zo hebben wij het thuis ook gedaan en je ziet er niets van en het staat nog netjes ook. Moet alleen wel kunnen met de meubels etc.
Zo staat mijn apparatuur nu.
Het probleem is dat ik straks een meubel heb met tv lift, de tv zakt dus weg in de kast.
Onder de tv is er dan geen ruimte meer voor de speaker.

Ik denk er nu aan om de Harman Kardon AVR 142 in combinatie met de HKTS 11 speakerset aan te schaffen en dan de center helemaal weg te laten.
Iemand ervaring met deze AVR en speakerset? of misschien een betere oplossing?
Pagina: 1