Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt mij gezegd dat het mogelijk is om Virtual Machines te draaien op basis van daadwerkelijke installaties.

Ik heb nu namelijk een dual-boot systeem met Windows 7 en Ubuntu 9.10. Ik ben er heel erg blij mee, gezien ik vond dat het draaien van Ubuntu onder VMWare Workstation verre van ideaal is, maar indien het allebei mogelijk is, zou ik dat zeker fijn vinden.

Op IRC werd mij dus gezegd dat het mogelijk was om onder een KVM (Kernel Virtual Machine) een daadwerkelijke partitie te draaien waarop Windows staat geïnstalleerd, hiervoor dient je processor slechts VT te ondersteunen. Mijn processor is een Intel Core Quad Q6600 en deze ondersteunt dat.

Hebben jullie hier ervaring mee en is het echt mogelijk? Dan zou ik graag voortaan ook, als ik snel wat wil installeren op een PC, omdat ik nog maar paar dagen dual-boot draai, even snel het andere OS vanuit een Virtual Machine willen kunnen draaien, want dat is op dit moment echt wel ideaal!

Zoektochten op internet hebben onduidelijke resultaten opgeleverd en inmiddels heb ik Qemu, VirtualBox en Virtual Machine Manager op Ubuntu geïnstalleerd, maar het niet draaiende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat is het probleem precies? Wat werkt er niet aan KVM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je wilt zeggen dat het dus wel mogelijk is? Op Wikipedia: Virtual Machine Manager en Wikipedia: Kernel-based Virtual Machine zie ik namelijk niet, dat het mogelijk is.

Ik heb de opties gewoon niet kunnen vinden om gewoon een nieuwe virtual machine aan te maken, zonder image te hoeven maken, maar dat hij direct vanaf de harde schijf boot.

Dus dat alle programma's die op Windows 7 nu zijn geinstalleerd, ook keurig via de VM draaien in Ubuntu met virt-manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kan helaas geen antwoord op je vraag geven , want ik ben hierzelf ook benieuwd naar!
Wil dit dan doen met XP vanaf Ubuntu , ben ik gelijk van mijn itunes/iphone probleem af.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik kan in virt-manager gewoon kiezen voor bestaande storage, en anders vervang je het achteraf in de xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:52
wat blaastaaps zegt. Je kan gewoon bijv. /dev/sdb1 of een ander blockdevice kiezen als bestaande storage kiezen. Mogelijk moet je het wel zelf intypen omdat er geen klik menuutje bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:42

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
'probleem' is alleen dat je windows dan andere drivers e.d. nodig gaat hebben, want hij krijgt alleen virtuele devices te zien.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De instructies zou ik zelf ook nog wel kunnen vinden, maar ik doel op dit soort informatie dat mij wordt gegeven: "dat er voor elk OS in dat geval, een aparte partitie nodig is". Is dit correct? Ik kan er nauwelijks duidelijke informatie over vinden namelijk. Virtualisatie op basis van direct wegschrijven naar echte partities, wordt erg weinig over verteld en als je het mensen vragen gaan ze meestal eerst 5 minuten zeggen dat je even op google had moeten zoeken naar 'vmware workstation', o.i.d. en vervolgens ga je de discussie aan en komen ze erachter dat ze geen idee hebben.

Ik zal in ieder geval weer verder gaan. Omdat er op Ubuntu 9.10 alleen heel oude versies van Qemu/Virt-manager draaiden, stond in de lijst van besturingssystemen als nieuwste 64-bits systeem Windows XP en ik weet niet of ik dat wilde gebruiken om Windows 7 te draaien.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/5eh7vq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/o8uvjd.jpg
Bovenstaande heb ik weten in te stellen, het bleek dat ik mezelf in de 'disk' group moest zetten bij Ubuntu om onder VirtualBox de harde schijven te kunnen koppelen. Helaas krijg ik een zwart scherm bij het opstarten van beide harde schijven.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Het is mij bij Vista wel gelukt, zonder dat ik de vista configuratie aan hoefde passen. Ik deed dat door qemu/kvm van de commandline te runnen. De exacte regel heb in bij de hand, maar het was iets als:
code:
1
qemu -enable-kvm -m 1024 -net user -net nic -hda /dev/mijn-windows-partitie

Libvirt is niets meer dan een GUI om qemu en andere soorten virtuele machines te beheren.
Na verloop van tijd kreeg ik wel gezeur: vista vond dat hij illegaal was. Blijkbaar interpreteerde hij iedere keer dat ik vista op een andere manier draaide als een migratie naar een andere computer. Dat heb ik weer opgelost, maar mijn MS aversie kreeg weer een stevige impuls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Sir Isaac schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:03:
... Blijkbaar interpreteerde hij iedere keer dat ik vista op een andere manier draaide als een migratie naar een andere computer. Dat heb ik weer opgelost,
Kan je delen hoe je dat hebt opgelost?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt je hardware spoofen, waardoor Windows niet denkt dat er sprake is van een andere computer. Wellicht is dat het. Het komt voor dat de netwerkkaart, harde schijf, anders heet in een virtualmachine.

Ik heb het helaas nog steeds niet werkend gekregen. Indien er nog mensen zijn die enig idee hebben hoe ik aan een zwarte scherm kom i.p.v. Windows die opstart, dan hoor ik dat graag.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

ajvdvegt schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:44:
[...]

Kan je delen hoe je dat hebt opgelost?
"Gewoon" een crack downloaden gok ik :)
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:22:
Je kunt je hardware spoofen, waardoor Windows niet denkt dat er sprake is van een andere computer. Wellicht is dat het. Het komt voor dat de netwerkkaart, harde schijf, anders heet in een virtualmachine.

Ik heb het helaas nog steeds niet werkend gekregen. Indien er nog mensen zijn die enig idee hebben hoe ik aan een zwarte scherm kom i.p.v. Windows die opstart, dan hoor ik dat graag.
Ik denk dat hij niet wil booten omdat je MBR op de schijf staat en niet op de partitie. Je zou dan dus de MBR moeten kopieeren. Booten met een Windows recovery CD (binnen de VM) en fixmbr draaien zou het moeten doen.

Is een clean install misschien een optie? Lijkt me het makkelijkst.

[ Voor 66% gewijzigd door Rainmaker op 11-03-2010 21:21 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1