ADSL nemen, maar welke snelheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik krijg binnenkort een nieuw huis en hier moet ADSL in komen.

Ik heb dit besloten omdat Ziggo (enige alternatief) niet rendabel is met die paar TV kanalen die ik kijk.

Maar nu heb ik zitten neuzen op wat websites en ik wil gewoon 20Mb internet.

Als ik bv postcode check doe bij Online krijg ik: 16-20 Mb.
Doe ik postcode check bij Telfort krijg ik: 13-17 Mb.
Alice: Tussen 1-4Mb :S
Bij Xs4all krijg ik bij een aanvraag van 20Mbit: ADSL is beschikbaar!
TwealDSL: De snelst mogelijke verbinding over ADLS2+... blabla...

PCDB zegt:
Beschikbare Dienst Max snelheid
ADSL 2-8Mb/512Kb
SDSL 2.3Mb/2.3Mb
IMA 9.2Mb/9.2Mb

Speedtest.nl:
1034m
Centrale: Nieuwerkerk aan den IJssel 2911AE

Maar is deze nu Adsl2+ of niet?

En zeker na het lezen van een artikel eerder dit jaar ben ik erg wantrouwig geworden op ADSL. Ik heb écht geen zin in een slome 4mbit verbinding voor 12 maanden, want zeker de el cheapo providers lullen zichzelf er gewoon uit (ja meneer het is maximaal 20 mbit).

Waar doe ik nu goed aan? Ik wil graag iets hebben waar ik op kan vertrouwen, en niet random getallen en data.

Of misschien toch maar op Ziggo, dan heb ik teminste een maand contract... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook bij Ziggo enkel internet afnemen. Via de kabel is je snelheid wel redelijk gegarandeerd.

ADSL(2(+)) is maar afwachten. Afhankelijk van een aantal factoren. Afstand, kwaliteit bekabeling, enz.

Dit plaatje zegt ook wel veel, maar vergeet niet dat dit de maximale snelheden zijn:

Afbeeldingslocatie: http://surispace.files.wordpress.com/2007/10/internode-adsl2-distance1.jpg

Als je echt 20Mbit wilt hebben met een behoorlijke kans dat je dat echt haalt, dan is ADSL wellicht niet de beste keus.

Ik heb nu Ziggo en haal netjes mijn 30 Mbit. Via ADSL haalde ik precies evenveel als later via ADSL2+, en dat is 6,5 Mbit/sec op bijna 4km van de centrale.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
Als je iets wilt waar je op kunt vertrouwen, kun je beter kabel nemen. Ziggo is echter wel duur vergeleken met ADSL. Als ik het verhaal lees (Ik wil graag sowiso 20 Mbit, geen gezeur), lijkt een kabelaar mij de beste keus.

[ Voor 31% gewijzigd door karstjan op 02-03-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Hmm ok, volgens de meting ben ik ongeveer 1000m van de centrale, al weet ik natuurlijk niet hoeveel dit is door de wijken heen, dus theoretisch zou ik het moeten halen. Maar hoe kan ik erachter komen of mijn centrale ook daadwerkelijk ADSL2+ is?

Maar zoals het artikel van dit jaar al aangaf zijn de meeste providers niet zo gesteld op hoge snelheden en krijg je maar 50%, is dit puur afstand tot centrale en koperkwaliteit of spelen hier meer dingen zoals capping en te hoge share ratio?

Ik heb nu nog Xs4all bij mijn ouders, een superoud abo nog over de KPN lijn, 3 Mbit up / 1 down, die zit op dezelfde centrale, maar ongeveer op 1400m, is er een mogelijkheid om in de modem te zien of deze ADSL2+ is?
karstjan schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:43:
Als je iets wilt waar je op kunt vertrouwen, kun je beter kabel nemen. Ziggo is echter wel duur vergeleken met ADSL. Als ik het verhaal lees (Ik wil graag sowiso 20 Mbit, geen gezeur), lijkt een kabelaar mij de beste keus.
Ik wil ook best graag Ziggo, maar de prijs verhouding is te ver gestegen als je vergelijkt wat ADSL nu kost.
20Mb internet + Digitenne = €28,50 p/m
Het enige waar daar dichtbij in de buurt komt is:
Alles-in-1 Plus, a €51,50 p/m

[ Voor 28% gewijzigd door Megamind op 02-03-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk (bron: mijn duim) dat eigenlijk alle centrales inmiddels wel ADSL2+ zijn. Anders is concurreren sowieso niet mogelijk. Wbt ratio: je hebt het over overboeking. Iets waar vroeger vooral kabel op werd aangekeken, dit itt ADSL waarbij een vaste bandbreedte is gereserveerd. Maarja daar is op de backbone natuurlijk net zo goed sprake van overboeking en ik persoonlijk heb eigenlijk nooit daarvan veel ondervonden. Kabel geeft meer snelheid op een grotere afstand tegenwoordig.

Als je Modem ADSL2+ is dan moet dat er op staan. Of in de handleiding/site van de fabrikant. Maar als ie zou oud is dan zal dat wel niet.

Edit: van Digitenne hoef je imo ook niet heel veel te verwachten. Ik ken iemand die dat ook had besteld en in zijn flatje ontving ie helemaal geen enkele zender. Iets met de bouw van de flat.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Megamind schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:35:
En zeker na het lezen van een artikel eerder dit jaar ben ik erg wantrouwig geworden op ADSL. Ik heb écht geen zin in een slome 4mbit verbinding voor 12 maanden, want zeker de el cheapo providers lullen zichzelf er gewoon uit (ja meneer het is maximaal 20 mbit).

Waar doe ik nu goed aan? Ik wil graag iets hebben waar ik op kan vertrouwen, en niet random getallen en data.

Of misschien toch maar op Ziggo, dan heb ik teminste een maand contract... :?
De reden dat het onderzoek zo negatief voor ADSL uit komt is inderdaad dat de afstand tot de centrale zo belangrijk is. De 'cheap' providers die 20 euro voor 20 mbit vragen bieden alleen maar dat abonnement aan. Bij andere providers (zoals XS4ALL) kun je alleen het pakket bestellen wat op jou adres leverbaar/een beetje haalbaar is. Natuurlijk schommelt het daar ook, want de snelheid is bij DSL nog steeds afhankelijk van je afstand/de kwaliteit van de kabel, maar een stuk minder. Op ~1000 meter is het zeer goed mogelijk om de volle 20 Mbit te halen. Let wel dat er bij ADSL een flink stuk overhead afgaat, zo'n 15%.

En je centrale kan zeer waarschijnlijk wel ADSL2+ aan. Je kunt dit inderdaad in het modem bij je ouders opzoeken (G.992.5), maar als dat een oud modem is zal het wel niet. Maar als XS4ALL zegt dat je 20 mbit kunt bestellen, zal dat ook wel zo zijn. Lijkt me onwaarschijnlijk dat hun check niet controleert of je wel op een ADSL2+ centrale zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat Alice tussen de 1 en 4 Mb zegt betekend dat je wijkcentrale nog niet op ADSL2+ zit. Op mijn oude adres zat ik met een wijkcentrale die nog geen ADSL2+ was en kon dus max. 8Mb halen. Eenmaal verhuisd gaf ik het nieuwe adres in bij Alice en er kwam uit: 16 t/m 20Mb, kortom: andere wijkcentrale die wel op ADSL2+ zit. Ik heb het toen gecontroleerd om te zien welke wijkcentrales er in mijn woonplaats zijn en idd de dichtsbij zijnde was nog ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Joosie200 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:20:
Dat Alice tussen de 1 en 4 Mb zegt betekend dat je wijkcentrale nog niet op ADSL2+ zit. Op mijn oude adres zat ik met een wijkcentrale die nog geen ADSL2+ was en kon dus max. 8Mb halen. Eenmaal verhuisd gaf ik het nieuwe adres in bij Alice en er kwam uit: 16 t/m 20Mb, kortom: andere wijkcentrale die wel op ADSL2+ zit. Ik heb het toen gecontroleerd om te zien welke wijkcentrales er in mijn woonplaats zijn en idd de dichtsbij zijnde was nog ADSL.
Maar waarom geven andere providers dan wel aan dat ~20Mb mogelijk is?

Gebruikt Alice soms BBNED en die is misschien nog niet ADSL2+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sterker, Alice is dochter van BBned ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Houd ook in je gedachten dat KPN druk bezig is om VDSL uit te rollen.
Dat geeft je eventueel in de toekomst nog meer snelheid.
Ook bied Tele2 al VDSL aan op veel plaatsen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Robinski schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 10:29:
Houd ook in je gedachten dat KPN druk bezig is om VDSL uit te rollen.
Dat geeft je eventueel in de toekomst nog meer snelheid.
Ook bied Tele2 al VDSL aan op veel plaatsen.
Ik wil het nog allemaal zien gebeuren met VDSL, van wat ik hier van de lokale KPN mannen begreep staat mijn wijk pas richting november 2010 op de planning, en dan blijft het nog maar een grote gok hoe je snelheid gaat worden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 15:02
Megamind schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:52:
[...]

Maar waarom geven andere providers dan wel aan dat ~20Mb mogelijk is?

Gebruikt Alice soms BBNED en die is misschien nog niet ADSL2+?
Er zijn zat locaties waarbij KPN of BBNED alleen ADSL1 leveren. Vaak zijn dat locaties waarbij het niet rendabel is om een ADSL2+ centrale te plaatsen of het zijn locaties waarbij het ADSL2+ deel van de centrale 'vol' zit en men alleen nog capaciteit over heeft op een ADSL1 kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
Megamind schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:46:
Hmm ok, volgens de meting ben ik ongeveer 1000m van de centrale, al weet ik natuurlijk niet hoeveel dit is door de wijken heen, dus theoretisch zou ik het moeten halen. Maar hoe kan ik erachter komen of mijn centrale ook daadwerkelijk ADSL2+ is?

Maar zoals het artikel van dit jaar al aangaf zijn de meeste providers niet zo gesteld op hoge snelheden en krijg je maar 50%, is dit puur afstand tot centrale en koperkwaliteit of spelen hier meer dingen zoals capping en te hoge share ratio?

Ik heb nu nog Xs4all bij mijn ouders, een superoud abo nog over de KPN lijn, 3 Mbit up / 1 down, die zit op dezelfde centrale, maar ongeveer op 1400m, is er een mogelijkheid om in de modem te zien of deze ADSL2+ is?

[...]

Ik wil ook best graag Ziggo, maar de prijs verhouding is te ver gestegen als je vergelijkt wat ADSL nu kost.
20Mb internet + Digitenne = €28,50 p/m
Het enige waar daar dichtbij in de buurt komt is:
Je vergeet bij 20Mb internet + Digitenne op te tellen dat je ook een KPN telefoonlijn nodig hebt om ADSL te hebben of bij de meeste providers voor het gebruik van de koperlijn ongeveer 10 euro kosten moet betalen. Ik weet dat Telfort die kosten niet berekend (KPN dochter) maar die is met 24,95 voor 20Mbit/s zo'n 5 euro duurder voor de internet verbinding.
Bij Ziggo Alles-in-1 zit de telefonie ook inbegrepen in dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
siknu schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 11:27:
[...]
Bij Ziggo Alles-in-1 zit de telefonie ook inbegrepen in dat bedrag.
Dus kun je het opsplitsen in...

Telefonie à 10 euro
Kabeltelevisie a 16,50 euro
Digitaal signaal a 5 euro
Internet a 20 euro

En zo te zien valt Ziggo dan wel weer mee. Maarja, als je enkel internet wilt en weinig tv kijkt ben je duur uit Ziggo. Want wil je bijv. Internet Z3, dan ben je verplicht TV er bij te nemen (logisch ook want zonder kabel geen internetsignaal) Vergeet overigens niet dat Ziggo net als Alice (al hebben die onlangs het jaarcontract als 2de abonnementssoort geintroduceerd) geen jaarcontract heeft en je dus elke maand kunt opzeggen.

Ik heb nu Alice Comfort + Digitenne. Betaal 38,50 en bespaar dus 13 euro. Digitenne is wel mooi de helft van de kabel (8,50 vs 16,50) maar qua signaal houdt het niet over. Komt natuurlijk door de gebruikte techniek, maar als het weer tegen zit of er raast verkeer voorbij je woning en je krijgt vertraging in het verstuurde signaal. Met als gevolg: minder fijn tv kijken. Zit er echter aan te denken toch maar Ziggo te nemen omwille van het feit dat ik dan van Digitenne af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Megamind schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:35:
Centrale: Nieuwerkerk aan den IJssel 2911AE

Maar is deze nu Adsl2+ of niet?
Die centrale heeft ADSL2+ apparatuur voor Online, Telfort/XS4all/KPN, Tele2 maar niet voor Alice. Die gebruikt daar nog ADSL1 apparatuur.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
bjck schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 13:05:
[...]

Die centrale heeft ADSL2+ apparatuur voor Online, Telfort/XS4all/KPN, Tele2 maar niet voor Alice. Die gebruikt daar nog ADSL1 apparatuur.
Aha ok bedankt, hier was ik opzoek naar. Maar waar haal je die informatie vandaan? Vertrouwlijke bronnen of een internet pagina?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Megamind schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 13:08:
[...]

Aha ok bedankt, hier was ik opzoek naar. Maar waar haal je die informatie vandaan? Vertrouwlijke bronnen of een internet pagina?:P
Geen internet pagina.

Stukje kennis hoe, wat, waar waarom.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 15:02
bjck schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 13:44:
[...]

Geen internet pagina.

Stukje kennis hoe, wat, waar waarom.
of http://pcdb.bbned.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
..wat dus alleen het bbned netwerk is, niet KPN ;)
Pagina: 1