Toon posts:

AHCI boot niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag AHCI inschakelen op mijn Samsung Spinpoint F1 750GB.
Als ik in de bios IDE verander in AHCI blijft hij bij het scherm van mijn mobo vastzitten.
Als ik dan DEL druk om in de bios te komen blijft hij haken bij SATA 1.
Ik heb een Asus Maximus Formula 2 en draai windows 7.
Hoe zorg ik ervoor dat ik AHCI ingeschakeld krijg?
Ik wil best XP gaan installeren maar heb geen floppydrive dus kan niet van te voren die driver installeren.
Ook weet ik niet welke driver ik uberhaupt nodig heb want, Intel® Matrix Storage Manager krijg ik niet geinstalleerd. Ik krijg elke keer een melding dat mijn systeem niet aan de eisen voldoet.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Indien je dit wilt doen dan moet je windows opnieuw installeren.(AHCI inschakelen).

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 02-03-2010 22:02 ]

• Liseso
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-03-2023
De sata driver kun je slipstreamen met nlite in een windows xp cd-rom en zo installeren, zodat je dat dat OS ook eens kunt proberen.
Zitten er verder nog opties in jou bios bij AHCI? zoja hoe staan die geconfigureerd?

Knowledge is power

Verwijderd

Topicstarter
@jan: Ja maar hoe installeer ik die driver dan want hij kan dus niet booten als ik AHCI inschakel dus kan ik ook geen win installeren dan!

@Liseso: Ja maar welke driver moet ik dan hebben voor win xp of het liefst 1 voor win 7?
Er zijn geen speciale opties voor AHCI maar wel voor zeg maar de SATA configuratie.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 22:06 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor Windows 7 heb je geen aparte AHCI drivers nodig.

Je probleem lijkt in de hardware te zitten eerder aangezien je al problemen hebt je BIOS fatsoenlijk te configureren. Update je bios eens en kijk wat er daarna gebeurt. Mogelijk de SATA kabel vervangen van de harddisk, kan ook nog wel eens schelen.

[ Voor 70% gewijzigd door redfoxert op 02-03-2010 22:07 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom boot hij dan niet want ik heb Windows 7 geinstalleerd verander ik IDE in AHCI en dan boot hij dus niet meer.

• Liseso
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-03-2023
Even googlen was waarschijnlijk genoeg geweest, doe eens even http://news.softpedia.com...t-a-Floppy-F6-47807.shtml klikken staat alles over het slipstreamen van die sata drivers....

cu6!

[ Voor 12% gewijzigd door Liseso op 02-03-2010 22:10 ]

Knowledge is power

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
jan99999 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:01:
Indien je dit wilt doen dan moet je windows opnieuw installeren.(AHCI inschakelen).
Kan best zonder windows opnieuw te installeren.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:20

Smarron

The bend

Hier nog een tip om het werkend te krijgen zonder Windows helemaal opnieuw te hoeven installeren:

http://www.recipester.org...HCI_in_Windows_7_26944413

Succes!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Topicstarter
@smarron: dat heb ik al gedaan maar werkt helaas niet!

@Liseso: dankjewel, maar ik weet nog steeds niet welke driver ik nodig heb voor AHCI on Windows xp of nog liever Windows 7 of kan dat niet?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 22:25 ]

Verwijderd

Het is de bedoeling om het register te veranderen voordat AHCI aangezet wordt in het biosscherm.

Er zijn 2 manieren om AHCI aan te zetten in Windows 7:
1. de verandering van het register
2. AHCI in het biosscherm aanzetten voordat Windows 7 ge'i'nstalleerd wordt.

Met Windows XP is het bij sommige moederborden mogelijk om de drivers te installeren tijdens het begin van de installatie. Bij sommigen is het ook gelukt nadat Windows XP ge'i'nstalleerd is.

De drivers voor Windows XP schijnen ook ge'i'nstalleerd te kunnen worden vanaf een cd en een usb-stick.

Met Windows 7 werkt het na de instelling van AHCI in het biosscherm bijna vanzelf.

Er staat:

Citaat: Als ik dan DEL druk om in de bios te komen blijft hij haken bij SATA 1.

Misschien gaat het biosscherm wel open als de biosinstellingen terug gezet zijn naar de fabrieksinstellingen.
Een manier is:
de stekker uit de computer halen,
het batterijtje voorzichtig uit het moederbord halen,
de aan/uit-knop 5 seconden indrukken,
het batterijtje er 20 minuten uitlaten,
het batterijtje weer in het moederbord stoppen en
de computer aanzetten.

Dit kan soms ook met een jumper op het moederbord of met een resetknop op het moederbord.

Het is makkelijker om te reageren als er precies verteld wordt wat er op het scherm staat bij het opstarten en na het indrukken van de deleteknop.

Informatie over het aanzetten van AHCI staat meestal in de handleiding van het moederbord.

Als de harde schijf goed werkt op IDE is er weinig aanleiding om dit te veranderen.
De verandering van de instelling levert weinig snelheidswinst op.

Als er een legale versie van Windows 7 is lijkt het handiger om die versie te gebruiken.

Door alleen maar de instelling van de harde schijf van IDE naar AHCI te veranderen bij een werkend besturingsprogramma wordt bij wijze van spreken de verbinding tussen het moederbord en de harde schijf verbroken. Het moederbord kan het besturingsprogramma op de harde schijf niet meer bereiken. Daardoor blijft de computer hangen in het opstartscherm met het logo.

Een optie is om een backup van de bestanden op de harde schijf te maken door de harde schijf te verbinden met een andere computer. Daarna kan gekeken worden of de computer opstart als de dvd van Windows 7 in de lade van de dvd-schrijver gelegd wordt.

Volgens de link zijn de drivers te vinden op de website van de fabrikant van het moederbord.

Er staat ook op internet, dat de omzetting van IDE naar AHCI ook mogelijk is in Windows XP als Servicepack 2 en Servicepack 3 ge'i'nstalleerd zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 23:17 . Reden: Dit verhaal biedt geen garantie op succes. ]

Verwijderd

Zelfde probleem gehad, opnieuw installeren van Windows heeft geen zin.
Hardwarematig wil deze schijf niet in AHCI modus draaien.
Schijf afkoppelen en systeem in IDE modus zetten en schijf weer aankoppelen.
Pagina: 1